Elon Musks reactie richting de Consumentenbond was waarschijnlijk ‘Tell me YYYYYYYYYYYYYYYYYY’.
Tesla kent vele fans, maar ook wat ‘vijanden’. In de laatste categorie zou je het Amerikaanse Consumer Reports (CR) kunnen scharen, zeg maar de Amerikaanse versie van onze Consumentenbond. Zelf ziet die bond dat overigens ongetwijfeld anders, zij vinden zichzelf natuurlijk gewoon fair and balanced. Maar het Tesla-kamp is doorgaans niet heel erg blij met het ietwat stoffige doch machtige instituut.
Ingetrokken aanbeveling Model S
Tesla is namelijk al een aantal keer afgefakkeld door Consumer Reports. Zo trok CR de aanvankelijk warme aanbeveling voor de Model S terug in 2015. Dit op basis van klachten van bij CR aangesloten kopers van de auto. Op basis hiervan werd geconcludeerd dat de Model S kampte met an array of detailed and complicated maladies. Het ging onder andere om hele serieuze zaken als problemen met de aandrijflijn en laadapparatuur. Maar ook piepjes, kraakjes en lekkende zonnedaken zouden schering en inslag zijn. De rating voor Tesla’s eerste massaproduct werd daardoor zelfs veranderd naar worse than average. Ouch.
CR geen fan van Tesla
Twee jaar later kreeg de Model 3 van CR slechts een rating van average qua betrouwbaarheid. Dat is in ieder geval beter dan below average, maar Musk gaat natuurlijk niet voor een laffe voldoende. Hij was dan ook behoorlijk getergd door de beoordeling van CR.
Het heeft echter niet geholpen. Tesla’s nieuwste troef, de Model Y, krijgt namelijk een not recommended rating mee van CR. De beweegreden daarvoor klinkt inmiddels bekend in de oren. Bij CNN legt CR’s autohoncho Jake Fisher uit dat de Model Y kampt met de issues die we kennen van Tesla en dat dat zeer teleurstellend is:
A car might be great to drive and have all the features you want. But all that won’t matter to you much if you have to keep going back to the dealer for repairs. It’s some basic stuff they’re not getting right, which is disappointing. It’s disappointing that body panels are not aligned so they can’t even shut the back hatch. It’s disappointing the paint has so many problems. You’d think this is stuff they would be able to get right from the start.
Jake Fisher, geen familie van Sam Fisher
Nu alleen nog voor Lincoln
De slechte score van de Model Y betekent dat Tesla als merk nog wat zakt in CR’s lijstje van betrouwbaarste merken. Tesla staat daarin nu vijfentwintigste van zesentwintig merken, achter Volkswagen en voor @lincoln. Waarvan akte.
lekkerlinksrijden zegt
Het is toch een lelijk hok, dus wat maakt het uit
moveyourmind zegt
Fijn voor ze ..
Maar op een paar simpele Ruttestemmertjes na weet iedereen dat @Lincoln bovengemiddeld goed is ..
En dan zou Tesla worse than average zijn terwijl ze zelfs één plek hoger staan ..
Ze zijn niet goed bij hun knar ..
Crosscabouter zegt
@moveyourmind: mompelt iets met kenniseconomen en stichting Aap ..
monsieurleloure zegt
Cadillac doet het beter dan een VW volgens Consumer repports. Er gloort nog hoop voor mijn auto in ieder geval(-;
Ot92 zegt
@monsieurleloure Gelukkig zegt Consumer reppports dat niet. ;)
rotarypowah zegt
Met VW op 24, terwijl die jaren meer ervaring hebben in ’t maken van auto’s, is ’t zo gek nog niet zou je denken. Mazda op nr. 1 vind ik als Mazda liefhebber wel weer leuk.
schreute01 zegt
Ff een paneeltje rechtzetten en ze staan weer vóór VW.
mout zegt
Kom op, AB, houd nou eens op met dat consumer report. Jullie weten ook wel dat het echt op geen enkele manier op onze Nederlandse situatie aansluit – en ook in Amerika niet echt ergens op slaat.
– Het is hopeloos US-biased
– Echte ellende zoals een kapotte transmissie wordt op een hoop geveegd met verkeerd begrepen multimedia-onzin zoals gestures.
– Auto’s / merken die wel in EU en US te koop zijn komen alsnog vaak uit andere fabrieken, en zijn vaak tegen andere standaarden gebouwd. Een (voor US-markt gebouwde) VW Jetta hybrid, bijvoorbeeld, was van mindere kwaliteit dan de (voor EU-markt gebouwde) non-hybrid versies.
– Als je als fabrikant ’terugkomen naar de dealer’ weet te voorkomen, bijv. door on-site herstel of door third-party bedrijven de reparatie te laten uitvoeren, telt het niet mee voor consumers report, en schiet je rating dus omhoog.
Jammer, want ik ben oprecht wel benieuwd of Tesla nu vooruitgang boekt, de laatste jaren. Lak en paneeltjes zouden ze toch wel op orde moeten hebben.
monsieurleloure zegt
@mout ,
Dus omdat VW bijv. een Jetta bouwt van mindere kwaliteit dan een EU Jetta ( in zoverre dat mogelijk is ) maakt het niet meer uit dat ze onder aan de lijst bungelen?
Kijk dat Cadillac bijzonder slechte auto’s in elkaar schroeft heb ik de laatste tijd proefondervindelijk ondervonden, ik ga zoiets niet met hand en tand verdedigen. Ben voor de tweede keer in de zooi van GM getrapt, de AR 159 was motorisch ook een drama.
Volgende auto wordt weer een japanner.
Paul58 zegt
@monsieurleloure: waarom koop je dan ook een AR met een GM blok, ik snap dat gewoon niet. Is toch algemeen bekend dat die blokken niet altijd even goed zijn betreft olieverbruik en ketting. De 1.7 tbi en Jtd zijn daarentegen prima motoren.
nissanfairladyz zegt
Kan dit beamen met mijn Nissan 350z. De USA versie heeft veel meer problemen. Terwijl de EU versie, full option is en veel betere kwaliteit interieur heeft. En andere details die veel beter zijn.
USA auto’s worden vaak op veel dingen bespaard.
vreekfonk zegt
Alleen al het feit dat CR regelmatig uitgenodigd wordt bij CNBC om een negatief woordje te doen over Tesla en de belachelijk slechte test van CR over o.a Autopilot (stond uitgeschakeld tijdens een test) trekt bij mij iedere test die zij nog doen in twijfel. Ter info. NBC Universal is de eigenaar van CNBC, deze firma verdient zijn centjes als kabelexploitant in de US. Ik denk niet dat zij E. Musk een warm hart toedragen met zijn Starlink activiteiten, dit zou wel eens het failliet van NBC kunnen worden. Des te minder positiviteit rond Musk en zijn bedrijven des te beter lijkt de slogan te zijn bij CNBC.
porker zegt
@vreekfonk: idd it’s all about the money; niets onafhankelijks aan.
Pascal zegt
Follow the money inderdaad. Neemt niet weg dat er over de eerste lichting Model Y’s echt wel horrorverhalen bestaan over de afwerking, hopelijk fixen ze dat snel of is dat inmiddels geregeld.
Om over kwaliteit van auto’s te oordelen is CR in elk geval een partij om er een flink korreltje zout bij te nemen.
flutterby zegt
@Pascal: als je geen gezeur wilt moet je bij Tesla gewoon even een paar maandjes wachten. Ze fixen alles wel hoor, maar er zit een prijs aan early adopter zijn.
goodvibrations zegt
Verrassend dat de model y laag scoort.. Model S is redelijk problematisch nog… Kennis heeft er (2 jaar oud) aardig wat gezeik mee…maar de model 3 was volgens mij wel weer prima..
flutterby zegt
@goodvibrations: Model 3 was al twee jaar in productie voor die naar Europa kwam. De Model Y is onderliggende praktisch dezelfde auto. Je ziet nu ook dat de warmtepomp naar de Model 3 gekomen is.
goodvibrations zegt
@flutterby: daarom verrast het me ook dat hij laag scoort.. Maar idd wellicht was de eerste model 3 ook minder perfect.. Toch slecht van Tesla dat ze de model Y niet meteen wat beter konden afleveren.. Al blijkt deze test dus ook discutabel begrijp ik…
flutterby zegt
@goodvibrations: Tesla wil auto’s uitleveren voordat ze hun leveranciers moeten betalen. Problemen lossen ze achteraf wel op.
bullzeyersn zegt
1 voor de Splinter Cell knip-oog
pjoes zegt
Tesla is als smartphone met laders en (indirecte) subsidie gedreven doos kost geen drol in bijtelling.
Bij andere merken loop je even binnen, bellen, app of mail en verder geen gedoe (meestal).
Ook dit non artikel gaat toch helemaal nergens over joh.
kevertje zegt
Tja, wat moeten we hier voor de zoveelste maal op zeggen. Tesla blijft een kleine, niet organisch gegroeide fabrikant die door het financiële opportunisme van banken en beleggers tot ver boven z’n stand gegroeid is. Hoe goed ze ook trachten ‘uit te engineering’, kleine, nieuwbakken fabrikanten hebben altijd al moeilijke problemen en vooral exotische kwaliteitsissues gehad die zelfs een gemiddelde Ford of Opel nooit zou vertonen. Vanuit een bepaald opportunisme willen ze meteen ook alles anders doen en zelfs fortuinen maakt zo’n plan niet goed. Ik denk dat iedereen ondertussen begrijpt dat de transitie naar electrisch bijzonder complex is. Zelfs VW, Mercedes, Audi, BMW, Jaguar… ze verslikken zich allemaal in hun eerste concepten. Die vooral een stuk duurder en lastiger uitvallen dan ze gedacht hadden, om het woord tegenvallen niet te gebruiken.
Pascal zegt
De meest lullige (afwerkings)problemen worden ook nog steeds gerapporteerd bij de gevestigde merken hoor, daar staat Tesla helaas zeker niet alleen in.