Want dan gaan de mensen de Continental GT PHEV namelijk daadwerkelijk bestellen. En dat is niet goed.
Net als mijn zus zit de complete autoindustrie in de overgang. Voor het ene merk gaat dit wat beter uitpakken dan voor het andere. Bij BMW hebben ze besloten dat elektrische auto’s ‘esthetisch gezien’ uitdagend zijn (zoals mijn familielid) en bij Audi pakken ze de overgang aan om juist met auto’s op de proppen te komen met zorgvuldig gekozen proporties.
Bij de luxe VW-dochter Bentley zijn er ook de nodige snode plannen. De belangrijkste nieuwkomer is een nieuwe elektrische crossover-SUV. Deze staat gepland voor 2025. Voor 2030 zal het merk enkel en alleen elektrische auto’s gaan verkopen. Maar: kijk eens naar het huidige modelgamma. Dat bestaat voornamelijk uit V8 en W12 motoren. Er is dus een lange weg te gaan.
Continental GT PHEV
Als het aan Matthias Rabe ligt, komen er nog milieuvriendelijkere versies aan van de huidige modellen. Er is ‘gelukkig’ al een Bentley Bentayga Hybrid en een Flying Spur Hybrid. Volgens Rabe (Bentley engineering-honcho) is de Continental GT de volgende. De klanten van de Continental GT zitten namelijk wel te wachten op een auto met de mogelijkheid van 0 gram CO2, om zo ook in stedelijke gebieden te kunnen rijden.
De meest logische stap zou zijn om de hybride-installatie uit de Flying Spur te monteren. Dat is een 2.9 liter V6 (van Porsche-origine) met een flinke elektromotor en accupakket. Het vermogen is dik 540 pk en het koppel bedraagt dan zo’n 720 Nm. De power-unit van de Bentayga (met een 3.0 V6 en 440 pk systeemvermogen) wordt niet krachtig genoeg geacht. Een Continental GT moet natuurlijk wel een beetje vooruit gaan.
Geen hete versies meer!
Een ding is wel zeker, er zullen géén superhete versies meer boven de Continental GT Speed komen. Dat is op dit moment de sterkste versie en dat zal ook zo blijven. Een model als de Supersports of de GT3-R zullen geen opvolger krijgen. Overigens is er ook nog een ’tussen’-optie voor de Continental GT PHEV in de vorm van een V8 met elektromotor. Het probleem waar Bentley mee zit, is dat de klanten automatisch de dikste en meest vervuilende motor kiezen. Zeker in markten buiten Europa kiest men liever de W12 dan de V8, bijvoorbeeld.
Sowieso zijn de kopers zeer geintereseerd in dikke motoren. De Arnage ging pas verkopen toen men de ‘schone’ 4.4 V8 van BMW naar huis stuurde in ruil voor de oude en ‘vieze’ 6.75 V8. Aan de andere kant zal Bentley zich wel moeten committeren aan de telkens strenger wordende milieuregels. Eén voordeel, een elektrische Bentley is goed mogelijk. Bentley’s hebben altijd enorm veel koppel gehad, een bizar hoog gewicht en een laag geluidsniveau. Dus volledig elektrisch past dus eigenlijk precies bij de merkwaarden van het merk.
Via: Autocar.
tinnemans zegt
@willeme; je zus moet het wel ontgelden deze week. Ben je nog steeds boos dat ze de krijtjes boven op de koelkast legde toen jij ze wilde opeten?
Dat is ondertussen bijna een maand terug, zet je er toch overheen. ;P
rijnounsdoor zegt
@tinnemans: fake news, als de zus van Willeme een koelkast ziet, eet ze die met stekker en al op..
piedlourd zegt
Willeme, 1 keer een grapje is leuk, twee keer dezelfde is sneu.
Het enige wat nog ontbreekt is dat je nog uitleg geeft dat je een grapje maakte over Jezus en dan om applaus vragen.
Zagen jullie dat grapje?! En die andere??!!
Leuk hè???!!!!
Dutchdriftking zegt
@piedlourd: Ik kan er anders nog altijd smakelijk om lachen. Het zou overigens niet verbazen als hij geeneens een zus heeft…
piedlourd zegt
Nee natuurlijk niet. Enigst kind.
Ik vind die grapjjes ook leuk maar je moet het er niet te dik bovenop leggen.
Subtiel tussendoor is leuker.
Variomatic zegt
@piedlourd: nee, jij trekt volle zalen..
jippie zegt
Voor de meeste Bentley kopers speelt geld geen belangrijke rol bij de overweging om een auto te kopen. Dus waarom zou je dan voor een hybride uitvoering gaan terwijl je weet dat de uitvoering met benzinemotor er binnenkort sowieso niet meer is….?
Alfarobert zegt
Gelukkig kunnen ze voor de rest van de wereld wel gewoonV12’s blijven bouwen.Daar hebben ze geen Timmermans die zich als doorgedraaide milieufreak voordoet maar zel wel in een BMW met 6 cilinders komt voorrijden he
misterBo zegt
timmermans is die niet lid van die club communistenfans die iedere dag hel en verdoemenis over de eer bewoners uitstrooien maart wel doodleuk zelf in een vliegtuig met 200 man naar malta gaan voor een heidesessie? als je op dat soort clubjes stemt ben je toch echt een masochist die het lekker vindt om gruwelijk genaaid te worden
Dutchdriftking zegt
Laten we eerlijk zijn, als je ooit in de gelukkige positie komt om een Bentley aan te schaffen dan wil je de allerdikste. Dus als ze de hybride willen verkopen dan moeten ze deze maar aan de W12 koppelen. En of een auto nu 2.400kg of 2.600kg weegt maakt ook niet meer uit, dus ik zeg doen. Een V8 verkopen heeft alleen nut als je er een GT3 achtig model van maakt. Maar zie er maar eens 800kg vanaf te krijgen…
piedlourd zegt
Ja precies! Mooie vrachtwagentjes.
Ik vrees dat er nooit meer gaat worden geprobeerd naar 1500 kilo of zo te komen maar dat 2000+ kilo gewoon de nieuwe norm is.
Drama