Geef geld!
Zoals bekend probeert Elon Musk met Tesla een Amazonnetje te doen. Dat heeft niks te maken met Volvo’s, maar met een hippe manier van zaken doen die tegenwoordig populair is in de tech-sector. Eigenlijk is het idee simpel. De meeste bedrijven beginnen met het lenen van geld om de bedrijfsvoering te bekostigen. Binnen afzienbare tijd willen investeerders en banken echter zien dat er winst gemaakt wordt, omdat ze hun geld liefst met een beetje rendement erbij terugzien. Als jaren verstrijken zonder dat er winst gemaakt wordt, worden de geldverstrekkers toch een beetje nerveus.
Jeff Bezos en Elon Musk hebben daar echter een list op gevonden. Houd investeerders voor dat er ‘aan de finish’ gouden bergen ter hoogte van de Himalaya klaarliggen en ze blijven maar geld op je afvuren. Ook als die finish ver in de toekomst ligt. Want ja, leuk die miljoenen, maar wanneer heb je nou de kans om miljarden te maken? Je zet gewoon een joekelgroot bedrijf op poten met een nog joekeligere omzet en áls dat dan winstgevend wordt, ben je spekkoper. Easy game.
Maar ook het geduld van dit soort droominvesteerders kent zijn grenzen. Bij Tesla worden er inmiddels al vijftien jaar aan een stuk rode cijfers geschreven. Het bedrijf rookt naar schatting zo’n 8.000 Dollar per minuut op. De wende is echter nabij, althans, volgens Elon Musk. Vanaf het derde kwartaal van dit jaar zal er volgens hem voor het eerst winst gemaakt worden bij Tesla. Vanwege dit heugelijke feit zou het bedrijf ook geen noodzaak zien voor de zoveelste extra investeringsronde.
Het lijkt er echter sterk op dat Tesla zich om deze laatste doelstelling waar te maken in de nodige bochten moet wringen. Naysayers grappen al dat Tesla-klanten inmiddels fungeren als de facto investeerders. Voor verschillende modellen, die soms pas over enkele jaren geleverd kunnen worden, verlangt Tesla immers een forse aanbetaling. Maar naar nu blijkt is dat niet de enige manier waarop Tesla wat extra geld in kas probeert te krijgen. De Wall Street Journal heeft namelijk een interne memo in handen gekregen waaruit blijkt dat Tesla toeleveranciers gevraagd heeft geld terug te storten aan het bedrijf.
Het verzoek zou betalingen betreffen die Tesla vanaf 2016 aan toeleveranciers gedaan heeft. Zodoende zou er ‘een flink bedrag’ met de operatie gemoeid zijn. Tesla zou de actie aan haar toeleveranciers proberen te verkopen met de notie dat het bedrijf wil groeien. Op de lange termijn zou dit ook goed zijn voor de toeleveranciers in kwestie.
Of die laatste meegaan in dit verhaal is de vraag. Leuk en aardig die beoogde groei van Tesla, maar als het bedrijf onverhoopt belly up gaat, kunnen ze fluiten naar hun geld. Zo’n Model S mag dan een icoon zijn, de DeLorean DMC-12 is dat ook…
Erik zegt
Tactische
Elon
Scoort
Langs
Afgronden
potver7 zegt
@erik2907: Telkens Electrische Schokken Lanceert Alzheimer
lekbak zegt
Als ze slim zijn reageren de toeleveranciers dan gelijk met een prijsafspraak. Grote jongens hebben wel eens de neiging tot uitknijpen van toeleveranciers. Dit lijkt me een mooie kans om dat gelijk aan te pakken aangezien de macht nu ff aan de andere kant ligt. Tesla zal er sowieso nog wel een paar jaartjes blijven.
mgmgb zegt
@lekbak: De vraag is of ze dat aan zullen durven. Het idee is goed maar er hoeft maar één toeleveringsbedrijf de stakingsbreker uit te hangen, hetzij door niet mee te doen aan de hogere prijzen of, nog erger, door uit wantrouwen te stoppen met leveren uit angst de spullen kwijt te zijn maar nooit geld te zien. Het zou niet de eerste keer zijn dat een bedrijf op die manier naar de kloten gaat, kijk maar naar Saab.
mgmgb zegt
Kan de FBI, DeLorean indachtig, geen voorstel tot cocaïnesmokkel doen aan Elon? Kan nooit moeilijk zijn met zijn onderzeeër. Weer een markt die hij kan disrupten.
Esprit_de_Flandre zegt
@mgmgb: Mwah, zou toch beter werken met drones van Amazon? Rechtstreeks van de boer naar de consument…
mgmgb zegt
@esprit_de_flandre: Wel een typisch Tesla probleempje daar: is de range voldoende voor een retourtje Colombia?
Jochen zegt
@Esprit_de_Flandre: coke komt uit een laboratorium, niet van een boer
Jochen zegt
@jochen: dus direct deliveries vanuit het lab dan
rolov zegt
@jochen: heb jij die labs gezien? Midden in de jungle in een boerenschuur.
jaapiyo zegt
@mgmgb: operation Odessa ook al gezien? Wel de moeite waard voor de betere narcotranficante.
unknown234 zegt
Binnenkort een interne memo waarin Elon zijn werknemers verzoekt om iedereen zijn moeder/vrouw/zusje achter de ramen te willen zetten.
Het gaat steeds een stapje verder, handig is die wel. Of het nou wenselijk is dat laat ik maar in het midden.
kunstomdathetmoet zegt
1) EDIT: fixed.
2) Jaaps artikelplaatjes moeten je smaak maar zijn.
3) In het Apparata-artikel waar jaapiyo naar linkt, staat niets over het kennelijk voorspiegelen van valse gouden bergen door Jeff Bezos.
4) Dat doet Bezos dan ook niet.
5 Amazon maakt miljardenwinsten maar investeert die vaak direct weer, waardoor het voor de oppervlakkige verstaander lijkt alsof het bedrijf nauwelijks rendabel is.
6) Wie realistisch-kritische tweets over Tesla wil lezen volge noch die vervelende meneer uit Dordrecht, noch gekke Eddie, maar Josh Wolfe van Lux Capital. @wolfejosh
7) Ik wil jaapiyo complimenteren met de vooruitgang in zijn schrijfstijl.
mashell zegt
@kunstomdathetmoet: “Amazon maakt miljardenwinsten maar investeert die vaak direct weer, waardoor het voor de oppervlakkige verstaander lijkt alsof het bedrijf nauwelijks rendabel is.”
Dat kun je zo niet stellen. Als het bedrijf zoveel moet investeren (uitbreiden modelprogramma, voorblijven concurrentie dan zijn dat gewoon noodzakelijke kosten en mag je het niet als eigenlijke winst rekenen). Veel CEO en CFO’s proberen je van alles wijs te maken maar nettowinst is nog altijd de enige dat telt. Hoe meer letter achter de E van EBIT (dat is dus al 3 letters teveel) hoe minder het getal zegt, het is eigenlijk alleen maar om met het verleden te kunnen vergelijken. Om te terug te gaan naar auto’s het is net als NEDC niks zegt over het praktijkverbruik van een auto, het dient alleen maar ter vergelijking met andere wagens in dezelfde omstandigheden.
crepito zegt
Zou toch enorm jammer zijn als Tesla het niet red. Zowaar heeft Dan Neil (WSJ) 4 dagen geleden een lovende recensie geschreven over de Model 3 Performance. Vervolgens kreeg hij zo veel shit over zich heen van het ‘short kamp’ dat hij zich genoodzaakt voelde om zijn Twitter account te verwijderen…. Sad
johnwaters zegt
“De Tesla Model S is dé auto van het decennium” …en Elon Musk de oplichter van het deccenium.
dwfc zegt
Ik vind het opmerkelijk dat hij geen beursrondje meer doet …
Of heeft Musk na een innige omhelzing met zijn grote investeerders vernomen dat ze niet zo happy zijn om nogmaals de portefeuille te trekken. Als hij in Q 3 geen winst laat zien is het vertrouwen weg …. alhoewel het aandeel met een -2.68 % toh na dit nieuws het nog best goed doet.
stationcar zegt
Ja joh, niemand gaat dit toch doen, geld terugstorten naar een bedrijf waaraan je geleverd hebt, hahaha, wat een dwaasheid, dat geld is allang uitgegeven natuurlijk…
hoofd zegt
@stationcar: jij werkt zeker bij een MKB-er/ KMO-er. ;-)
ikleesookoverautos zegt
Ben benieuwd hoe ze dat in China denken te gaan bewerkstelligen.
mvdbosch zegt
Dit soort constructies geven meestal wel aan dat er tekorten zijn aan liquide middelen. Nog een beursrondje zou ongeloofwaardig worden, dus dan maar op deze manier. Ik hoop dat ze het redden, maar de kansen worden kleiner en kleiner….
rvvm zegt
@mvdbosch: je kan ook erin lezen dat Tesla’s positie juist sterker is geworden door meer productie en je dit soort verzoeken kan doen. Het blijkt ook maar om minder dan 10 suppliers te gaan met focus op lange termijn, maar ja dat scoort niet in de media.