Daimler heeft Maybach de nek om gedraaid en moet op zoek naar een nieuwe verkoopstrategie voor zijn luxe bakken. Is een Mercedes U-klasse de oplossing?
De Amerikaanse student Scott Wu Kaiser boog zich voor zijn opleiding transportation design over de toekomst van de Duitsers. Want waar BMW en Volkswagen zich uit kunnen leven met Rolls-Royce en Bentley, moet Daimler het nu doen zonder exclusief merk. Zij brachten al een verlengde versie van de S-Klasse Limousine op de markt, maar Kaiser ziet daar geen toekomst in.
Hij ging daarop aan de slag met het ontwerp van een volledig nieuwe Mercedes-serie: de Mercedes U-Klasse. Alleen dan hebben de Duitsers in de ogen van Kaiser kans in de strijd met de Bentley Flying Spur en de Rolls Royce Ghost. De U-Klasse, die hierboven te zien is, zou volgens het ontwerp van Kaiser gebruik maken van een twin-turbo V12 met een cilinderinhoud van zes liter.
timjan365 zegt
Tot zover het s-klasse verhaal
marikoelolo zegt
Straalt niet echt luxe uit vind ik, hadden best wat meer lijnen in gemogen
nvhuijkelom zegt
Ja dit kan je geen opvolger van een maybach noemen, gadverdamme wat een lelijk hok..
mopar zegt
Yikes…..lijkt wel een of ander concept uit de 90’s. Dit is waarschijnlijk een van die wagens die aerodynamischer is wanneer die achteruit rijdt :P
Design_Driven zegt
@mopar: u begrijpt duidelijk niets van aërodynamica. Ik zal niet zeggen dat de voorkant nu uiterst aërodynamisch is maar een aflopende achterkant als deze helpt wel degelijk. Als hij achteruit zou rijden is hij voor ons gevoel wellicht aërodynamische omdat hij door de lucht spietst maar zo werkt het niet. Het is vooral de drag achter de auto die bepaalt hoe aërodynamisch een auto is. Als je hem dus omdraait krijg je dus door de rechte voorkant juist meer drag.
mopar zegt
@sketcher: aangezien ik 4 jaar luchtvaarttechnologie heb gestudeerd weet ik wat meer over aërodynamica dan “u” en ik kan “u” vertellen dat een voorzijde ter grootte van een flatgebouw totaal niet mee helpt aan de efficiëntie.
Daarnaast hoeft die achterzijde (mits goed ontworpen) helemaal niet spits af te lopen om de luchtstroom goed van de auto af te laten stromen.
Ik hoop dat ik “u” nu weer wat bijgebracht heb. Maar geen zorgen hoor, “u” kunt natuurlijk ook niet alles weten…
Design_Driven zegt
@mopar: ik zal je niet meer met ‘u’ aanspreken dat heeft kennelijk een snaar geraakt. ;-) ik ken je niet dus vond het wel zo beleeft maar ik leid hier uit af dat ik je mag tutoyeren
Daarnaast weet je helemaal niet welke ervaring ik heb. Niets van wat ik heb geschreven is onjuist, enkel wat versimpeld.
Je hebt natuurlijk gelijk dat de achterkant niet perse afgeplat hoeft te zijn maar dat helpt wel. Je kunt the door diverse ingrepen minder drag ook op andere manieren bereiken maar is minder effectief.
sls63amg zegt
@sketcher: ooooooohhh gedist!
fiets zegt
@sketcher:
Ik weet nog steeds niet zeker of je echt zo bijdehand bent of gewoon aan het trollen bent…
tweetienduizendste zegt
Goed gedaan, echter de achterkant moet opnieuw!
Robert zegt
“U-Klasse” Ü-Klasse dus eigenlijk. Über-Klasse. Zo voor de hand liggend en simpel..
’t Is een mooi ontwerp, alleen die extreme low-profile banden, daar snap ik niks wan. Zo’n limousine richt zich op een markt van superluxe en comfort. Weliswaar met de prestaties van een supercar, maar toch. Daar horen fatsoenlijke banden onder, anders rammelen de champagneglazen evengoed nog uit het glazenrekje.
kenner zegt
@RRRobert: U-Bot
oxymoron zegt
@RRRobert: Niet voor de hand liggend, integendeel. U- = Unter- (denk aan U-Boot), en daar moet je bij Duitsers niet meer mee aankomen.
audirs3 zegt
@oxymoron: wel eens in Duitsland geweest? Nooit een ritje in de U-bahn genomen? Dus….
BePe zegt
Lijnenspel aan zijkant doet mij denken aan de Saab 95…
http://dennisdrenthe.files.wordpress.com/2010/09/saab-95.jpg
Laue zegt
@BePe: Dacht ik ook aan.
tupperware zegt
Ugly-klasse?
Nu ben ik best een Mercedes man maar dit ziet er wat mij betreft niet uit.
Net als die Mercedes Action/X6 maar gewoon niet doen..
ivopivo zegt
U klasse, past toch beter bij de unimog
Hupke zegt
Vreselijk ding. Verder denk ik niet dat mercedes wakker ligt van de kloof die er bestaat tussen een S-klasse en de phantom. Toch niet als de duitsers hun gezond verstand nog hebben.
Rob zegt
@Hupke:
Mercedes heeft misschien nog wel gezond verstand, maar de hamvraag is natuurlijk of consumenten nog gezond verstand hebben….
str8six zegt
Maybach Phantom
bedirhan zegt
Als ie er zo uit gaat zien dan kunnen ze gelijk stoppen
JagID3Merc zegt
Eerder een U-boot. Doe mij maar een Bentley of een Rolls, liever een Rolls. Weet je tenminste zeker dat je niet na 1500km met een wrak zit….
sydney zegt
Meneer heeft iets teveel naar de Aston Martin Lagonda SUV gekeken imo.
azenomei zegt
Achterkant van een Saab, voorkant van een Chrysler 300C. Bah.
Design_Driven zegt
Ik vind hem mooi. Zitten en paar mooie lijnen in. Hij is wel wat compact voor een auto uit deze klasse. Kijk maar hoe de achter deur loopt. Als de achter deur zo langs de wielkuip buigt betekent dat dat de achterbank op de wielkast rust. Daar lever je passagiers ruimte mee in. Acceptabel voor een c klasse maar niet voor een auto als dit. Kijk maar eens naar hoe dat zit bij een maybach. Daar staat de achterbank voor de wielkuip.
styns zegt
Heeft wel wat weg van een Scania vind ik.
4apaev zegt
Ik snap nog steeds niet waarom ze niet verder zijn gegaan met Maybach. Het is een perfect merknaam met rijkehistorie, een niveau hoger dan Mercedes s, dus waarom niet een nieuw model??
tupperware zegt
@4apaev:
Misschien begrijp je het na het lezen van dit AB artikel wel.
http://www.autoblog.nl/zon-flop-was-maybach-330-000-euro-verlies-per-auto
Vergeleken met de verliezen die VAG maakt op Bugatti valt het nog mee, maar bij Mercedes weten ze wel wanneer ze moeten stoppen met trekken aan een dood paard.
exclusieviteitsfreak zegt
@tupperware:
Dat is één van de redenen, en de andere reden is ook dat Rick Ross de Merknaam Maybach op slinkse wijze heeft opgekocht : http://www.autojunk.nl/2009/05/rick-ross-maybach-music/, zo is het ook algemeen bekent, en is er is stilte via het internationaal gerecht onderzoek naar, voor zover ik weet.