Eerst uitgebreid de loftrompet steken en de Model S een off the charts-beoordeling (103 uit 100) geven, om deze een paar weken later te veranderen in “worse-than-average”. What gives, Consumer Reports?
Het verhaal van Tesla heeft veel weg van een sprookje: een Amerikaanse techfirma met aan het roer een Hank Scorpio-lookalike engineert volledig zelfstandig een eigen auto volgens een uniek recept, en gaat hiermee de gevestigde orde in autoland te lijf. Daarnaast haalt de auto ook nog eens uitmuntende scores in zowel crashtests als consumentenbeoordeling. Het resulteerde in enorm veel media-aandacht, een marktwaarde van tientallen miljarden, en traditionele fabrikanten die ruw wakker werden geschud, en nu eindelijk ook maar aan hun eigen EV’s met groot bereik beginnen.
Toch verschijnen de eerste barstjes in het goed opgepoetste imago van Tesla, zo lijkt het. Consumer Reports, in augustus nog lyrisch over hun eigen aangeschafte Model S, geeft de auto in een jaarlijks verschijnend rapport plots een duim omlaag. Dit op basis van een onderzoek onder meer dan 1.400 Model S-eigenaren, die “an array of detailed and complicated maladies” melden.
Zowel de aandrijflijn, laadapparatuur, als de middenconsole vertonen gebreken. Ook zijn piepjes en kraakjes en lekkende zonnedaken schering en inslag, aldus CR. Climate control, de besturing en vering zijn in 2015 verslechterd tov 2014. Dit leidt ertoe dat Tesla’s elektrosedan er bekaaider afkomt dan in menig vroeger review. In een reactie klapte de koers tijdens de beurshandel gisteren met dik 10% in elkaar.
Overigens schijnt het met de autopilot van Tesla – dat vorige week bij de Gigafactory ongevraagd bezoek kreeg van een spionerende journo – nog niet helemaal kreukvrij te verlopen. De eerste Autopilot-snelheidsbekeuring is al binnen.
Één voordeel voor Tesla: ze doen het in ieder geval beter dan Fiat. De 500L is door CR uitgeroepen tot allerslechtste troepauto van de VS, en dat komt niet omdat hij zo ontzettend lelijk is.
Update – Young Elon reageert op Twitter:
kwakmare zegt
Speed To Market gevalletje? Ff snel wat korte bochtjes genomen in de kwaliteits-testen?
martinus zegt
@kwakmare: Daarom wacht ik met een EV tot dat Mercedes een EV op de markt brengt. Dan weet je gewoon dat: het goed zit.
dikdraak zegt
@martinus: Inderdaad. Neem nou de E-klasses van rond de eeuwwisseling bijvoorbeeld. Vol met fancy, nieuwerwetse elektronica maar toch het summum van betrouwbaarheid…
undifined1 zegt
@dikdraak: en roest
smoothoperator zegt
@martinus: das ook wel een beetje nai
smoothoperator zegt
@smoothoperator: ief! Maargoed als je daarin wilt geloven dan is dat prima!
kevin82 zegt
@martinus: nou dat is ook niet meer de kwalitiet zoals vroeger.. Heb een nieuwe a-klasse met een draak van een dct automaat (niet altijd soepel en traag vanuit stilstand) en een renault 1.5 diesel terwijl ik hem bestelde met een 1.8 diesel van MB.. Het is niet te begrijpen dat mb zich verlaagd tot dit
berlinetta zegt
@kevin82: Je bestelde hem met een 1.8, maar kreeg een 1.5? Dat is best apart te noemen. Doet me denken aan toen mijn moeder een Panda bestelde. Ipv de 0.9 tweecilinder hadden ze de V12 + hybridesysteem van de LaFerrari per ongeluk erin gezet. Maar foutjes kunnen gebeuren natuurlijk.
Bartholomeo zegt
@kevin82: Gebeurt bij elk merk hoor. In mijn A6 had ik de 6.0 tdi besteld, hebben ze de helft van de cilinders vergeten te monteren….
erwh zegt
@martinus: u bent de droom van de Mercedes marketeers en boekhouders!
pomoek zegt
Verrassend, maar laten we eerlijk zijn: De mooie verhalen waren, achteraf, ook een beetje to good to be true. Dus het zou zomaar kunnen kloppen. ben benieuwd of er onder de autobloggers Tesla piloten zijn die deze ervaringen delen?
martinus zegt
@pomoek: Ik heb hem wel gereden, en in mijn directe omgeving hebben een paar mensen het model S. Eigenlijk hoor ik daar alleen maar heel positieve verhalen van, een keer iets met een probleem met opladen, toen werd direct door tesla een leenauto* aangeboden. Terwijl dat het probleem gerepareerd werd (*een traditionele bmw geloof ik)
stfu zegt
@pomoek: Het zijn voornamelijk de eerste gebouwde Tesla’s die wel eens problemen hadden. Veel dingen zijn ondertussen al verbeterd. Als je een gloednieuw product op de markt zet, dan vind ik het niet heel gek dat je kinderziektes hebt. Service van Tesla is (zoals ik het op diverse fora lees) echt top.
fijnkonijn zegt
@pomoek: Consumer-report meld ook het volgende:
“Despite the problems, our data show that Tesla owner satisfaction is still very high: Ninety-seven percent of owners said they would definitely buy their car again. It appears that Tesla has been responsive to replacing faulty motors, differentials, brakes, and infotainment systems, all with a minimum of fuss to owners.
And Tesla’s attention to customer service has been effective. Almost every survey respondent made note of Tesla’s rapid response and repair time”
Maar *dat* wordt natuurlijk niet overgenomen in de media. Die lezen alleen de eerste alinea en verbinden dan hun “zo is het” conclusies.
Dat met die kraakjes herken ik wel een beetje. In de B-Stijl hoor ik idd. af en toe een kraakje als de auto op heel slecht wegdek rijd. De rest van de problemen herken ik (gelukkig) niet.
De auto is zo waanzinnig stil dat je werkelijk “alles hoort”. In een auto met verbrandingsmotor zou je het niet horen omdat dat blok er boven uit bléért. Dat is misschien een nadeel van een EV.
Tesla heeft bv. de ruitenwissermotor nieuw moeten ontwerpen omdat een “off the shelf” product te veel lawaai maakt en irriteert
Een mega stille auto maken brengt weer hele nieuwe design-issues met zich mee.
pomoek zegt
@fijnkonijn: Goed om te horen. Ik ben toch een stiekeme Tesla fan, ik hou wel van het over een andere boeg gooien. veel plezier met je auto!
Rick-dos zegt
Beetje als VAG dieselgate? Geef de testers een perfecte auto mee maar in de echte wereld dezelfde resultaten niet kunnen reproduceren…
4x4wheels zegt
Tja, het is ook eigenlijk niet te verwachten dat een nieuwe speler op de markt gelijk een oerbetrouwbare, robuuste auto neerzet en deze combineert met een en al nieuwe techniek.
Gewoon nog een paar jaartjes doorgaan en ze komen er wel
super zegt
@4x4wheels:
lukte toyota anders erg goed met de prius. lelijk ding, maar technisch wel erg goed.
dikdraak zegt
@super: Behalve dan dat Toyota al sinds 1936 auto’s bouwt en Tesla sinds 2008 ;)
super zegt
@dikdraak:
ja, daar heb je wel gelijk in natuurlijk, maar toch wel knap van toyota.
s2khonda zegt
In hetzelfde onderzoek staat dat 97% van de huidige Tesla rijders, weer een Tesla zouden kopen. Dus ondanks deze probleempjes zijn ze er toch erg tevreden mee.
gijsso zegt
@s2khonda: Ik denk dat dat (nu nog) komt omdat elke Tesla Model S ooit geproduceerd nu nog binnen de garantie valt (en bij Tesla valt veel onder garantie), waardoor reparatiekosten nihil zijn en de mensen nog blij. Echter zullen die kosten niet mals zijn als je die zelf mag betalen, bijvoorbeeld $15000 voor de drivetrain.
fit4fun zegt
Musk neemt ook veel (in mijn ogen) onnodige risico’s door bijvoorbeeld die elektrische uitschuifbare deurgrepen te monteren ipv conventionele. Idem voor de falcon doors. Ik vind Tesla een superbedrijf en heb zeer grote bewondering voor Elon Musk, maar die beslissingen zullen wel leiden tot hoge garantie claims en idd een verminderde betrouwbaarheid.
Waar de concurrentie over drie jaar van zal profiteren vrees ik….
pomoek zegt
@fit4fun: mee eens, die falcon deuren vind ik echt over the top. Het ziet er gaaf uit, maar er zijn denk ik erg veel redenen om het vooral niet te doen. Ik vermoed dat het volgende model X met normale deuren door het leven zal gaan.
eklasse zegt
@fit4fun: Hij doet dat om zich te onderscheiden van andere merken. HetTesla design is redelijk behoudend maar details zijn erg vernieuwend. Toyota komt met een bizar futuristisch design en blijft bij zijn digitale 1985 klokje.
Of al die details de tand des tijds doorstaan is echter de vraag. Dat digitale Casio klokje heeft zich inmiddels wel bewezen.
poeperman zegt
Een kennis van mij schreef vorig jaar een ellenlange klachtenbrief naar Tesla over zijn p85. Schuifdak dat zelf beslist om open en dicht te gaan, deuren die niet meer ontgrendeld kunnen worden, dramatisch slechte kwaliteit van de velgen (3 geplooide velgen op 6 maanden tijd),… De dienst-na-verkoop was wél eentje om van te snoepen, hij heeft integraal het aankoopbedrag gekregen terwijl da wagen al enkele tienduizenden km op de klok had.
Hij rijdt nu in een quattroporte en is lyrisch over de kwaliteit vgl. met zijn Tesla… Terwijl Maserati ook niet echt het toonbeeld is van uitmuntende afwerkingskwaliteit.
pomoek zegt
@poeperman: Oei, als een Maserati al een betere kwaliteit heeft…
nick007 zegt
@pomoek: Heb er ook eentje (Ghibli) en kwaliteit inderdaad top. Hoor hetzelfde van ‘collega’s’ die overkomen van BMW en Porsche…
berlinetta zegt
@poeperman: Van een Tesla naar een QP, dat is ook een verschil. Ik bedoel, een Tesla koop je toch ook deels omdat je om het milieu geeft. Een QP daarentegen.. Maar lekkere keuze. Toevallig ook nog het oudere model met die heerlijke v8?
trident zegt
@berlinetta: niks met milieu te maken, bijtellingsrakkers zijn het allemaal
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@berlinetta: ‘een Tesla koop je omdat je om het milieu geeft’… HAHAHAHAHAHA! Grap van de dag!! Hoeveel denk je dat er verkocht zouden worden zonder de financiële voordelen? Ik gok zo’n ehhhm 2 a 3. Per jaar.
berlinetta zegt
@svenska_aeroplan_ab: Foutje, daar had ik even niet aan gedacht.
berlinetta zegt
Opzich begrijpelijk nu de Model S hun eerste model is. Het is afwachten of dit bij de Model X ook het geval is. Zolang mensen Tesla’s blijven kopen, komt het vanzelf wel goed dat dat merk.
Het is alleen de vraag hoe snel de traditionele merken stappen kunnen zetten en daarmee Tesla niet buitenspel kunnen zetten.
super zegt
@berlinetta:
waarom denk je dat de model s het eerste model was?
berlinetta zegt
@super: Ohja de Roadster. De auto die je nooit ziet rijden.
stfu zegt
@berlinetta: omdat ze er max 2.400 van hebben gebouwd slimmerik. Is nu zelfs een enorme collectersitem, die voor minimaal 60.000 te koop staan (nieuwprijs van ong. 100.000 euro).
clarkson zegt
Het was te verwachten voor een nieuweling binnen de autobranche. Je kan er van uit gaan dat ze er wel van leren. Elon Musk zal er alles aan doen om zijn product te perfectioneren. Hij zal wel moeten want hij zal het zwaar gaan krijgen met tesla. Oja en dat stuk over de 500L. Ze hebben 5x pech gehad door een kapotte accu? Serieus? Ook de ford fiesta in dat onderzoek klagen ze over een kapot mistlampje?
hans12670 zegt
Lees ik hier nu een anti campagne van de ouderwetse maar zeer machtige automobiel/olie lobby? Willen ze de aandacht van het volkswagenschandaal afleiden? Willen ze de brandstoftechniek nog een keer een boost geven in deze verloren strijd. Het zou me allemaal niks verbazen.
eklasse zegt
@hans12670: ehh, nee.
1. Elk merk komt met een EV voertuig anders zijn ze ten dode opgeschreven.
2. Dat een consumenten organisatie met conclusies komt na uitgebreid lijkt me logisch. Durf vooral te klikken en het hele onderzoek te lezen. De media pikt er zelf uit wat zij het meest opvallend noemen. En als iets niet goed is bij Tesla mag dat benoemd worden ook al is dat tegenwoordig ook alweer een heilig huisje geworden (dankzij VW)
eklasse zegt
Je kunt typen op een 60 jaar oude typemachine maar een laptop van 10 jaar oud is compleet waardeloos.
Een auto bouwen is een gecompliceerd iets. Bij verschillende leveranciers onderdelen bij elkaar sprokkelen en er dan vier wielen onder zetten wilt niet zeggen dat je een goede auto hebt gemaakt. Kwaliteit bewijst zich altijd pas na een paar jaar. Nieuw zou alles goed moeten zijn toch? anders haal je je pinpas niet uit je broek.
Bij de deuren die Tesla op zijn nieuwe model gaat toepassen heb ik de meeste twijfels. Alles wat beweegt aan een auto moet worden afgedicht. Alle onderdelen aan zo’n constructie zijn aan slijtage onderhevig. Terwijl de constructie op zich zelf geen grote meerwaarde heeft. ben benieuwd hoe dat gaat lopen in de toekomst.
gtwillem zegt
Tesla is een compleet nieuw merk, alles is helemaal vanaf de grond opnieuw ontworpen.
Geef ze wat ontwikkelingstijd. Dat Chevy al jaren bijna ongewijzigd Silverado’s verkoopt wil niet zeggen dat er geen nieuwe tijden zijn aangebroken ;-).
super zegt
@gtwillem:
bestaat anders al sinds 2003…
mashell zegt
@gtwillem: Tesla was een merk dat deels in handel was van Daimler. Bij de Model S hebben ze dus ook gewoon veel off-the-shelf bewezen Mercedes onderlenen kunnen inzetten. En dat is ook de enige manier om het te doen.
stfu zegt
@mashell: die paar hendeltjes en knopjes zijn niet zooo spannend hoor. Rest is zelf ontwikkeld.
Dutchdriftking zegt
Nou nou die Tesla toch, maar goed dat ze geen diesels hebben…. Maar even zonder dollen, ze pioneren op een geheel nieuwe tak van mobiliteit en dan laat je wel eens een paar steekjes vallen.
nick007 zegt
@dutchdriftking: Vraag is natuurlijk of ze veel ruimte hebben om dergelijke belangrijke steken te laten vallen… Een drietal weken terug stond er in Trends (Belgisch magazine met economische inslag) een mooie samenvatting van het Tesla-verhaal. Heel sterk verlieslatend – Musk slaagt er wel nog steeds in om investeerders te overtuigen, maar hoe lang nog? – verkoopcijfers die dit jaar niet worden gehaald, modellen die veel te lang op zich laten wachten (2 jaar later dan oorspronkelijk aangegeven) en andere Musk-beloftes, … Ze hebben dringend volume nodig, maar dat ken enkel met de voor 2017 aangekondigde (houde hierbij het luik ‘beloftes’ indachtig) wagen aan zowat de helft van de prijs van de S: de volumes zullen wel enorm moeten zijn om deze rendabel te krijgen. Intussen zitten ook ‘gevestigde’ waarden niet stil op elektrisch vlak, dus als dit al de toekomst wordt komt er voor Tesla op zijn minst heel sterke concurrentie. Als nu ook de kwaliteit te wensen over laat zijn we ver van huis. Remember ook het rondje van de S op de Nurnbergring: na zo’n drie minuten ging het ding ‘spontaan’ in veiligheidsmodus wegens verhitte mechaniek. Er is nog veel werk aan de elektrische tesla-winkel. Ikzelf zet er alvast mijn geld niet op in…
Bartholomeo zegt
@nick007: Het is een beetje kip-ei verhaal. Het volume in wagens moet omhoog, maar daarvoor is een megafabriek nodig, die enkel kan gezet worden als de nodige volumes worden gehaald…
Het is zoals de kleine zelfstandige : ofwel werk je zelf heel hard en doe je alles alleen, of je neemt 3x keer zoveel werk aan om met personeel te kunnen werken. Er is geen tussenweg.
nick007 zegt
@Bartholomeo: Slechts ten dele akkoord, maar zelfs dan nog blijft de vraag of in dit verhaal voldoende afzet zal kunnen gevonden en vooral… Op voldoende korte tijd om tesla te laten overleven.
viggen93 zegt
Heb net een gloednieuwe B-klasse met automaat. Trage bak is het niet en rijdt als een echte Merc. Wat een klassebak. Idd. Mercedes is degelijk gebouwd. Het automatisch parkeren is echt cool. En… Het werkt allemaal goed.. Hoewel de navi iets meer gefinetuned mag worden. Nieuwste techniek die het ook nog goed doet. Tesla is hype… Mercedes heeft zich al bewezen
stfu zegt
@viggen93: een van de domste reacties ook. Zo kan ik het ook omdraaien: over 10 jaar is je brandstofauto geen drol meer waard, omdat bijna iedereen dan een EV rijdt.
smultie zegt
Gelukkig mag de samenleving meebetalen aan deze speeltjes van de rijken….
Geen normaal persoon die zo’n Tesla kan betalen, maar Jan-Julius met z’n adviesbureau koopt dat ding op de zaak en rijdt rond zonder een cent te betalen…..
noreplacementfordisplacement zegt
@smultie: Echt belachelijk, ik walg hier ook echt enorm van. Wat je koopt met een tesla is de marketing van een groen imago. Het is pas nuttig als we het allemaal doen… En dat het een mooie auto is JA, maar het is wel een enorm dikke bak, waar een rijk persoon de belasting niet voor hoeft te betalen.
widodh zegt
Mijn Model S gaat volgende week de 100.000km aan tikken. Heb ik wel eens een probleempje gehad? Ja, wat kleine dingen, maar ik heb nog nooit stil gestaan!
Tesla helpt ook altijd perfect, daar kan Audi ( wat ik reed) nog wat van leren.
Nee, ik zou direct weer een Model S kopen. Voor mij een perfecte auto en ik zal ook nooit meer fossiel gaan rijden.
viggen93 zegt
@stfu …. Tesla is een hype. Als je echt de toekomst wilt zien: kijk dan naar de waterstof aangedreven auto’s. Electrisch is niet praktisch. Elon Musk maakt mooie creaties maar ook een hype. Nu komt het moment dat ze kwaliteit moeten gaan bewijzen. Ben benieuwd..
stfu zegt
@viggen93: Waterstof is anders een stuk complexer. EV’s zijn super simpel: motor, accu, klaar. De betrouwbaarheid van de accu en motor is bij een EV ook niet het probleem. Opslag van waterstof is vergelijkbaar met de giga tanks die je voor benzine/diesel nodig hebt. Stroom komt uit een relatief dunne draad en kan je overal vandaan halen. Waterstofstation op je oprit zul je niet krijgen. En met zonnepanelen en meer windenergie e.d. is het opwekken van stroom voor je EV ook veel makkelijker/goedkoper (lijkt mij). Mij lijkt het heerlijk als ik t.z.t. m’n Tesla heb. Nooit meer naar tankstations. Lekker thuis aan de stekker en gratis reizen als ik op vakantie ga.
pietertjep85d zegt
Ik ken iemand die zijn Tesla wel degelijk voor het milieu heeft gekocht. Hij is er erg tevreden mee. Ik vind ook niet dat mensen nu ineens negatief moeten zijn over Tesla, ze blazen een frisse wind door autoland. Tegen de tijd dat een elektrische auto breikbaar wordt voor het grote publiek, zullen de zwartkijkers ervaren hoe heerlijk het is om elektrisch te rijden.
noreplacementfordisplacement zegt
Een auto bouwen is super moeilijk, en de duivel zit in de details. Mechanische mechanismes (zonnedak) zijn altijd een bron van zorgen en Tesla heeft hier waarschijnlijk binnen het bedrijf minder ervaring mee. Ik vind de model S echt geweldig, maar men vergeet altijd dat het een auto van $80k is. Als je $80k kan stukslaan op n auto heb je echt HEEL veel keus. Ik zou dan toch voor iets anders gaan. Ik vraag me ook echt af of de model X de hypetrain voorbij komt met de mechanisch enorm ingewikkelde (en onnodige) deuren. Verder is de prijs duur en het design…meh had beter verwacht. Het aandeel van Tesla is enorm overgewaardeerd en heeft na het vrijkomen van dit nieuws een daler gemaakt.