…en de politie kan je niets maken. Deze ex-Formule Ford is namelijk street legal.
De 40-jarige Christian Maier heeft het na 4 jaar zwoegen eindelijk voor elkaar. Zijn Formule Ford (of wat daar van over is) mag op de openbare weg. Met behulp van TÜV is de racebak door de keuring heen gekomen. Uiteraard nadat er veel aan de auto is aangepast. Zo zijn er o.a. intrekbare koplampen gemonteerd, spatborden met daarop knipperlichten, een handrem (voor extra fun), diverse verlichting schakelaars en een claxon.
Met al dat extra gewicht was het standaard vermogen van 130 pk natuurlijk niet genoeg meer (auto weegt maar 525 kg). Daarom is er een 2.0L turbo blok uit een Opel Calibra ingelepeld. Goed voor 204 pk en een top van 250 km/h. Nu heeft Mario Kart er een serieuze concurrent bij.
Met dank aan Klassiekerrally voor de tip!
Martin zegt
in een woord GEWELDIG gaaf!!
daar is een burton bouwen niets bij :P
Kopfather zegt
Briljant
CSL zegt
Superrr!!
kyanite zegt
Een Formule Ford en dan een Opel motor erin lepelen? Heiligschennis!
japp zegt
das wel leuk ja :p
jammer dat dit in nederland NOOOOOIT zou mogen :P
maarja.. altijd leuk die gekke dingen te zien :D
prestaties zijn ook niet weg :O :P
–edit: kun jij ook zinnen schrijven zonder smilies?–
guzmann zegt
Apart bandenprofiel…
Bas zegt
Stoer…ideale auto als je zeker wil zijn dat er nooit iemand een lift aan je zal vragen :)
Een betere ontwerper zegt
Ferraripaardje eraf en maak em zwart of geel, dan kunnen we zaken doen :P
Robbert_W zegt
Super gaaf dit project!
Hier heb ik echt respect voor.
Dit MOET wel het einde zijn om mee te scheuren in de zomer ;)
RenesisHP zegt
Ga hier maar eens tegen sporten. In de bochten is hij serieus snel weg. :D
gerjan zegt
dit kan ook wel in nederland. zolang er maar de dingen op zitten die erop moeten dan is het goed. kan mij een eend herrinneren waar alleen een bodum plaat met een motor op zat en spotborden en kipperlichten de man zat op een tuisstoel had nog wel een gordel. er zat alleen aan wat nodig was.
gerjan zegt
best gepimpte calibra. beter als de witte van tijdje terug :)
Beemer zegt
Ik had wel gedacht dat hij sneller ging..
vla zegt
Hmm… Ik denk dat je dan toch beter gaat voor een auto met de goeie proporties maar dat geen F1 bolide was.
Laue zegt
even ter info: een standaard C20LET blok van een opel heeft 204pk maar zijn easy op te schroeven naar 300pk = meer fun
met andere woorden: vet koel :)
RenesisHP zegt
In Nederland gaan ze toch gelijk zeiken over die enkelbijter van dit ding?
RC zegt
Is die op de onderste afbeelding ook street legal??, die is wel heeel erg lelijk;P
Eagle zegt
Wel gaaf zo’n ding, alleen heb je er in Nederland niet echt veel aan waarschijnlijk, drempels enzo…….
Endlezz zegt
misschien een leuk ideetje voor de volgende http://www.abhd.nl test? :)
ceven zegt
Why not ask the guy? He’s probably rather proud of his work and might like a bit of limelight and exposition.
;)
I’d definitely want to see that on abhd.
750i zegt
Vier jaar zwoegen voor maar 204 pk…..beetje magertjes.
Neal zegt
nu daccht ik toch dat een auto rijden met helm verboden was (steeds herkenbaar zijn) tenzij het als motorfiets is aangegeven …
Stephan Tast zegt
De auto woog mogelijk 525 kg vóór de aanpassingen, aber jetzt:
“Der Motor mit G-Kat leistet 204 PS bei 600 kg Gewicht.”
http://www.kfz-christian-maier.de/index.php?aktuell
ceven zegt
@Stefan Tast:
As far as I know, a kerb weight of 430 kg was usual for comparable Formula Ford cars.
Still, I can’t get rid of the thought that he should have gone with a Civic Type R engine.
august zegt
@Stephan, aber=sonst
;)
Stephan Tast zegt
Filmpje van RTL Duitsland over de auto, die het (ein bischen übertrieben glaube ich) hebben over 280 pk en meer dan 300 kmh:
http://www.youtube.com/watch?v=kfBtt5KVMiE
Stephan Tast zegt
@august: aber is maar, sonst is anders.
Ramond zegt
Leuk nieuws… kwam me bekend voor.. en inderdaad 2006 uitgezonden op Auto Und Motor Sport TV op de Duitse VOX. Auto Und Motor Sport TV is al een hele tijd niet meer en is vervangen door Automobil TV op VOX. Elke zondag van 17.00 – 18.15 op de vrij te ontvangen VOX via Astra.
Zou ie hem nog hebben?
Ramond zegt
@ Stephan Tast
Misschien is dat sinds die 2 jaar… ipv 200pk nu 280..
Savipe zegt
ach waarom zetten ze daar nu het ferrari paard op :o
dirk zegt
@japp
als er een duits kenteken op zit kun je hem gewoon invoeren in nederland,dit is europees verdrag. alleen zul je wel bpm moeten betelen
Bob zegt
Dit soort dingen zijn leuk .. jammer van het Calibra blok.
corrado vr6 slc/BMWe30 zegt
Nou nog een gordel op die picknick-tafel, dan heb je een 2-persoons racemonster ;)
Enrico zegt
Maar waar moet je nu het nummerbord laten?
Klassiekerrally zegt
@ Een betere ontwerper: Sneu, dat Ferrari-paardje he? Net zo zielig als de sjappies die een Ferrari sticker op hun Kadett plakken. Wie denken ze voor de gek te kunnen houden?
tt zegt
krijg dit in je spiegel.. hoe zou het zitten met betrouwbaarheid, uitstoot en acceleratie? …
freek zegt
hahah wel mooi!
alleen ik denk dat je het al snel weer gehad hebt, aangezien je elke keer na 1 millliseconde al op de 120 zit en omdat je voelt dat je nog veel meer vermogen over hebt….voelt niet goed, op een gegeven moment ga je vaak veel te snel rijden en dat kan je je rijbewijs gaan kosten :( tenzij je ff naar duitsland knalt.. :D
Jandepandaman zegt
Ik heb echt een Groot Respekt voor wat deze liefhebber voor elkaar gekregen heeft. Het ziet er uit alsof het gewoon zo fabrieks-af hoort en gekocht is en dat heeft hij dan zelf gemaakt…? Knap. Heel Knap.
Maar wat mij echt hogelijk verbaast is dat je dus met al die strijkplanken op enkelhoogte en achterop met die scherpe hoeken het verkeer in mag van de Duitse wegenverkeersdienst. Ik had juist begrepen dat bij productie-auto’s scherpe hoeken en randen zo ongeveer uit den boze zijn?
Sven zegt
@ enrico: Kijk eerst eens goed naar de foto’s voordat je commentaar geeft.
Gert zegt
Het is volgens mij geen Formule Ford. Op z’n site staat dat het een F3 auto is maar dit is er eentje met een buizenchassis, dat zou dan van voor 1994 moeten zijn geweest volgens mij.
Het heeft ook best veel weg van een oude Opel Lotus racewagen, dat zou ook de keuze voor de Opel motor kunnen verklaren? :-)
Gaaf project wel! :-)
sjazz zegt
Volgens mij zijn er in NL ook regels omtrent uitstekende delen zoals deze taartschep.
Ji Ha zegt
En waar is er plaats voor de pintjes gekocht in de supermarkt?
EnzoR zegt
Super vet! Alleen jammer van die motor die erin zit.
Tinos zegt
En mag je er dan ook in Nederland mee rijden? Zitten nogal wat scherpe onderdelen aan.
Aan de ander kant: de Ariel Atom mag hier ook rijden…
johnny t-jet zegt
zonder motor is er ook weinig te beleven.
Gert zegt
Maar de Atom mag in Nederland volgens mij niet met z’n optionele spoilers rijden. Ben zelf geen monteur, maar volgens mij zijn scherpe uitstekende delen altijd afkeur. En daar vallen delen van de voor en achterspoiler toch wel redelijk onder.
Marvin zegt
Arg wat is die Toyota reclame toch irritant.
Granturissimo zegt
Banden op foto 3 en 4 lijken wel Dunlop Racings en die zijn volgens mij niet straatlegaal…
Jan Groothuijse zegt
Op het onderste plaatje is het heel anders…
Jandepandaman zegt
EnzoR heeft wat mij betreft wel een punt:
Ik mis een trekhaak aan dat ding! :lol:
Jandepandaman zegt
@Jan Groothuijse- Dat is het “Before” plaatje vóór dat alle verbouwingen plaatsvonden…
Jan C. zegt
’t is een Reynard chassis… staat een autobild link in de bron, die als bron diende voor deze bron.
Juicie zegt
Hoezo zou dit in Nederland nooit mogen:
http://haselier.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=17&Itemid=45
Autofans.be zegt
knap staaltje techniek en kunde, al vind ik het jammer van het Ferrari paardje op de motorkap.
clijde zegt
In 4 jaar tijd 150.000 euro er in gepompt. Leuk, maar niet voor een 2.0 opel blok. Als hij nu een mooie honda vetc van een s200 er in gelepeld had, dan zou ik me toch eens bedenken :)
MDA zegt
Die laatste foto is inderdaad een hele andere wagen… Ander voorvleugel, andere koplampen, andere banden, andere rolbeugel etc etc. Ik vind die foto dan ook niet terug op zijn eigen website…
Verder wel cool ding natuurlijk!
Citrofiel zegt
@ mx5/rx8; Volgens mij kan de Nederlandse wetgever je niets meer maken als het in een ander EU-land al is goedgekeurd. Ik ken mensen die met hun eigen ombouwingen graag even naar de overkant van Het Kanaal gaan, daar de auto laten keuren, en dan ‘importeren’ naar Nederland.
DennieFR zegt
Geinig en zeer gaaf!
Stel je de gezichten op de weg eens voor als je in de file staat,of wanneer je gewoon op je werk aan komt rijden en naast de A6 van opperstropdas parkeert :lol:
Civic_Owner zegt
is diene nu hellemaal van de pot gerukt??
en ik die dacht al alles te hebben meegemaakt,tjonge tjonge.
toch liever de limo formule wagen,dan kunne mijn maten ook mee…
want deze is een 1zitter,hoewel dit ook wel tof zal zijn.
omeslo zegt
Geen probleem, zegt de RDW dan. Maar natuurlijk wel eerst een exemplaar inleveren voor een crashtest.
CRASH zegt
waar laat je je parkeerkaartje?!
Ferdinand zegt
Koop dan een Caparo T1. Ik krijg het hier eerlijk gezegd niet echt warm van….
Cantago zegt
Wat doet hij tegen de Ariel Atom????
Daan zegt
Wow! waar kan ik tekenen?:D