Je moet het maar durven: een foeilelijke, te kleine elektrische auto op de markt brengen. En dat in 1999, als vrijwel niemand geeft om een gunstige bijtelling of CO2-uitstoot.
Toch was dat wat Mike Corbin in 1999 deed. Zijn bedrijf werkte al een paar jaar aan een volledig elektrisch voertuig en kwam uiteindelijk op de proppen met de Corbin Sparrow. Deze elektrische driewieler doorstond alle tests van het Amerikaanse Department of Transport en werd daarop in 2000 in productie genomen.
De Sparrow beschikte over dertien accu’s en haalde zo maximaal honderd kilometer op één laadbeurt. Niet slecht voor een auto van veertien jaar geleden. Tel daarbij op dat de microcar met gemak de 110 kilometer per uur haalt en je zou z’n minpunten bijna vergeten. We kunnen er namelijk niet omheen dat de driewieler nogal buitenaards aandoet en niet bepaald aantrekkelijk oogt.
Corbin verkocht in totaal zo’n 300 Sparrows, maar leverde er uiteindelijk een stuk minder. Het idee van Corbin bleek op papier namelijk leuk, echt betrouwbaar was de elektrische eenzitter niet. Ook Sparrows die wel geleverd werden, moesten in veel gevallen dan ook terug naar de fabriek. Het kwam daarom niet als een verrassing dat Corbin Motors drie jaar na de introductie van de Sparrow failliet ging.
Overigens werden de overgebleven Sparrows in 2004 overgenomen door Myers Motors. Zij werken nog steeds aan een opvolger van deze elektrische pionier.
papa zegt
Austin Powers flashback!
DennisS65B40 zegt
@papa: en overgenomen door MYERS Motors! Coincidence?
DennisS65B40 zegt
Maar goed dat het in ’99 was, want als er nu 0% bijtelling op had gezeten was het straatbeeld vergeven van die lilijke hondenhokken…
heer zegt
Interessant.
redneckdarian zegt
Werd overgenomen in 2004 en er wordt nog gewerkt aan een opvolger. Kunnen we er dan niet gewoon vanuit gaan dat er niets meer komt?
ejoepp zegt
Ik dacht gelijk aan de film cars toen ik die foto zag.
draadloos zegt
Wat zit hier voor spannende techniek in? Ik zie niets afwijkends?
rammillius zegt
Lijkt een beetje op de P50… grappig karretje.
desjonnies zegt
Koddig ding, gewoon leuk, voor al die negatievoos hier:
Dit ding zou het straatbeeld sieren, echte kleuren als zuurtjes, een echte Mini, Deux Chevaux of whatever revivor.
Een auto die karakter en personality heeft.
Want ik denk, dus ik besta, en ben wars van alle middelmatige-grijze-veilige-lease-gehaktballen; al zijn ze nog zo primijum
Ja driewerf ja, als ik in het stadscentrum zou resideren, nam ik er ééntje, die PIMPELPAARSE !
Mensch, durf te leven !
eklasse zegt
@desjonnies: nee, lelijk.
dakloos zegt
@eklasse: Já, knap.
rovadepo zegt
@desjonnies: helemaal mee eens!
jrk68 zegt
@desjonnies:
Helaas zijn mensen met een eigen mening en die daar ook voor uit durven te komen hier zwaar in de minderheid.
Ik zou er ook gewoon eentje nemen, ik woon dicht bij het stadscentrum dus voor mij is het goed te doen. Ik zie het als een moderne Messerschmidt of Heinkel. Als jij een paarse neemt, neem ik die roze wel. Een echte vent durft dat..
heer zegt
@desjonnies: liked
triumphgt6 zegt
@desjonnies: ik begrijp je helemaal! Nog wel go-faster-stripes er op!
Corrado16v zegt
“DE” inspiratie voor toekomstige EV’s
bofkont zegt
Echt verrot lelijk, maar ook wel weer grappig :)
Louwman museum staat eentje.
p924 zegt
Niets lelijker dan de elektrische auto’s die nu rondrijden.