Een tijdje terug kreeg ik een vraag van onze lezers doorgestuurd van Autoblogger. En ik moet eerlijk zeggen dat ik gelijk zoiets had van: Jaaaaaaaaaaaa! De vraag is afkomstig van Sander M. en gaat over waarom er toch zoveel verschillen zijn tussen de auto’s van verschillende continenten. In zijn email ging het vooral over motoren, maar er zijn natuurlijk meer verschillen. Die neem ik ook gelijk maar mee. En nu niet meer aankomen met comments dat we niks met jullie vragen doen….
Europa, de plek waar we (bijna) allemaal wonen. Ons thuis. Het continent van de diesels en Duitse automerken. De gemiddelde Europeaan is er gek op. Gelukkig ben ik niet gemiddeld. Daarnaast zijn we het continent met goed onderhouden wegen, behalve in België natuurlijk.
De Verenigde Staten, AKA Amerika, het land met vele eigenaardigheden maar ook onbegrensde mogelijkheden. Tenzij je geen geld hebt. Het is het continent van de V8 motoren en de lange uitgestrekte wegen, waar ze je minimaal 2 weken nadat je dood bent zullen vinden… als ze je vinden.
Azië, of beter gezegd Japan en Korea. Daar waar auto’s op rijst rijden en de mensen bami vreten. Het land van Kei-cars en waar de meeste automobilisten alleen in de stad rijden. En zelfs in de stad zullen ze vaak ook het openbaar vervoer pakken!
Bovenstaande laat de diversiteit zien tussen de verschillende continenten. Want geloof het of niet: Niemand ontwikkeld autotechniek zonder na te denken wat de consument wil. Elk continent heeft zo zijn vereisten. Er wordt altijd eerst gekeken naar de vraag. Daar wordt het aanbod op gebaseerd. Maar er zijn natuurlijk ook mensen die ons niet begrijpen.
Bij de motoren van onze vierwielers zie je de grootste verschillen. Er zijn op het eerste gezicht maar 2 kampen: Amerika en Azië/Europa. Dat is niet helemaal waar, maar dat lees je zo. In Amerika zijn de motoren groot qua inhoud, waar ze in Azië/Europa klein zijn. En dat is niet omdat er gedacht wordt dat Amerikaanse motoren onderontwikkeld zijn. De echte reden daarvoor zijn de grotere afstanden die worden afgelegd. Door uit een grotere inhoud hetzelfde vermogen te halen kan er luier worden gereden. Verder heeft alles binnenin de motor het makkelijker door de lagere warmteontwikkeling. Waar het in Azië/Europa al redelijk uitzonderlijk is om 400.000 km op de teller te halen, is 600.000 Mijl in Amerika ongeveer de vergelijkbare afstand voor de V8 motoren. Hetzelfde vermogen uit een grotere inhoud staat dan ook gelijk aan een langere levensduur. Tenzij ze reliability issues hebben natuurlijk. Dan heeft er iemand op de engineering afdeling lopen prutsen. Een andere reden is dat benzine relatief goedkoop is in Amerika, in vergelijking met andere landen. Om hetzelfde vermogen te produceren heb je dezelfde hoeveelheid benzine nodig, maar door de veel grotere inhoud is de weerstand ook hoger.
Europese en Aziatische motoren lijken op het eerste gezicht gelijk aan elkaar. Maar je moet niet vergeten dat veel Aziatische merken hier motoren gebruiken die anders zijn dan de motoren die ze op hun eigen continent gebruiken. Ondanks een vergelijkbare inhoud zijn Europese motoren veel rustiger. Ze hebben relatief meer koppel en vaak iets minder vermogen dan hun Aziatische tegenhangers. De reden daarvan hangt samen met de soorten versnellingsbakken die gebuikt worden, maar daar kom ik zo op. Het komt er in het kort op neer dat Europeanen vaak op de snelweg rijden, waardoor we lange afstanden zo stil mogelijk willen afleggen. Aziaten daarentegen, die verlaten de stad meestal niet. Daar heb je niks aan koppel. Vooral niet omdat auto’s in Japan niet harder kunnen dan 180 km per uur, wat bij wet is vastgelegd.
Zoals ik al aangaf hangt dat samen met de versnellingsbak. Waar de Europeanen nog steeds het meeste handgeschakeld zijn, wint in Azië de automaat. De reden ervan is wederom het verkeer. In het stadsverkeer schakel je je helemaal gek. Zodoende dat de CVT daar het best ontwikkeld is. Motorvermogen is piekerig, waardoor de meeste auto’s of zes versnellingen hebben zodat er veel geschakeld kan worden, of zoals al eerder gezegd gebruik maken van een CVT zodat er helemaal niet meer geschakeld hoeft te worden. Wel zo makkelijk. En ja, het is er een gekkenhuis in de stad.
Europeanen maken nog het meeste gebruik van handbakken, om de simpele reden dat wij het meest diverse verkeer hebben. Hier hebben we te maken met zowel de stad als de snelweg. In Amerika is het daarentegen bijna alleen de snelweg. Een automaat werkt daar goed, omdat je zo lekker lui kunt cruisen. Veel versnellingen hebben ze niet nodig vanwege het grotere koppel van de motoren. En tevens omdat Amerikaanse motoren het langst op 1 toerental draaien van alle continenten.
Last but not least: Het onderstel en de remmen. Amerikanen trekken hier aan het kortste eind. Ze hoeven minder vaak te remmen, dus die zijn relatief het slechtste van alle continenten. Het onderstel is een kwestie van smaak. Ze zijn gebaseerd op comfort, niet op wegligging. Ook dit komt door de grotere afstanden. Azië is het andere uiterste. Daar zijn de remmen net zo goed als in Europa, maar is het onderstel harder afgeveerd voor meer stabiliteit. De meeste auto’s gaan de stad nooit uit en het asfalt is er goed. Europa is de gulden middenweg. Hier zijn auto’s zo ontwikkeld dat ze minder hard zijn dan Aziaten, maar een stuk harder dan Amerikanen. Het is hier dan ook een compromis tussen wegligging en comfort.
Een hoop mensen zullen dit niet herkennen en er zullen ongetwijfeld weer discussies op gang komen over wat beter/slechter is. Maar vergeet niet dat wij hier Amerikanen/Europeanen/Aziaten hebben die gebouwd zijn voor ons continent. De eerste generatie Lexus IS200 maakt bijvoorbeeld gebruik van 2 verschillende motoren van 2 liter. Een 4-cilinder en een 6-cilinder. En ook met een 5-bak en een 6-bak. Hierdoor kun je verschillende combo’s maken voor verschillende continenten. Daarom zullen de meeste mensen een beeld hebben wat alleen op Europa gebaseerd is. De wereld is groter dan wat je voor je neus ziet, of leest in een autoblad.
BTW: Ik lees dat soort emails graag, dus blijf ze sturen…
DD zegt
Leuk stukje!
awiebo zegt
Mooi stukje. Maar waarom hier nog niet aan de automaat? Ik bedoel, al helemaal in de randstad met al die files. Dat heeft meer met een stukje controle uit te maken, dat je zelf rijd lijkt mij. En omdat handgeschakelde bakken meestal togch een klein tikje zuiniger zijn. Ik rij liever automaat dan handgeschakeld. Vooruit, achteruit, remmen en gassen. Maar dan mis ik dat schakelen wel…
AriM6 zegt
Mooi stukje.
Het is wel eens leuk om te lezen waarom de auto’s van verschillende continenten verschillend zijn.
Maar houd dan in dat een 3 serie in Nederland anders is dan in Japen ofzo ?
Want zoals je leest hebben de aziaten andere behoeftes dan wij hier in europa.
Kevski-Style zegt
@AriM6:
Ja dat klopt!
Michael zegt
Ja, is zeker waar wat hier staat. Al zou ik zeggen dat we in Europa meer handgeschakeld rijden omdat we oftewel gierig zijn (automaat is een ‘duurdere optie’) oftewel control freaks worden achter het stuur.
De automaat is op alle vlakken beter in dagelijks gebruik, daarom dat het ook meer kost marketing-technisch, maar we dromen stiekem allemaal van een sportwagen – en daar hoort gewoon geen automaat in te zijn.
de sjonnies zegt
Leuk stuk, maar heeft Europa (door naar de Japanse kwaliteit te kijken en te kopiëren) de Amerikanen niet ingehaald op het gebied van levensduur met een kleinere, meer toeren makende motoren?
Is onze -nu door milieu activisten verfoeide- Diesel technologie geen antwoord op de Amerikaanse ’there’s no substitute for cubic inches’ theorie?
Als ik alles zo in ogenschouw neem, heeft vooral Amerika te lijden gehad onder de wet van de remmende voorsprong, Amerikanen waren idd altijd oer en oer degelijk maar heeft met name Japan ons niet laten zien dat het beter en lchter kan ?
Kevski-Style zegt
@de sjonnies:
Vraag 1: Nope, nog steeds niet….
Vraag 2: Ik denk dat je daar wel eens gelijk in kan hebben. Diesel is in veel opzichten voor Amerikanen idd. Alleen het probleem is meer dat het daar niog vreemd is….
Rick dos zegt
Beetje open deuren intrappen stukje. Niets wat niet al gemiddeld bekend is bij de autoliefhebber.
Had het dan over een andere boeg gegooid en had dan niet de usual suspects continenten genomen maar de meer onbekende, zoals Australië en Zuid Amerika.
Austalië met z’n ute’s en V8’en enz.
Laurens zegt
@Rick dos: eens. Maar toch aardig te lezen, dit verhaal.
Hetzelfde stukje kun je schrijven over coupé versus stationwagen versus sedan versus SUV en ga zo maar door.
Uiteindelijk komt het voor de motor neer op brandstofprijs, brandstofprijs en brandstofprijs. En regelgeving, oh ja.
Kevski-Style zegt
@Rick dos:
Australie zijn eigenlijk letterlijk Amerikaanse begrippen. De Ute’s zijn dat in feite ook: Ford Ranchero en Chevrolet El Camino Anyone? In feite zijn ook alle merken in Australie afgeleiden van Amerikaanse auto’s….
Afrika daarentegen heeft bij mijn weten maar 1 serieuze candidaat, en dat is dacht ik Supertech? Ze bouwen daar de originele GT40. Maar nagenoeg alles is daarvan replica en alles wordt geexporteerd….
lincoln zegt
@Kevski .. wederom een leuk cause/effect verhaal ..
jammer genoeg nix aan toe te voegen ..
behalve dan het gewennings verhaal ..
over hoe hele continenten denken dat een auto er uit moet zien ..
ik ben in de overtuiging dat een ideale auto een automaat/V8/achterwielaandrijving/benzinemotor heeft ..
waarom ??
omdat dat nu eenmaal in mijn simpele breintje zit ..
en dat terwijl mijn 1.9jtd Fiat mij ook overal brengt ..
naar volle tevredenheid ..
Kevski-Style zegt
@lincoln:
Mee eens! behalve de automaat dan: Ik trek nog steeds liever aan mijn eigen pook :P
Rik3 zegt
6 miljoen mijl, das veel
super zegt
zie ik nou dat dat corvette blok pushrods heeft?
puhpuh zegt
“… Japan en Korea. Daar waar auto’s op rijst rijden en de mensen bami vreten.”
… zucht …
bvking zegt
Leuk stuk inderdaad, maar in Japan hadden ze dus eerst een maxium gesteld aan het vermogen, 280 pk, maar ook aan 180?. Aan de andere kant ook wel logisch omdat er vrijwel alleen in de stad gereden wordt en de autobahn niet om de hoek ligt :P alleen kwam ik 2 kleine foutjes tegen ;)
“Waar het in Azië/Europa al redelijk uitzonderlijk is om 400.000 km op de teller te halen, is 6000.000 Mijl in Amerika ongeveer de vergelijkbare afstand voor de V8 motoren.”
Ik denk dat dit 600.000 mijl moet zijn?
–edit: helemaal correct, is inmiddels gefixt–
Motorvermogen is piekerig, waardoor de meeste auto’s of zes versnellingen hebben zodat er veel geschakeld kan worden
Ik denk dat de meeste auto’s 5 of 6 versnellingen hebben.
Brokkenpiloot zegt
@bvking: sorry, had jij ook al gezien maar zover was ik nog niet in de comments.
Kevski-Style zegt
@bvking:
Sorry, dat zijn idd typo’s geweest
Edman zegt
@Rick dos:
Ben ik het mee eens. Als je dit al techniek noemt… :roll:
jan1666 zegt
een volvo met een miljoen op de teller WAS ook normaal..die ouwe 240’s enzo..
of de ouwe nissan bluebird, iemand uit me familie had er 3 in 12 jaar, alle 3 van 0 (hoewel de laatste 2dehands was met 10k op de teller) naar 500.000 zonder problemen..(ja das 125k/jaar)dus dat de levensduur van 4 ton veel is, betwijfel ik. die ouwe benzen heb je ook met tonnen erop.
super zegt
–edit: dank u, is inmiddels gefixt–
Kevski-Style zegt
@super:
My Bad….
SDM zegt
Leuk stukje, maakt een hoop duidelijk. Maar nu wordt er dus eigenlijk gezegd dat de duitse motoren niet in amerika worden gebruikt omdat die niet betrouwbaar zouden zijn. Dat kqn ik mij dus niet voorstellen. Hier rijden toch ook merc’s rond met meer dan een milhoen op de teller? Maargoed een goed stukje roept ook vragen en discussie op. ;)
Kevski-Style zegt
@SDM:
Hahahah, nee, zo erg is het ook weer niet!
jzaero zegt
Hahaha, leuk te lezen dit. Elk blok heeft zijn eigen voor, en nadelen. Persoonlijk zou ik toch gaan voor de V8jes voor de soepelheid, gelepeld in een Europese setup (puur omdat ik hier leef). Helaas is het hier zo duur om V8 te rijden dat dat bijna onmogelijk is.
@AriM6, wat ik wel weet is dat er verschillende motoren zijn in Amerika en Europa voor de BMW 525i. Welke precieze verschillen moet ik even zoeken.
pizzakoerier zegt
@kevski style
Leuk stukje man het leest lekker weg en ik heb toch weer wat bijgeleerd…toch had ik graag nog wat willen lezen over de europese high-end performance cars en hoe die het in amerika doen. Ik kan je uit ervaring vertellen dat die hier heel populair zijn, mede door de lagere aanschaf en benzineprijzen natuurlijk
EJS zegt
wederom mooi stukkje van kevski..
Maar eigenlijk is het nog iets te kort, en had je het moeten opsplitsen in meerdere topics.. één over aandrijflijnen(eventueel dan weer opgesplitst in motoren, versnellingsbakken, en fwd/rwd/4wd en samenhangende technieken), één over onderstellen, één over design en carrosserie, etc. Dan had je veel meer uit kunnen pluizen, en ook binnen een continent weer verschillen kunnen aanstippen, want zie alleen al het verschil tussen de Duitse en de Frans auto’s….
Stefje zegt
@BVKing,
De 180km/h regeling is er één van de overheid. De 280pk regeling was een gentleman’s agreement tussen de grote autobouwers om elkaar niet op kosten te drijven. Deze regeling is jaren geleden al overboord gegaan.
Megakix zegt
…beetje ‘lesje basiskennis voor de beginnende autoblogger’…..
RA999 zegt
Leuk stukje, beetje algemeen misschien maar toch wel leuk leesvoer.
.
@EJS:
Het is ook nog de bedoeling dat het stuk gelezen wordt. Hoe interessant het ook mag zijn, mensen komen niet op een blog voor kilometerslange epistels ;)
Misschien zou een deel 2 wel een goed idee zijn?
EJS zegt
@RA999:
daarom stel ik ook voor dattie het opdeelt in meerdere stukken;) Dan kan je bijvoorbeeld week 1 iets doen over dit onderdeel, week 2 over dat onderdeel, etc.;) Blijft leesbaar, we leren veel meer, en kevski heeft weer een paar weken iets om over te schrijven….
RA999 zegt
@EJS:
Ik dacht dat je bedoelde dat het binnen één column opgedeeld moest worden in meerdere topics, dat zou enorm worden.
Meerdere delen lijkt me wel een goed idee ja ;)
EJS zegt
@RA999:
haha, ja, dan zou je idd een veel te groot boekwerk krijgen:)
Mij lijkt meerdere delen ook wel een goed idee, ik hoop dat kevski daar een keer toekomt;)
Prop zegt
Holy crap .. wat een speculatieve basis shit zeg, niet meer dan de cliches die de gemiddelde Nederlander zelf ook weet.
Als je antwoord op vragen van lezers wil geven moet je het net laten lijken alsof je net iets meer weetjes kan vertellen dan de rest.
Jullie moeten echt bijgassen om het niveau op pijl te houden .. en aan zelfontwikkeling doen wat hier volledig ontbreekt
Teerdz zegt
Nou, ik kan je verzekeren dat auto’s met 400.000+ op de teller nog gewoon goed rijden hoor;) Wij hebben een ex-taxi avant met 430.000, en die rijd nog helemaal geweldig^^
jzaero zegt
@Prop: blijkbaar niet dus, aangezien er zoveel Nederlanders roepen dat Amerikanen achterhaalde blokken bouwen waar ze nauwelijks pk’s uit kunnen halen :roll: Blijkbaar hebben ze het punt dus toch niet meegekregen en jij zegt het zelf al. Niveau op pijl houden? Hij geeft antwoord op de vraag van de lezer…toch?
Kevski-Style zegt
@jzaero:
Helemaal mee eens! Het is dan ook de voornaamste reden waarom ik dit graag wilde schrijven….
Klassiekerrally zegt
What about Oz? (Australië dus)
Daar reden ze vroeger ook veel met (aangepaste) Britse auto’s. Vaal overigens wel tot pickup (‘Ute’) omgebouwd.
Ook wel interessant om te vermelden
Bobby Orlando zegt
“Azië, of beter gezegd Japan en Korea. Daar waar auto’s op rijst rijden en de mensen bami vreten”
“Nederland, of beter gezegd Holland, daar waar auto’s op kaas rijden en de mensen kroketten uit de muur vreten”
Kevski-Style zegt
@Bobby Orlando:
Ik heb hier zojuist krom zitten lachen. Hij is goed XD
Wouter zegt
@Bobby Orlando:
Frankrijk, daar waar de auto’s op paturain rijden en de mensen stokbrood vreten.
lincoln zegt
ja .. dit is basiskennis ja ..
net zoals de werking van een verbrandingsmotor ..
denk dat je ervan schrikt hoeveel lui dat hier niet weten ..
jzaero zegt
LOL @ Bobby Orlando :lol:
WizardOfOss zegt
Ja, het stuk staat vol clichés, sommige van de meest foute soort, en deels is het wat erg kort door de bocht. Maar toch klopt het in basis wel degelijk. En voor de duidelijkheid, ik heb op alledrie de continenten de nodige duizenden kilometers in het verkeer doorgebracht, dus heb wel een aardig beeld kunnen vormen.
Echter wel een kanttekening bij de opmerking dat Europa en Azië qua motoren opm elkaar lijken: dat is ook pas iets van de laatste 15 jaar of zo. Kijk begin jaren ’90, toen hadden de meeste Europese auto’s technisch vrij simpele motoren, en waren de Japanners veel geavanceerder. Wilde je in 1992 90pk in een Golf, dan kreeg je een 1.8 (die er zelfs nog met een miezerige 75pk was), terwijl je voor diezelfde 90pk bij Toyota een hoogtoerig 1.3’tje kreeg met 16 kleppen, toen bij Europeanen nog een zeldzame techniek. Gedurende dat decennium zijn de Europeanen echter duidelijk geavanceerder/krachtiger geworden, terwijl de Japanners juist een tandje terug hebben geschakeld met rustigere, maar daardoor soms ook minder krachtige motoren. Beiden hebben zich aangepast naar de gulden middenweg.
Kevski-Style zegt
@WizardOfOss:
Klopt idd wel wat je zegt, met 1 grote kanttekening: Japanners zijn vroeger al begonnen met kopieren van engelsen en Italianen wat betreft de motoren voor veel toeren en dubbele bovenliggende nokkenassen. Alleen hebben hun de betrouwbaarheid een heel stuk beter gedaan….
Prop zegt
@ jzaero,
Als je eens stuk schrijft maak er dan wat van, er wordt echt antwoord op niks gegeven. Ik haal hier letterlijk niets uit behalve specualties en cliches.
Als bijv. naar Amerika kijkt sterft het er tegenwoordig echt van de (buitenlandse) 4 cylinders .. en waarom zijn Amerikanen zo blijven vasthouden aan hun cubic inches? Oa een van de redenen dat GM omgevallen is toch .. ingeslapen op gebied van ontwikkeling en de aanname dat de Amerikaan niets geeft om brandstof verbruik. Er zijn letterlijk nog duizenden zaken op te noemen die het artikel op zn minst nog een beetje toegevoegde waarde had kunnen geven.
Ik lees ook niets over de verschillende emissie eisen en veiligheids aspecten etc. etc.
10 jaar geleden zou dit als crap worden bestempeld
Kevski-Style zegt
@Prop:
GM is met name omgevallen vanwege hoge interene kosten. De vakbonden hebben voor de werknemers goed werk verricht, maar voor het bedrijf was dat uiteindelijk hetgene waarom ze het hoekje om zijn gegaan.
Wat betreft veiligheidseisen: Ze verschillen per continent, maar de auto’s worden via 1 richtlijn gebouwd. In dit geval wint de strengste.
Emissie: Zelfde verhaal.
Prop zegt
excuus voor de schrijffouten trouwens
jzaero zegt
@Prop: Zeker, de wereld verandert langzamerhand. Iedereen is aan het downsizen. GM is misschien daar inderdaad aan onderuit gegaan, maar de V8 had een reden en dat beseffen veel mensen niet. Of die reden ook echt een verstandige keuze was weet ik niet, maar je hoort te vaak mensen roepen dat de V8en uit Amerika te weinig pk’s per liters produceren. Maar ja zo heb je ook heel wat andere cliches over Amerikaanse auto’s, dat ze de bocht niet doorkomen etc. Terwijl de ZR1 toch aardig een snelle tijd had neergezet op de Ring.
Brokkenpiloot zegt
“is 6000.000 Mijl in Amerika ongeveer de vergelijkbare afstand voor de V8 motoren.” Wauw! Dat is bijna 10 miljoen kilometer! Dan wil ik ook een V8.
sjaak1234 zegt
Ik weet niet of het stukje wel helemaal klopt over Japanse auto’s. Ik heb een tijdje in Kyoto gezeten maar ik denk dat er toch zeker wel een verschil is tussen wat de schrijver van het artikel met stadsverkeerd bedoelt en hoe het verkeer in bv Kyoto echt is. Ja, in het midden van het centrum wil je liever niet rijden, maar iets buiten het centrum kan je al een stuk meer doorrijden en zodra je het centrum uitgaat is het verkeer niet zo heel veel anders dan dat je in Nederland van een stad naar je huis rijd een dorp vederop. Je kan gewoon 60, 80 etc rijden op stukken maar je zit nog wel steeds in de stad.
Of ze veel stijver geveerd zijn weet ik niet. De auto’s waar ik in heb gezeten voelden wel harder aan maar tegelijkertijd toch ook heel comfortabel. Komt misschien omdat ik in NL niet veel meer gewend ben dan een oude Mondeo.
Rijden daar trouwens ook zat europeese auto’s rond. Genoeg volvo’s, Volkswagens en alfa’s gezien (zelfs nog een oude BX en 2CV :D)).
ITX zegt
Al bij al toch een mooi stukje met de juiste bedoeling. Ik denk dat andere ideeën (zowel inhoudelijk als vorm technisch) wel legio zullen zijn.
Ik zit al jaren in de auto-business op verschillende continenten en heb mijn eigen idee gevormd over de stand van technologie aan de ene of de andere kant van de grote plassen.
De Amerikanen zijn 25 jaar geleden ingedommeld in hun ivoren toren en hebben jarenlang kunnen profiteren van het chauvenisme dat voldoende afzet garandeerde voor hun verouderde technieken. Op dit ogenblik zijn ze gigantisch veel achter en dat heeft zich vertaald in de grote problemen van de ‘grote drie’. Mercedes heeft jaren moderne techniek naar Chrysler verscheept en zij hebben gewoon de dozen geopend en de blokjes gemonteerd zonder er zelf wat van te leren (de grote frustratie van Mercedes toen ze het voor bekeken hielden). Ford heeft gans zijn knowhow bij Volvo geconcentreerd en is als de dood dat de Zweden, als laatset onderdeel van de PAG groep, zouden verkocht worden. Zelfs Ford Europe haalt massa’s knowhow in Göteborg.
Bij GM is de voornaamste vernieuwing letterlijk van Opel overgenomen. Waarom denk je dat ze zo erg (blijven) twijfelen om Opel te verkopen?
Detroit is een bouwvallig, verroest Amerikaans centrum van autotechniek dat als voorbeeld kan gebruikt worden voor wat er gebeurt als je van immobilisme en grootheidswaanzin hopeloos achter geraakt.
En ja het blok van de Corvette heeft nog steeds hopeloos verouderde push-rods.
De Japanners hebben tegenover Europa heel weinig of geen vernieuwingen in te brengen. Het is niet voor niets dat zij hun ontwikkelingscentra deels naar Europa verhuisd hebben. Hoogtoerige og pk-geile motoren zegt helemaal niets over de technologie dewelke erin zit. Er zijn zoveel andere zaken die veel meer know-how vragen. denken we maar eens aan onze strenge emissie normen. Daar vechten ze in het land van de rijzende zon nog steeds mee.
Maar ze leren, en ze leren verdomd snel. Hun kopij is vaak beter dan het orgineel. Respect voor hun dynamiek. Daardoor kunnen ze ook mee en durf ik wel degelijk van een Europees-Japans leiderschap spreken.
Wat de levensduur aangaat denk ik dat de meeste producten tegenwoordig ruim 500.000 km op de teller kunnen zetten als ze correct gebruikt en onderhouden worden.
Laurens zegt
@ITX: grotendeels met je eens. De hybriden zullen nu wel gaan roepen… zelf vind ik dat een inferieure manier om een probleem vooral niet bij de bron aan te pakken… wel goed gemarket. Dat doen wij als continent te weinig!
de sjonnies zegt
@ITX:
Volgens mij hebben we dank zij de Japanners juist betrouwbare auto’s gekregen, je kunt hun motoren dan wel hoogtoerig vinden, maar in tegenstelling tot de rest gingen ze niet kapot !
Daarnaast hebben we completere uitvoeringen en kwaliteitscontrole aan de Japanners te danken, kijk maar eens naar de docu van Jeremy Clarkson Who killed the British Motor Industry op Streefirenet
JPM zegt
@ ITX
Ik denk dat je de situatie perfect hebt beschreven.
sebastianchubasco zegt
@ITX
je beschrijving is gebaseerd op emotie.
ik vind de veronderstelling van kevski style juist, in wezen is technologie toegerust op de sociologische- en (daaraan voorafgaand) geografische model. heeft niks te maken met sentimenten als ik ben beter dan jij.
dat is hetgene wat je kunt zien als je veel reist.
sebastianchubasco zegt
in nederland (voorbeeld van een land in europa) is de bestverkochte merk toyota (bron autovisie)
in USA is de bestverkochte auto een ford f150 (bronnen iemand?)
Als je verkoopcijfers als graadmeter gebruikt dan kan je veronderstellen dat europese automerken helemaal niet de beste auto’s maken.
MDA zegt
@Prop: als je autoblog een beetje bij zou houden, dan had je gelezen dat amerikanen pas sinds dit jaar benzineverbruik belangrijker zijn gaan vinden in het kiezen van een nieuwe auto dan het aantal bekerhouders. Ja: bekerhouders. Dus nou in een keer aankomen dat amerikanen ook best op benzineverbruik zijn gaan letten is echt iets van de afgelopen 2 jaar, en nog zeker niet echt doorgedrongen in de lokale cultuur.
En als je het hebt over ‘veel europese 4-cylinders’ dan moet ik je ook corrigeren. bijna alle europese merken bieden op de amerikaanse markt een V6 als kleinste motor. 4 cylinders zijn nog niet echt ingeburgerd. Tenslotte: dat van die vele europese wagens geldt eigenlijk alleen voor NY en california. Trek eens een keer het echte US in, en het is nog steeds V8 pickup wat de klok slaat.
Dus afgeven op dit stukje mag best, maar ook jouw inzichten zijn redelijk beperkt…
Ary zegt
+1
Cantago zegt
Bedankt @ Kevski Style voor het mooie stukje autokennis(A)!
Flamingo zegt
(Ik las dat van “sebastianchubasco”)
Is wel grappig trouwens. Ik was pas een dagje in Duitsland (ivm auto’s natuurlijk) maar wat mij opviel was dat ik onderweg geen enkele Prius tegenkwam, terwijl in Nederland tegenwoordig 1 op 2 Prius-auto’s zijn..
Wat mij tegenviel in Duitsland was dat ik geen enkele nieuwe 7 of 5 GT tegenkwam waar ik op gehoopt had (gek genoeg op die dag wel een 5 GT tegengekomen in Ned., wat een kanon!) maar in tegenstelling tot dat wel een hoop 5series en a6sen, eigenlijk bijna alleen maar gigantisch dikke nieuwe Duitse (met grauwe natuurlijk ook) auto’s. Ongelofelijk, een 5serie daar is een Golf in Nederland. Maargoed bekende verhalen voor jullie natuurlijk. Eigenlijk niet leuk meer, als je daar op wilt vallen moet je met een Ferrari komen..
Mag ik dit eigenlijk wel vertellen hierzo(?)
En het valt toch wel mee met de Belgische wegen..? Als je met Nederland vergelijkt is het nergens veilig en mooi meer(de wegen dus). Spannend is anders.
Flamingo zegt
foutje
(..met grauwe >kleur< natuurlijk..)
RenesisHP zegt
Eigenlijk verwacht ik meer van dit stukje. Het is nu te veel ingekort voor het mooie. Een beetje een opsomming in de vorm van een topic.
Sorry, ik ben niet overtuigd.
sebastianchubasco zegt
@flamingo
ik lees hier in de autovisie dat de aygo bestverkochte toyota is…9369 eenheden (2e plaats autoverkoop top 100, per automodel).
prius staat op de 6e plaats met 6893 eenheden…
sebastianchubasco zegt
oja, over de maanden januari tot september, in nederland uiteraard.
sebastianchubasco zegt
nog zo eentje: de caddilac cts-v is de snelste 5deurs produktiesedan met fabrikant-spec. banden op de nordschleife, lees ik hier in een filmpje van op autoblog.
sneller dan audi rs6, jaguar, bmw, maserati…
en dat voor een pushrod v8…
Ferdinand1 zegt
@sebastianchubasco:
Nee hoor. Volgens mij is de Panamera Turbo 5deurs produktiesedan. Maar die wel wat duurder…
Flamingo zegt
@sebastianchubasco
Dat zal wel maar ik zie ze hier overal rijden..
Ik lees in het stukje hoe groter de inhoud hoe langer te leven maar hoe zit ’t nou eigenlijk met de levensduur van zo’n elektromobiel?
sebastianchubasco zegt
elektromotor is onderhoudsvrij….
RenesisHP zegt
Dus daarom heb ik geen koppel en relatief veel pk´s. :idea:
Flamingo zegt
dus die kan je in een keer weggooien en er een hele nieuwe in proppen? Dan gaat zo’n auto dus heel lang mee..
Dan kan je misschien ook de nieuwste elektromotor van het moment er in stoppen ook al is het automodel oud.. jatoch?
Ferdinand1 zegt
@ mezelf: “..de snelste 5deurs produktiesedan”. En “..die is wel wat..”
Prop zegt
@ MDMA poeder
Autoblog hou ik zeker bij .. en ook het artikel over bekerhouders en brandstofconsumptie heb ik gelezen en was net zo goed redelijk kansloos.
En corrigeren over Europese 4 cylinders in de US hoeft niet want met name in de steden wordt je dr letterlijk door kapot gereden .. ik noem maar een willekeurige handgeschakelde Opel (Saturn) Astra .. net zo standaard en saai daar, als hier
Buiten de steden nemen de trucks natuurlijk nog het voortouw maar een Halfords getunede Golf III is ze ook niet vreemd
sebastianchubasco zegt
@ferdinand1
is er al een tijd van panamera?
sebastianchubasco zegt
@flamingo
gat in de markt… bestaat wel al maar nog niet goed geexploiteerd…
Flamingo zegt
http://www.fastestlaps.com/index.php?page_id=laptime&id=4a792cdb3e633
panamera Turbo Lap time Nordschleife,3 sec sneller dan de cts-v
jzaero zegt
@Prop: Het is van de laatste 2 jaren, het is nog lang niet doorgedrongen tot die 300 miljoen inwoners die daar wonen.. Tuurlijk komt dat langzamerhand wel, maar ik neem aan de meeste Amerikanen nog steeds niet gewend zijn aan het idee van kleine 4cil motoren..
Jip zegt
Het wereldrecord grootste afstand afgelegd staat op naam van een Volvo P1800 die het record nog dagelijks verbreekt. Nu rond de 1,8 miljoen kilometer dacht ik..
Rob USA zegt
@Kevski: Matig stukje. Oppervlakkig.
@ITX:De benzineprijs is het grootste struikelblok geweest voor de USAautomakers en concurrenten uit Azie ivm lage prijzen maar zolang de Ford F150 als de op één na (Corolla nr 1 maar die word werelwijd verkocht dus eigenlijk niet te vergelijken) best verkochtte auto ter wereld terwijl die voor 99% in Noord-Amerika verkocht word. En nadat de benzineprijs daalde hij weer vollop verkocht werd zelfs zoveel dat er extra geproduceerd moest worden.
En waarom zou je als USAcarmaker een nieuwere/modernere motor willen bouwen als de oude techniek al de rest van de wereld in het stof laat bijten qua snelheid en betrouwbaarheid en dat allemaal voor een super lage prijs.
De Corvette ZR1 bv: Eén van de snelste,goedkoopste(ook in onderhoud),minst onderhoudsgevoelige,betrouwbare,zuinigste supercar ter wereld.
En wat GM geen successen: Camaro: Van welke coupe waar ter wereld( met 427pk motor met cilinder uitschakeling en brembo’s rondom) worden er maandelijks 8500 stuks verkocht en dat alleen weer in Noord-Amerika en een beetje Canada??
En al die nieuwe techniek van Europa van jou is er echt niet betrouwbaarder op geworden zie alle manco’s bij de 7-serie/E klasse van een paar jaar geleden en de laatste problemen van die eco-motoren. Uitgebrandde Lambo’s en Ferrari’s lijken echt geen uitzondering en dat terwijl er maar weinig in verhouding rondrijden, zeker ivm de Corvette.
Nee dank u geef mij maar “oude” USA techniek.
JPM zegt
@ RobUSA
Leer je het dan nooit? Gewoon blijven volhouden, misschien gaat Ford dan ook nog failliet.
Benz.. zegt
@Rob USA: Kijk kijk, een rasechte fanboy!
“alle manco’s bij de 7-serie/E-klasse”
Ja, er zijn problemen, maar de merken opzich zelf staan sinds jaar en dag bekend om hun goede bouwkwaliteit, hun luxe en goede verkopen.
Wie ging er failliet?
GM.. precies ja! :roll:
Benz.. zegt
@lincoln: En.. al een beetje plezier van je CL?
Heb mij vorige week een tweedehands CL600 (type C215) aangeschaft voor een schappelijke prijs. Heb er lang naar moeten zoeken maar uiteindelijk was dat het waard. Nog niet eens 100.000 km gelopen en in een perfecte staat. :)
Rob USA zegt
@Benz: Waar was jou commentaar op het topic met de problemen met de MB ecomotoren dan ?? :)
Kevski-Style zegt
@ Iedereen:
Sorry, ik ben vandaag bezig geweest met iets voor autoblog wat ik normaal niet doe. Morgen hetzelfde verhaal. Dus mocht ik niet reageren: heb even geduld. Ik doe mijn best….
jzaero zegt
@Kevski-Style: je kan het ook in 1 lange post samenvatten ;) Als tipje voor volgende keer XD
Kevski-Style zegt
@jzaero:
Expres niet gedaan. Op deze manier is het makkelijker voor andere mensen die ook met het feedback systeem werken. Voor het feedback systeem deed ik dat ook altijd. maar op deze manier kan iemand als hij inlogd gelijk zien dat er een reactie voor hem/haar gekomen is….
jzaero zegt
@Kevski-Style: Dat is waar ja, ik kijk er ook vaak op ;) Zoals nu. :P
Benz.. zegt
@Rob USA: Toen was ik dus op vakantie..
Wouter zegt
Duitsland, daar waar de auto’s op sauerkraut rijden en de mensen bratwurst vreten.
Wouter zegt
Italie, daar waar de auto’s op olijven rijden en de mensen pizza’s vreten.
Wouter zegt
Griekenland, daar waar de auto’s op tzatziki rijden en de mensen aubergines vreten.
Wouter zegt
Oostenrijk, daar waar de auto’s op schnitzels rijden en de mensen het nog vreten ook.
Wouter zegt
Mexico, daar waar de auto’s op guacamole rijden en de mensen burrito’s vreten.
Wouter zegt
Belgie, daar waar de auto’s op mayo rijden en de mensen frieten vreten.
Wouter zegt
Somalie, daar waar de auto’s op vliegen rijden en de mensen niets te vreten hebben.
Kevski-Style zegt
@Wouter:
Die van Somalie is helemaal meesterlijk :D
Wouter zegt
Iemand nog suggesties?
toyota prius zegt
@Wouter: Heb je vanavond iets gebruikt ofzo?
Wouter zegt
Toyota, daar waar de auto’s elektriciteit vreten.
toyota prius zegt
@Wouter: Ja, dat ding is alweer aan zijn 3e accu pack toe…
Onehp zegt
Sorry Kevski, maar dit was het niet echt. Overwegend technocentrische verklaringen, alsof technologie (auto’s en gebruik ervan) in de eerste plaats gevormd wordt door technische overwegingen. Het speelt zeker mee, maar cultuur, regelgeving en economie als de sociale context voor de technologie zijn minstens even grote spelers. Ingenieurs en marketing leven in die context, en krijgen hun eisenpakket uit die context, en daaruit komen de technische oplossingen. Om dus de werkelijke oorzaken voor het vormen van technologie naar boven te brengen is een diepgaande historische, sociale én technische analyse nodig. Met grondig autotechnisch inzicht en verder wat losse clichés alleen kom je niet zo ver.
In plaats van de verschillen te “verklaren”, was het misschien leuker geweest de technische verschillen gewoon aan te tonen, en dan wat meer in detail dan enkel veralgemenend USA/EU/Azië.
Wat betreft USA: duurzaamheid heeft er weinig mee te maken, de levensduur-doelstellingen van amerikaanse fabrikanten zijn doorgaans een stuk lager dan bij europese in mijn ervaring. De hisotrisch erg lage prijs van brandstof en de lage prijzen van auto’s zijn volgens mij bij verre de belangrijkste oorzaken dat Amerikaanse auto’s veel groter en dorstiger waren en van mindere kwaliteit (het is enkel nadat ze in europa begonnen te verkopen dat men gedwongen wat het niveau omhoog te trekken). Dat de motor het langer uitzingt is eerder gevolg van de overdimensionering, de rest van de auto valt snel uit elkaar als ze in andere omstandigheden dan mooi en droog weer en met vlak asfalt gebruikt worden….
Kevski-Style zegt
@Onehp:
Je conclusie is waar wat betreft overdimensionering. Echter gebeurt dat eigenlijk in veel sectors om ons heen. Vrachtwagen en dergelijke ijvoorbeeld. Meer toeren staat immer gelijk aan mer sijtage. It’s as simple as that. Neem daarbij een hoger rendement van een kleine motor, met als een gevolg een hoeger warmteproductie, en je snapt waar e constatering vandaan komt.
En tuurlijk ben ik het met je eens dat het geen absoluut antwoord is, mar wel 1 die van invloed is geweest. En niet een klein beetje. In eerste instantie is het namelijk niet marketing die met een auto aan de slag gaat en wat het moet worden. Er worden hooguit anlyses gemaakt over wat het publiek globaal wil. De hele afstemming van een voertuig is lauter technisch en bedrijfsbeleid….
Onehp zegt
“(het is enkel nadat ze in europa begonnen te verkopen dat men gedwongen wat het niveau omhoog te trekken)”
.. en natuurlijk wanneer japanners met hun hoge kwaliteit de markt begonnen over te nemen…
Rob USA zegt
@Benz: Dat zou ik ook zeggen, als de CTS-V onverhoopt dadelijk verliest van die andere 4 dan ben ik ook opeens met vakantie. :)
Kiewie zegt
“De wereld is groter dan wat je voor je neus ziet, of leest in een autoblad.”
Klopt. In Japan en Korea eten ze geen bami.
Kevski-Style zegt
@Kiewie:
:D En idd!
Klassiekerrally zegt
Kevski, kan je me even mailen, ik ben je emailadres kwijt… :oops:
Heb een vraagje m.b.t. de cilinderkop van de Morris.
Kevski-Style zegt
@Klassiekerrally:
Ik heb de jouwe ook niet meer, dus bij deze:
ks-engineering @ Hotmail.com
Benz.. zegt
@Rob USA: Dan geloof je het niet.. Daarover zou ik niet liegen.. why should I?
lincoln zegt
@Benz.. .. gefeliciteerd man ..
echt leuk voor je ..
en een 600 met een ton op de teller is natuurlijk nog maar net ingereden ..
zal ongetwijfeld alle (zottigheid) opties aan boord hebben die je maar (niet) nodig hebt ..
kan ik echt jaloers op zijn .. op een gezonde “good for you” manier dan ..
wat is de kleurstelling ??
Rob USA zegt
@Benz: Er stond een :) achter daarmee bedoel ik dat het een dolletje was.
Benz.. zegt
Sorry, de clou ontging me.. ;)
Benz.. zegt
@Lincoln: Dankje, ben er meer dan tevreden mee. De kleur is zwart, is volgebouwd met de meest idiote goodies en opties en er ligt ook nog eens een mooi setje AMG-metaal onder. Hoe is het gesteld met die van jou? Geen problemen verder?