De meest betrouwbare auto 2022 volgens de Consumentenbond is weer bekend: de Mitsubishi ASX.
Een auto kies je op gevoel, of met je portemonnee. Wat vind je mooi en wat heb je er voor over? Maar puur rationeel zou de betrouwbaarheid natuurlijk een grote rol moeten spelen. Maar ja, dat kun je natuurlijk niet zien in een rijtest van @wouter. Want dan is de auto nog spiksplinternieuw. Gelukkig is daar de Consumentenbond die voor jou ieder jaar onderzoek doet naar wat de meest betrouwbare auto in Nederland is.
Dat onderzoek doen ze jaarlijks onder de deelnemers aan het autopanel van de Consumentenbond. Die vragen ze of ze in het afgelopen jaar mankementen aan hun auto hebben gehad.
Deze delen ze in naar zwaarte van het incident: 1: reparatie kon wachten, 2: moest direct naar de garage en 3: kon niet verder rijden. De gegevens zijn per merk en type auto opgeteld en gemiddeld. De lijst die de Consumentenbond vervolgens samenstelde, bestaat uit 24 automerken.
Meest betrouwbare auto 2022
Als meest betrouwbare auto kwam dus dit jaar de Mitsubishi ASX uit de bus. De compacte SUV van Japanse origine is geleverd van 2012 tot 2022. Slechts 1 procent van de ASX rijders is het afgelopen jaar een keer stilgevallen. Ook reparaties die wél even konden wachten kwamen bijna niet voor.
Meest betrouwbare merk 2022
In hetzelfde onderzoek peilen ze dan ook meteen even mee op merkniveau. Daar stond vorig jaar Mitsubishi bovenaan en een jaar eerder nog Lexus. Nu bestempelt de Consumentenbond Suzuki als meest betrouwbaar merk. Vorig jaar nog de nummer 2 en nu dus bovenaan de ranglijst.
Mitsubishi neemt die tweede plaats over van Suzuki en winnaar van 2020 Lexus vinden we terug op een gedeelde achtste plaats samen met Kia. De top 10 meest betrouwbare merken volgens de Consumentenbond:
1. Suzuki (8,6)
2. Mitsubishi (8,4)
3. Subaru (8,3)
4. Toyota (7,9)
5. BMW (7,6)
5. Honda (7,6)
5. Mazda (7,6)
8. Kia (7,5)
8. Lexus (7,5)
10. Hyundai (7,2)
Wat opvalt is dat in de top 10 maar liefst negen merken uit Japan of Zuid-Korea komen. Nou ja opvallen, dat wisten we natuurlijk eigenlijk ook wel. Wie met zijn hoofd een auto koopt en niet met zijn hart, koopt Japans of Koreaans. Onderaan de lijst staat overigens Citroën met nog net een voldoende, een 6,0. Vorig jaar stond Tesla overigens onderaan. Dit jaar staat die helemaal niet in de lijst.
Minst betrouwbare auto 2022
We zijn voor jullie ook nog even in de lijst gedoken welke auto het slechtst scoort in het onderzoek. Dat is net als vorig jaar de Renault (Grand) Scénic geworden. En dan specifiek het model dat tussen 2012 en 2015 is gebouwd. Scoorde deze auto vorig jaar nog een teleurstellende 2,6, dit jaar komt ie niet verder dan een 1,0…
Wil je nog even rustig je eigen auto opzoeken, dat kan, de Consumentenbond is de beroerdste niet en heeft een handige lijst op zijn website gepubliceerd.
Nog een kleine kanttekening onzer zijde bij het onderzoek. Je kunt je zelf aanmelden voor het autopanel en zo meedoen aan het onderzoek. De hoeveelheid participanten en de auto’s die vertegenwoordigd worden in het onderzoek kan dus per jaar veranderen. Zeker als je op modelniveau naar de resultaten kijkt ten opzichte van vorig jaar zijn er aardig wat verschillen.
Dat een merk als Tesla vorig jaar onderaan stond en dit jaar helemaal niet is meegenomen in het onderzoek roept wel vragen op naar de representativiteit. Maar goed, doe er je voordeel mee!
Variomatic zegt
Gaan we weer.. omdat de CB abonnementen moet verkopen en traffic nodig heeft naar hun website weer een standaard flutonderzoekje.. Waarom dit onderzoek echter al jaren totaal NUTTELOOS is: de Consumentenbond hanteert geen representatieve steekproefgrootte. Ze houden al jarenlang angstvallig stil HOEVEEL respondenten er per model zijn. Als je het ze vraagt antwoorden ze gewoon niet!!
Daarnaast zeggen dit soort onderzoeken helemaal niks als je niet corrigeert voor gereden kilometers en mate van complexiteit van de auto: natuurlijk komt een kale Alto beter uit zo’n onderzoek dan een fully loaded Lexus LS of S-Klasse vol met hightech systemen.
Als je je bij je auto aanschaf door dit soort rommel onderzoeken laat leiden dan is dat op zijn zachst gezegd niet slim..
Johanneke zegt
Gebaseerd op de lancer uit wat, 2006 ofzo? Atmosferische 1.6. Niet zo gek dat dat een keer uitontwikkeld is. Maar wil je nieuw autogeld neerleggen voor een 16 jaar oud model?
Overigens wordt er bij de consumentenbond geen onderscheid gemaakt op kmstand. Dus als een ASX gemiddeld 10k per jaar rijdt en een 5 serie gemiddeld 20k, ik noem maar wat, is dat niet helemaal eerlijk eh.
dufornee zegt
Wat niet rijdt, kan ook niet kapot… toch?
rollingstoned zegt
Nou, men zegt weleens dat sommige merken al in de foldertjes roesten… 🥴
baserace zegt
Tja… de ASX; mag dan betrouwbaar zijn maar met 5 bak vooral een enorme herriebak…
kennone zegt
Dat zal wel gaan veranderen als de opvolger ASX (Capture) de verkoop in gaat.
schuimbekje3 zegt
ASX op 1: Oh, dan zat bij de ASX een nederlandse handleiding :-)
Maar in de praktijk kloppen deze waarden bij het wagenpark wat ik zelf heb.
De Renault, Citroens en Peugeots zijn ALLEMAAL al afgelopen jaar afgesleept door een takel, de Mitsubishi, BMW, Lexus en Subaru niet.
sportabgasanlage zegt
Waardeloos onderzoek. Niet alle merken en al helemaal niet alle types en motoren zijn vertegenwoordigd (vb: van Audi staat alleen de A3 in de lijst, geen enkele Porsche of Tesla staat erin). Geen steekproefgrootte bekend. Niet gecorrigeerd naar km-stand, onderhoudsstaat, aantal km per jaar. Subjectief door zelfonderzoek.
En zo kan ik nog 10 redenen bedenken waarom dit onderzoek HELEMAAL NIKS waard is.
V8Vantage zegt
Bijzonder dat dit soort onderzoeken per land (in Europa) verschillen. En dan ook nog dat deze manier van onderzoeken de naam onderzoek niet eens nag dragen.
Steeds meer mensen dien naar wat. Als ’t maar scoort qua likes of lees/kijkcijfers.