Door samen te werken gaan de Consumentenbond en Stichting Car Claim de claims in het dieselschandaal bundelen.
Samen sta je sterker dan alleen. Dan moeten de Consumentenbond en Stichting Car Claim gedacht hebben. Beide organisaties houden zich bezig met het afhandelen van claims in verband met het dieselschandaal. In plaats van apart al die afhandelingen te doen hebben beide organisaties besloten de handen ineen te slaan.
Samen tegen dieselgate
De al lopende en ook toekomstige claims komen voortaan op één plek terecht. Het gaat hier om claims van verschillende merken. Want niet alleen Volkswagen heeft zich schuldig gemaakt aan sjoemelsoftware in het verleden. Ook onder andere Mercedes-Benz is in het gehele proces naar voren gekomen met sjoemelen.
Samen worden alle claims gebundeld om vervolgens via de rechter een compensatie af te dwingen voor de gedupeerden. Sinds het Volkswagen dieselschandaal in september 2015 aan het licht kwam is Stichting Car Claim bezig om in contact te komen met gedupeerden.
Wat de Consumentenbond en Stichting Car Claim betreft is deze zaak niet alleen gericht op het voor elkaar krijgen van compensatie. De organisaties willen ook dat de RDW daadkrachtiger gaat optreden tegen autofabrikanten die sjoemelen. Onder andere met bijvoorbeeld strengere wetgeving. (via de Telegraaf)
mashell zegt
Dat was 2015, nog ver voor de pandemie. Is het het niet een keer klaar?
JanJansen zegt
@mashell: als er geld te halen valt zijn er altijd figuren die het onderste uit de kan willen, en meer.
mashell zegt
Sommigen willen niet alleen het onderste uit de kan, die willen ook de kan.
bernoulli zegt
Alweer?
– https://www.anwb.nl/auto/nieuws/2021/november/massaclaim-tegen-renault-en-dacia
– https://radar.avrotros.nl/nieuws/item/massaclaim-tegen-peugeot-citroen-en-opel-dieselautos-bevatten-verboden-sjoemelsoftware/
Ze hebben het er maar druk mee, die boys (M/V) van Stichting Car Claim.
Variomatic zegt
Zucht.. gaan we weer, wat graaiadvocaten en een noodlijdende Consumentenbond die van gekkigheid niet meer weet hoe ze ooit nog geld moeten verdienen komen weer met dit soort onzin..
Het was ook gewoon een heel knap stukje engineering (hadden ze eigenlijk een prijs voor moeten krijgen ipv gevangenisstraffen of boetes!!), die ‘sjoemel’ software die terecht een valide reactie was op stompzinnige dwang-doelstellingen vanuit Brussel.
De berijders hebben er in Nederland ook alleen maar van geprofiteerd: een snellere auto icm lagere BPM en bijtelling. Win-win voor iedereen dus.
En nee, milieu impact was er helemaal niet al denken sommige sneeuwvlokjes van wel: het waren al ultra schone diesels, een beetje meer of minder maakt daarbij geen barst uit.
berlinetta zegt
“De berijders hebben er in Nederland ook alleen maar van geprofiteerd: een snellere auto icm lagere BPM en bijtelling. Win-win voor iedereen dus.”
Dit vind ik wel een interessante opmerking. Ik vraag me namelijk af waar hun vordering op gebaseerd is. Ze willen schadevergoeding krijgen, maar daarvoor moet er immers wel sprake zijn van geleden schade. Het enige wat ik kan bedenken, is wellicht een lagere restwaarde. Als daar al sprake van is, moet je ook nog kunnen onderbouwen hoeveel lager die restwaarde dan is en dat moet je dus vergelijken met de hypothetische restwaarde die de auto zou hebben als er geen sjoemelsoftware in zat. Lijkt me nog best lastig. Daarnaast kunnen de autofabrikanten inderdaad aanvoeren dat de mensen ook voordeel hebben gehad middels de lagere BPM en bijtelling. Ben dus heel benieuwd hoe een rechter daarnaar kijkt.
petroldrinker zegt
@variomatic: kijk, iemand die het gelukkig wel snapt!
mashell zegt
Je snapt er niks van. Er is alleen gesjoemeld in de VS. In de EU was de praktijk uitstoot veel hoger dan de norm maar dat was toegestaan. Uiteraard niet de bedoeling van de regels en daarom zijn er aanpassingen geweest maar in Europa is er officieel niet gesjoemeld.
potver7 zegt
Ook in Europa zijn er sterke vermoedens van sjoemelen, alleen heeft niemand dat ooit kunnen bewijzen. In de VS trouwens ook niet, maar die Amerikanen hebben VAG zodanig onder druk gezet dat ze dat maar hebben toegegeven.
Wat deze claimbedrijven willen gaan doen is proberen te bewijzen dat het praktijkverbruik zodanig veel afweek van het normverbruik, dat het niet anders kan dan dat er gesjoemeld is.
Variomatic zegt
@mashell: in NL moesten al die diesels toch ook terug voor een softwarematige aanpassing..?
petroldrinker zegt
Jajoh, nog meer achterlijke wetten is net wat we nodig hebben… niet dus
Focus zegt
Overheid kreeg minder geld binnen door fraude, gaat dat ook terugbetaald worden? Zal wel niet hè ;-)
potver7 zegt
Als het te bewijzen was geweest dan was dat allang gebeurd. Maar het is niet te bewijzen…