Oh jee, als Koos dit maar niet leest. In Essex County (Groot-Brittannië) zijn ze weer een stapje dichterbij Orwells visie: er worden momenteel meer dan twintig verkeersborden geplaatst die waarschuwen voor snelheidscontroles vanuit de lucht.
Het gaat om politiehelikopters die zijn uitgerust met een radar, een systeem dat kentekens kan herkennen vanaf meer dan 200 m afstand, en een zogenaamde ‘SkyShout’-installatie om mensen te waarschuwen dat ze achtervolgd worden.
Het grote licht achter dit topidee is het Essex Casualty Reduction Board. Voorzitter Norman Hume:
“We are seeing accidents in Essex dramatically reduced as a result of our intervention and education campaign, but we need to make more of an impact on motorcycle accidents.”
“We feel that signs warning of the likelihood of detection by air will be an extra incentive – particularly for motorcyclists, and all motorists – to drive safely and help us to reduce accidents further.”
Prachtig streven natuurlijk, al denk ik dat we vooral motorrijders gaan krijgen die veel omhoog kijken en als gevolg daarvan overal tegenaan rijden.
Meneer Hume vergeet overigens wel te vermelden dat het zo’n £1.000 (€1.250) per uur kost om zo’n politiehelikopter in de lucht te houden. En had snelheidsbeperking ergens ook niet tot doel om de uitstoot terug te dringen? Of is dat ineens geen punt meer als we een drie ton zware camera permanent boven de snelweg willen laten zweven? (bron: bbc)
BONUS: Dan krijg je dus dit soort situaties! De geweldige ‘May 11, 1980’-scene uit Goodfellas…
Bramzel zegt
Dit doen ze in Zweden al jaren, niet met een radar maar gewoon visueel. De agenten in de helicopter meten de tijd die een auto doet over een van te voren bepaalde afstand, en aan hand daarvan kunnen ze de snelheid meten. Als de auto te snel rijd word de nummerplaat doorgegeven en iets verderop word de auto in een fuik aan de kant gezet.
GekkeHenkie zegt
Dan moeten ze wel verdomd veel boetes uitschrijven willen ze die 1250 euro per uur terug verdienen.
007 zegt
@ ruben baeten
idd, nu is het milieu thema ineens niet meer belangrijk he !
enkel als het de overheid goed uitkomt..
Antonius86 zegt
Het is gewoon angstaanjagend. Zie je ineens een helikopter achter je vliegen… :) James Bond gevoel.. hahaha
Maar is 200m niet te weinig om een beetje normaal te kunnen werken? Als de helikopter zo dichtbij moet komen dan is dat misschien zelfs gevaarlijk.
Rick dos zegt
Norman Hume, goh a conservative…
Gelijk je reden te pakken waarom we hier niets over “the environment” horen.
Maar geeft tegelijkertijd ook aan, i.t.t. popular believe, dat het niet ALLEEN links is die zulke dingen bedenken
Dag onderbuik!
Eric zegt
Hoeveel kost een lucht-grondraket voor op de auto?
In Antwerpen gebruiken ze de helikopter zelfs voor het achtervolgen van een handtasdief!!!
cbr600rr zegt
Er moet paal en perk gesteld worden aan dit soort totalitair aandoende praktijken. Als ik mezelf kapot wil rijden met 250 op m’n motor dan is dat toch mijn zaak? We zijn als volk makke lammetjes die dit soort enge dingen pikken. Het wordt tijd voor een opstand, een revolutie a la de bestorming van de bastille. We worden steeds meer ingeperkt door een enge overheid op alle gebieden. Koos Spee mag wat mij betreft aan de spies als hij dit soort praktijken invoert
Jurrian zegt
dit meen je niet. dit is met een kanon een mug doodschieten. what’s next? fout-parkeer controlerende satelieten.
Op zich zou ik zelf ook het liefst muggen schieten met luchafweergeschut, maar dit is de reinste geldverspilling, en dat allemaal lekker van de belastingcentjes.
jlm zegt
’t is gewoon een reclamecampagne: Werken bij de politie was nog nooit zó leuk!
Overigens zag ik in Frankrijk ook ’n lasergunship o.i.d. boven de weg hangen, en dat ziet er toch wel indrukwekkend uit :)
Gelukkig kan mijn auto niet harder dan 120.
Mee zegt
Valt zo’n helikopter in de lucht niet redelijk hard op? :)
Speedy zegt
@ cbr600rr
Prima als jij jezelf met 250 wil kapot rijden. Maar vaak is een ongeluk niet eenzijdig, het kan maar zo zijn dat iemand anders ook betrokken is bij dat ongeluk die liever niet kapot had willen gaan maar nog gewoon wou leven.
Controles op de weg prima (liever niet, maar ja), maar dit is wel een tikkeltje heel erg overdreven daar in Groot-Brittannië. Liever een controle op de grond dan vanuit de lucht. Moeten we nog met z’n allen aan het panoramische dak.
RenesisHP zegt
Ik heb dit jaar al 30 van die lullige boetes gehad. 5a6 km/u te hard na correctie. Pas 1 echte boete van 144euro gehad. 146 km/u na correctie op een 120 weg. Dat wou ik ook zo houden.
Dus laat die helicopters wegblijven AUB.
GeoBem007 zegt
@mx5/rx8owner: Wordt jij wel snel genekt zeg :-) Ik rij zelden aan snelheidslimiet en vaak 15-20/u erboven. Laatste snelheidsboete die ik heb gehad was vorige zomer.. 105 euro voor 150/u op de autosnelweg..
Guan zegt
Wanneer een overheid met 007 achtige maatregels komt, dan moet je je ook gewoon verweren met een 007 achtige reactie. Ik denk niet direct aan grond-lucht raketten, maar meer aan actieve radar en kantelende nummerplaten. Niet zo moeilijk allemaal hoor… ;-)
Peter zegt
Even OFFTOPIC: Goodfellas, één van de beste films aller tijden :-) daar kun je meer fragmenten uit gebruiken, zoals ‘kom niet aan mijn vrouw’
Oom Agent zegt
Wie zegt dat de politie zo maar in het luchtruim van de burgers mag vliegen?
MrSelected zegt
@Speedy: Wie wil jij gaan verwonden / doodrijden met een motor op de snelweg? De auto waar je achter op klapt (of vrachtwagen) die plotseling naar links komt heeft alleen een deuk en krijgt dat gewoon vergoed van de verzekering..
patrick2002 zegt
Ik krijg idd een beetje het Airwolf gevoel…
ripjans zegt
Hoor je een heli vanaf 200m aankomen?
Dure methode ook om te flitsen, vraag me af als het uit kan … tenzij het uit overige, door de belastingbetaler gefinancieerde, geldpotjes komt…
Enig idee wat het break-even point is voor foto’s maken met je heli :D?
Majinstar zegt
Normaal waaien dingen van Amerika sneller over naar Europa, maar met dit duidelijk niet. Tja straks krijgen allemaal een leuk nummertje op onze autodak en kunnen we eindeloos lang wegrijden tot net aan de grens, om vervolgens daar gepakt te worden.
Scheelt in elk geval zenders als: Veronica, SBS6 en RTL5 om zulke programma’s te kopen, als ze het zelf live kunnen uitzenden in Nederland.
RenesisHP zegt
@GeoBem007.
Ik rij structureel >20km/u te hard, maar dan wel overal, behalve binnen de bebouwde kom. Daar heeft mijn vriendin veel boetes, omdat ze meer op het andere verkeer let, dan op de teller. Ze heeft groot gelijk.
Daar komen dus die lullige lage boetes van. Met de rx8 geef je snel te veel gas, zeker op lage snelheden.
Ik vind boetes oke, het is immers je eigen fout, maar dan vanaf de 10km/u.
Daaronder noem ik het muggenziften.
Die 20 euro doet ook niet veel pijn. Na 30 keer begin je het wel te voelen.
Bij echte boetes, dus 20+km te hard, weet ik ook dat ik te hard reed. Bij lullige boetes heb je het soms niet in de gaten gehad. Beetje jammer…
corrado vr6 slc zegt
@ mx5/rx8owner:
Ik weet wat je doormaakt, ik werk sinds een maand of 2 bij een koeriersbedrijf en heb al 6 boetes binnen van +- 10km te hard. ( toch wat beter opletten :) )
Ontopic:
Goddamn, met een heli nog wel…
LOL, dan maar een veyron kopen dan kunnen ze me niet bijhouden.
RenesisHP zegt
@corrado vr6 slc.
Het is alleen jammer dat meer opletten op de snelheid gevaarlijker is in verband met het overige verkeer van bijvoorbeeld de stad in spitsuren. ;)
Hoe meer je op de teller kijkt, hoe minder je voor de rest ziet.
corrado vr6 slc zegt
@ mx5/rx8owner:
Idd, jammer dat oom agent daar niet intrapt ;)
six-trey zegt
zijn smurfen in de lucht ook geen lucht vervuiling? AUB geen “Ghetto Birds” in europa
Markii zegt
Typisch de politie. Al had ik dit eerder verwacht van de Duitse politie, die zoeken altijd wel iets om je tegen te werken. Ik heb dit ondervonden op de reis naar Polen en terug (naar België).
Op de weg naar Polen sta je ergens na Berlein in de file. Je stopt rond 11uur ’s nachts om te slapen op een snelwegparking in je auto, ben je net goed aan het slapen komt daar opeens de politie eens kijken of alles in orde is op de parking en… schijnen ze met een lamp in de auto’s. Het resultaat: wakker en dan maar doorgereden na amper 2 uur slaap.
Op de terugweg zie je een wagen van hun langs de kant staan, je rijdt er voorbij en dan volgen ze uitgerekent jou. Even voor een afrit zie je dan dat ze je voorbijsteken en denk je oef… en plots zie je een bordje “halt polizei” of zoiets. Je stopt maar en ze houden je een half uur tegen met hun domme controles.
Je rijdt weer ongeveer 2 uur en denkt even een pauze te nemen, na die pauze wil je doorrijden en ja hoor ze roepen door hun microfoontje “halt polizei”. Denken ze dat je met een valse nummerplaat rijdt omdat tegenwoordig het tekentje rood is.
In België en Nederland geen last gehad met de politie en. In Polen 1 keer doordat zij hun wagen op een parking voor de onze hadden gezet en wij niet meer weg konden.
Suprageex zegt
This is one of the time you need this!
Suprageex zegt
edit aan mezelf: *times natuurlijk :D
dekster zegt
In afghanistan zijn zo’n controles geen groot succes geweest…
dekster zegt
filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=5mPhyOJCJH0
Geen kat die dat opmerkt trouwens en het past zo in je koffer.
jeewee zegt
@majinstar: wie precies de ‘uitvinder’ van dit soort gekkigheid is wìl ik niet eens weten, maar vorig jaar zomer heb ik inde USA op de weg naar Yosemite Park nogal wat moeite gehad om mijn auto op de weg te houden. Oorzaak van een enorme lachstuip was een veel voorkomend bordje dat je snelheid op een prachtig recht stuk asfalt werd gecontroleerd door middel van vliegtuigjes. Alle Amerikanen (et moi, zei de verkeerscrimineel) trokken lachend hun auto nog even door tot ver over de 75 mph.
Timmie zegt
Hiermee achtervolgen zal geen probleem zijn. Klemrijden echter… (of beter: klemvliegen). Of doe het zoals in 2 fast 2 furious: alle elektronica uitschakelen.
six-trey zegt
@Timmie
De 2 fast 2 furious methode om EMP’s te gebruiken is dom, hoe stop je dan muscle cars?