Petrolheren, het moment is aangebroken. U mag zelf uw Alfa Romeo 4C bij elkaar configureren.
‘Djeez, een auto van minimaal 60k en niet eens stuurbekrachtiging’, zegt de pessimist. ‘O wow, de belofte om hem onder de 900 kg te houden is waargemaakt, en hij levert 241 pk op de achterwielen. Gloeiendegloeiende, hebbon!’ aldus de optimist en petrolheadist. In welke categorie je ook hoort, de 4C is een bijzonder karretje.
De Italianen hebben nu een configurator live gegooid waarbij je kan kiezen uit zes exterieurkleuren, een drietal velgen die van 17 tot 19 inch in maat variëren, twee type koplampen en vier lakkleuren voor de remklauwen. Ook kun je nog een subtiel spoilertje op de kofferklep laten aanbrengen, evenals een set ‘dubbele’ racepijpjes.
Vijf minuten hiermee spelen en uw Alfa 4C-honger is weer even gestild. Check het op 4c.alfaromeo.com.
Marijn90 zegt
Flink uitgebreide configurator ook.. Toch ga ik hem ooit nog in mn bezit krijgen, wat een heerlijke creatie van Alfa Romeo
alcantara zegt
Guitig hoor, net een lieveheersbeestje in het rood.
Gay Car of the Year 2013?
fant zegt
@alcantara: Zijn toch vaak de leukst rijdende auto’s die als gay worden gemarkeerd. Mensen die zich daar dus serieus wat van aantrekken missen wel een boel op die manier :)
alcantara zegt
@fant: Ik zeg ook niet dat dat negatief hoeft te zijn, maar vind het wel jammer dat ze alleen nog maar vrouwenauto’s maken (qua uiterlijk). Zag liever de GT, Brera of 156/159. Vreemd ook dat die laatste geen fatsoenlijke opvolger meer heeft gekregen.
sjeppie156 zegt
@alcantara: er komt een 156/159 opvolger in 2015 als ik het goed zeg volgens de geruchten
midasracer zegt
@alcantara: Nee ik vind het geen kappersauto. Dat zijn toch meer de cabrio’s.
tupperware zegt
@midasracer:
En dan meer specifiek de tot cabrio verbouwde gezinsgebakjes. Auto’s die als cabrio/coupé ontworpen zijn vallen bij mij niet onder de kappersmobielen.
Auto’s gay noemen zegt dan weer meer over de roeptoeter die het roept dan over de auto zelf.
midasracer zegt
@tupperware: Inderdaad, dat idee had ik ook.
alcantara zegt
@midasracer: Geen kappers-, wel een meisjesauto. Net als bv een Peugeot RCZ.
brabantia zegt
@alcantara: RCZ is dat absoluut niet, eerder een TT dan.
tupperware zegt
Prima, dat hij standaard geen stuurbekrachtiging heeft, dat wil een purist namelijk helemaal niet.
Daar dit een auto voor puristen is hoeft dat wat mij betreft niet eens leverbaar te zijn.
volvov70 zegt
Ondanks dat ik mijzelf als een petrolhead zie, vind ik het jammer dat er geen stuurbekrachtiging op zit. Het gaat de verkopen zeker drukken, wat jammer is aangezien dit rijdende porno is.
w0o0dy zegt
@volvov70: waarom zou de auto stuurbekrachtiging nodig hebben? Verprutst het gevoel meestal flink.
azenomei zegt
@w0o0dy: Dat slaat nergens op.
w0o0dy zegt
@azenomei: natuurlijk, jij weet het beter… omdat? Noem eens een paar auto’s die qua stuurgevoel en feedback in de buurt komen van een Lotus 7/Caterham/Donkervoort/Elise/Exige?
Helaas snap je kennelijk de ballen van stuurinrichtingen en wat het bekrachtigen daarmee doet maar dat maakt mijn opmerking nog lang geen onzin.
alcantara zegt
@w0o0dy: Zelfs in een F1 wagen zit stuurbekrachtiging. Misschien ben jij nog één van de weinigen die niet met stuurbekrachtiging om kan gaan, maar dan hoef je nog niet af te geven op anderen die dat wel kunnen. Het stuurt gewoon anders, maar niet iedereen heeft die ‘feedback’ waar je naar refereert nodig om hard te kunnen gaan.
w0o0dy zegt
@alcantara: hahaha wat een doelredenering… Misschien is het je nog niet duidelijk genoeg maar deze auto gaat over gevoel, emotie, beleving, balans en fun. Hard gaan doe je maar met een BMW zonder feedback en/of gevoel in het stuur. Liefhebbers en coureurs zijn unaniem als het niet nodig is weg met die bekrachtiging want het is informatie die je verstoord met elektronisch of hydraulische ruis. Geeft niet hoor ook voor jou zijn er auto’s alleen niet zoiets als deze Alfa, daar ben je niet geschikt voor.
alcantara zegt
@w0o0dy: Klopt, maar ik ben dan ook totaal ongevoelig voor marketingpraat als auto’s met ‘emotie’ en ‘gevoel’. Voor mij liever een betrouwbare BMW met hydraulische bekrachtiging en ABS. Niet dat sentimentele gedoe dat Alfa-rijders er altijd bij betrekken om hun keuze goed te praten.
tupperware zegt
@alcantara:
Het grote verschil is dat dit soort auto’s die marketing priet praat ook waar kunnen maken, dit in tegenstelling tot bv BMW waar het steeds meer marketing gelul wordt en teren op het verleden.
alcantara zegt
@w0o0dy: En ik weet niet op welk niveau jij racet, maar het lijkt me sterk dat die hydraulische ruis invloed heeft op jouw rondetijden.
w0o0dy zegt
@alcantara: zoals ik al zei… het gaat niet alleen om hard gaan… het gaat over het gevoel.
tweede_woning zegt
@alcantara: als je de woorden bezigd als lieveheersbeetsje , vrouwenauto en gay car kun je beter de term ”racen” laten voor wat het is , wat mij betreft dan .
jaapiyo zegt
@volvov70: Totaal niet nodig stuurbekrachtiging; 20 jaar geleden reed het gros van de huisvrouwen nog rond in boodschappenauto’s van dit vergelijkbaar gewicht zonder stuurbekrachtiging, denk niet dat iemand de auto er voor zal laten staan.
w0o0dy zegt
@jaapiyo: iedereen die een auto zonder stuurbekrachtiging niet wil moet gewoon lekker op de bank blijven zitten en zo min mogelijk de weg op.. is namelijk nog relaxter en comfortabeler.
JamesBond007 zegt
@w0o0dy: helemaal mee eens!
solmatje zegt
@w0o0dy: het is nu wel duidelijk dat je echt een hardcore racer bent.. Stuurbekrachtiging is voor mietjes en leken.. Maar vandaar ook dat er stuurbekrachtiging in een F1 bak zit natuurlijk..
tupperware zegt
@solmatje:
Onzin.
In een F1 zit een stuurbekrachtiging die A: niet vergelijkbaar is met de installatie die in een straatauto zit en B: door de banden en de downforce is het fysiek bijna ondoenlijk om een F1 te rijden zonder stuurbekrachtiging.
Deze zaken gaan niet op voor de 4C en daarom is hij beter af zonder stuurbekrachtiging.
Een F1 heeft trouwens weer geen rembekrachtiging, ook zo’n overrated ding in een straatauto.
De originele Elise had geen stuur/rembekrachtiging en wordt toch algemeen geroemd.
w0o0dy zegt
@solmatje: een F1 auto heeft bekrachtiging omdat de rijders geen volledige GP konden volhouden zonder bekrachtiging. Ze werden te moe en gingen daardoor fouten maken.
solmatje zegt
@w0o0dy: ok dan pas ik het aan: het is nu wel duidelijk dat je een ‘purist’ bent en dat iedereen die dat niet is, net zo goed in bed kan blijven liggen.. ik hoef geen plastic auto, zonder comfort waarmee ik me dagelijks vervoer.. Geef mij maar wat comfort gecombineerd met dezelfde snelheid
tupperware zegt
@solmatje:
Mooi, dat geeft de “puristen” weer wat ruimte op de weg.
Mensen die toch niets om autorijden geven kunnen prima met het OV.
solmatje zegt
@tupperware: praat je nou tegen jezelf? Ik heb het tegen Woody..
w0o0dy zegt
@solmatje: ik zeg niet dat niemand stuurbekrachtiging mag of dat geen enkele auto baat heeft bij stuurbekrachtiging maar in zo’n lichte sportwagen is het een onnodige en onwenselijke toevoeging. Ennja iedereen die zo’n auto niet wil omdat er geen bekrachtiging in leverbaar is moet er lekker van wegblijven en op de bank is het vast nog comfortabeler dan in de auto
JamesBond007 zegt
@volvov70:
Ik heb een 21 jaar oude VW Golf II zonder stuurbekrachtiging. Heb meer stuurgevoel dan mn ouders Audi A6 4.2. En je merkt alleen dat je geen stuurbekrachtiging hebt tijdens het in en uit parkeren. Verder merk je het niet. Vind het heeerlijk sturen! Veel meer gevoel
burninrubber zegt
Echt een prachtige auto alleen jammer dat de Nederlandse jaloezie belasting weer roet in het eten gooit. In Luxemburg is hij 48k
kapiteinaudi zegt
Echt wel een heel mooie auto. Goede configurator ook.
treser zegt
Waarschijnlijk een zeur maar waarom niet de koplampen en de spiegels zoals hij stond in Geneve?
meneer zegt
@treser: gewichtsbesparing
w0o0dy zegt
@treser: koplampen homologeren is extreem duur… daardoor zou de auto te duur worden.
Carreza zegt
@treser: dit zijn dezelfde lichten dan de Pagani Zonda gebruikt. Ook niet slecht toch…?
heidekonijn zegt
@Carreza: Vreemd dat niemand valt over dezelfde lichten op eenTVR, Wiesmann of Pagani?
baasbas zegt
@heidekonijn: waarschijnlijk omdat de trend tegenwoordig is om het publiek eerst 16 jaar lang compleet dood te gooien met “teasers” voor er een productiemodel is. Fout van AR is om een pré productiemodel te teasen die wél mooie koplampen heeft. Als niemand die gezien had was het waarschijnlijk geen issue.
heidekonijn zegt
@baasbas: Naar het schijnt een laatste moment beslissing van Marchionne. Ondertussen is zijn aandacht weer bij de boekhouding van Chrysler en zijn de ingenieurs bezig met mooiere lampen blijkbaar. Maar ondertussen vind ik ze op een zwarte en pastelrode zo mooi dat ik twijfel of die van de proto mooier zijn.
Edge zegt
@heidekonijn: Bij de Wiesmann en TVR hoort het echt zo en zitten de lampen in die stijl in de body verwerkt. Hier lijkt het vooral een last minute rush om kosten te besparen, ookal kun je het in carbon (=niet goedkoop) laten uitvoeren.
matje140 zegt
Wanneer komt jullie review over de 4C online? Ik vind het persoonlijk nog altijd heel vervelend dat jullie maar 1 video per week doen… Terwijl er genoeg weken zijn waarin je er wel meer kunt doen! Anders komen sommige video’s zoals die van fe de S3 pas maanden later online.
thomcarspotter zegt
@matje140: money…
poulehh zegt
Zeker weten dat is de petrolheadist ben
sebasjuhh zegt
Kiek meteen de juiste wielen eronder!
gearhead zegt
Een elise 0,8. Tja…..
redneckdarian zegt
Ja ik begin natuurlijk over de koplampen, maar serieus gewoon 2 mooie ronde ouderwetse lampen zou de auto perfect passen en maken.
fant zegt
@redneckdarian: Ik denk dat we niet al te lang hoeven te wachten tot één of andere tuner dat gaat fixen, met alle kritiek.
Pordon zegt
Nee ik vind het nog steeds een lelijk apparaat. Zal vast leuk rijden maar ik sla even over.
rantheman zegt
Even een vraag. Weet iemand wat eronder de (motor)kap aan de voorzijde zit?? Ik begreep namelijk dat de bagageruimte aan de achterzijde achter de motor zit!
Btw, in het echt vallen die koplampen reuze mee en heeft de auto een super uitstraling!!
tupperware zegt
@rantheman:
De kofferbak zit idd achter de motor.
Ervan uitgaande dat hij dezelfde layout heeft als een Elise (en dat heeft ie), zit voor de radiator, de accu, een ruitensproeierreservoir, een plaksetje en een compressortje om je banden op te pompen. nu vergeet ik nog de wielophangingen, het stuurhuis en de hoofdremcilinder.
Ik denk dat ik het zo wel een beetje heb.
Aanvullingen zijn natuurlijk welkom.
rantheman zegt
@tupperware: Tsjaaa, logisch eigenlijk wel, dat ik dat zelf niet kon bedenken:-)! Tnx
seggie zegt
@tupperware: plaksetje zal er niet zitten want je kunt de kap voor niet zomaar openen…
heidekonijn zegt
@rantheman: De ophanging. That’s it.
sjeppie156 zegt
Dat gezeik over die koplampen sjonge jonge Stik irritant
heidekonijn zegt
Wel vreemd. Die configurator staat er al meer dan een maand, en jullie zeggen niet eens iets over de videoversie – de enige in zijn soort zover ik weet?
boudewijnrgr zegt
Ik zie nog steeds gewoon een verbouwde Lotus Elise… Minder dan 900 kg met ruim over de 200 pk klinkt wel echt geweldig overigens.
tupperware zegt
@boudewijnrgr:
Jij blij dat Hans Anders open is vandaag!
Nu ben ik absoluut een Elise fan, maar ik zie de overeenkomsten niet.
Naast het feit dat de Alfa een carbonchassis heeft en de Elise een van aluminium is het concept gelijk, maar dat is inherent aan een echte sportwagen.
De 4C is een slagje groter en veel breder dan de Elise en de Elise is een softtop en de 4C niet.
E550 zegt
Zijn de auto’s altijd US-spec?
heidekonijn zegt
@e550: Nee, maar ze hebben wel allemaal side repeaters (wegens kosten). Waardoor je mensen hebt die denken dat de ‘ringtijd is neergezet met een zwaardere wagen…
Edge zegt
Misschien dat de EU-spec wel stuurbekrachtiging (als optie) krijgt. Niks mis met een auto zonder stuurbekrachtiging, maar ze zouden het op zijn minst als optie moeten aanbieden. Niet iedereen die deze auto koopt is een petrolhead die het fijne stuurgevoel wil. De helft van de kopers koopt hem omdat ‘ie iets moois en anders wil hebben en wil verder gewoon alles erop en eraan. Misschien maar een variabele stuurbekrachtigingsmodule die je met een knopje in of uit kunt schakelen?
heidekonijn zegt
@Edge: Het ziet er naar uit dat productie 2014 is verkocht. Geen stuurbekrachtiging was geen probleem voor Lotus, en is het blijkbaar ook niet voor de 4C. Ik snap het probleem ook niet helemaal. Met 205 banden moet je echt wel onderontwikkelde armpjes hebben om niet zonder servo te kunnen.
Edge zegt
@heidekonijn: Voor jou en mij is het ook geen probleem. Ik denk alleen dat de mensen die zo’n auto kopen om de blits te maken (en er dus gewoon dagelijks mee rijden, veel moeten fileparkeren etc) wel een afknapper kan zijn. Er is toch niks mis mee als ze het als optie aanbieden? Zo heeft ieder wat wils. De Purist kan lekker gassen en sturen zonder servo, en de show-off of iemand die gewoon niet zoveel om het stuurgevoel geeft kan er redelijk comfortabel mee cruisen (ookal is de 4C daar niet voor gemaakt)
heidekonijn zegt
@Edge: Aanbod en vraag lijken perfect op elkaar afgestemd. Einde van de rit gaat het daarom. Mogelijk komt er nog wat rwd GTV achtig dat meer gran turismo is. Al zal me dat zwaar benieuwen. Ondertussen mogen de dametj.. euh comfortgerichte mensen hun geld kwijt bij Porsche ;-)
w0o0dy zegt
@Edge: waarom zou een voortrein die maar zo’n 400/475kg draagt stuurbekrachtiging nodig hebben? Dat is alleen nodig als de ingenieurs hun werk slecht hebben gedaan.
lotuselises2 zegt
Ik kan nergens die optie vinden om normale koplampen te selecteren!