En als ‘ie leeg is, kun je de coolste SUV van ’t moment in no to time weer vol laden.
Binnenkort worden we in Europa verblijd met weer een nieuw automerk. In dit geval is het een gewaagde stap. Het gaat namelijk niet om de zoveelste EV-startup die het gaat proberen het volgende Tesla te worden. Nee, het gaat om Genesis. Dat is het luxemerk van Hyundai dat al enkele jaren aan de weg timmert op andere werelddelen.
Genesis verkoopt nu diverse sedans met een grote benzinemotor in Azië en Amerika. Hele gave auto’s, maar die gaat natuurlijk bijna niemand kopen in Europa. Dat begrijpt Genesis ook. Daarom hebben ze speciaal voor ons een heuse stationwagon (de G70 Shooting Brake) in de planning staan. Dat niet alleen, er is ook een crossover: de GV70 SUV. Daar is nu ook een elektrische versie van verschenen!
Coolste SUV van ’t moment
De Genesis Electrified GV70 (zoals ‘ie officieel heet) staat op dit moment te shinen in China op de Guangzhou Motor Show, die nu gaande is. De auto is voorzien van twee enorme elektromotoren. Eentje is gemonteerd op de vooras, de andere op de achteras. Gezamenlijk leveren ze 488 pk en 700 Nm. Daarmee is het mogelijk om in 4,5 seconden naar de 100 km/u te sprinten.
Een topsnelheid wordt niet vermeld, dat is tegenwoordig niet meer relevant. Actieradius is daarentegen wél een USP. Op een volle accu haalt de Genesis Electrified GV70 namelijk meer dan 500 km, volgens de Zuid-Koreaanse meetmethode. Volgens Genesis biedt de coolste SUV van het moment een realistische range van 460 km. Niet alleen de actieradius is acceptabel, ook de laadtijden zijn dat. Je kan namelijk van 5 tot 80% laden in iets meer dan een kwartiertje.
Europa
Kijk, dat zet tenminste zoden aan de dijk. In tegenstelling tot de GV60 staat de Genesis Electrified GV70 níet op het E-GMP-platform, ondanks de identieke laadtijden. Het is de bedoeling dat dit model ook naar Europa komt. Details als prijzen, levertijd en dergelijke zijn nog niet bekend. Wel dat het uiterlijk hetzelfde blijft.
Uiteraard is het smaak, maar het feit dat Genesis een vrij cleane en eenvoudige (doch herkenbare) styling-filosofie erop na houdt maakt het de coolste SUV van ’t moment. Toegegeven, die titel geven we ieder kwartier weer aan een andere auto, maar met dit soort producten zou Genesis zo maar het eerste Aziatische luxemerk zijn dat goed aanslaat in Europa.
milvus zegt
Cool en SUV zijn per definitie termen die niet samen kunnen worden gebruikt. Daarnaast zie ik niet echt waarom dit hok ‘cooler’ zou zijn dan al die andere hondehokken op de weg.
rijnounsdoor zegt
Leuk zo’n XC90 coupé
joki zegt
Een SUV-coupé is nooit leuk, hoogstens goed voor het folteren van mensen met smaak…
unimog406 zegt
Gestopt na de titel. Een SUV is nooit cool. Dat 65+ wegloopt met crossovers en suv’s, tsja… verder is het triestigheid. ’t Xal alleen maar erge worden, omdat het om redenen dé carosserievorm voor veel EV bouwers is. Kijk naar al die Chinezen en nu ook ook Vietnamees Vinfast. Gelikt, maar inwisselbaar en zielloos. Het lijkt eerdaags gedaan met mijn autoliefjebberij, althans ik denk dat ik een grens moet trekken tot 2010 ofzo. Daarna waren SUV en multi media de toverwoorden, terwijl ook een schermpje mij geen reet interesseerd tijdens het rijden.
nicolasr zegt
Geweldig ding. Ik weet het eigenlijk nu al, als ik na mijn huidige diesel toch (weer) aan de EV ga, dat het een Genesis gaat worden, mits leverbaar in Europa. Deze of de GV60, vind ze allebei geweldig. En waarschijnlijk ga je ze zelden tegenkomen, dat maakt het alleen maar mooier om er zelf in te rijden.
superfunky zegt
Coolste als in: “geen enkele andere auto roept zo weinig emotie op en is zo lelijk, dat je er koude rillingen van krijgt? Nou, da’s dan gelukt! Wat een lelijk hok man!
E550 zegt
Echt een mooi ding.
Off-topic: iPhone app loop constant vast bij sommige topics. Alleen de app opnieuw opstarten werkt (zeer tijdelijk).
87sandyd zegt
@e550: ik denk dat heb gevonden bij welke topics de app vastloopt. Volgens mij gebeurd het alleen als er een video in de topic staat namelijk…
Alfarobert zegt
Dit heeft tenminste een normale grill. Geen dichte plaat die afschuwelijk is.
Bastiaan Williams zegt
Hele mooie SUV coupe. Veel mooier dan de Telsa Model X. De actieradius valt wat tegen maar Hyundai kennende is het top kwaliteit zowel van binnen als van buiten. Deze zou het wel eens heel goed kunnen gaan doen. De prijs zal echter niet mals zijn.
Variomatic zegt
@Bastiaan Williams: actieradius zal altijd mager blijven bij een SUV omdat ie teveel lucht verplaatst, vergelijking met een Tesla met een drie keer lagere cw waarde gaat daarom mank.. maar he, men wil immers een Suv en geen sedan meer..
frank2b zegt
De X.
Luchtverplaatsing heeft met frontaal oppervlak te maken, Cw-waarde met stroomlijn.
De X zal ongeveer evenveel lucht verplaatsen.
Multi-interpretabel, die laatste zin, zie ik …..