In Nederland geeft men momenteel zero f#cks.
Te midden van dieselgate is het duidelijk dat de imagoschade voor Volkswagen enorm is. De vraag is in hoeverre we dat straks terugzien in de verkopen. In de VS, waar Volkswagen 6% van zijn productie wegzet, zullen de klappen het grootst zijn. Net nu ze probeerden het stagnerende aandeel te vergroten met hun ‘schone’ TDI’tjes. Een plan dat nu grandioos in het water valt. Om nog maar te zwijgen over de onvermijdelijke class action lawsuit die consumenten in de VS aan het voorbereiden zijn.
Consument: ‘meh’
Hoe het met de Europese verkoop zit kunnen we pas over een tijdje beoordelen. We waren echter ook benieuwd hoe het zit met de vraag naar tweedehands Volkswagens en Audi’s. En in hoeverre dit toe- of afneemt op de welbekende occasionsites. Marktplaats laat aan ons weten dat ze dit sinds het uitbreken van het schandaal uitgebreid aan het monitoren zijn, en tot dusver maar één conclusie kunnen trekken: het boeit de consument niet.
Zowel de vraag als het aanbod naar VAG’jes blijft volgens Marktplaats gelijk. Dieselgate heeft vooralsnog geen invloed op de automotive interesse van de Nederlandse consument, maar dat kan natuurlijk nog veranderen als de beerput verder (en elders) wordt opengetrokken.
Op de hoogte blijven van alle ins en outs met betrekking tot Dieselgate? Klik HIER.
trustmeiamanengineer zegt
Diesel zijn vanaf nu een kansloze zaak in de VS voor personenauto’s, voor alle merken.
Maar inderdaad, als consument boeit het toch geen ruk, zolang je auto prettig rijdt is er niks aan de hand. Tenzij je een echte milieu hippie bent, maar dan had je waarschijnlijk geen 2.0TDI genomen, maar een NS trajectkaart.
Dutchdriftking zegt
@trustmeiamanengineer: Precies, de PHEV rijders boeit het over het algemeen ook geen donder wat de auto uitstoot met de 300+ snelweg km`s die ze maken, als de bijtelling maar laag is…….
KUYL zegt
@dutchdriftking: Helft van de PHEV rijders wist na het zien van de reclame op tv pas dat je kan “stekkeren”. De meeste rijden gewoon volgas met een verbruik van 1 op 8 rond want ze betalen toch met de tankpas.
parker zegt
@KUYL: ja, vervelend hè.. Zij pakken dat voordeel wel en jij niet.. Eat your heart out..
KUYL zegt
@parker: Eeeuh wat is daar vervelend aan voor mij? Bij mij gaat ook gewoon de tankpas door de gleuf en rij weer vrolijk verder. Maar jij denkt dat ik alle PHEV rijders wel kan schieten ofso? Zal m’n collega’s met Outlander waarschuwen dat ik volgens jouw een hekel aan ze heb.
martinus zegt
@trustmeiamanengineer: NOx is en blijft een giftig goedje. Ook in lagere concentraties is het niet goed voor je. Zeker niet als je kinderlongetjes of astma hebt.
Maargoed niemand van de vw rijders inhaleert zijn eigen uitlaatgassen natuurlijk. Want als bestuurder zit je in je eigen auto, niet achter je uitlaat.
MrHyde zegt
@martinus: zeker erg ongezond. Maar de ophef onder de Amerikanen vind ik wel overdreven. Al die pick-ups, waar het aandeel diesels fora stijgense is met oa de duramax-engines, vallen weer buiten de strenge normen, en daar hoor je geen enkele milieu-organisatie over.
Ja, het klopt dat VW de boel er bedotte, en dat mag zeker niet. Maar nu moord en brand roepen omwege het milieu… dat gaat natuurlijk nergens over.
norge zegt
In Nederland worden geen auto’s verkocht….En de lease boys zijn gewend aan gesjoemel met cijfertjes…
clarkson zegt
@norge: Precies! Zo lang het bijtellingspercentage maar gunstig is.
camber24 zegt
@norge: precies. Alles is de schuld van de leaseboys. Gat in de ozonlaag, vluchtelingen uit Syrië, de breuk tussen Jan Smit en Yolanthe, alles. En wat doet de overheid?? OVERHEID DOET NIETS!! LEASEBOYS, BOEHOE!!!
martinus zegt
Garantie afwikkeling van PON schijnt meer impact te hebben op de Nederlandse consument.
En die giftige NOx uitstoot uit je VW 2.0 TDI heb je zelf nauwelijks last van.. en de weggebruikers die er wel echt door vergiftigd kunnen worden zitten sowieso al te dicht op je achterbumper…
norge zegt
@martinus: Intern VAG probleem dus…
knipperlichtje zegt
NOx is in tegenstelling tot CO2 ook geen stof die verband houdt met het verbruik, dus de consument ondervindt geen nadelen aan dieselgate. Op korte termijn althans.
ruzzz zegt
Het zou mij verbazen als ook maar 5% van de mensen die een diesel van VW rijdt deze kocht met het milieu in gedachten.
nord zegt
Opvallend, al die dieselgate ontmoedigende artikelen plotseling bij autoblog en autobild. Nu heeft iedereen de schuld van het aanjagen van de diesel uitstoot problemen. Ik dacht dat VAG de aanjager was?
mashell zegt
@nord: eerst komt de paniek, dan de sensatie en dan de relativering. Dus volgende week hebben we het er niet meer over.
nord zegt
@mashell: plak er nog maar een week aan vast:
http://www.volkskrant.nl/economie/-zwitserland-stopt-met-verkoop-verdachte-volkswagen-diesels~a4150044/
jpierik zegt
Buiten de NOx manipulatie, komt het fabrieksverbruik uiteraard ook vrijwel nooit overeen met het praktijkverbruik. Maar dat weet iedereen al lang. Vandaar ook (lijkt mij) dat de tweedehandsmarkt zero f#cks geeft; die kopers baseren zich nl voor zijn of haar keuze al lang op gecombineerde praktijkverbruikscijfers.
pomoek zegt
Ik merk het al als ik met gewone mensen (=niet autobloggers) spreek over dieselgate. De reactie is meestal inderdaad van o ja, ach ja, wat ook weer?
gitaarknul zegt
het enige waar de nederlandse consument om geeft bij verbruikscijfers en uitstoot is de hoeveelhied belastingvoordeel, verwacht dat we de vw’s niet direct in de ban doen omdat er geen financiele gevolgen voor ons zelf zijn (nog niet althans)
reistje zegt
Tja best logisch toch? Het gros van de mensen is niet verbaasd dat de cijfers niet kloppen. En als consument zou ik mij eerder zorgen maken over dingen als olieverbruik of distributie problemen dan over mijn uitstoot.
Bovendien betwijfel ik of er mensen bestaan die een 2.0 tdi kopen enkel voor het milieu.
turbobrick zegt
Het is heel simpel, het boeit ons idd geen ruk want we kijken maar naar een aantal zaken:
– Wat kost ie ?
– Hoe zuinig is ie in de praktijk ?
– Hoe is hij uitgerust ?
– Vermogen/koppel ?
Het milieu boeit vrijwel niemand geen ruk, alleen de staat als het hun uit komt maar in weze ook niet.
Er is NIEMAND in Nederland te vinden (met een gezond stel hersens) die ook maar iets van de fabrieksclaims geloofd mbt de geweldige cijfertjes. Sommgigen zijn er pijnlijk achter gekomen dat hun auto rustig 33% minder zuinig is dan geclaimed, en dat met een fatsoenlijke rijstijl.
Kortom, het gelieg en bedrieg zijn we zat.
In de VS ligt dat anders omdat de wet daar anders in elkaar zit.
Hier kan alles, zolang de staat er maar een graantje van mee pikt.
eelco74 zegt
@turbobrick: sorry, maar mijn alfa 159 2.4 qtronic wijkt nauwelijks af van de fabrieksopgave. Maar goed die heeft een G label. Mijn ervaring is dat het met de eco pruttelaars beduidend meer afwijkt. Onze panda Twin-air haalt met onze rijstijl het verbruik ook bij lange na niet. Behalve met de eco knop aan en een bejaarde rijstijl, dan kom je aardig in de buurt.
turbobrick zegt
@eelco74: moge duidelijk zijn dat ik praat over de auto’s waar men een gunstig verbruik van verwacht en om die reden gekocht worden. Kortom de eco auto’s. En ja daar kunnen de verschillen heel groot zijn.
En ook de twinairs blijven steken bij een 1 op 16 op goede dagen als je kijkt naar de verbruik monitor en dus een 1/3 minder dan men adverteerder.
En zo zijn er veel meer. Kijk maar eens op spritmonitor.de of de verbruik monitor van autoweek.nl
Design_Driven zegt
Nederlanders zijn er aan gewend voorgelogen te worden dus halen hun schouders op.
gokartmozart zegt
degenen die zich wel druk maken erom zijn de mensen die prive kopen en rijden.
Zakelijk en lease zal het iedereen een worst wezen volgens mij
gokartmozart zegt
ik rij zelf ook VW en ben niet naief maar kijk toch anders naar het VW logo. Ik BMW daarintegen heb ik een rotsvast vertrouwen dat ze niet met de sofware hebben gerommeld maar gewoon de norm halen. Kan het niet geheel verklaren waarom
Bartholomeo zegt
Het zal de de gewone man plots wel interesseren als de “echte” uitstoot cijfers bekend worden en er met terugwerkende kracht word verrekend wat je eigenlijk moest betalen aan bijtelling.
Als de overheid hier lucht van krijgt dat ze extra kunnen cashen…
boltiev6 zegt
@Bartholomeo: Dat zou zo maar kunnen!! Onbetrouwbare droeftoeters daar in Den Haag
oxymoron zegt
@Bartholomeo: Wat moet er verrekend worden? Berekening van categorie wordt gedaan naar CO2-uitstoot, niet die van NOx.
boltiev6 zegt
Waarom zou je je druk maken? Nederland heeft 5 kolencentrales waarvan 2 spiksplinternieuwe, Ieder kolencentrale is goed voor de uitstoot, vergelijkbaar met 1,5 miljoen auto,s. Waar hebben we het sodeju over????En in se USA is het nog veel erger gesteld met smerige kolencentrales en ander smerige industrie. Daar is de uitstoot van een auto niets bij. Popiejopie onderwerp wat uiteindelijk niet draait om het milieu maar uiteraard om de poen zoals gewoonlijk.
berlinetta zegt
En waarom zouden ze? Er verandert nu toch niks aan je auto. Die stoot net zoveel zooi uit als normaal. Het enige verschil is dat nu iedereen weet dat de autofabrikanten de boel bezeiken.
4244cc zegt
er staan anders genoeg 2.0 tdi modellen op marktplaats hoor.
rufctr01 zegt
Het is VAG, die komen in NL overal mee weg. Kijk nou naar de affaire met de distributieketting en DSG bakken, de mensen blijven ze toch wel kopen. We blijven wel lullen dat Franse auto’s roesten, dat de de Laguna mk1 slecht was etc…deze oude koeien worden continue uit de sloot getrokken.
Alles wat uit de VAG stal komt is goed, volgens de VAG rijders en we er lachend veel geld voor over om een VW te kopen die ondermaats presteert.
Ik heb repect voor de marketingmachine van VAG, die zijn toch maar in staat om een hoop mensen te laten geloven dat wat zij maken premium is. En de meelopers of minder slimme mensen raken hiervan onder de indruk. In NL zal er niet gauw een VW minder verkocht gaan worden, om eerlijk te zijn pis ik mij wel in de broek van het lachen als het hier ook niet klopt en dat de Tdi’s geknepen moeten worden.
Hoogmoed komt voor de val en dit is VAG overkomen. Ik hoop dat ze nederiger gaan worden, zeker de importeur in NL, die drijft ook mee op de VAG waanzin.
G-Ammo zegt
Wie koopt er uberhaupt een auto op basis van emissie? Je kijkt toch lekker naar PK en Koppel? Ok, misschien verbruik een beetje. En dan nog, als je voor Emissie ZOU gaan: Hybrides! :)
boxergt zegt
@G-Ammo: Zowat heel Nederland… Juist door de BPM / CO2 taks..
G-Ammo zegt
@boxergt: Je moet ook geen nieuwe auto kopen. Alles in de jaren 2000 en verder = ruk. Teveel electronica, teveel gekeken voor de massa in plaats van een auto voor 1 persoon maken.(wat verkoopt veel).
Esprit_de_Flandre zegt
Dat verandert wel nog, als de staat geld komt vragen…
Hupke zegt
@Esprit_de_Flandre:
Wel men geeft dan nog steeds niets om dieselgate gewoon om die verdomde roverheid die zich keer op keer weer met alles komt moeien, zonder kennis van zaken te hebben.
swid zegt
Laat de test maar veranderen, dan houden we wel onszelf voor de gek. Hup CO2 tax!
boxergt zegt
We zullen het pas met weken/maanden merken of we er iets om geven. Voorlopig zijn er nog genoeg auto’s te registeren die in bestelling staan of op voorraad bij de dealer.