Er zijn wat problemen bij de onderhandelingen over het nieuwe contract van Hamilton. Gesprekken over de radio gisteren helpen daar niet bij.
Een nieuwe fase in de lange onderhandelingen die gaande zijn tussen Mercedes en Hamilton. Er lijkt geen einde aan te komen en de soap gaat dan ook verder. Gisteren was een slechte race voor het team van Mercedes. We zeggen maar hoe het is. Hamilton werd zevende, maar werd gedegradeerd naar de achtste plek omdat hij buiten de baan reed. Dat leverde hem een tijdstraf op.
De communicatie over de boordradio was amusemerend. Hamilton worstelde met de auto en klaagde daarover. Wolff reageerde daarop fel:
“Lewis, de auto is slecht, we weten het, rijd er alsjeblieft mee.”
Wolff heeft er overigens vertrouwen in dat de onderhandingen uiteindelijk goed uitpakken en dat de gesprekken van gisteren niet van invloed daarop zijn. Zijn boodschap was goed bedoeld en over de telefoon praten ze vaak nog stelliger. Niks aan het handje dus. Blijft de vraag: wanneer gaat het contract getekend worden?
Want, waar wij eerder best positief waren over het nieuwe contract van Lewis Hamilton, blijken er toch wat beren op de weg te zijn. Zoals we eerder beschreven: een contract is pas geldig als de handtekeningen erop staan en op dit moment is dat nog niet het geval. Dat heeft verschillende redenen.
Nieuw contract Hamilton
Een ‘formaliteit’ noemde teambaas Toto Wolff het eerder, maar de werkelijkheid blijkt anders. De altijd goed geïnformeerde krant Daily Mail laat optekenen dat zij er rekening mee houden dat de race op Silverstone -over twee weken al- de laatste zou kunnen zijn van Hamilton in dienst van Mercedes. Natuurlijk moet hij wel het seizoen uitrijden, maar de krant doelt op het roemruchtige circuit waar hij wellicht voor de laatste keer in de kleuren van MERC zal kachelen. De onderhandelingen verlopen dus stroef, dat kunnen we wel constateren. Eerder zei Wolff wel al dat onderhandelen met de coureur lastig waren.
Er zijn namelijk wat struikelblokken die opgelost moeten worden. Een beetje tempo is wel handig, want het contract van de Engelsman loopt aan het einde van dit jaar af. Hoe langer het duurt (nu al meer dan zeven maanden), hoe meer hij kan gaan twijfelen. Er zijn namelijk genoeg andere leuke dingen te doen bij bijvoorbeeld andere teams.
Struikelblokken
Bij onderhandelingen gaat het altijd over geld, toch? Dat doe jij ook als je een nieuw contract aangaat bij je werkgever. Nieuwe baan is meer geld. Zo simpel is het. HAM weet dat en hij gaat ervoor. Hij casht op dit moment 27,5 miljoen Britse pond per jaar, dat is een goede 32 miljoen euro. Hier kan nog een bonus aan toegevoegd worden van 15 miljoen pond (17,5 miljoen euro) als hij kampioen wordt. Nou, naar die bonus kan hij fluiten. En Hamilton is niet dom, hij denkt dat het volgend jaar ook lastig gaat worden dus hij zou die bonus graag standaard willen.
Tweede akkefietje is zijn rol als ambassadeur voor het raceteam van Mercedes. Hij zou zich graag voor tien jaar willen conformeren, maar wel voor 20 miljoen pond per jaar. Dat is meer dan 23 miljoen euro dat hij per jaar op zijn rekening kan bijschrijven. Lekker pensioentje dus, maar daar zijn ze dus ook nog niet uit.
It’s all about the money
Deze bedragen zijn geen kattenpis en daarom wordt er zo stevig over onderhandeld. Hamilton is een alfa mannetje en zijn doel lijkt om het meeste geld te verdienen van alle coureurs. De vraag is of dat gaat lukken met een veel beter presterende Max Verstappen die ook de miljoenen voor het oprapen heeft. Wint hij toch nog wat. Of het gaat lukken? Wie weet. Echter, er moet wel wat schot inkomen want anders pist Hamilton naast het potje…
Thieuke zegt
Tsja, ze zeoken het maar uit, zo komen er vast uit, en anders kan hij zich melden bij andere teams, want iedereen wil hem wel hebben (nou ja, misschien niet bij RB, maar bij de rest wel).
Robert zegt
Maar zou een Ferrari, Aston Martin of een McLaren ook staan te springen om een dergelijk salaris op te hoesten?
Spolier alert: ik denk het niet.
Edge zegt
Aston Martin wel. Die hebben geld als kraanwater, en Lawrence Stroll is wel van de prestigeprojectjes. Die zou maar wat graag de grote recordkampioen bij Mercedes wegplukken als de kans zich voordoet. Ik denk dat ‘ie daar zelfs zoonlief Lance voor aan de kant zou zetten.
gallardogt zegt
1:
Hamilton naar Ferrari en de renstal wordt weer op scherp gezet.
2:
Sainz naar Aston Martin, samen met Alonso. De spanjaarden kunnen elkaar prima aanvullen. Weg uit die verstikkende relatie met leClerc/Ferrari.
3:
Stroll naar Mercedes en mag de nieuwe wingman van Russel worden(deal heeft pa dan bedongen).
ghini zegt
Nu AM met MB motoren stopt zal punt 3 niet meer gebeuren.
ronnys zegt
De kans is inderdaad groot de de teams die het kunnen betalen niet willen betalen en de teams die het willen betalen niet kunnen.
Als je Sainz vervangt door Ham, dan haal je vermoedlijk meer problemen in huis dan je oplost. Sowieso heeft Ferrari eerst andere dingen om zicht op te focussen voor ze naar de rijders kijken.
RB lijkt mij ook duidelijk.
Aston Alo vervangen waarom? Stroll vervangen, gaat ook niet gebeuren.
Sauber, Williem, Haas hebben het geld niet.
McLaren of Alpine, ik zie het niet gebeuren.
Thieuke zegt
Omdat als de onderhandelingen bij MB niet succesvol zijn, en hij bij de andere F1 teams aan moet kloppen het voor hem kiezen of delen wordt.
Stel met MB komt hij er niet uit voor 50 miljoen euro, en hij klopt aan bij een ander team, dan zeggen ze: Ja hoor, dat kan, maar voor 25 miljoen euro (bijvoorbeeld). Dan is het voor hem dat aanbod, of geen stoeltje….
Wat zal hij dan kiezen denk je?
kerre zegt
50 miljoen? Mr Hamilton wil 230 miljoen verspreidt over 10 jaar… dat is wel iets anders dan 50 miljoen.
Ik hoop dat ze er niet uitkomen. Kan hij laten zien hoe goed hij is bij een ander team. Of gaan rentenieren, muziek maken ofzo.
berlinetta zegt
Nou dat betwijfel ik gezien zijn eisen. Ik denk dat de meeste teams liever voor een jong talent gaan die 1/4 van het salaris vraagt in plaats van dure Hamilton die er binnen enkele jaren mee stopt.
Robert zegt
Een kwart van Hamiltons salaris? Ik denk dat zeker de helft van het veld het doet voor een tiende van Hamilton’s salaris, of minder nog.
HZW zegt
Ik denk als Mercedes niet met een nieuw contract komt, dat het wel klaar is voor meneer Hamilton in de F1.
Moet nog zien welke teams hem willen hebben, en dan zeker niet voor het salaris wat meneer Hamilton wil hebben.
pomoek zegt
Het gaat natuurlijk niet primair om de prestaties van Hamilton, maar vooral om het merk Hamilton. Hamilton heeft 8 miljoen volgers op twitter. Verstappen iets meer dan 3 miljoen. De eerste heeft al anderhalf jaar geen wedstrijd gewonnen, maar zijn bereik is meer dan 2 keer zo groot.
ronnys zegt
Ik volg hem zelf niet, dus kan er niet zo veel overzeggen. Gaan veel social berichten van ham niet over kleding disgin en dat soort dingen?
Dan is de marketingwaarde voor Merc natuurlijk niet 100%.
pomoek zegt
@ronnys: het is natuurlijk maar een voorbeeld. Het ging mij een beetje over de opmerking van de “veel beter presterende Verstappen”. Dat is natuurlijk een feit, maar of Verstappen als marketing product nu zoveel beter presteert dan Hamilton durf ik te betwijfelen.
ronnys zegt
Ik wou ook alleen maar aangeven dat ik het andersom het voordeel voor MB ook nog niet zo zie.
Als hij op de baan onvoldoende presteert voor dit soort salarissen en ook voor de PR de meer waarde van al die volgers beperkt is, waarom dan zoveel miljoenen betalen voor resultaten uit het verleden?
Bovendien kan hij nergens anders heen, terwijl voor zijn stoeltje genoeg in de rij staan.
Dus volgens mij is de nood voor hem groter als voor MB.
Natuurlijk heeft een 7 voudig WK marketing waarde, of dat dit soort geld waart is, is de vraag. Schijnbaar twijfelen ze daar ook aan in die Heimmaat want anders was de krabbel al gezet.
HZW zegt
Met zijn taalgebruik zo nu en dan over de radio zeker niet.
Hawkeye72 zegt
Als Toto wijs is, laat hij de kelk Hamilton aan zich voorbij gaan. Misschien is hij wel de GOAT, maar hoe dan ook is hij over de piek heen. Mercedes F1 heeft een frisse wind nodig, in alles.
rollingstoned zegt
Bron “The Daily Mail”….
maarteno zegt
och een gebroken klok staat ook 2x per dag goed 🙃😜
rollingstoned zegt
Ja, precies 😁
gekketurbo zegt
Ik denk dat Mercedes er beter aan doet om een wingman aan te nemen voor George Russel. Die heeft bewezen dat hij bijna even goed is als Hamilton, maar heeft meer groei potentie en is goedkoper. Wellicht Norris opsnorren als tweede coureur. Heb je weer 2 toppers voor een schijn van het bedrag wat je aan Hamilton kwijt bent.
Het merk Hamilton zal veel glans verliezen zodra hij stopt met F1. Gebeurt met alle F1 coureurs. En 20 miljoen per jaar drukt behoorlijk op de rekening met de Cost Cap…
Edge zegt
Hamilton valt niet onder de cost cap, coureurs zijn uitgezonden. Marketingactiviteiten zijn dat ook, dus ook met die ambassadeursrol hoeft dat geen probleem te zijn. Blijft natuurlijk wel veel geld voor een photoshootje hier en daar.
pomoek zegt
Ik vind Russell juist aan glans verliezen. Elk jaar, ook in dit seizoen, maakt hij domme fouten die absoluut niet nodig zijn. In Canada dus ook weer. Zijn overwinning in Brazilië was geflatteerd, de red bulls waren daar aan het onder presteren en zijn crash in de kwalificatie vind ik nog steeds verdacht.
Hamilton staat overigens dik voor op Russel, 37 punten maar liefst.
imaginenl zegt
“Het merk Hamilton zal veel glans verliezen zodra hij stopt met F1. Gebeurt met alle F1 coureurs”
Behlave als je Ricciardo heet natuurlijk <3
escort77 zegt
Vettel, Coulthard.
Allison Burgers zegt
Wanneer heeft Russell dat bewezen? In die ene racewin in zijn hele carrière?
faalhaas zegt
Als ze niet meewerken kan je altijd nog met je F1 kolonne naar Stuttgart of Brackley rijden.
Verhoeven zegt
Ok ik dacht dat Hamilton al getekend heeft. Ferrari heeft al een enorm bod gedaan. Hij wil veel verdienen en vooraan rijden. Dat gaat met Ferrari nog niet gebeuren. Maar volgend seizoen Mercedes waarschijnlijk wel. Toch maar iets minder geld dan….
Stefje zegt
Zie je geen kans dat Ferrari met een slimme en stabiele coureur als HAM juist wel vooraan kan rijden? In ieder geval verder vooraan dan met MB aktueel.
Gulli zegt
Ik zeg; driverswap met Sargeant, laat die de rol van tweede rijder vervullen bij Mercedes. Kunnen ze daar alle ballen op Russell zetten en zijn ze van dat gezeik af. En Lil Lewis kan laten zien dat hij een échte kampioen is en niet alleen met de snelste auto van het veld kan scoren, kan Williams ook weer eens meedoen om de knikkers.
Uiteindelijk zit toch iedereen met een Mercedes achterin onder contract bij Toto Wolff GmbH dus linksom of rechtsom uitbetalen maakt dan ook niet uit.
flyerbunch zegt
Hamilton beschouwd zichzelf al langer als een merk op zich, mede vanwege alle organisaties (mission44, etc) die hij heeft. Dan nog de hele BLM ondersteuning waaruit tegelijkertijd vele extra fans mee bij heeft gekregen die geen bal van F1 weten. Of Mercedes nog bereid is om daarop volle pot te gaan betalen en is dat eigenlijk nog wel te verantwoorden? 20mil per jaar voor PR? Zijn glorietijd lijkt een beetje voorbij te zijn, maar wanneer komt dat besef? Hij wilt nu nog snel cashen hopende dat Mercedes dat niet beseft?
Wolflow zegt
Begrijp niet wat Mercedes met Hamilton aan wil nadat hij z’n race tenue aan de wilgen heeft gehangen.
Hamilton spreekt op geen enkele wijze de doelgroep van Mercedes aan
1000bochten zegt
Volgens mij denk je teveel in hokjes. De tijd dat Mercedes alleen auto’s verkocht aan witte heren van hogere leeftijd ligt al ver achter ons.
potjak zegt
Persoonlijk denk ik dat Mercedes en Hamilton zo aan elkaar verbonden zijn dat het wel goed komt. Hamilton vraagt veel geld (eigenlijk vind ik het belachelijk veel geld). Maar de vraag is, wat gaat het Mercedes kosten als Hamilton naar een ander team gaat?
karhengst zegt
Het kampioenschap in ieder geval niet…
Ik denk dat het echt een zakelijke afweging gaat worden en de raceprestaties ondergeschikt zijn. Is Hamilton nog interessant genoeg vanuit marketingperspectief, of wordt het tijd met een nieuw iemand aan de gang te gaan omdat van Verstappen / Red Bull op dit moment sowieso niet te winnen is? Ze kunnen Hamilton vast nog wel een tijdje uitmelken, maar je kan ook reeds aan je toekomstige ambassadeur en potentiële kampioen gaan werken.
De suggestie van @Gulli om Sargeant mee te pakken is wat dat betreft een interessante. Men wil immers de VS markt veroveren, daar kan je als Mercedes handig op inspelen door een Amerikaanse knul in je Benz te zetten.
kniesoor zegt
Wat verdient een CEO van Daimler Benz eigenlijk ?
HZW zegt
En volgens mijn is die CEO ook geen grote F1 fan.
petroldrinker zegt
Hopelijk dan maar niet verlengen, zal die vent geen 0.001 van een seconde missen uit de sport
mashell zegt
Ik juist wel. Hamilton staat ergens voor en is veel meer dan een coureur. Bij Hamilton vergeleken is Verstappen een enorm saai simpel figuur. Neemt niet weg dat zowel Hamilton als Mercedes over de top zijn en het eigenlijk naar beneden zou moeten met de bedragen.
kniesoor zegt
Hamilton staat al enige tijd meer voor woke, blm en pipo de clownkleding dan voor aansprekende sportprestaties. Ja, dat laatste komt mede door de niet erg competitieve bolide. Desondanks benieuwd of Källenius en co. daar meer dan z’n huidige vorstelijke jaarsalaris voor over hebben. We gaan ‘t zien.
v10m5 zegt
Ik heb het vermoeden dat Hamilton niet wil tekenen en daarom aan het rekken is. Mogelijk heeft hij allang iets anders geregeld met Ferrari. Als je kijkt naar reactie Leclerc, Vasseur en onrust bij Sainz… hoe dank ook wat jij ook vraagt aan salaris verdienen ze zo weer terug met wk punten, exposure en merchandise
Allison Burgers zegt
Bron: Daily Mail. Haha, daar zijn ze nog meer op sensatie belust dan op AutoBlog. :)
damrakker zegt
Bij je baas aankomen om te zeggen omdat je je bonus dit jaar niet gaat halen en hem verzoekt om hem dan voor volgend jaar standaard uit te betalen.
sportevo zegt
Maar als het niet behalen van die bonus buiten jouw schuld ligt omdat je baas je niet de juiste tools kan bieden om die bonus te behalen, dan is het misschien niet zo gek om het te vragen.
mashell zegt
Een bonus is geen verkapt salaris. Het is een extra als de resultaten daar aanleiding toe geven. Normaal gesproken krijg je die dus meestal niet. Bij Mercedes, nu, lijkt me dat ze het daar niet eens over hoeven na te denken.
In Nederland is er een cultuur ontstaan om een deel van het salaris niet pensioendragend te maken, dat dan bonus te noemen en daar dan flut criteria aan te hangen die elk jaar gemakkelijk gehaald kunnen worden. De werknemer (of CEO) heeft de indruk dat hij het goed doet want hij krijgt een bonus maar eigenlijk wordt die opgelicht want over een deel van je salaris bouw je geen pensioen op.
drdre1 zegt
Klinkt als een win-win?
bmw335d zegt
En precies daarom zal Hamilton voor mij nooit de GOAT worden of zijn. Senna, Schumacher en Max zijn of waren alle 3 coureurs die het maximale potentieel uit “slechter” materiaal naar boven konden halen.
Denk aan Max die in zijn Torro Rosso tijd het middenveld het leven zuur maakte. Of met een veel langzamere RB in de Renault tijd tóch mee vocht tegen de Ferrari’s & de Mercedessen.
Hamilton kan of wil dit verschil niet maken. Die heeft 7x gewonnen omdat hij een auto had die per ronde 2-3sec sneller kon zijn dan de rest vh veld
vopo zegt
Ik denk dat ze uit gaan komen met een contract voor 1 jaar met de optie op nog een jaar. Als de Mercedes komend seizoen opnieuw niet meedoet voor de titel is het klaar voor Hamilton. Maar kan me zo voorstellen dat ze graag met 8 titels afscheid willen nemen van elkaar.