De rij met belangstellenden voor Saab wordt steeds langer. Vandaag is namelijk bekend geworden dat de Amerikaanse investeerder Ira Rennert interesse heeft om het Zweedse merk over te nemen van GM. Rennert heeft het grootste deel van zijn vermogen vergaard met het kopen en verkopen van noodlijdende bedrijven. Zo heeft hij jaren geleden HUMMER opgekocht om het later weer te verkopen met een behoorlijke winst van 900 miljoen dollar. Staat Saab hetzelfde lot te wachten?
De race om Saab gaat nu voornamelijk tussen Fiat, Koenigsegg en Rennert. Onlangs meldde de Zweedse krant Göteborgs dat ook Geely en een Duitse zakenbank kans zouden maken om Saab te kopen. Komende weken moet duidelijk worden wie zich de nieuwe eigenaar mag noemen.
Geschat wordt dat het kapitaal van Rennert ligt op zo’n 4 miljard dollar. Veel mensen vinden hem omstreden vanwege zijn investeringen in de junk-bond markt. Ira Rennert heeft overigens één van de grootste villa’s ter wereld. Zijn optrekje in de staat New York (foto) is uitgerust met 29 slaapkamers en een theaterbios met plaats voor 164 man. In de bijbehorende garage kunnen ongeveer honderd(!) auto’s gestald worden. Handig, daar kan hij dan gelijk een weekproductie aan Saab’s neerzetten. (bron: timesonline.co.uk)
fffbbb zegt
“Handig, daar kan hij dan gelijk een weekproductie aan Saab’s neerzetten.”
Ooh flauwe grap.. haha
Esprit_de_Flandre zegt
Tja, ze staan in de rij, maar ik vraag me af of er wel iemand het gaat kopen voor het failliet is. Daarna gaat het allemaal gemakkelijker natuurlijk.
lincoln zegt
(nederlander modus aan) ..
ow ow ow ow wat een schande .. winst maken met auto-industrie ..
dat doen fatsoenlijke mensen niet ..
Lustigson zegt
Volgens mij is Fiat de beste optie. De Fiat-merken Alfa Romeo, Fiat, Lancia en eventueel Maserati, aangevuld met Chrysler, Dodge en Jeep, plus Saab en de andere GM Europe-merken Opel en Vauxhall, maken een speler op wereldniveau dat kan wedijveren met Toyota, Porsche-Volkswagen (als dat doorgaat), GM en Ford. En wat mij betreft fuseren ze op termijn dan ook nog met PSA Peugeot Citroën.
Dus. ;)
timo zegt
dat huis!!!! gans geil xd
joep zegt
Köningsegg? Als in (opvolgers van) 9-3 en 9-5 onder handen genomen door de bouwers van de meest waanzinnige sportwagens van het moment? Leukt me leuk!
robbie zegt
@fffbbb, flauwe grap? Dat is een keihard feit!
= 100 auto’s per week dus.
w0o0dy zegt
Koenigsegg maakt in feite geen kans…. dat die nog niet van de lijst zijn geschrapt is een puur sentimentele kwestie. Fiat en misschien dus deze Rennert zijn de enige die realistisch iets met dit merk kunnen.
Overigens zijn er (net zoals voor Volvo) ook nog steeds chinezen geïnteresseerd, alleen willen de europeanen niet dat Saab (en Volvo) naar de chinezen gaat….
lincoln zegt
al met al .. als je als particuliere investeerder 100% Saab aandelen wilt kopen kan je er zeker van zijn dat je ballen hebt ..
lincoln zegt
@wOoOdy .. Volvo gaat niet bij Ford weg .. staat enkel symbolisch te koop ..
robbie zegt
@w0o0dy, ik vraag me af of de Zweden staan te springen om Saab te verkopen aan zo’n “cowboy”. Koenigsegg begrijp ik persoonlijk ook niet, kan me herinneren dat die een tijdje terug zelf ook in zwaar financieel vaarwater zaten.
En die Chinezen? Ik weet niet of je het dan over Geely hebt, maar dat waren de enige die nog werden genoemd. Maar die hebben inmiddels officieel bekend gemaakt dat ze geen interesse hebben in Volvo of Saab en ook nooit een bod uitgebracht hebben.
Bron: http://autonews.gasgoo.com/auto-news/1010493/Geely-Walks-From-Volvo-Saab-Deals.html
http://www.chinacartimes.com/2009/05/08/geely-not-bidding-for-volvo-or-saab/
w0o0dy zegt
@robbie: die chinezen zijn altijd geïnteresseerd…. en ze kunnen het geld ook wel op tafel krijgen als het moet. Als ze “afhaken” dan is het omdat de prijs te hoog is of omdat het nu niet het goede moment is. Wij hebben er in feite nauwelijks oog op maar er zijn in China inmiddels autobedrijven genoeg die zo’n clubje als Saab kunnen kopen en kunnen gebruiken…. Als de voorwaarden maar kloppen.
JPM zegt
Pff Fiats ogen zijn groter dan hun maag. Chrysler, Opel en nu ook Saab? Ik ken duo-fusies maar een tripple fusie/overname op deze schaal is ongekend. Ik kan dan ook alleen maar (financiele) problemen voorspellen. Ik denk dat Opel goed past bij Fiat en dat misschien Chrysler lucratief kan zijn maar om nu het risicovolle Saab erbij te kopen…
Guan zegt
Fiat moet inderdaad even gaan oppassen, anders gaan ze lekker Fortis achterna. Wanneer de Zweden slim zijn zeg ik dat ze het lekker door de curator aan Koenigsegg over doen. Met een stukje financiële hulp waar nodig. Misschien kan de EU ook nog wat overmaken uit het potje ‘voor behoud van cultureel erfgoed’. De EU heeft tenslotte slechtere zaken gefinancieerd. (onderbouwing? lees ff de zaterdag bijlage van het NRC over de tonijn visserij)
Die mensen van Koenigsegg hebben mijns inziens de juiste instelling, zijn fanatiek maar bedrijfskundig ook onderlegd. Dus.. alle reden!
robbie zegt
@w0o0dy, ik weet ook wel dat er Chinese partijen zijn met veel geld, maar ik verwacht niet dat ze bij Saab (nog) een serieuze rol spelen. Een hele boel merken zijn denk ik toch beetje geschrokken van het MG-Rover verhaal.
@JPM, Fiat zal Saab niet ‘kopen’ ze krijgen het meer op de koop toe als ze GM Europe (Opel, Vauxhall, Saab) kopen van GM. En ook voor Opel willen/hoeven ze niet veel geld op tafel te leggen. GM blijft namelijk gedeeltelijk aandeelhouder van de nieuwe combinatie en het zal voornamelijk gaan om het draaiende houden van het geheel zodat er zo min mogelijk banen verloren gaan.
lincoln zegt
Fiat biedt gewoon op alles wat los en vast zit ..
een beetje pompeus Italiaans trekje ..
net doen of hun bedrijfsvoering in orde is ..
binnen 4 jaar staan ze weer bij de EU om centjes te bedelen ..
het kan snel gaan .. en het gaat ook snel ..
w0o0dy zegt
@lincoln: Fiat heeft in 4jaar vrijwel alle schulden weten af te lossen en de schuld die ze op dit moment hebben is beperkt. 6miljard is niet veel en zeker niet als je bedenkt dat ondanks een dramatisch laatste kwartaal er bijna 2miljard winst werd gerealiseerd in 2008. Dus ja de bedrijfsvoering is behoorlijk op orde daar. De truc achter de “overname(s) zou dan ook zijn dat het kapitaal uit een beursgang van het nieuwe conglomeraat komt.
Benjamin1 zegt
Ik hoop echt dat het hele idee van Fiat om samen te werken met Opel en Saab gaat werken, het klinkt in ieder geval veelbelovend. Daarnaast gaat het Fiat niet om ze te gebruiken als cashcow, nee Fiat wil graag samenwerken met het bedrijf.
clubbtraxx zegt
F*ck… dat huis….
Huge, maar aan de andere kant, wat moet je er in vredesnaam mee?
Die garage met 100 plaatsen kan ik me nog wel voorstellen, als ik 4 miljard had kreeg ik die wel vol :-)
slappehap zegt
N.a.v. het artikel in de betreffende Zweedse krant meldde (dubbel d) Geely al ruim een week geleden dat het niet van plan is Saab of Volvo in te lijven.
Lustigson zegt
@ JPM
> Ik ken duo-fusies maar een tripple fusie/overname op deze schaal is ongekend.
Het is dan ook geen fusie, maar een regelrechte overname.
jeroen zegt
@ Benjamin
“Daarnaast gaat het Fiat niet om ze te gebruiken als cashcow, nee Fiat wil graag samenwerken met het bedrijf.”
Hoe kun je dat nou weten? Dat is gewoon een gevoel wat je hebt.
florisw zegt
Het zou goed zijn voor Saab, alsmede voor de Fiat-group. Hopelijk kunnen we weer smakelijke pakketjes van Saab verwachten binnen een paar jaar!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Het gecompliceerde is het aantal partijen wat meespeelt: met name GM versus de Zweedse overheid. Rennert heeft goede contacten met GM, de verkopende partij. Maar de Zweedse overheid ziet Rennert liever gaan dan komen.
Er is 1 belangrijke partij niet genoemd hier: Magna Steyr! Mijn persoonlijke favoriet in de hele overname-periode: financieel sterk, veel ervaring met contract building van mooie merken (Mercedes, Porsche, Saab) en een ‘correcte’ partij in de publieke opinie.
Fiat en Koenigsegg kun je schrappen, die worden het niet. Het zal gaan tussen deze 2 partijen, of er moet nog een verrassing in de hoge hoed zitten…
MRStephan zegt
Waarom ben je omstreden als je als prive investeerder investeert in hoge risico aandelen? Meer risico is meer rendement, en uiteindelijk een knetter groot huis. Ik neem aan dat Hummer er beter voor stond toen hij het verkocht dan toen hij het kocht, anders kun je er niet zomaar 900 miljoen meer voor vragen, dus wat mij betreft koopt de beste man het merk en redt hij het van een eventuele ondergang.
bakkerst zegt
@ lincoln
ben je ongesteld ofzo??
tering man, ik blader door een paar topics van de afgelopen dagen, en je zit verdorrie alleen maar een beetje zuur te zeuren..
gaat het wel goed met je?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ bakkerst: nieuw hier??
Dat Lincoln zeurt is echt niet iets van de laatste dagen hoor!
;)
Simpson zegt
@svenska: Ik hoop alleen dat het goed en gezond achterlaten van Saab, Opel en Vauxhall hoog op de prioriteitenlijst van GM staat en niet alleen het zo veel mogelijk vangen.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Simpson: tja, dat hoop ik ook. Gelukkig zijn er aardig wat sterke lobby’s vanuit Zweden (overheid, bedrijfsleven, Saab zelf) die hier alles aan doen om een gezonde doorstart te verwezelijken…
Deze lobby is trouwens sterk anti-Renco…
TonB zegt
Ik snap de link tussen junk-bonds en controversieel niet…
Met andere woorden, een redelijk suggestieve titel bovenaan dit bericht.
Griffin zegt
Laat Saab maar naar Fiat gaan als het dan toch moet. In het verleden hebben beide merken al het een en ander samen gedaan en wat Italiaans temperament (hmm… moet je daarvoor nog wel bij Fiat zijn?) zou niet gek zijn om weer eens wat flair in het merk terug te pompen.
BananaFlip zegt
Gezien de geschiedenis van deze man zou het dus wel kunnen gebeuren dat er met Saab nog flink gegooid en gesmeten wordt.
Maar liever naar deze kerel dan naar Geely!
Dan verliezen Saabs al hun karakter en comfort.
Dan zegt
Koenigsegg lijkt me wel leuk, wist niet dat zij interesse hadden. Alleen een beetje over-de-top. Geef maar aan FIAT!
Willem zegt
ik heb leiver Koenigsegg en deze man dan Geely, zeker niet fiat … italie is leuk, maffioso niet
BaRa zegt
Als je niet helemaal begrijpt waarom Rennert gecontesteerd is, zoek dan even op Wikipedia naar de Renco Group, paragraaf over “Pollution”. Saab probeert zich te profileren als een groen merk (terecht of niet), en dan kan je de andere investeringsactiviteiten van Rennert missen als kiespijn. Ik kan me ook niet voorstellen dat de Zweedse overheid bankgaranties wil geven wanneer de Renco Group de zaak overneemt. Dat zou politieke zelfmoord zijn, zeker in het “groene” Zweden.
Mijn persoonlijke voorkeur gaat net zoals SA Aktiebolaget (kwestie van de nickname eens om te draaien ;-) ) ook naar Magna Steyr. Er is niets dat Saab achteraf tegenhoudt om alsnog technologische banden aan te halen met Fiat (zoals bvb met de 9000), maar de bedrijfscontrole en strategie bij Marchionne leggen is een stap naar een onzekere toekomst. VAG slaagt er weliswaar in om op de slappe koord te dansen met 4 merken die uit dezelfde vijver vissen (maar alleen omdat ze zéér strak in de pas lopen), maar kijk gewoon naar het huidige Fiat: daar weten ze bijvoorbeeld al geen blijf met Lancia (helaas, overigens, want het zijn mooie auto’s). Nog eens Opel en Saab bij de groep, dat wringt al op voorhand op vlak van interne concurrentie.