Drie maanden met de elektrische Renault Mégane E-Tech duurtester.
Het elektrische offensief van Renault bestaat momenteel uit twee belangrijke modellen. De Zoe, die de kar al een tijdje trekt, en de gloednieuwe Mégane E-Tech. Een auto die puur als elektrisch model op de markt is gekomen. We hebben drie maanden gereden met de Renault en hebben natuurlijk zo onze bevindingen.
Formaat
Veel elektrische auto’s zijn van die grote (lompe) crossovers. Fijn hoor, maar wat is er mis met een hatchback? Afgezien van de ietwat beperkte ruimte achterin is de Renault Mégane E-Tech een fijne alleskunner. Stil genoeg op de snelweg om dagelijkse kilometers mee te maken en compact genoeg zodat het ook fijn rijden is door een drukke stad.
Zoals je al in de introductie van de Renault Mégane E-Tech duurtester hebt kunnen lezen is de auto qua formaat iets groter dan een Clio en iets kleiner in vergelijking met de vorige generatie Mégane. Ik kan me zo voorstellen dat als je uit de uitgaande generatie komt het even wennen is aan boord van de Renault. De ruimte achterin en de bagageruimte is wel een stukje krapper, iets om rekening mee te houden.
De Autoblog crew bestaande uit Wouter, cameraman Martijn, Michael en (ik) Ruben reisden in de duurtestperiode naar Parijs voor de autoshow destijds. Een rit van zo’n 5 uur. Michael en ik zijn beiden niet de langste (zo’n 1.80 m) maar hebben zonder rugklachten kunnen uitstappen toen we achterin de Mégane zaten. Van proppen is absoluut geen sprake.
Daar moet zeker WEL bij gezegd worden dat Wouter voorin de stoel liever iets verder naar achteren had gezet. De stoelen sluiten direct aan op de vloer, dus je tenen kan je er niet onder kwijt als achterpassagier. Niet voor zomervakanties voor lange ouders met lange pubers dus!
(Snel)laden?!
Ben je op zoek naar enorm snelladen dan is de Renault Mégane E-Tech zeker niet het slimste jongetje van de klas, merkten we met onze duurtester. Op papier kan de elektrische auto tot 130 kW DC snelladen. In de praktijk werd deze piek helaas nauwelijks behaald. De accu moet echt helemaal leeg zijn (10 procent of minder) wil je dit piekvermogen halen.
De laadcurve van Fastned laat precies zien hoe wij het ook in de praktijk hebben ervaren. Als de batterij voor zo’n 20 procent is opgeladen dondert de laadsnelheid in elkaar. De laadsnelheid neemt gestaag af. Je moet dan rekening houden met laadsnelheden tussen 50 en 70 kW. Meer dan dat hebben we aan de snellader nauwelijks gezien en dat is jammer.
Toen ik zelf regelmatig met de Renault Mégane E-Tech duurtester bij de snellader stond zag ik buurmannen komen en gaan. Een Skoda Enyaq, Polestar 2, een Tesla. Ze wisten de Renault in te halen qua kW’s en vertrokken weer, terwijl ik nog stond te laden. Na 50 procent accucapaciteit kon je er maar beter de stekker uitrekken en je reis vervolgen. Op koude dagen ging het wel heel langzaam. Gezien de ervaring met de Zoe hadden we meer verwacht van Renault op dit gebied, de concurrentie heeft dit gewoon beter voor elkaar.
Grootste nachtmerrie met een elektrische auto
Ik was nog niet klaar met het hoofdstuk snelladen. Helaas is mij met de Renault Mégane E-Tech duurtester de grootste nachtmerrie overkomen met een elektrische auto die je maar kan hebben. Tijdens het snelladen kwam de laadkabel niet meer los. En ja, ik wou dat dit een grap was.
Het was een zaterdagmiddag op een koude decemberdag. Ik had boodschappen gedaan met mijn vriendin in Den Haag en was onderweg naar Rotterdam. De batterij gaf 10% aan en ik wilde deze even tot 50% snelladen. Normaal gesproken zo gepiept.
Zo gezegd, zo gedaan. Bij de Shell Recharge aan de A13 in Rijswijk gestopt om de Mégane op te laden. Stekkertje erin en even een koffie scoren bij Starbucks. Bij 50 procent wilde ik de laadsessie afbreken en de kabel uit de auto halen. Verrek, de kabel blijft zitten! In eerste instantie denk je dat je zelf gek bent natuurlijk en ga je van alles proberen.
Het knopje om de laadkabel vrij te geven reageerde niet meer. Normaal gesproken druk je daarop, gaat het lampje groen branden en kan de kabel uit de auto. Het lampje bleef echter wit en de kabel bleef in de vergrendeling hangen. Daarna probeerde ik van alles. Auto op slot, auto van het slot. Proberen een stukje te rijden, maar dat vond de auto ook niet leuk. Shell geraadpleegd, maar het probleem zou toch echt met de auto te maken hebben en niet met de paal.
Na eerst 45 minuten zelf tobben (Pico bello BV, heb je er zelf aan lopen hannesen?) besloot ik de Renault dealer te bellen waar deze auto in onderhoud is. Er was geen monteur aanwezig in de werkplaats (want, zaterdag) en ze verwezen me door naar het noodnummer. Renault Assist kwam er aan te pas.
De vriendelijke meneer aan de telefoon ging een berger regelen. Ik vertelde de telefoonmeneer dat de berger niet nodig was, want het probleem was dat de kabel niet loskwam. Echter, Renault Assist had ook geen protocol voor dit soort gevallen dus werd er maar gewoon een berger gestuurd.
De berger arriveerde na een uur wachten (leuk man) en probeerde diverse dingen. Onder andere de accu loskoppelen zodat de auto zichzelf ‘vergeet’ werd gepoogd. Helaas, ook dat mocht niet baten. Er kwam een collega bij en ook die wist deze zaak niet op te lossen.
Zaterdagmiddag was zaterdagavond geworden. De handdoek werd in de ring gegooid. Omdat er geen oplossing kon worden gevonden bleef de Mégane achter bij de snellader. Ik werd afgezet in Rotterdam bij mijn Lexus IS250 uit de Autoblog Garage.
Hoe dit spannende verhaal afliep? Maandag kwam een monteur van Renault ter plaatse bij de Shell Recharge en concludeerde dat er inderdaad wat mis was met de auto. Vermoedelijk software, want de auto weigerde de kabel vrij te geven.
In een officiële reactie zegt Renault Nederland geen gebreken aan de auto gevonden te hebben na onderzoek.
Het lijkt er op dat de auto de kabel niet heeft kunnen ontgrendelen in verband met veiligheidsvoorschriften. Nadat een sessie gestopt is (gewenst of door een storing oid) en wanneer de auto nog stroom/spanning vanuit het laadpunt detecteert zal deze om veiligheidsredenen de laadkabel niet los/vrijgeven
Renault Nederland
Als je vast komt te staan adviseert Renault het nummer te bellen dat is aangegeven op het laadpunt. Wanneer de auto dan nog niet vrijgegeven is het advies om Renault Route Services te bellen of een andere vergelijkbare dienst. Dat laatste heeft ondergetekende gedaan, maar is dus geen garantie dat je diezelfde dag nog los komt. Zelf handelingen aan de auto verrichten om los te komen wordt door Renault afgeraden. In het boekje van de auto staat ook geen uitleg wat te doen in een dergelijke situatie.
Een (soort van) slim interieur
Renault heeft wél geleerd van het verleden als het gaat om infotainment. In de Mégane E-Tech tref je een systeem aan dat op Android gebaseerd is. Een vergelijkbare ontwikkeling zie je ook bij Volvo en Polestar. Ongetwijfeld volgen meer merken met deze aanpak.
Het werkt veel beter dan het eigen infotainmentsysteem van Renault dat ze in het verleden gebruikten. En wees maar niet bang, als je een iPhone gebruikt werkt de integratie ook gewoon vlekkeloos. Je hebt Android Auto en Apple CarPlay. Wanneer er geen smartphone gekoppeld is, heb je alsnog Google Maps als navigatiesysteem.
MyRenault app
De informatie die je afleest op het bovenstaande scherm is ook te vinden in de MyRenault app. Door het chassisnummer te koppelen aan de smartphone zijn er allerlei zaken op afstand in te zien. Bijvoorbeeld wat het laadpercentage is van de auto, maar met de gratis app is het ook mogelijk om op afstand de climate control te regelen zodat je niet in een koude of juist te warme auto stapt.
Renault Mégane E-Tech, wat valt er te kiezen?
Wil je deze auto als consument kopen en gebruik maken van de SEPP subsidie, dan kan je in principe bij Renault wel terecht. De E-Tech EV40 begint bij € 38.370,-. Dus wanneer je spaarzaam omgaat met de optiepakketten blijf je wel onder die €45k. Zelfs de EV60 is nog een optie met een vanafprijs van € 42.970,-.
De Mègane heeft onder 45.000 natuurlijk net als de overige merken, ineens concurrentie van de goedkope Tesla Model 3. En op de meeste vlakken kan de Renault dat model niet de baas. Tenzij je kiest voor de instapper. Dan kun je natuurlijk wel 8-9.000 euro goedkoper uit zijn.
Nog even over de subsidie. Bij Renault zelf op de website vind je wel wat voorraadmodellen. Een auto volledig naar je wens samenstellen en vervolgens 12-16 weken wachten, dat zou wel eens net te lang kunnen gaan duren.
Waar waren we fan van bij de Mègane E-Tech
Het meest in het oog springende van de Renault is letterlijk zijn design. Ja, je ziet dat het een nieuw model is. Maar, nee , je hebt niet het gevoel dat het perse anders moet smoelen omdat het een EV is. Dat heeft Renault prima gedaan. Zeker in het begin van de testperiode leverde dit dan ook serieus wat opgestoken duimpjes op. En zelfs Mègane rijders van eerdere modellen die ‘even wilde zeggen dat hij zo leuk is’…
Daarnaast is de EV60 met zijn 200 pk natuurlijk gewoon vlot voor een auto van dit formaat. Eenmaal op pad had hij qua ‘gang’ dan ook wel hothatch aspiraties. Qua tractie echter helaas niet. De voorwielen konden de power niet echt afdoende kwijt op de weg. Te weinig gewicht op de vooras blijkbaar.
De binnenruimte van de Renault is beperkt, maar dat betekent ook in dit geval dat hij aan de buitenzijde ook niet overdadig veel ruimte in beslag neemt. Je prikt hem overal prima tussen.
Leuke auto voor een interessante vanafprijs die jammer genoeg geen gebruik maakt van zijn late entree op het feestje door gelijk de beste accu- en laadtechniek mee te brengen. Maar wellicht overtuigen uiterlijk en prijs in dit geval al voldoende!?
dinges7 zegt
Er is toch gewoon de MyRenault app? Even koppelen met de auto en je kan het laden starten en stoppen, de kachel aan en uit zetten, verlichting etc. en o.a. zien hoeveel berijk de auto nog heeft.
outlook zegt
Niet kopen dus
jaso013 zegt
Na dit te hebben gelezen hebben wij besloten dat wij niet met de Renault Mégane.
erwingrunn zegt
eh wat hebben jullie besloten ?
baardmijt zegt
Lees het nog een keer. ;-)
Richmond zegt
De wielen ogen te groot voor de carrosserie
kniesoor zegt
Die hadden van mij ook twee maatjes kleiner gemogen.
Schokkender vind ik het verhaal van de vastzittende laadkabel en de crummy service van Renault op dit vlak. Plus het sterke verval in de laadcurve. Zijn dit soort zaken bij bijvoorbeeld Tesla ook een issue ?
Richmond zegt
Zeker, je zou veel beter verwachten van de nieuwste ev. De enige reden waarom je deze zou moeten kopen/ leasen is omdat je hem zo mooi vind dat je het andere voor lief neemt.
Jan-Jaap zegt
Nee dat soort problemen kent Tesla niet. Zelfs wanneer alle software weigert en je de stekker niet los krijgt zit er in de kofferbak aan de zijde van de laadpoort een manuele ontgrendeling. Trek aan het koortje en je kunt de stekker eruit trekken. Overigens zelf nog nooit nodig gehad, wel eens dat de auto dacht dat die al aangesloten was terwijl dat nog niet zo was, kwestie van op het ontgrendel knopje drukken en je kon verder, dat bleek overigens een hardware fout in de laadcomputer te zijn die inmiddels vervangen is.
Het kan zo ontzettend simpel opgelost worden maar ja, Fransen met hun nodeloos ingewikkelde en slechte techniek. Je moet wel heel erg van gisteren zijn om een Franse EV te kopen.
kniesoor zegt
@Jan-Jaap : Dank je, duidelijk.
Hoewel ik de Model Y en – in mindere mate – de Model 3 een visuele marteling vind, zou één van die twee hands-down m’n keuze zijn als het een EV moet worden. Als totaalpakket (prijs, range etc etc etc) onverslaanbaar, lijkt me.
baardmijt zegt
Slim dat er een noodvoorziening voor is, maar ik vind het wel een omslachtige hoor. Zou ook steeds bang zijn dat het koortje liederen ten gehore gaat brengen.
schreute01 zegt
Maar nu weten we nog niet hoe de monteur de wagen heeft losgekregen.
fanboy zegt
@schreute01:
Hij heeft hem op de gele bergwagen gezet en is vol gas weggereden.
rutgerg zegt
Hey heeft Jos Verstappen een nieuwe bijbaan als berger…
pier zegt
Ik vond het een interessante auto qua prijs en looks, maar het snelladen moet wel voor elkaar zijn. Dat is niet het geval, dus geen serieuze optie.
net10 zegt
De Renault Megane is een hele mooie en moderne auto,
en is gelukkig ook van een vrij normaal formaat.
De auto moet ook erg goed rijden.
Dat probleem met de laadkabel lijkt me gewoon bijzonder veel pech, ik heb het nog nergens gelezen.
Mijn huidige en vorige Renault hadden in bijna 12 jaar tijd geen enkele elektronische storing, en waren bijzonder betrouwbaar. De Megane staat dus ook op mijn lijstje.
outlook zegt
12 jaar geen enkele storing? Voorpaginawaardig nieuws. Mijn Megane stond ruim 5 maanden bij de dealer (storing, reparatie, algehele ellende, etc.) van de totale leaseperiode van 48 maanden..
sabrerator zegt
En de mijne in ruim 4 jaar had alleen last van in mijn ogen iets te vaak lampjes in de achterklep vervangen. 217.000km mee gereden. Toen ging de koppeling slippen en vond Arval het welletjes. Was een 2012 bouwjaar.
Gulli zegt
Twee weken geleden stond ik in Flachau voor een restaurant van de snellader gebruik te maken. Dat wil zeggen, dat probeerde ik.
Ik was de laadsessie gestart via de QR code op de paal (ik kwam er later achter dat er aan de achterkant gewoon een scherm met knoppen was 🤦🏻♂️) dus de communicatie verliep via de mobiele website van de aanbieder.
Staat u aan die paal? Ja
Is de auto aangesloten? Ja
Start dan met laden! *start*
Communicatie met de auto loopt…
Nou die liep. Die liep best lang zelfs. Hij bleef maar lopen. Maar niet het bekende piepje van de auto dat hij aan het laden was, en de display in de auto wist ook van niets. Wel dat er een kabel in zat maar niet dat die wat deed.
Dus ik aan de stekker morrelen, wellicht zat hij er niet goed in, maar die zat erin, en hij zat op slot ook.
Dan de laadsessie maar stoppen via de telefoon
*Cancel*
…
*Cancel*
…
…
Cancelcancelcancelcancel
……….
Toen kwam ik er pas achter dat er aan de achterkant van de paal dus ook knoppen zaten, maar die wisten ook niet dat er een auto aan de paal hing. Waarschijnlijk omdat ik de sessie met die QR code was begonnen. Dan maar het restaurant in en om hulp vragen, die verwezen me door naar het naastgelegen hotel want dat was de eigenaar. Die verwees me vervolgens door naar de Salzburg Energie AG want die beheerde de paal.
Na een half uur in de wacht te hebben gehangen kregen we een dame aan de lijn die geen Engels sprak, dus ik in steenkolenduits uitgelegd wat er aan de hand was. Het meisje begreep het niet maar zou het navragen bij een collega. Daarbij drukte ze waarschijnlijk op het verkeerde knopje want de verbinding werd verbroken. Godsamme, wéér een half uur in de wacht hangen. De jongen die toen opnam was al een stuk doortastender en die heeft op afstand geprobeerd de paal te resetten en de plug vrij te geven. Ook gaf hij wat tips om de auto uit en aan te zetten (hadden we al gedaan maar toch bedankt voor het meedenken) en zijn conclusie was dat er een techniker bij moest komen, hij wist niet hoe lang dat nog zou duren. Ok bedankt.
Ondertussen stond vrouwlief met man en macht de zojuist vrijgekomen laadplek bij paal nummer 4 te verdedigen (bedankt begripvolle Nederlander in uw Polestar 2!). Na 5 minuten wachten probeerde ik nog maar eens aan de stekker te trekken (je moet wat) en hij liet los!!
Dus ik vol in de achteruit want verderop zag ik een Nederlandse e-tron aan komen rijden en binnen 5 seconden stond ik aan paal 4 te laden alsof er niets aan de hand was. Meneer de q-tron had overigens geen laad-intenties maar kwam gewoon een schnitzeltje eten.
Wat een gezeur zeg. En je kunt zo weinig doen
Richmond zegt
En met welke auto was dit?
Gulli zegt
eNiro, maar die kon er weinig aan doen denk ik
rutgerg zegt
En Mashell lachen joh toen ie dit tafereel vanuit zn e-tron zag terwijl ie alleen even moest pissen…
sjonniedeluxe zegt
Allemaal leuk en aardig, maar auto die niet los komt is een hele duidelijke no go voor mij.
Reinier zegt
Lijkt mij toch een probleem van de laadpaal, niet van de auto. De laadpaal bleef een hoge spanning op de kabel zetten.
sabrerator zegt
Voorlopig komt een elektrische auto me nog voor als een hoop gedoe.
Niet heel gek, want de serieuze ontwikkeling is ook nog maar relatief kort geleden begonnen.
Voor de Tesla Model S waren autofabrikanten voornamelijk bezig zo crappy mogelijke prototypes en kleinserie modellen te presenteren om vooral de boodschap te geven dat het niks was en nooit wat zou worden. Meestribbelen is een mooie term.
Vanaf de Model S was er geen excuus meer.
Maar dat is nu dus net iets meer als 10 jaar terug.
Het gaat nu wel hard, geef ik toe.
Eens kijken of Stellantis het beter voor elkaar krijgt met de 308 / Astra. Qua laden.
Jan-Jaap zegt
Stellantis is Frans…. Fransen en electronica zijn als water en stroom.
Als je zonder gezeur elektrisch wilt rijden is er maar één keuze en dat is Tesla. Eigen laad netwerk, werkt gewoon simpel en snel.
Mocht er ooit wat mis gaan dan kun je tenminste bij één partij terecht in plaats van dit soort gewijs naar elkaar.
mashell zegt
Je weet dat Tesla bekend staat om haar onbereikbaarheid? Dus als er wat is dan moet je Musk twitteren en wachten tot hij antwoordt.
Reinier zegt
Wat heeft het nou voor in om decennia te blijven hangen in het idee dat Fransen niets met elektriciteit kunnen? Ja. In de jaren 80 hadden sommige eerste generaties van nieuwe modellen wat problemen. Tegenwoordig scoren Franse auto’s gelijk aan Duitse auto’s qua betrouwbaarheid: ergens in de middenmoot dus.
rollingstoned zegt
Nu heb ik niet zoveel met Franse auto’s, maar het is ook niet zo dat Tesla geen problemen kent…
https://www.autoblog.nl/nieuws/breek-tesla-recall-voor-ruim-360-000-autos-3455020
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/tesla-start-grootschalige-terugroepactie-model-s-en-model-3/
https://www.autovisie.nl/nieuws/grote-teruproepactie-een-tesla-kan-je-vinger-fijnknijpen/
Enzovoorts…
CYBRTRK zegt
Gelukkig zijn bij Tesla 99% van de ‘recalls’ via een software update te verhelpen.
Stellantis rules the sky zegt
@Jan-Jaap: jij bent niet de slimste thuis, heb ik gelijk?
rutgerg zegt
Stellantis is 50% Frans, 50% Italiaans en Italianen zijn super goed met electro… oo wacht.
24qv zegt
Met een flinke ruk komt die kabel echt wel los, zeker weten. Met de Tesla ook al een paar keer gehad (ik zag wel een paar stukjes plastic van de kabel afspringen, maar wat boeit het).
No way dat ik daar weer iemand voor ga bellen; 1 x geprobeerd met Shell recharge, maar je staat uren in de wacht. Telefoon erop gegooid; niet goedschiks, dan maar kwaadschiks.
Gulli zegt
Dat is ook door mijn hoofd geschoten. Maar de gedachte dat ik iets in mijn eigen auto zou slopen en je dan 900km van huis bent zonder alternatief heeft toch gewonnen.
erwingrunn zegt
Ik moet zeggen dat ik het een leuke auto vind om te zien.
Jammer dat Renault nog niet helemaal de EV techniek (zoals het snelladen) onder de knie heeft.
MarcoM zegt
Afgezien van deze “laad ellende”, zie ik toch regelmatig laadpalen die niet werken. Ook wat de stroom kost moet je maar raden bij veel plekken. Tja, het blijft nog naar mijn idee een hobbymatig gestuntel.
rutgerg zegt
Onzin, in de app van je laadpasaanbieder zie je precies wat de stroom kost. Bij veel laadpassen betaal je een vast tarief per kwh voor normaal en voor snelladen en is het dus bij iedere paal hetzelfde.
allesmetturbo zegt
Prima auto, vaak in gereden. Maar de banden zijn wel drama waar ze standaard op komen, iets bredere banden zou beter zijn voor meer tractie.
net10 zegt
Inderdaad is de Megane E Tech Electric een prima auto. Ervaringen uit een heel ver verleden met bijvoorbeeld een Megane 2 of Laguna 2, zeggen helemaal niets over de huidige kwaliteit bij Renault.
De kwaliteit van Renault is al weer lang juist erg goed. Lees de occasiontesten van Autoblog, ANWB, Warentywise, Carexpert.
Het probleem van niet loskoppelen, is heel erg vervelend, maar kan ook een probleem van de laadpaal zijn, en bij elk automerk voorkomen.
camber24 zegt
Onlangs had ik iets soortgelijks bij een Fastned station, met mn i4. Alles aangesloten, maar er kwam geen elektrisch sap uit. Kabel kwam niet los. Paar minuutjes hannesen, en toen was BMW wel zo slim om erachter te komen dat er een laad fout was en loste de kabel.
rutgerg zegt
Was de megane niet gewoon aan het staken? Tis en blijft een fransman natuurlijk!
minimoke1984 zegt
Tja..inmiddels redelijk wat EV ervaring en behalve in Spanje niet werkende palen (inmiddels doen die t nu ook) niks echt problematisch meegemaakt. Nu op zoek naar een nieuwe EV en er is eigenlijk maar 1 goeie keuze en dat is gewoon Tesla vanwege t altijd werkende goeie laadnetwerk dwars door Europa en bijbehorende prijzen. Rijd je 90% woon-werk of niet buiten de Benelux genoeg andere keuzes. Rijdt je net als ik kris/kras door Europa en wil je dit elektrisch doen op de snelst mogelijke manier voor t gunstigste tarief : Tesla. Dit zegt een aankomend Tesla rijder.
Vandergraaf zegt
Wij rijden nu meer dan een jaar in de nieuwe Renault Megane e-tech.
Qua uiterlijk is de e-tech een mooie auto, alleen de technische prestatie vallen tegen.
Zoals in het artikel besproken valt ook bij ons het snelladen erg tegen. Wij kunnen bij snelladen maximaal 50 KwH laden, en dat terwijl we een optimum charge versie hebben.
Ook is het bereik van deze auto onbetrouwbaar!
Ons advies; overweeg een Hyundai Kona ipv een Renault Megane e-tech.