Vrachtwagenchauffeurs blijven de gemoederen bezig houden: ging het gisteren nog over gratis balletjes, vandaag worden we gewaarschuwd voor het grote GEVAAR uit Oost-Europa. Alweer. Er wordt zonder de juiste diploma’s met gevaarlijke stoffen gereden, zo luidt de berichtgeving. *start onheilspellend muziekje*.
De inspectie voor het wegverkeer schijnt nogal krap in de bezetting te zitten, waardoor een effectieve controle op truckers in de weg wordt gezeten, zo luidt Zembla de noodklok. Hoe erg is dat? Nou, zeg het zelf maar: voel jij je veilig als iemand onbevoegd met 30 ton aan superchemische meuk rond rijdt terwijl hij in zijn cabine een dansje doet met de cruise op 90 km/u? Thought so…
Uiteraard richt de angst zich niet op Nobelprijswinaars Jan, Kees, Arie of Ron, maar op de Pawels, Mihai’s en Janeks onder het truckersvolk, oftewel: de Midden- en Oost-Europeanen. Zij schijnen in het buitenland hun diploma’s gewoon te kunnen kopen, en de facto dus geen ruk te snappen van alle benodigde veiligheidsmaatregelen rond de gevaarlijke goedjes die ze vervoeren. Be afraid. Be very afraid.
Iedereen weet dat deze MOE-truckers alleen maar gevaarlijke keermanoeuvres uitvoeren, danwel liggen te slapen of zuipen in hun trucks, en dat je nog beter een getrainde dolfijn achter het stuur kunt zetten. Het wordt tijd voor KEIHARDE AKSIE!
Bovenstaande verklaart ook de minimaal 50 truck-explosies die zich dagelijks op de Nederlandse wegen afspelen. Enfin, kijk vanavond vooral naar Zembla. Ons advies: blijf vooral in je huis (het liefst permanent), dan ontloop je de truckers-armageddon tenminste.
P.S. Ik steek regelmatig via de N35 de grens over, en daar wordt het grensoverschrijdend verkeer vaker wel dan niet gecontroleerd. Maar dat zal wel een uitzondering zijn dan…
Update 1 – Kijk, daar is de eerste van vandaag al. Berg je.
Update 2 – Ohnoes! Kamervrag0n van de PvdA zijn onderweg.
lincoln zegt
diploma,s zijn alleen interessant voor ambtenaren en verzekeringsmaatschappijen ..
nsmvo zegt
@lincoln: en banken, al schijnt het dat aantoonbare kennis van wetten ontwijken(en legaal pikken) ook een eind op weg helpt…
desjonnies zegt
@lincoln:
probeer jij dan eens gezond verstand te vinden tegenwoordig.
Is kompleet uitgeroeid.
Door papieren en certificaatjes.
Je mag niet meer denken.
Daar is de overheid voor
jelmer zegt
@desjonnies: / @nsmvo: / @lincoln:
Beetje gefrustreerd over uw eigen vermogens, heren?
lamborgfan zegt
@jelmer: naja.. Probleem is dat een hoop mensen een papiertje als een kwaliteit zien van iemand. Maar dat vind ik onzin, want de ene persoon is anders dan de andere. De een krijgt zijn veterstrikdiploma door elke dag te gaan zitten oefenen en de andere komt eens een keer in de week, haalt net voldoende en beheerst het dan net.. Maar krijgt wel zn diploma evenals die persoon die wel geleerd heeft voor zn doel en zich veel meer inleeft en waarschijnlijk veel meer uit zichzelf kan halen dan de ander. Dat vind ik een kwaliteit.
lincoln zegt
@jelmer:
het vermogen om schijnveiligheid als waarheid te beschouwen ??
klopt .. ben genetisch gezien geen ambtenaar ..
lincoln zegt
@desjonnies:
stagneren .. kun je leren ..
lamborgfan zegt
@lincoln: mee eens!
E34M5Touring zegt
CBR posten bij de Grens zetten. Kunnen ze gelijk voor 100miljard euro (of wat kost zo’n vrachtwagen certificaat tegenwoordig, zal wel zoiets zijn toch?) aftikken om van het CBR te leren hoe ze dan wel met supergevaarlijke chemicaliën om moeten gaan. Ik bedoel, als er 1 organisatie is die eerlijke en volledig rationele maatregelen verzint is het het CBR wel……
nibor zegt
@E34M5Touring: klopt. Daar zijn het echt totaal geen geldwolven die je onnodig op hoge kosten jagen. Ik merk daar ook helemaal niks van door het uitvoeren van twee verschillende examens voor mijn motorrijbewijs terwijl het prima met één examen had gekund…
E34M5Touring zegt
@RRenault: Ja dat bijzondere verrichtingen gelul. Slaat echt nergens op. Doe het inderdaad als 1 examen. Echte bullcrap. Snap de noodzaak van de verrichtingen wel, maar dat kan makkelijk gecombineerd worden.
solmatje zegt
zembla kijken op vrijdag avond.. damn
2176cc zegt
Probleem ligt bij de consument en bedrijven die zo min mogelijk willen betalen voor transport.
solmatje zegt
@2176cc: Als consument kies ik er niet voor om weinig voor transport te betalen. Als consument krijg je producten van veel verschillende bedrijven aangeboden. Dit zorgt voor hevige concurrentie tussen bedrijven, waardoor dit soort dingen idd heel goedkoop gebeuren om de prijs van het product laag te houden. Ik als consument kan daar niets aan doen!
2176cc zegt
@solmatje: Je kiest toch vaak het goedkoopste produkt?
solmatje zegt
@2176cc: De meeste consumenten gaan denk ik voor de beste prijs/kwaliteit verhouding. Als ik de keuze krijg om product A te kopen voor 30 Euro of 50 Euro.. dan pak ik die van 30 natuurlijk. Anders ben je een dief van je eigen portemonnee
mashell zegt
@2176cc: maar is dat wel zo? Sinds de tijd dat de truckers met de stickers “het kwartje van Kok kost ons de kop” rondreden zijn er alleen maar meer bijgekomen. Dus of de vraag naar transport is enorm, of er is gemakkelijk een dikke boterham te verdienen, of de markt wordt kapot gemaakt door transporteurs die chauffeurs inhuren die voor een appel, ei en een handvol Zlotties willen werken. Ik denk dat het van alle 3 een beetje is en dus de enige uitweg is dat we het inzetten van die Polen onaantrekkelijk maken. Zelfde betaling als Nederlanders/Belgen etc, taal en certificaats eisen gaan stellen. Dus meer controlles zijn nodig.
desjonnies zegt
Da’s de prijs die we allemaal mogen betalen.
Omdat er in de transport sector al jarenlang niets verdiend wordt.
Oh, olie op het vuur…………………
Wat te denken van chemicaliën tankers die op onze waterwegen dag en nacht dwars door stads centra varen.
Daar wordt ook steeds minder Nederlands of Duits gesproken.
Of in de zeevaart?
Alles wordt afgedekt door een stukje paper of een certificaat.
Bij de nu gesloten Odfjell moest je onder begeleiding van een snorremans naar een schip toe.
Onze gehele “veiligheid” is 1 grote poppenkast.
Dit allemaal omdat we niet bereid zijn er voor te betalen.
Maar we zijn kuddedieren : zeg tegen elkaar dat alles 100% in orde is, en iedereen gelooft het.
Zolang de winsten in het wegtransport dusdanig onder druk staan dat een vrachtijder geld verliest op een rit naar Bordeaux als hij 1 lekke band krijgt, zal er niets veranderen.
jelmer zegt
@desjonnies: dat de “gehele veiligheid” in Nederland een grote poppenkast is, is onzin. Nederland is een van de veiligste landen ter wereld. Het is eerder doorgeschoten. http://www.eenvandaag.nl/binnenland/41375/_bezuinigen_op_doorgeschoten_veiligheidsmaatregelen_ Juist omdat Nederland zo veilig is, is er zo veel aandacht voor afwijkingen zoals nu door Zembla gemeld. Dat is de veiligheidsparadox.
Dat er in de transportsector te weinig verdiend wordt, dat ben ik wel met je eens.
desjonnies zegt
@jelmer:
Wat is je bewijs?
Of is het omdat “ze” het zeggen?
flippert zegt
@desjonnies: die lekke band op weg naar Bordeaux: dat was een egel! Dáár moeten ze eens wat aan doen!!!
jelmer zegt
@desjonnies: Twee voorbeelden. Het aantal dodelijke slachtoffers van branden in Nederland is ongeveer de helft van wat het is in Amerika (NL met 16mln 64 doden in 2010, USA met 308mln 2640 doden in 2010), Nederland is verkeersveiligste land ter wereld (op Malta na). Wat is jou bewijs?
desjonnies zegt
@jelmer:
jeugdzorg en sexueel misbruik?
Does it ring a bell?
flippert zegt
@desjonnies: om -wederom- over de egels in dit land nog maar te zwijgen…
jelmer zegt
@desjonnies: Ja. Maar toont dat aan dat de gehele veiligheid een poppenkast is? Hoe is het in het buitenland? Wat niets af doet aan dat elk misbruikt kind er een te veel is.
Je reageert trouwens niet op mijn voorbeelden. Nog een: Nederland hoort bij de op een na laagste categorie voor aantal woninginbraken (http://www.conferenceboard.ca/hcp/details/society/burglaries.aspx)
kaasboerin zegt
@jelmer: Geheel tegen mijn eigen ervaringen in..
Beetje raar weer.
jelmer zegt
@kaasboerin: Tsjah, dit zijn gemiddeldes natuurlijk. Je hebt vast niet in alle landen gewoond met tien huizen voor een vergelijking. Wel klote voor je, trouwens.
lincoln zegt
@jelmer:
en gemiddelde oplossingspercentages van misdrijven ..
heb je daar ook een voorbeeldje van ??
desjonnies zegt
@jelmer:
Veel huizen in de VS zijn van hout gemaakt bij ons nagenoeg niet.
De aanrijtijden op het Amerikaanse platteland zijn veel langer voor de brandweer.
Het electriciteitsnet is verouderd in de VS (gaat hier ook gebeuren)
En dodelijke ongelukken, is afhankelijk van snelheid en aantal gereden kilometers.
In de Nederlandse files is weing kans op dodelijke ongelukken.
Dus hoe is dat onderzoek gehouden?
bungabungastig zegt
Wat zou het toch saai zijn op de snelweg zonder dit soort lui.
@smoke:
“gecontroleerd op gensoverschrijdend verkeer.”
Je controleert niet op gRensoverschrijdend verkeer, maar je controleert het simpelweg, bijv. OP de aanwezigheid van smoke-artikelen. Heel erg fout!
sir_smokalot zegt
dude.. Maar goed, point taken. Is aangepast!
mercs zegt
“Uiteraard richt de angst zich niet op Nobelprijswinaars Jan, Kees, Arie of Ron, maar op de Pawels, Mihai’s en Janeks onder het truckersvolk, oftewel: de Midden- en Oost-Europeanen”
Wat ben je een baas in het schrijven, sir smokealot. Geniaal geschreven! :D
flippert zegt
Al rijden ze met een atoombom rond die op scherp staat: de enige regel die ze van mij moeten kennen is RECHTS blijven en NIET inhalen met je slome vrachthok!!
lincoln zegt
de zogenaamde opleiding bij dit soort meuk is ALTIJD ..
“bel bij onraad 112 en ga op veilige afstand staan” ..
iedereen die dit gelezen heeft is mij 750 euro excl 21% BTW verschuldigd ..
het uitprinten van dit comment is tevens uw diploma ..
desjonnies zegt
@lincoln:
ik heb alle ADR gevaren kaarten nagekeken
En ’t staat OVERAL OP
Vooral de omschrijving voor zuurstof en gecomprimeerde lucht zijn…………….nou ja nogal lachwekkend.
norge zegt
@lincoln: Geef even je rekening nummer op…