Eindeloos spelen met de optielijst van Audi’s nieuwe oppersedan.
Enkele maanden geleden presenteerde Audi officeel de nieuwe A8. Waar de vorige A8 nog het verwijt kreeg dat het een A4 XL was, heeft de nieuwe A8 zowaar wat frisse design details. Voor zo lang als het duurt tenminste, want de onlangs geïntroduceerde nieuwe A7 is alweer ‘meer van hetzelfde’ en ongetwijfeld sijpelt de nieuwe styling ook door naar de lagere nummers in de range. Enfin, voor nu oogt met name de achterkant van de auto met zijn ronde vormen en dito lichtunits best wel fraai.
We hebben de A8 inmiddels al uitvoerig behandeld, onder andere door hem naast zijn voorganger te zetten voor een hard vergelijk. Op de redactie zijn de meningen verdeeld over Audi’s nieuwe topper. Zo vind @wouter het interieur van de nieuwe top, maar heeft @willeme zo zijn twijfels of het wel echt mooier is dan dat van de vorige A8. Ondergetekende heeft vooral moeite met de frontoverhang van de A8, die wat mij betreft gewoon niet kan op zo’n topsedan.
Enfin, het blijft leuk om zo’n ding te configureren en kijken waar je uitkomt qua prijs nadat je alle gewenste opties hebt aangevinkt. Aanvankelijk zijn helaas alleen de ’50 TDI’ en ’55 TFSI’ beschikbaar. Beide beginnen in Nederland bij net iets meer dan een ton. Zelf kwam ik na een beetje pielen met de configurator echter uit op een prijs van 177.072,00 Euro. Let wel, ik heb het bescheiden gehouden door voor de korte versie te gaan daar ik die mooier vind. Normaal zou ik kiezen voor rood, maar ik vind Misanorood toch net wat té RS3-pet en classicrood iets te classic, dus heb ik geopteerd voor Nogaroblauw. Komt ‘ie:
Bedankt Yoram voor de tip!
persian1 zegt
Jeetje zeg. Hoe saai kun je een auto maken? Het wordt tijd dat Audi eens ontwerpers in dienst neemt voor een frisse look.
BMW en Mercedes lachen zich rot…
mashell zegt
@persian1: alsof die merken uitblinken in originaliteit, die maken ook telkens meer van het zelfde. Omdat dat is wat haar klanten willen.
fouadski zegt
@persian1: hoezo lachen ze zich rot. Volgens mij staat VAG qua omzet hoger. En uiteindelijk gaat het altijd om geld bij bedrijven.
keeper1 zegt
@fouadski: In Nederland gezien en alleen naar de merken op zich is BMW nog steeds marktleider
rhellema zegt
@fouadski: is Audi heel VAG dan?
fouadski zegt
@rhellema: nee maar volgens mij horen ze bij een eigenaar. Winst voor het ene merk a is goed voor zustermerk b
stephane8200 zegt
@fouadski: het gaat nog prima bij Audi. Was vandaag in JW Marriott in Cannes en daar had de Audi dealer organisatie gewoon een gezellig feestje. Geen low budget-locatie.
Ik was daar op uitnodiging van Air France trouwens, om misverstanden te voorkomen ;)
SpiderIV zegt
@persian1: de grote massa wil kennelijk niet opvallen in de massa. Saaiheid troef.
desjonnies zegt
@persian1:
Nee
Ik denk dat je analoog denkt net als ik overigens, het infotainment systeem zal fantastisch zijn en dat verkoopt.
Vandaar dat er een oranje lampje in je buitenspiegel gaat branden als je ingehaald wordt, heb je lane department warning – en automatische cruise control en automatische ruitenwissers nodig evenals de climate control, door je infotainment systeem, want dat scoort !
87sandyd zegt
@persian1: je hebt gelijk…
Maar door BMW en Mercedes er bij te halen is je post weer compleet belachelijk.. :’)
rikus zegt
@persian1: er is blijkbaar een enorme markt voor saaie auto’s.
granlusso zegt
De A8 doet niet veel met me. Een prachtige auto, maar van een S-klasse word ik warm (en misschien een beetje nat), de A8 is me te klinisch.
Overigens, OT, Rear Seat Entertainment zou ik niet snel bestellen, mijn gevoel zegt dat die systemen na twee jaar alweer extreem verouderd zijn, dan liever een iPad-houder voor de hoofdsteunen.
Oké, oké, ik realiseer me dat dat voor de meeste kopers geen zak uitmaakt, maar zelf zou ik dat niet meer willen.
jaapiyo zegt
@granlusso: goed punt. Ik twijfelde ook of ik ‘m moest meebestellen in mijn fictieve A8.
granlusso zegt
@jaapiyo: Haha precies, mijn imaginary orderbevestiging had ik al binnen.
loremipsum zegt
@granlusso: Gewoon zonder bestellen inderdaad. Aangezien ze 632 euro voor de ruitenwissers durven te vragen vragen, ga ik ervan uit dat die toch op z’n minst kunstjes kunnen doen die je uren zoet houden. Geen entertainmentsystemen meer nodig.
banaan7 zegt
@loremipsum: van die 632 euro kan je bijvoorbeeld ook een smartphone kopen die je tijdens het rij… oh laat maar, doe maar niet!
granlusso zegt
@loremipsum: Haha, zoals Tesla dat dansje doet met de spiegels, deuren en lampen van de Model X ;)
bitd zegt
Lol D5…
cpp1 zegt
Ik ga me nog eens niet de moeite nemen om dit lelijke ding te configureren. Als eigenaar van een Audi en een BMW, zou ik in dit segment voor de S klasse gaan. Dat is gewoon de meest sierlijke en hoogwaardige auto in deze klasse. De 7 serie staat me ook absoluut niet aan.
SpiderIV zegt
Da’s wel heel erg saai je zondag middag doorbrengen. Slaap verwekkende auto voor erg veel geld.
banaan7 zegt
Als het design doorsijpelt naar de lagere nummers, wordt de A4 dan een A8 mini?
87sandyd zegt
@banaan7: Leuke opmerking man, A4 is net een jaar oud ..
banaan7 zegt
@87sandyd: mijn welgemeende excuses! Ik zal u nooit meer lastigvallen met mijn ongepaste reacties!
keesieboy2 zegt
Jammer van de nieuwe designtaal Audi!
fconderkantlat zegt
7k voor velgen onder een vag passat+ ……
misterdrogba zegt
@arashrsf: lol, een Audi A8 een “Passat+” noemen. De kennis druipt er duidelijk van af..
fconderkantlat zegt
@misterdrogba: sorry dat ik je beledigd heb audifanboy
misterdrogba zegt
@arashrsf: hahah! Nog zo’n inhoudelijk top reactie. Goed zo..
fconderkantlat zegt
@misterdrogba: misschien moet je een gedeelte van mijn originele reactie iets minder serieus nemen en het andere gedeelte iets serieuzer…..7K voor een set velgen….manmanman
“jouw kennis druipt er van af” is inderdaad een behoorlijk inhoudelijke reactie op het stukje waar je de focus op zou moeten leggen… 7K voor een set velgen… 7K….
fijne avond !
misterdrogba zegt
@arashrsf: een setje “high class” velgen van een aftermarket merk kost al bijna evenveel en dan moet je er nog banden voor kopen.
Welkom in de wereld van luxewagens.
Fijne avond.
banaan7 zegt
@arashrsf: meer een Arteon+++++
rolov zegt
70k aan opties op een auto van net meer dan een ton. Het blijft apart. Wat doet een lexus ls?
rolov zegt
@rolov: 150k heb je alle opties . Maar geen 20 inch velgen. Die hebben ze niet.
redbeams zegt
@rolov: Nieuwe LS komt eraan en dan zal 20″ er wel op leverbaar zijn gok ik ;)
thomasthomas zegt
Aach ja 175k… dus 99,9% op Autoblog kan het toch niet betalen. Niet zo boeiend.
dirkv zegt
@thomasthomas: Wel geinig om te zien hoe iemand zijn fictieve auto aankleed. Als AB alleen zou schrijven over auto’s die momenteel in mijn budget passen hoeven ze 99.9% van de artikelen niet maar te plaatsen.
Een beetje weten en dromen kan geen kwaad toch?
moveyourmind zegt
Mooie configurator!
Heb zelf voor Schwartzwaldgrün metallic gekozen in combinatie met het fraaie Silberblechpremiumpakket en de Tiefglanz polierten Quattrosportgmbh Alufelgen…
http://ipocars.com/imgs/a/g/s/l/b/skoda__superb_2_5_tdi_price_proposals_also_like_2005_1_lgw.jpg
mastemaker zegt
82liter tank brandstof? Je kan denk rondje aarde rijden, naja bijna dan..
baske zegt
@mastemaker: ik vond het juist een kleine brandstof tank.
draadloos zegt
@mastemaker: mijn A8 d3 heeft een 90 liter tank…
willeme zegt
Naar het schijnt zijn de opties vervaardigd uit goud ofzo.
1. Velgen, standaard heb je de meest trieste 18”-ers. Volgende stap is meteen 20” voor 7 (!) mille.
2. Metallic lak. Serieus?? Zeg dan dat de A8 1.500 duurder is. Geen hond bestelt niet-metallic zwart.
3. OLED achterlichten voor 7 mille? Die krengen zie je niet als je in de auto zit.
4. Comfortzetels voor 3.000. Standaard zit er een Hartman-meubilairtje in?
Het ergste is nog: als je al die opties aanvinkt en Audi Exclusive er een plasje over laat doen, dan is het nog steeds ‘meh’. Zelden zo teleurgesteld geweest.
Daarna even in een Jaguar XJ gezeten. Een veel oudere auto, maar die heeft wel het grandeur en de klasse die je verwacht in deze prijsklasse. De BMW 7 Serie heeft hier ook last van. Het is gewoon groot en duur. That’s it.
De nieuwe Lexus LS/LC en Mercedes S-Klasse laten zien hoe het heurt in deze klasse.
eaudi zegt
@willeme: wat de meerprijs van die wielen betreft: dat gaat grotendeels naar de overheid, bij de 3.0 Tfsi zelfs bijna 3.500 euro.
Een ‘solid’ zwarte A8 is prima, beter dan al die fancy zwart-met-koffie of zwart-met-whatever die ook in de prijslijst staan. Maar ik kruis liever het sportdiff aan voor ongeveer hetzelfde geld.
kapiteinaudi zegt
@willeme: De S-Klasse prachtig en stijlvol en de LS is ook een erg nette kar, en de XJ is na 6 jaar nog steeds pure klasse. Waar het bij mij echter om gaat in deze klasse is welke de beste en meest geavanceerde is, en dat is duidelijk de A8. Dat hij saai is kan mij vrij weinig boeien. De A8 is eigenlijk altijd de underdog geweest, maar daarom niet minder leuk.
barry355gtb zegt
@kapiteinaudi: waar heb je gelezen dat deze A8 de beste en meest geavanceerde is in deze klasse?
rikus zegt
@barry355gtb: Hij heeft dat nergens gelezen, en hij hoeft dat ook niet te lezen. Hij weet dat. Hij is Kapiteinaudi.
barry355gtb zegt
@rikus: aha dat houdt dus wel in, dat deze kapitein een echte fanboy is en derhalve niet meer serieus te nemen is
rikus zegt
@barry355gtb: juuiiisst!!!
kapiteinaudi zegt
@barry355gtb: Niet echt, is gewoon pure logica. Of deze auto nu de beste is in zijn klasse is of niet is betwistbaar, maar dat ‘ie de meest geavanceerde is, is wel erg duidelijk. Ik weet nog wanneer de nieuwe S-Klasse uitkwam in 2013. Ben er toen mee gaan rijden en dat was toen de beste en meest geavanceerde auto ooit, maar dat is wel 4 jaar geleden. Deze auto kan veel meer dan de S-Klasse, 7-Serie, en LS. Is logisch want technologie verandert snel. En zo werkt dat meestal in autoland. De nieuwste auto heeft gewoon de beste technologie. Zeker bij merken als BMW, Audi, Mercedes.
karaya zegt
@kapiteinaudi: De A8 kan nooit de beste zijn. Verkeerde lay-out. Zie de frontoverhang.
rolov zegt
@kapiteinaudi: de ls is altijd de underdog geweest
RutgerK zegt
Zwarte hemelbekleding is in een A3 net zo duur volgens mij.
toyotafortuner zegt
Ik mis de optie Lexus LS in de configurator. Halp
Gulli zegt
Pssst @Jaapiyo, die screenshots van de opties zijn zo op de iOS app erg goed te lezen. Misschien een idee om de gehekelde tabellen die jullie wel eens gebruiken ook als screenshot in te plakken? Nee maar serieus, dit kijkt prima zo!