Nee, dit is niet het begin van een zevendelig artikel over Bentley’s die de term ‘Continental’ in de typenaam hebben staan. Dat zijn er uitzonderlijk veel, want sinds de jaren ’20 worden er al Bentley’s en Rolls-Royces gebouwd die ‘Continental’ als achternaam hebben. In dit deel wordt de Continental-serie behandeld die in 1991 werd ingewijd met de Continental R. Maar die is er toch alleen als coupé en als cabrio? Nou, als het zo simpel was zou ik er natuurlijk geen hele woensdag aan wijden…
De Bentley Concept 90 is een conceptcar waar Bentley in 1984 mee kwam. Het was een grote coupé, net als bijvoorbeeld de Bentley Corniche Coupé, niet zoiets als de Bentley Continental GT dus. In 1991 nam dit de vorm aan van een serieproduct, de Bentley Continental R. Het was een model dat wat betreft design geheel nieuw was, er werden geen dingen geleend van bijvoorbeeld de Bentley Turbo R. Techniek natuurlijk wel, zoals de traditionele 6,75 liter V8 met turbo, goed voor 325 pk maar later werd dat 385, zoals in de Turbo R. Dat was wel nodig want de vierzitter had een lengte van 534 centimeter en woog ruim 2.400 kilo! Desalniettemin indrukwekkende cijfers voor deze auto, Bentley moet natuurlijk het imago als veelvuldig Le Mans winnaar in het verleden hoog proberen te houden. Het werd een erg dure auto, duurder dan bijvoorbeeld de even snelle en zelfs aanzienlijk praktischere Turbo R. die kostte destijds nog geen half miljoen gulden, waar een Continental R toch al gauw voor meer dan zes ton de deur uit ging. Het model ziet er trouwens zo uit:
‘Op de eerste twee foto’s is een exemplaar te zien met een heel vroeg model velgen, later kwamen de velgen zoals ze op de blauwe te zien zijn, en de laatste rode heeft de gaasgrill. Wat betreft kenmerken is het op chronologische volgorde, maar deze zijn over de tijd dermate rommelig verdeeld dat je alleen nog maar zekerheid hebt aan de hand van wat RDW gegevens.’
In 1994 kreeg het model een intercooler en werd gedurende niet al te lange tijd als Bentley Continental S verkocht. Dat model ziet er precies hetzelfde uit, maar voor het idee zijn er toch nog wat foto’s meegekomen van één van de achttien exemplaren wereldwijd!
Na de Continental S ging het gewoon weer door met de Continental R, die met de intercooler eigenlijk niets anders was dan een Continental S. Er verscheen later een facelift van de R met een wat mooier setje velgen en een honingraatgrill, waar de auto’s eerst met spijlengrill werden geleverd. Tot zo ver de Bentley Continental R en S.
Voor wie de R nog iets te soft was, kwam er namelijk een wat hardere en snellere versie, de T. Dit is een model dat 10 centimeter is ingekort, en in plaats van dat de wel erg lange neus hieronder lijdt kreeg waren de achterpassagiers de lul. Het is duidelijk aan het achterste zijruitje te zien waar de zaag er precies in is gegaan.
Daarnaast kreeg de auto meer vermogen, 21 pk welteverstaan, maar later kwam er nog eens wat vermogen bij zodat de latere versies ruim 420 pk voorin hadden liggen. De T is dus wat korter, heeft meer vermogen, en is herkenbaar aan de uitbouw aan de koets en de enkele uitlaat, die natuurlijk wel erg groot is.
‘op de eerste drie foto’s is een vroege Continental T met spijlengrill te zien. Ook het interieur met geborsteld aluminium is te zien, de Autovisie heeft hier destijds een award voor uitgeroepen’
Er zit immers een massieve motor aan vast. Er lagen natuurlijk ook potentere velgen onder, en ze werden ook bijna direct leverbaar met een honingraatgrill. Exemplaren met spijlengrill zijn helemaal uit het begin, en erg zeldzaam. Met 322 exemplaren is de T sowieso zeldzamer dan de R, want daarvan zijn er zo’n anderhalfduizend van gebouwd.
Nu hebben we de coupés al gehad. Of niet? Voor de afwisseling gaan we in ieder geval even verder over de Azure, de open versie van de Continental R. Die was natuurlijk nog een stuk zwaarder vanwege de softtopconstructie en het compenseren van de stijfheid van de koets.
Met bijna zesentwintighonderd kilo was die ruim honderdvijftig kilo zwaarder dan de R. Maar dat maakt niet zo veel uit, want dat wordt wel gecompenseerd door de lichtere portemonnee die je na aanschaf hebt. De auto kostte op een gegeven moment bijna acht ton! Ja, het zat er echt maar de prijs van een kleine stadsauto vanaf!
De Continental T kostte overigens ongeveer net zo veel, 794 mille als ik het me goed herinner, maar ik heb de ‘Alle Auto’s 1998’ helaas niet in de buurt. Omgerekend schijnt de Azure zo’n 355 mille in euro’s te moeten hebben gekost, zevenhonderdeenentachtig gulden dus! En dat was tien jaar geleden, een hele hoop inflatie geleden.
‘Op de laatste vijf foto’s staan Azures van na de facelift, met een gaasgrille, roostertjes onder de koplampen, en een neiuw model velgen.’
We zijn nog niet klaar met de basismodellen, voor we aan de rare uitvoeringen beginnen (roostertjesfestijn, zeg maar), kan ik eerst nog meedelen dat er nog een zeer speciale uitvoering verscheen voor wie graag iets tussen de Azure en de Continental T in wilde hebben. Dat werd de SC, die van 1998 tot en met 2000 in productie was. Deze auto was geen cabrio, maar ook geen coupé. Rara wat was het dan wel. Een targa? In wezen was het een Sedanca Coupé, dat is een term die vroeger werd gebruikt voor auto’s waarvan het dakdeel boven de ‘voorbank’ uitneembaar was. Een goed compromis waarbij de schitterende lijnen van de auto nog bewaard bleven, namelijk dezelfde als die van de Continental T. Tsja, alweer te weinig beenruimte achterin, maar het zij zo.
De verschillen met de Continental T waren subtiel, nou ja, eerder verborgen. De T is bijvoorbeeld uitgebouwd ten opzichte van de R, kijk maar naar de spatschermen en de hoekjes van de dorpels die grenzen aan de spatschermen. De Continental SC heeft nog verder uitgebouwde zijschermen, maar de spatborden steken ten opzichte van de schermen nauwelijks uit. De dorpels zijn nu over de gehele lengte verbreed. Voor is er ook wat veranderd: De late Continental T’s hebben een roostertje onder elke koplampunit, bij de Continental SC zit daar een dikke lijst omheen die van de linkerunit naar de rechterunit onder de grill door doorloopt.
Ook aan de voorbumper is er iets gewijzigd, want daar zitten mistpitten in, en het design is lichtelijk gewijzigd. Aan de achterkant zien we alleen een subtiel roostertje over de gehele breedte onder de achterbumper verschijnen, meer niet. Het model was natuurlijk weer nog duurder dan zowel de T als de Azure, het zal wel een stuk boven de achthonderdduizend gulden hebben gelegen. Daar kreeg je helaas geen eens een perfecte auto voor, want de uitneembare glazen dakpanelen waren niet waterdicht. De SC kreeg dan ook spoedig de bijnaam ‘Soaked Carpet’, zo heb ik mij laten vertellen door de bestuurder van het zwarte – uiteraard in Londen – gespotte exemplaar.
Dat waren dan de standaardversies van de Bentley Continental serie, er zijn nog talloze speciale uitvoering gebouwd waarvan ik helaas niet al het afbeeldingmateriaal heb. Hoe vaak ik de kleine hoekjes en steegjes van Londen ook uitsp(i/o)t, een Azure Le Mans series is met een totaalproductie van 4 exemplaren een hard nut to crack. Het gamma is verdeeld in de Mulliner-series en de Le Mans series, maar om het nog lastiger te maken zijn er ook nog Final Series, een Milennium Edition (Continental R) en een Personal Commision om de Continental T reeks mee af te sluiten. Waar zal ik beginnen…
Het meest voor de hand liggend is het om te beginnen met de Mulliner serie, want die zien we nog wel eens rijden. Zo zijn er van de R en de Azuren elk nog ruim over de honderd Mulliners gebouwd, de T Mulliner heb ik ook al op kunnen sporen, en de SC Mulliner is met 6 stuks het knopje van een speld in een wel heel erg grote hooiberg.
De Continental R Mulliner is het beste uit de twee werelden van de Continental R en de Continental T, afgezien van het stijvere chassis van de T. De R Mulliner heeft namelijk de stoere body van de T, inclusief de grote uitlaat (in plaats van de twee kleinere), de krachtigere motor (420 pk), maar wel de wielbasis van de R en dus meer ruimte achterin.
De auto is verder herkenbaar aan het roostertje op elk zijscherm, sommige exemplaren hebben dat overigens niet. Er zijn er maar 136 van gemaakt, het model ging immers ook al een hele tijd mee.
De Continental T Mulliner kreeg een hardere wegligging door de torsiestaven te verstijven. Vóór met 20% en achter met 40%. Daarnaast kreeg het model zo’n interessant roostertje op elk zijscherm. De auto is van de R Mulliner te onderscheiden aan de hand van de lengte, verder is het uiterlijk identiek. Het gaat hier natuurlijk weer om dat achterste zijruitje.
Van de SC Mulliner heb ik er helaas nog geen gespot, en dat gaat ook nog wel even duren. Er zit niet veel verschil tussen de ‘standaard’ en de Mulliner, slechts 40 Nm en 14 pk. Zodra ik er eentje tegen kom, kom ik het melden.
Ten slotte de Azure Mulliner, waarvan er 154 zijn gebouwd. Erg exclusief dus, maar zeker niet onspotbaar. Eind april 2007 kwam ik er in Londen eentje tegen, een zwarte. Het is van buiten eigenlijk de meest subtiele Mulliner, want er zit geen schreeuwend grote uitlaat onder en de koets is ook ongewijzigd. Geen uitgebouwde schermen dus. Het is puur de techniek.
Voorin vinden we weer Continental T specificaties: 420 pk en 875 Nm voor de caravan. Er werd weer een de torsiestaven geknutseld ten gunste van de wegligging; vóór 15% stijver en achter een toename van 20%. Oh ja, vergeet het roostertje niet, daar is de auto aan te herkennen! Dan nog ontbreekt het soms…
Er verschenen ook nog Le Mans versies van de R, T en Azure. Le Mans heeft natuurlijk altijd een belangrijke rol gespeeld voor Bentley, vroeger en nu. Deze serie is er dus in wezen om hun sportieve karakter te onderstrepen, uitgerust met weer een ander roostertje in elk zijscherm en nu ook eens twee dubbele uitlaten achter. Dat ziet er overigens wel een tikje opschepperig uit. Om precies te zijn zoals bij deze Continental T, de afgebeelde auto is geen Le Mans versie.
De R Le Mans heeft trouwens 426 pk voorin, voor de rest is er weinig bekend over de Le Mans series, behalve over de Arnage Le Mans dan.
Dan blijven er nog wat versies over, maar daar is helaas weinig over bekend, ze zijn heel erg zeldzaam, nog door niemand gespot, of gewoon niet te onderscheiden van andere modellen. In 2000 was er bijvoorbeeld de Millenium Edition van de Continental R, waarvan er maar 10 zijn gebouwd. Deze heeft de Mulliner body, vier remzuigers voor, extra grote remschijven achter, en een bijzonder interieur met startknop. Er staat er eentje te koop, gewoon even googlen en je vind hem. Dat dan weer wel.
De Final Series is er ook nog, een variant die we zien op de Continental R en de Azure. Deze modellen hebben ook nog een aantal leuke opties, zoals rode high-performance remblokken, en in het interieur zien we een startknop en een turbodrukmeter. Het was als het ware een soort uitbreiding op de Mulliner, want ook de Final Series heeft een Mulliner badge op de zijkant staan.
Ook de T kreeg ook nog een mooie afsluiter: De Personal Commision. Dit model heeft een iets gefacelift front met richtingaanwijzers in de voorspoiler. Achter is er ook wat veranderd, de achterlichtunis zijn opgefrist middels een wit balkje waar deze eerst oranje was, en er liggen vier uitlaten onder. Maar verder kan de auto wel in elk opzicht worden gecustomized. Een beetje gemakkelijk dus, maar aan het uiterlijk zitten erg duidelijke kenmerken.
Dat was een samenvatting van alle verschillende Bentley’s uit de Continental-reeks van de jaren ’90, er is nog veel meer over te vertellen maar daarvoor is de woensdag eigenlijk echt te kort. Iets te veel van het goede is het natuurlijk om het geheel op te splitsen, volgende week hebben we gewoon weer een kersverse aflevering over wat er allemaal aan bijzonders rondrijdt in ons platte en veel te dure landje.
Heb je toch nog interesse in wat voor interessante dingen er te vertellen zijn over de Continental? Binnenkort verschijnt er op Autogespot een uitgebreider artikel waarin puur wordt ingegaan op de kenmerken en details, met omcirkeld beeldmateriaal waar nodig.
Ringfan zegt
Lang verhaal maar de moeite waard!
Arnoud zegt
1 van de mooiste serie geproduceerde Bentley’s ooit. Ongekend comfort gecombineerd met ongekende prestaties. Eens Jeremy Clarkson ermee aan het gummen gezien. Hij beult ‘m af zoals de gemiddelde Sjonnie nog niet met zijn 318i (E32) zou doen.
Jan Groothuijse zegt
Hoe lelijk is de nieuwe vergeleken met deze zeg…
Bart20 zegt
Hmm.. ja opzich natuurlijk wel een mooie auto maar die dingen worden zovaak gespot dat ik um nu eigenlijk wel gezien heb.. Behalve de GT Speed natuurlijk :D
En nee als iemand um mij aanbied zou ik um idd niet weigeren..
Shrike zegt
Die Millenium Edition staat blijkbaar te koop voor slechts 149.000$
Lijkt me wel erg goedkoop
monza zegt
mooie auto,jammer dat ze tweedehands bijna niet te krijgen zijn.
RenesisHP zegt
Mooie auto’s, maar nu rest de vraag, welke moet ik nu kopen? Beetje te veel keuze voor het mooie. Maar dat is een luxeprobleem.
Jan zegt
mmm nogal weinig variatie he… Ik had graag die súpercoole Brooklands coupé ertussen zien staan! Een request voor volgende keer…
Maarten G zegt
Heb dit heel aandachtig zitten lezen. Erg leerzaam en boeiend, je verbaast me telkens met je grote kennis ;)
Mooie foto’s ook, en deze zin vond ik zo mooi dat ik hem nog wel even moet herhalen: ‘Dit is een model dat 10 centimeter is ingekort, en in plaats van dat de wel erg lange neus hieronder lijdt kreeg waren de achterpassagiers de lul. Het is duidelijk aan het achterste zijruitje te zien waar de zaag er precies in is gegaan. ‘
Mustang zegt
De achterkant van een continetal is erg duidelijk te herkennen! Vind het een mooie wagen!
Markus zegt
Het verbaast me echt dat Bentley het al die tijd heeft volgehouden met zulke prijzen, vergeleken met wat je ervoor krijgt.
daan zegt
Vind bentley eigenlijk niet zo’n tof merk je ziet ze te veel alleen de nieuwe arnage en azure zijn wel nice :P
Patrick zegt
Afgrijselijke auto…
Bentley maakt GEEN mooie auto’s vind ik..
Davidov zegt
Fraai hoor allemaal, maar wel belachelijk prijzig :(
C6.R zegt
Complimenten, erg leuk en leerzaam verhaal!
T-Bird zegt
Ik maak me zeker weer niet populair als ik roep dat ik de Arnage veel mooier vind.. Ach wat, populair zijn is ook niet alles, word je tegenwoordig voor gestraft met een hybride smart fortwo, brrrr…
jorden zegt
De prijzen horen gewoon bij deze bentleys!
Je krijgt er wat voor terug!
Een hele dikke en exclusieve auto namelijk!
Casey zegt
Hoe meer foto’s ik bekeek, hoe lelijker ik deze auto ging vinden. Bah. Wel leuk informatief verhaal trouwens.
Citrofiel zegt
Leuk verhaal! De auto’s vind ik minder, dan heb ik liever de huidige Azure of Brooklands. De koplampen zien er vooral zo goedkoop uit, alsof er een tupperware-rand overheen is geplakt… En de achterkant is gewoon. Gewoon.
De beschrijving bij de foto’s is een beetje rommelig er tussen geplakt, tussen haakjes. Ik dacht al, hé, dit hoort hier niet tussen! Beetje onduidelijk… En dan ook nog zonder hoofdletter of punt! :o ;) Deze dus:
‘op de eerste drie foto’s is een vroege Continental T met spijlengrill te zien. Ook het interieur met geborsteld aluminium is te zien, de Autovisie heeft hier destijds een award voor uitgeroepen’
Michael zegt
WOW!!!!!
Een van de tofste autos ooit!!
Rotary zegt
wat een lelijke autos zijn die oude bentleys toch, doe mij maar een nieuwe Continental :)
G. Bert zegt
Heerlijk decadente auto’s waarmee je waarschijnlijk subliem kunt cruisen en het barst van het comfort. Ze zien er bijzonder soeverein uit. Voor die tijd waren het natuurlijk sublieme bakken, en voor diegenen die ze overpriced vindt, je krijgt er wel een handgebouwde stoere bak voor terug. Die voorkant van een Bentley vind ik echt onwijs cool.
Solstice zegt
Fantastische auto’s, dit zijn pas de echte Bentley’s. En ze mogen wat kosten vind ik, dan rijdt ook niet iedere eerste de beste voetballer in zo’n auto ;-)
Neliz zegt
pfff als er 1 auto is waarvan ik niet percé weet welke uitvoering en model het precies is, is het deze wel!!
Bol zegt
Kijk dat waren nog Bentley’s voor mannen met haar op de borst en namen als Woolf Barnato ;-)
Graaf H. zegt
Mooie foto’s en de wagens mogen er ook zijn.
Alleen ik heb het niet zo begrepen op Coupés. Als er vier(vijf) zitplaatsen zijn, dan moeten er ook vier deuren zijn. Bij cabrio-versies kan ik daar tegenover wel wat inschikkelijker zijn, maar ik heb het ook niet voor cabrio’s. Niettemin zijn het mooie auto’s maar geef mij maar de azure, nee eigenlijk de RR silver shadow. Bentley heeft zo dat “sportieve” tegenover rolls, ik ben uit principe tegen sportief.
sjoerd zegt
die laatste blijft toch het mooist!!!!
Appeltje zegt
@ mx-5 owner
Gewoon het beste van alle ‘werelden’ nemen, zoals ik zou doen:
Continental T Personal Commission met SC dakje (niet lekkend a.u.b.) en de wielbasis van de R om nog iets aan de achterbank te hebben (die een T P.C. trouwens niet heeft). Dat zou ik doen in ieder geval, van de Azure hoef ik niet zo veel.
@ Tbird
Geen probleem hoor, ik vind de kont van de Arnage sowieso veel mooier dan die van de Continental, en de rest vind ik ook prachtig! Maar ja, dit is net even wat exotischer, je ziet het minder, en er zijn meer leuke uitvoeringen. Ja, en eigenlijk vind ik hem afgezien van de kont toch stiekempjes wel mooier dan de Arnage ;)
@ Citrofiel
Mja, ik had verwacht dat de onderschriften er iets kleiner onder zouden komen. Nieuwe Azure en Brooklands zijn misschien wel wat mooier vormgegeven, hoewel deze wel erg lekkere neuzen hebben! Zodra ik een Brooklands tegen kom zie je hem hier/ergens anders, ik kan me niet herinneren wanneer er überhaupt een is gespot.
@Rotary
Maar da’s geen Bentley, behalve die badge op de neus dan ;) Oh ja, intereur is ook nog best Brits, maar verder is de huidige Continental te efficiënt en te veel value for money :D
@ Neliz
…en zodra je hebt gekozen merk je verder bijna niets van al die verschillen, tenzij je door de gietende regen moet met je SC ;) Mijn favoriet trouwens, ondanks alles…
@ Graaf H.
Tsja, die coupé’s… Ze hebben niet echt een functionele ‘clue’ zeg maar, en zoals gezegd zijn ze veel duurder, onpraktischer, en minder ruim dan bijvoorbeeld een Turbo R. Het heeft iets met stijl te maken denk ik, maar ik kan me je punt wel voorstellen.
Bedankt voor de reacties, volgende keer weer variatie!
Citrofiel zegt
@ Appeltje; Dat mag ik hopen ja! :D De Brooklands is mijn favo automobiel boven alles! En dat terwijl ik hem alleen van foto’s ken! Nou, dan ben je ernstig in love, niet? Trouwens, niet zo gek dat hij nog niet gespot is, ik weet niet eens of ze al wel geleverd zijn. In 2008 zou de productie op gang komen, dus waarschijnlijk zijn ze er gewoon nog niet. http://www.autoblog.nl/archive/2007/04/06/bentley-brooklands-half-uitverkocht
Bernard zegt
Waarom moeten er dan ook vier deuren zijn Graaf H.? En waarom principieel tegen een beetje sporifiteit? Ik vind Rolls meer voor oud geld, Bentley straalt meer “self made” uit.
tycho zegt
Meer over de SC:
http://www.rrab.com/jul00.htm
gijs zegt
superstukje Jim! heerlijke wagens! de SC(L)
Rob USA zegt
@Appeltje: Ik mis een M3 ?? :)
willem booms zegt
leuk verhaal maar als je een hele speciale azure mulliner wide body wil zien ik heb er een is er een van gemaakt laat even wetenof je foto.s wil zien groetjes willem booms
Pjotr zegt
Leuk geschreven!