De Consumentenbond gaat middels een heus ultimatum vol Braboneger op Volkswagen: gewoon betalen…met je Mars!
Als we het afgelopen decennium nog eens moesten samenvatten in een aantal autoverhalen, dan zou zeker ook Volkswagen Dieselgate aan de orde komen. Het betrappen van Volkswagen op het gesjoemel met software paste helemaal in het tijdsbeeld. Voor milieugekkies was het dubbel smullen. Na het schandaal wordt diesel bij het grote publiek officieel gezien als moord. Daarbij zijn grote concerns nu de gebeten hond die we moeten wantrouwen. Het hele gedoe leverde Volkswagen een miljardenboete op in Amerika. Juxtapositioneer dat met het succes van Tesla en je hebt het autoverhaal van de afgelopen tien jaar wel zo’n beetje verteld.
Vergoeding in Duitsland
Onlangs werd bekend dat jaren na dato ook Duitse sjoemel-Volkswagen kopers financieel gecompenseerd gaan worden. Duitsland steekt natuurlijk niet zo’n heftig mes in Volkswagens flank als Amerika. Daar moest VAG zo’n dertig miljard bloeden. Onze oosterburen mogen samen 830 miljoen tegemoet zien van Volkswagen. Maar ja, wij Nederlanders, die moesten weer eens op een houtje bijten.
Ergernis
Dit tot ergernis van de Consumentenbond, die samen met de Volkswagen Group Diesel Efficiency Stichting (VGDES) al jaren strijd voor compensatie voor landgenoten. Aangemoedigd door de situatie in Duitsland, acht de Consumentenbond de tijd nu ook in ons land rijp voor gratis geld:
Na jaren van ontkenning en vertraging door Volkswagen is het nu klaar. We roepen we het concern dan ook op om nu snel met ons in gesprek te gaan en tot een eerlijke, collectieve compensatieregeling te komen.
Ultimatum
Dat in gesprek gaan moet dan gebeuren binnen twee weken. De Consumentenbond heeft Volkswagen namelijk een heus ultimatum gesteld. Als Volkswagen niet inbindt, dan euhm…Ja…Dan werpt de bond Herbert Diess een boze blik toe. Of dan maken ze een apart magazine voor de Volkswagen Board waarin ze hele slechte bedden adviseren.
Image-Credit: getuneerde Golf diesel via autojunk
grasvreter zegt
Poh zieke 1.9TDI op de foto. Als je goed kan schakelen onder de 12 seconden op de 100.
Maar ik vind ook dat ze in Nederland moeten bloeden. Moedwillig regels overtreden en je klanten voorliegen. Mag een harde straf op staan toch?
maferick74 zegt
@grasvreter: onder de 12 seconde? Wauw vet, kon ik maar goed schakelen.
bierbuik zegt
@grasvreter: met een beetje sjoemelen kan dat makkelijk onder de 10 seconden!
karhengst zegt
@grasvreter: Je zou verwachten dat de staat een flinke naheffing doet op misgelopen BPM, een extra milieutax en nog trap na als straf.
Maar het betreft geen particulier.
truckerluke zegt
Met zo’n hok kun je nog niet eens over een gevallen blaadje rijden zonder je Carter te slopen! Tjonge, wat een Tupperware gebakje zeg! Het is al een milieuramp zonder dat de motor gestart word!
faalhaas zegt
*Kucht*
goodvibrations zegt
Tjah.. Geen vreemde reactie toch? Zal wel in meerdere landen een staartje krijgen. Heb ook altijd zo’n hekel aan de coulance verschillen van bijv. Volkswagen hier tov de VS. DSG en distr. ketting problemen werden/worden hier niet vergoed in de VS wel.
volvo480gtt zegt
@goodvibrations: volgens mij lag dat meer aan Pon dan VW zelf. Pon koopt de garantie af als ik het goed heb. Zo werd er ook gezegd (van horen zeggen…) dat als je problemen hebt/had met de DSG/distributieketting/olie verbruik en in je in Nederland geen garantie/coulance regeling kreeg je dan het beste naar een Duitse VW dealer kon gaan. Zij voerden het werk dan wel onder garantie/coulance uit.
henkp1 zegt
Ongelooflijk dat er nog steeds mensen zijn die producten van die oplichters kopen/leasen.
luxaeterna zegt
Ongelooflijk dat er nog mensen zijn die constant commentaar hebben op VAG. Als je iets niet leuk vindt, koop het dan gewoon niet. Alsof andere merken niet hun dingetjes hebben.
Ik ben trouwens benieuwd hoeveel mensen nu lopen te bleiten op VW, maar wel rondrijden met een kapotte/ verwijderde roetfilter/ EGR “omdat vervanging zo duur is” mijnheer. Die dan ook maar allemaal een in verhouding even grote boete geven?
henkp1 zegt
VAG roept het over zichzelf af. Het is een arrogante club van oplichters. En nee, er is geen andere autofabrikant die zo onethisch is als VAG. En inderdaad, ik koop daar nog geen schroef.
truckerluke zegt
Komt ook vooral door hun reclame!
Ze plakken er Audi, Scoda, of Seat op en je krijgt nog meer van hetzelfde! Een lijntje erbij, of eraf en er staat het zoveelste vag product!
En de consument?? Die is blind!
techniekmeneer zegt
En wanneer worden alle andere sjoemelende merken aangepakt?
net10 zegt
Volkswagen is als enige fabrikant veroordeeld. Volkswagen produceerde zo genaamd schone diesels, deze herkenden de testopstelling en waren alleen aan de testkast schoon, en verder zeer vervuilend. Andere fabrikanten bleven binnen de regels, die ze overigens wel creatief toepasten. Om die reden zijn ze niet veroordeeld.
Ik vind dat Volkswagen ook in Nederland snel over de brug moet komen. Je zou maar een sjoemeldiesel gekocht hebben, de inruilwaardes zijn enorm gedaald, en de zeer dure EGR kleppen gaan vaak kapot.
nautique206 zegt
@net10: volgens mij zijn er wel degelijk andere fabrikanten veroordeeld. En met de ruilwaarde valt het ook allemaal wel mee.
jorden zegt
Hoeveel diesel VW’s zijn er nieuw door particulieren gekocht!? Geef die 13 man een vergoeding zeg. Niet zo lullig!
net10 zegt
FCA ( Fiat) was verdacht maar is niet veroordeeld. Het Fiat concern heeft deze zaak geschikt. Er zijn verder geen andere fabrikanten veroordeeld.
De enige fabrikant die officieel is veroordeeld was Volkswagen.
Voor een Volkswagen met bijvoorbeeld een 1.2 TDI krijg je inmiddels nog maar een schijntje terug. De eigenaren zijn dus zwaar gedupeerd, gelukkig komt de Consumentenbond nu voor deze eigenaren op. Ook andere diesel eigenaren zijn de dupe, zij krijgen door het diesel schandaal van Volkswagen ook veel minder terug bij inruil voor hun diesel auto.