Geen nare luchtjes in deze coole limousine met achterwielaandrijving.
Vroeger was het leven in de autowereld zoveel leuker, eigenlijk. Tegenwoordig moet alles premium zijn. Of een crossover. Of elektrisch. Als je pech hebt, zit je in een elektrische premium crossover. Nu is er op zich niet zoveel mis mee. Het is net als hazelnootijs: best prima. Maar een beetje afwisseling kan geen kwaad. Vroeger was dat wel zo. In plaats van de gedoodverfde Europese concurrentie, kon je ook kiezen voor Aziatische sloepen. Niet dat die altijd beter waren dan de Europeanen, maar wel interessanter. Zo had een Nissan Maxima QX altijd een V6 en kon je de Xedos 9 zelfs met een supercharger krijgen! Oh, en er was niet zoiets als een kale Kia Opirus.
Deze coole limousine die je op de afbeeldingen ziet is in de verte de opvolger van die Opirus. Dat was toen nog een kansloze E-Klasse/S-Type-kopie, die alsnog 80.000 gulden moet kosten. Maar dan kreeg je wel alle opties én een hele dikke 3.5 V6. Deze Kia K9 is een beetje van hetzelfde laken en pak: heel veel voor relatief weinig.
Wellicht kennen jullie de K9 al. De tweede generatie van deze coole limousine kwam in 2018 op de markt en kreeg in 2021 een facelift, die collega @machielvdd op een Audi vond lijken (net als de rest van het internet, trouwens). Nu is het tijd voor nóg een facelift.
Nog een facelift voor deze coole limousine
Inderdaad, precies zoals de Suzuki Vitara van gisteren krijgt de auto een tweede update. Wederom wordt de grille aangepakt door Kia. De Audi-esque afmetingen blijven. Net als de Audi A8 bestaat de voorzijde bijna in zijn geheel uit grille. De horizontale spijlen zijn vervangen door V-vormige frutsels. Het wordt er niet rustiger op, met die massieve grille. Maar ja, met zo’n coole limousine mag je best wel een beetje showen, toch?
Zoals het een toplimo betaamt, heeft de Kia K9 een heel bijzondere unieke feature. Er zit een voorziening op die ‘After Blow’ heet. En voordat alle Amsterdamse taxichauffeurs naar de Kia-website snellen om zo’n dikke K9 te bestellen, nee, After Blow is niet dat. After Blow is een feature die de luchtkanalen van de auto met warme lucht droog blaast. Op deze wijze blijft er geen condens achter.
Zo werkt Active Blow
Dus stel, je hebt net een uur gereden met jouw dikke Kia K9. Met recht een coole limousine, want het is KOUD terwijl buiten de mussen van het dak vallen. Als je de auto uitstapt, gaat After Blow een half uur daarna in werking om tien minuten lang de kanalen schoon te blazen. Uiteraard is er een sensor aanwezig om te voorkomen dat het systeem in werking treedt terwijl de accu bijna leeg is. Ook zal het niet gaan werken als het koud is buiten of wanneer de airco een tijdje niet gebruikt is.
Natuurlijk is de Kia K9 afgeladen met uitrusting. Zo zijn er nog meer USB-C-poorten én is er massagefunctie voor de voorstoelen. Bijzonder: een brandblusser is standaard op deze coole limousine.
Tenslotte even de techniek van de Kia K9. Je kan de enorme Koreaanse sloep bestellen met een atmosferische 3.8 liter V6, of een 3.3 V6 met turbo. Vervolgens kun je kiezen of je achterwiel- of vierwielaandrijving wenst.
De prijzen zijn omgerekend wel erg interessant: Ongeveer 41 mille voor de instapper tot 60 mille voor de topuitvoering. Voor die prijzen zou de auto in Nederland ook interessant kunnen zijn. Maar ja, zoals we met de Kia Stinger hebben kunnen vaststellen, gaat daar zóveel belasting overheen dat het onverkoopbaar is.
Meer lezen? Dit zijn 13 zeer coole en onbekende limousines!
jaapiyo zegt
Gaaf ding. Maar inderdaad, in ons belastingklimaat wordt dit ruim 100K. Wat dat betreft leven we inderdaad wel in een bedreigend klimaat.
pietertje123 zegt
“in werking om vier tien minuten de kanalen”
huh, wat?
Robert zegt
Een limousine met zwarte velgen. Gruwelijk.
Die Opirus is trouwens wel een soort van cult-bak hoor. Ze hebben er destijds bij Kia Nederland nog ene Jan Lammers voor weten te strikken, die in zo’n ding rondreed en eenieder die hij tegenkwam vertelde wat een fijne auto dat toch wel niet was. Want ja, gratis.
De enige concurrent was trouwens de Hyundai Grandeur. Ook al zo’n pareltje uit het E segment waar niemand van enige statuur in gezien wilde worden.
William zegt
De K9 is de KIA versie van een Genesis top sedan?
mc96 zegt
K9 = hondenbak