En dat bedoelen we overigens heel positief! Reken maar dat je overal ter wereld de Toyota Corolla Cross GR Sport gaat vinden.
Het liefst wil je als fabrikant een auto die wereldwijd aanslaat. Eentje waarbij je met minimale aanpassingen heel veel exemplaren kunt wegzetten. Het is een truukje dat Tesla en Porsche beide uitstekend beheersen. Het zijn een van de weinige merken die bijna overal dezelfde auto’s verkopen.
Toyota heeft soms per continent of zelfs voor landen specifieke modellen. Maar gelukkig zijn daar ook de hardlopers als de RAV4 en de Corolla. Mocht je niet kunnen kiezen tussen die twee, is de Corolla Cross de uitgelezen auto voor jou, je eega, de 2,4 kinderen, videocamera en zak met toffee’s. Reken maar dat dit een populaire auto gaat worden. Dat is lekker voor een fabrikant.
Corolla Cross GR Sport
Maar het wordt nog beter als je sportpakketten kunt verkopen. Voor de fabrikant kost het immers niets extra om te maken, maar er wordt een hoop extra geld voor gevraagd (en betaald). Toyota verenigt het nuttige met het aangename met deze Corolla Cross GR Sport. De Corolla Cross is het crossover-esque model van de Corolla en de GR Sport maakt er een sportief feestje van.
Het is belangrijk om te weten WAAR de ‘GR’ letters staan. Als het voor de typenaam is, is het een hete auto (GR Yaris, GR Supra), maar is het erachter, dan valt het redelijk mee. Dan betreft het een sportievere aankleding van de auto.
Recept
Het recept is inmiddels bekend. Iets sportievere bumpers, grotere wielen, een strakker chassis en aangepaste besturing. Ook het interieur is op subtiele wijze sportiever gemaakt.
Qua motoren is er keuze uit een atmosferische 1.8 of een versie met hybride setup én vierwielaandrijving. Net als de gewone Corolla Cross is de Corolla Cross GR Sport niet voor Europa bedoeld. Althans, nog niet. Een autotype als dit moet in Europa en zeker in Nederland goed scoren. Want zeg nu zelf, dit past toch perfect in een Vinexwijk? Trekhaak erop met fietsendrager, Bobbejaanland-stickers en dus die GR-badge.
Meer lezen? Dit zijn 14 opmerkelijke Corolla-derivaten door de jaren heen!
Johanneke zegt
Mijn auto met bumpers in carrosseriekleur wordt zeldzamer en zeldzamer. Grijs plastic is helemaal hip tegenwoordig. Staat zo stoer en totaal niet goedkoop eh.
tinnemans zegt
Ik ben zo nieuwsgierig wat er positief is aan Vinex.
Bij het woord alleen al zie ik Youp van het Hek voor me terwijl die een 8 uur lange genadeloze monoloog het publiek inslingert. Auto’s die vooral geen aanstoot geven aan de buren, alle tuintjes netjes op orde, een oh zo gezellige barbeque, met vega worstjes waarvan je echt niet merkt dat er geen vlees inzit, sandalen met witte sokken met de buurtjes en natuurlijk regenjassen in dezelfde kleur als de fietstassen, zo’n geluk dat de ANWB winkel die nog te koop had.
En nu dus ook een badge met GR, want je was altijd al de wildebras van de straat…
Ik sla even over. Ik ben best saai, maar er zijn grenzen.
bernoulli zegt
Voordeel van de Vinex was dat er in relatief korte periode bijna 700.000 nieuwe woningen zijn gebouwd voor alle doelgroepen. Iets wat we nu goed zouden kunnen gebruiken. Maarja, Den Haag heeft alles gedecentraliseerd en VROM opgedoekt. Gemeenten mogen het nu zelf regelen, maar dan wel binnen bestaand stedelijk gebied (veel succes daarmee).
Je kunt iets vinden van het stereotype van ‘de Vinex’, maar feit is dat het gewilde, gevarieerde woonwijken zijn. En er zat een duidlijke centraal gestuurde visie achter.
potver7 zegt
Je kunt wel lekker Vinex-wijken gaan afzeiken, maar feit is dat het wijken zijn die voldoen in een behoefte – namelijk aan woonruimte. Die wijken zijn inmiddels ook weer 20-30 jaar oud, en er heerst een hele andere dynamiek dan toen ze net gebouwd waren.
En je ziet nu om je heen wat er gebeurt als overheden vergeten te investeren in woonruimte…
Hoe je ’t wendt of keert, jouw huis was ooit ook nieuwbouw, en als ’t al wat ouder is dan is er in de loop der jaren al flink aan verspijkerd en verbouwd om het technisch en esthetisch up-to-date te houden.
De grachtengordel waar jouw held Youp van ’t Hek woont was ooit ook een kale nieuwbouwwijk, gebouwd op grond waar voorheen de koeien graasden. Maar toen heette het nog geen Vinex, en dus mag het, blijkbaar…
tinnemans zegt
@bernoulli en @potver; ik ben in een jaren 70 nieuwbouwwijk opgegroeid. Als je wilt weten hoe treurig dat was, kijk even 5 minuten naar de film ‘Noorderlingen’. Langer hoeft echt niet, 10 a 15 seconden van de intro is vast al wel genooeg.
Mijn aversie heeft een aanwijsbare reden. :)
Youp van ’t Hek is geen held maar een truttigheid detectie middel; als je je kunt voorstellen dat hij er een conference mee kan vullen dan is het truttig. ;P
mopar zegt
Zo’n dikke uitlaat pot onder de wagen verpest toch de hele look van achteren. Snap niet daar niet wat mooiers op was te verzinnen…
bernoulli zegt
Lelijk inderdaad. Valt me ook telkens weer op bij bepaalde moderne BMW’s, dat je tegen die einddemper zit te loeren die er dwars onder zit.
Variomatic zegt
Nog steeds geen reden om in een zaaddodend suffe Toojoota te gaan rijden :-)
frank2b zegt
Want Dafjes zijn de blits!
Variomatic zegt
@frank2b: hear hear, amice! :-)
redbeams zegt
@variomatic: Hou vol en geloof erin…het komt ooit goed met je 😉