Het geduld van de Consumentenbond is op: ze spannen een rechtszaak aan tegen Volkswagen.
Het Volkswagen-dieselgateverhaal is nog altijd niet afgesloten. Dit tot grote ergernis van de Consumentenbond. In maart lieten ze al merken dat hun geduld op begon te raken. Ze stelden Volkswagen toen een keihard ultimatum: de Consumentenbond eiste dat Volkswagen binnen twee weken met hen in gesprek ging.
Ultimatum
Inmiddels zijn deze twee weken ruimschoots verstreken. Wat is er van geworden? Volkswagen heeft geen gehoor gegeven aan het dringende verzoek. Ze zagen geen aanleiding om met de Consumentenbond te praten. ‘Te gek voor woorden,’ vindt directeur Sandra Molenaar.
Dagvaarding
De Consumentenbond gaat nu daarom actie ondernemen. De dagvaardingen lagen al klaar en in juni zal de eerste de deur uit gaan. De Consumentenbond heeft voor de rechtszaak de handen ineengeslagen met de VGDES (Volkswagen Group Diesel Efficiency Stichting). Deze stichting is in het leven geroepen om gerechtigheid te krijgen voor de miskende sjoemdiesel-eigenaren.
Duitsland
Het grote voorbeeld voor VGDES en de Consumentenbond is Duitsland. In het thuisland van Volkswagen oordeelde de rechter namelijk onlangs dat een eigenaar recht heeft op het terugkrijgen van een gedeelte van het aankoopbedrag. Ook betaalde Volkswagen in totaal €830 miljoen aan schadevergoeding in Duitsland. De Nederlandse partijen willen dat nu ook in ons land gedaan krijgen.
Boete
In eerdere rechtszaak wist de Consumentenbond er al wel voor te zorgen dat Volkswagen €450.000 boete kreeg. Dit is de maximale boete die een bedrijf in Nederland kan krijgen vanwege oneerlijke handelspraktijken. Volkswagen ging hier echter tegen in hoger beroep. De zaak loopt momenteel nog. Naast dit bedrag wil de Consumentenbond echter ook nog compensatie voor de klanten.
Uiteindelijk beduvelde Volkswagen met het gesjoemel vooral de instanties in niet zozeer de consument. Desondanks vinden de Consumentenbond en hun internationale evenknieën wel dat de consument benadeeld is. Volkswagen leverde namelijk een ander (lees: minder milieuvriendelijk) product dan ze gecommuniceerd hadden. Dat is dus de voornaamste reden dat er nu schadevergoeding wordt geëist.
karaya zegt
“Uiteindelijk beduvelde Volkswagen met het gesjoemel vooral de instanties in niet zozeer de consument”
Dit lijkt me een opinie vermomd als een feit.
Je moet je als consument natuurlijk vereerd voelen dat je een Volkswagen mag aanschaffen die vele malen meer uitstoot dan opgegeven en vervolgens na een update minder presteert.
Dat VW de eigenaren niet heeft gecompenseerd kan alleen maar in Nederland. En de hoogte van die boete is natuurlijk een gotspe.
Esprit_de_Flandre zegt
@karaya: Klopt, het bedriegen van de consument wordt te gemakkelijk onder de mat geveegd met “argumenten” als: het interesseert de mensen toch niet.
Particuliere klanten worden te vaak genegeerd, omdat ze toch maar klein zijn. Stel dat er een bedrijf X is dat nicheauto’s maakt motoren koopt bij VW, omdat ze te klein zijn om die zelf te ontwikkelen. Laat ons zeggen dat ze een deal sluiten met VW voor 1000 motoren per jaar.
Dan komt het schandaal, en bedrijf X weigert de motoren: “Dit is niet wat wij besteld hebben.”
Natuurlijk zal VW dat proberen te counteren: “Besteld is besteld, afnemen en betalen ga je.”
Uiteindelijk zal daar wss een rechtszaak van komen, en dan denk ik dat bedrijf X het met gemak haalt van VW, als er al niet een deal wordt gesloten op voorhand om de zaak te vermijden. Particulieren daarentegen, die hebben toch het geld, de tijd en de motivatie niet om daar aan te beginnen, en op het einde van de rit kost het meer dan het opbrengt. En dus worden ze genegeerd, zonder deal. Dat zijn ronduit schandalige praktijken.
Het enige dat er tegen te beginnen is: nooit geen VW meer kopen, en hopen dat dat navolging krijgt…
tmenges zegt
Als ik een auto koop let ik op het verbruik, wat dat ding verder uitstoot zal me worst wezen. Denk ook niet dat er ook maar 1 klant is geweest die zich daar druk om heeft gemaakt tot het moment dat ze geld roken.
grasvreter zegt
En als je auto na een update slechter loopt, nog meer EGR kleppen vreet (mocht je niet zo’n ontzettende aso zijn die de EGR weg laat schrijven), en minder power heeft, dan mag je daar best voor gecompenseerd worden.
Ze hebben de boel beduveld, en ze lossen het maar op. Of ze geven je de auto die ze je beloofde toen je je duizenden euro’s neerlegde, of geven het geld maar terug. Ik heb 0 medelijden met VAG. En ik vind het echt ongekend dat andere sjoemelaars zoals BMW, en ik dacht jeep/suzuki? er makkelijker vanaf komen. Allemaal bloeden. En als blijkt dat diesel niet binnen de normen kan, dan kappen met diesel. Gezien de gruwelijke fijnstofuitstoot (roetfilter doet niks, vangt de roet even op, maar bij regeneratie strooit ie alles weer uit, had je het net zo goed niet kunnen hebben) zeg ik, weg met die diesels, gewoon over. We stoken ook geen petroleum meer, soms moet je gewoon afscheid nemen van een techniek.
bbfix zegt
@grasvreter: valt me mee dat je ook niet de direct ingespoten benzinemotoren noemt, aangezien deze net zo goed veel schadelijk fijnstof produceren. Daarnaast zitten er op veel nieuwere diesels SCR systemen die een reactie aangaan met het roet. Daar valt ook genoeg over te zeggen, maar om diesel nou als jakkiebah neer te zetten, en benzine als wauwie is ook wat te kort door de bocht…
grasvreter zegt
@bbfix
SCR doet niks met roet, maar met stikstof om stikstofoxiden te voorkomen.
Je zegt 2maal what about direct ingespoten benzine motoren dan…??
Ben ik ook geen fan van, die downsizemotoren. Ben overigens niet op de hoogte van de hoeveelheid roet die die produceren. Is dat in dezelfde factor als diesels, of bijvoorbeeld 1000maal minder? Uiteindelijk zie ik een toekomst voor elektrische auto’s, hybrides op benzine, en misschien waterstof. Benzine auto’s volledig verbieden ben ik tegen, maar het moet een niche worden. Enkel de sportwagens bijvoorbeeld, maar jan met de pet niet, want dat is gewoon beter voor de wereld. Ik ken iemand met een mazda rx8. Super vet, laat hem en die paar anderen lekker met een oliezuipende zwaar vervuilende rotary engine rijden, mooi toch. Zolang maar niet iedereen het doet. Dan krijg je weer het hele ja maar hullie mogen het dus wel, ja, moet je een mooie balans vinden, dat de meest milieuvriendelijke optie de meest aantrekkelijke is. Dat is het nu niet. Ik rij in een 18 jaar oude japanse D-segment met flink slagvolume omdat ik zo voor een prikkie alle luxe heb die ik nodig heb. Slaat nergens op, dat als ik milieuvriendelijker wil rijden, ik een 10voud kwijt ben aan een auto waar een gezin in past.
bbfix zegt
@grasvreter: ik was denk ik even in de war met het hele AdBlue verhaal. En per abuis 2maal gereageerd..
bbfix zegt
@grasvreter: en de fijnstofuitstoot van direct ingespoten benzinemotoren dan? Net zo schadelijk. Diesels hebben steeds vaker SCR technologie, dus worden de schadelijke deeltjes zeker behandeld voor ze de pijp uit vliegen
Ot92 zegt
@Tmenges Inderdaad… Nu heb ik ook een TDI onder de kap liggen, wel de euro 6 motor die geen sjoemelsoftware heeft n.m.w. maar als dat wel het geval was, dan zou het me nog steeds niet boeien wat dat ding uitstoot.
jer81 zegt
Mijn werkgever met een leasewagenpark van zo’n 2000 auto’s van vele merken (naar keuze individuele werknemer) maakt zich daar wel druk om ja. Die hebben doelen mbt uitstoot. Er wordt dus wel degelijk gekeken wat de auto’s uitstoten en verbruiken. OV wordt ook aangemoedigd om eens wat minder te rijden.
tazmania zegt
@tmenges: en dat is een feit.
jos_bruijninckx zegt
Dit dus, wij repareren en onderhouden voornamelijk VAG auto’s en wanneer je ziet wat deze auto’s gemiddeld aan km’s lopen zonder problemen ben ik steeds weer verbaasd over de mensen die zo verontwaardigd zijn wanneer er over de software gepraat wordt, en er compensatie moet komen terwijl de auto domweg zeer goed rijdt. Daarbij is het toch op zijn minst opmerkelijk te noemen dat andere merken voor wat dit betreft de wind uit de zeilen gehouden blijft terwijl daar ook gesjoemeld is…..
Jos.
quinn zegt
VW heeft willens en wetens de boel (de consument en de instanties) besodemieterd. Ongekend dat ze er in NL zo gemakkelijk van af dreigen te komen. Hopelijk kan de Consumentenbond ze nu echt eens flink aanpakken en zullen ze eindelijk ook in NL gaan bloeden voor hun daden.
Ot92 zegt
@quinn Je doet alsof andere merken geen sjoemelsoftware hebben toegepast op hun auto’s en Vw met hun sjoemelsoftware heel veel mensen vermoord hebben. Stel je toch niet zo aan joh…
Trouwens, de consumentenbond kan ze helemaal niks maken, in het ergste geval een rechtzaak aanspannen, wat ze momenteel al doen.
Uiteindelijk is het de rechter die beslist of ze iets moeten uitkeren.
2wheeler zegt
@Ot92: hij doet niet alsof andere merken heilig zijn, hoe kom je daar nou bij? Nergens uit zijn verhaal kun je dat opmaken. Je haalt het zelf als eerste aan, klaarblijkelijk bij gebrek aan een beter “argument”. Dat staat tussen aanhalingstekens omdat het natuurlijk alleen een argument was in groep 3 van de basisschool. Joop pikte een snoepje dus nu doe ik het ook. Kul.
Ot92 zegt
@2wheeler Dan overdrijft ie wel heel erg, ik krijg na het lezen van zijn argument haast het idee dat Vw een massamoord heeft uitgevoerd d.m.v. uitlaatgassen, maar goed… het zal wel aan mij liggen ;-)
SvenskaAeroplanAB zegt
@Ot92: Jij hebt duidelijk de docu Dirty Money over het dieselschandaal niet gezien. Als je ziet hoe ver dit is gegaan, zou je wel anders reageren…
Ot92 zegt
@SvenskaAeroplanAB die heb ik eigenlijk wel gezien. Naar mijn idee ging dat meer over de Amerikanen die voor Vw werken dan het hele gebeuren zelf.
SvenskaAeroplanAB zegt
@Ot92: Huh? Dus je hebt niet meegekregen dat VW zelf de labs heeft gefinancierd, Malta heeft omgekocht voor de type goedkeuringen, donders goed wist waar ze mee bezig waren, etc., etc., etc.??? Tot op het bot verrotte organisatie…
goodvibrations zegt
@svenskaaeroplanab: precies dit.. En de consument oplichten is 1 ding.. Concurrentie vervalsing is ernstiger.. En nog ernstiger is het feit dat het allemaal super bewust heeft plaatsgevonden..
En eigenlijk hebben ze het niet eens nodig.. Het feit dat ze zo arrogant reageren/omgaan met de consumentenbond (en een andere mate van compensatie leveren bijv. per land) laat wel zien dat ze super calculeren te werk gaan.. Nog steeds verrot dus.. Jammer van een toch beet mooi merk dat de zaken aardig goed op orde heeft..
Koos zegt
Mm ik denk dat zelfs eigenaren van een niet VW diesel hierdoor benadeeld zijn. Door dit sjoemelschandaal is er een negatief beeld ontstaan van de diesel en de restwaarde van alle dieselauto’s omlaag gegaan. Voorheen was de restwaarde van een dieselauto hoger dan een benzine. Nu is dat andersom.
2wheeler zegt
@koos: nochtans is dat iets wat heel veel wordt geroepen, maar wat in de praktijk amper te merken is hoor. Zowel aan de consumenten als dealer zijde hoor ik alleen maar dat diesel(tje)s nog steeds erg in trek zijn. 2 weken geleden zelf een diesel gekocht, prijsverschil tussen diesel en benzine viel reuze mee.
Koos zegt
@2wheeler: precies dat. Er is nu een prijsvoordeel voor diesel en dat was benzine. Het verschil is toch al gauw 2.000 euro voor een middenklasser van 5 jaar oud.
melv zegt
Dan hoor jij compleet andere verhalen dan ik. Bij ons in de garage komen verschillende autohandelaren voor de APK van hun handel en ALLEMAAL zeggen ze dat de verkoop van diesels helemaal 0 is. Mensen willen ze niet meer, inruil krijgen ze er ook nagenoeg niks meer voor terug. Word allemaal weggescheten op export. Sommige handelaren hebben een aantal diesels al meer dan een jaar op de plaats staan omdat er niemand naar vraagt.
goodvibrations zegt
@koos: diesels hebben altijd al een lagere restwaarde… Reden dat mijn vader altijd 2e hands diesels kocht met de kop eraf..
2wheeler zegt
Waar ik vooral van schrik is het volgende: “Dit is de maximale boete die een bedrijf in Nederland kan krijgen vanwege oneerlijke handelspraktijken.” Slechts 450K maar?!
karaya zegt
Terwijl ze voor miljoenen hebben ontdoken door de uitstoot lager voor te doen. (wat tevens oneerlijke concurrentie is)
Het is inderdaad godgeklaagd. Waarschijnlijk bang voor Frau Merkel en de Duitse autolobby. (net als het autojournaille)
fastfear zegt
Eindelijk! Consumentenbond respect! De overheid is aan het slapen! Wat heeft vag al niet gedaan in een korte tijd. De Nederlandse overheid omgekocht ( ivm aanschouwing politie brandweer en …. auto’s ). De boete die van toe kreeg is zielig voor woorden. Kortom ik ben blij dat de consumentenbond eindelijk doet wat ze Nederlandse consument wil. Consumentenbond succes.
baklava zegt
Wat ik nog verbazingwekkender vind is dat mensen nog steeds VW blijven kopen.
jer81 zegt
Zeker nu de kwaliteit in elkaar zakt. Bij de T-Roc konden we aan het interieur al zien dat er flink bespaard moest worden. Terwijl de auto zelf vrij duur is voor zijn klasse. Ook de nieuwe Golf schijnt een beduidend minder mooi afgewerkt dashboard en interieur te hebben van mindere materialen. Om nog maar te zwijgen over alle overige gebreken. Duitse VW dealers hebben zich daar duidelijk over uitgesproken onlangs.
sonnybonds zegt
yep same here. Sjoemelsoftware heeft geen invloed gehad op verkoop VW verbaasd me enorm dat mensen autoos kopen bij een crimineel bedrijf.
prop zegt
Elk ander merk heeft ook gesjoemeld op een of andere manier. De een door software zoals de VW group. De ander door dunnere olie dan normaal. Waarom die focus op VW?
mashell zegt
Omdat die als enige hebben toegegeven en er dus bewijs is. En als niet genoeg is er in het nazi verleden van VW en de handelspraktijken van Pon ook nog wel een reden te vinden in de onderbuik.
lincoln zegt
uitslag ..
De NL Consumentenbond gaat zwaar verliezen ..
luxaeterna zegt
Altijd maar dat kappen op Vw. Godganse dagen. Dan denk ik: moeten die mensen niet werken? Zouden ze nadenken waarvan hun pensioentje gaat komen? Uit pensioenfondsen met aandelen in Europa’s grootste autofabrikant? Hetzelfde soort mensen wat staat te springen als er een onbekende SUV opduikt van een onbekend Aziatisch merk.
Als VW zo hard moet boeten, (leuk, de Europese economie nog wat verder verzwakken) dan moet men ook maar boetes van 30.000€ geven aan krenterige vrekken die hun roetfilter of EGR klep niet laten vervangen/ herstellen.
Ik hoor de critici wel niet als er anno 2014 nog auto’s op de markt werden gebracht met maar 3 Euro NCAP sterren.
spence zegt
Toch raar hoe meedogenloos de particulier is, wanneer hij een groot concern kan laten bloeden.
Maar wat indien morgen dat concern en de staat diezelfde particulier voor de rechter daagt omdat hij zijn voertuig gewijzigd heeft ? Want ja, heel wat “aanpassingen” die een particulier aan zijn voertuig maakt, hebben gevolgen voor het verbruik en dus de vervuilende gassen. Dat het nu onschuldige aanpassingen zijn zoals bredere banden en aërodynamische vleugels van alle aard, maar ook kwaadwillig zoals het wegnemen van katalysator, roetfilter of wijziging van de motorelektronica. En ik zwijg hier nog over zelf uitgevoerd onderhoud waar een hele rij van afregelingen niet gedaan worden door gebrek aan de juiste tools.
Mogen die personen even meedogenloos behandeld worden ? Dikke boetes ?
goodvibrations zegt
@spence: die mogen ook aangepakt worden daar waar ze bewust de boel sjoemelen.. Chipje plaatsen is wellicht grijs gebeid als je door de apk kan komen.. Egr klep weghalen is wel degelijk aso..
schuimbekje3 zegt
Ik had nog de meeste iritatie dat elke keer wanneer ik achter een Golf mk1 1.9d stoomboot aan reedt dat ik meer wegenbelasting moest betalen voor mijn Euro6d bakje wat niet alleen op papier schoner is dan die golf moest betalen. Omdat mijn Euro6 diesel 300kg zwaarder was geworden door al die millieu meuk moest ik ook nog effe flink meer afrekenen ook. En het elke zoveel kilometer regenereren omdat er zoveel file was.
michiel_vandelft zegt
@schuimbekje3: aan de andere kant, die Golf betaald wel fijnstof toeslag van 15%. Maar eens, het berekenen van wegenbelasting op gewicht is echt zwaar achterhaald
jos_bruijninckx zegt
Dat zwaarder worden komt ook doordat er zonodig ook veel veiligheid, comfort en luxe verhogende dingen toegevoegd moeten worden, dus net alleen vanwege het milieu. Daarbij heb ik ze beide, dus een oudere en een nieuwere diesel, die oude mag van mij roken als een stoomboot. Schijnbaar is dat laatste met geld meteen weer rechtgetrokken!!
Jos.
fastfear zegt
?Consumentenbond, hoelang is dit bedrijf al bezig met sjoemelen en bedriegen. Hier moet inderdaad een eind aan komen. https://www.ad.nl/dossier-vraag-en-antwoord/heeft-mijn-porsche-een-computerfout-en-moet-ik-dat-accepteren~ab088e88/?utm_source=whatsapp&utm_medium=social&utm_campaign=socialsharing_web zie ook dit bericht, hoe dom zijn consumenten! Dat ze producten van dit malafide bedrijf blijven kopen. Het is dat ze aandelen hebben bij de leasemaatschappijen! Anders was het allang al over en uit met dit bedrijf.