De afgelopen dagen wordt er door de sociale partijen gewerkt aan een energieakkoord, waarin natuurlijk ook de auto’s meegenomen worden. Er schijnen plannen te liggen om het verschil tussen pure EV’s en plugins nu ook in bijtelling uit te drukken.
Momenteel ‘betaal’ je 0% bijtelling als je auto minder dan 50 gram/km aan CO2 uitstoot. Volgens de huidige plannen verandert dat per 1 januari 2014 naar 7% bijtelling, maar aangezien een EV rijdend ook echt geen broeikasgas genereert, moet deze aantrekkelijker gemaakt worden dan een plugin.
Daarom is het plan, volgens de NOS, dat een concept heeft ingezien, nu: 3% bijtelling voor EV’s (Leaf, Model S) en 8% voor de ‘zuinige’ (<50 gram, dus: Prius plugin, Outlander PHEV, Ampera, V60 PHEV) plugins.
Wat er gebeurt met de minder zuinige plugins (50-85/88 gram/km, per 2014) is niet bekend, dus ligt het het meest voor de hand dat deze hun 14% bijtelling behouden.
Het lijkt allemaal nogal kort dag om dit per 1 januari 2014 er door te jassen, en over het plan wordt nog onderhandeld (daar is het een concept voor), maar toch belangrijk genoeg om aan te halen, lijkt ons.
gast zegt
gewoon alles 50% bijtelling….. het is immers gewoon een vorm van loon..
gast zegt
@gast: en kilometervergoeding naar een normaal bedrag, zeg 45 ct/km
rouly zegt
@gast: Mag je de auto dan ook houden?
45ct kilometer vergoeding kan prima, 10 euro per km ook, alleen wil je baas dat niet omdat de drempel voor belastingvrij uitkeren bij 19ct ligt. Of bedoel fe dat ook?
gast zegt
@rouly: ja, ik bedoel 45 ct/km onbelast…. misschien dat dan al die leasebakken die in mijn ogen ogen het straatbeeld vervuilen worden vervangen door autos’die de mensen echt willen rijden..
Svda zegt
@gast: dus jij wilt alleen nog goedkope bakken op straat zien zoals Dacia of 2e hands?
Wees blij dat je kan leasen anders denk ik dat er een hoop dealers dicht kunnen en dan echt problemen ontstaan of alleen nog van die kleine brommobielen ziet rijden.
Merk ook wel beetje jaloezie bij zulke berichten.
gast zegt
@dahlback: je kan veel me zeggen maar jaloers zeer zeker niet…
Ik denk dat het ook goed is voor de dealers ( en vergeet niet de nederlandse staatskas )
azenomei zegt
@dahlback: Jaloezie? Om die hybride stumpers die bij elk stoplicht moeten laten zien “hoe snel” hun prius wel niet is. -_- omfg.
Svda zegt
@azenomei: hybride daar denk ik nooit aan, zien er vaak niet uit. Denk dat gast wel andere auto’s bedoelt
sajmun zegt
@gast: Uhh, doe maar gewoon niet!
gast zegt
@sajmun: jij rij zeker zo’n 14% lease gebakje..
oxje zegt
@gast: mag ik je even een rekenvoorbeeldje geven op basis van 25? Nee? Doe et toch!
– Gemiddelde termijn leaseauto = 4 jaar, dus 4×25%=100 bijtellen bij je bruto loon.
– Over die bijtelling wordt gewoon loonbelasting geheven a 42-52% (ligt eraan hoeveel je verdient en hoe duur de auto is).
Kortom, in 4 jaar betaal je dus gewoon over de volledige NIEUW-waarde (wat dus na 4 jaar eigenlijk al nergens meer op slaat) dus gewoon normaal loonbelasting.
gast zegt
@oxje: ja, en daarom koop je maar gewoon ZELF een auto voor prive gebruik en laat je die leasebak van de zaak gewoon lekker staan buiten werktijd… Goed voor de auto verkoop trouwens..
Joerek zegt
@gast: auto prive rijden is loon ja, maar bijtelling is gewoon loonbelasting. 25% is overigens teveel voor wat je krijgt. Voor een doorsnee golf (30K) betaal je maandelijks belasting over 625 euro.
Het is niet alsof het priverijden van een Golf (laten we zeggen 1000km per maand prive) overeenkomt met 625 euro. Dat is 62,5 cent per kilometer! Kan je bijna voor met de taxi :)
gast zegt
@Joerek: maar eerlijk gezegd kan jij voor 625 euro per maand ook geen nieuwe Golf voor de deur zetten inclusief alle kosten ( brandstof, afschrijving, verzekering, onderhoud, belasting ect ) en inruilen na 3 jaar..
Simpson zegt
@gast: 625 is het bruto bedrag. Maak jij nou maar eerst eens je school af op onze kosten ;)
gast zegt
@Simpson: ik neem aan dat jij in de 37% regeling val….
Dan is je punt nog dommer, want dan kan je zeker weten niet voor dat bedrag ( 231 ) een nieuwe Golf voor de deur zetten…
ckaka zegt
@gast: Als je ook maar enigszins weet waar je over spreekt, zou je geweten hebben dat er geen 37% belastingschaal bestaat vriend! 37% is het gemiddelde, na aftrek algemene heffingskorting, voor een modaal salaris.
Heffingskorting heeft niets met bijtelling van doen, dus terug naar je hok en je mengen in een discussie als je je school hebt afgemaakt.
gast zegt
@ckaka: He azijnpisser, ga jij nou maar lekker boodschappen doen met je 14% koffiemolen..
ckaka zegt
@gast: Lekker makkelijk antwoord om te verbergen dat je totaal niet weet waar je het over hebt!
gast zegt
@ckaka: oh, trap ik jou ook op je tenen omdat je een 14% koektrommel rij..
jrk68 zegt
Ik zou dit gewoon een concept lastenverzwaring noem. Persoonlijk ben ik meer voor een vlaktax benadering. Gewoon alles in de 20%.
Makkelijker kan je het niet maken.
Dev zegt
@jrk68: Bingo. Gewoon alles op gelijk niveau. Geen concurrentievervalsing meer en gewoon betalen aan de pomp voor hoe onzuinig je bent.
Maar dan ook geen subsidies/belastingkorting meer. Als ik voor een ondernemer een Tesla aan zou schaffen voor €95.000, blijft er na Kleinschalige investerings aftrek (KIA), Milieuinvesteringsaftrek (MIA) en Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil) nog geen €30.000 van dat bedrag over. Als ik voor het verchil – €65.000 – aan emissierechten zou kopen dan mag ik ongeveer 6500 TON CO2 uitstoten.
Goed_Koopman zegt
@Dev: dat is maar de halve waarheid. Die 95.000 euro moet je daadwerkelijk betalen. Pas als je in de jaren daarop voldoende winst hebt gedraaid – en van alle aftrekposten gebruik hebt kunnen maken – heeft zo’n Tesla je omgerekend 35 mille gekost. Je moet zo’n gok maar durven nemen. De eerste ondernemer of ZZP’er die vier jaar in de toekomst kan kijken moet ik nog tegenkomen. Ook daarom: weg met die verkapte marktmanipulatie.
Dev zegt
@Goed_Koopman: Je kunt als ondernemer met heel veel faciliteiten schuiven gelukkig. Met creatief boekhouden kun je de maximale aftrek bijna altijd wel halen.
Daarnaast, al is het maar de btw-aftrek. Voor €16k kun je alsnog 1600 ton co2 de lucht in duwen. Daar zou je in een auto met 200gr/km acht miljoen kilometer voor moeten rijden. Het hele CO2 bullshit systeem aan bedragen en percentages is echt met pijltjes op een dartbord besloten.
mattraket zegt
@Dev: Nou niet net doen alsof alleen zuinige auto’s belastingaftrek opleveren. Die aftrek van BTW en de 100% afschrijving krijg je ook voor een dikke, vervuilende auto. Voordeel voor de zuinige auto is dat er nog wat extra aftrekposten bijkomen, maar die 36% MIA is geen vetpot en de 28,5% KIA is gelimiteerd tot een investeringssom van ruim €50.000, geld dat je dan als bedrijf bovendien niet net ergens anders in gestoken moet hebben. En de Vamil levert geen extra aftrek op, alleen een wat snellere aftrek.
Maar zo wil de overheid het nu eenmaal. Ze wil mensen een bepaalde kant opsturen en dan blijken financiële stimulansen belangrijk te zijn.
Waarom zoomen de tegenstanders trouwens altijd zo in op die CO2? Er is ook nog zoiets als roetdeeltjes, fijnstof en allerlei giftige stoffen in uitlaatgassen, waar honderdduizenden mensen langs in de steden en langs snelwegen last van hebben. Een elektrische auto produceert die nauwelijks.
gast zegt
@mattraket: ja maar dan wel graag energie opwekken met kerncentrales en niet met die zogenaamde overgesubsidueerde windmolens ( hoezo landschapvervuiling )…
autogek123 zegt
@jrk68: Ik ben helemaal voor een vlaktax. Dan ook op alles. En geen subsidie’s, toeslagen en niets extra’s meer. Maar dan begint 80% van de Nederlanders gelijk te koeren. Want die gaan er dan flink op achteruit. ;-)
ckaka zegt
@autogek123: jij hebt makkelijk spreken vanuit je stoel in Australie…
autogek123 zegt
@ckaka: Jaren lang bakken met geld in NL afgedragen aan de belastingdienst. En binnenkort weer terug in NL en mag ik dat weer doen. Dit terwijl 80% van de Nederlanders netto niets bijdragen aan de nederlande staat. Dus een vlaktax PRIMA
Goed_Koopman zegt
En het gedrocht wordt verder opgeblazen. Hopelijk ontwaakt er iemand uit zijn coma voordat dit concept werkelijkheid is. Dit is geen stimulatie meer, maar manipulatie van de automarkt. Wij kiezen geen auto’s meer, wij kiezen een percentage bijtelling waar toevallig vier wielen aan vastzitten.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@Goed_Koopman: Mooi omschreven. De manipulatie van de markt neemt inderdaad communistische vormen aan…
mattraket zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: En wat is daar zo erg aan, als ik vragen mag?
Simpson zegt
Lol, “energieplan”, ik denk dat we er met zijn allen een andere naam aan zouden geven.
En dat we zelf ook nog wel wat van zulke plannen kunnen verzinnen.
Ik noem een aanwezigheidspremieplan, wachtgeldregelingplan, mislukte-ict-projecten-plan, jsf-plan, megalomane-OV-projecten-plan
kaasboerin zegt
Als eerst tik je (bijna?) de helft af van je verdiensten.
Daarna koop je een fatsoenlijke auto met een fatsoenlijke motor, betaal je 10duizenden euro’s BPM+BTW over.
Als er dan nog wat over is gebleven kan je 1 euro per liter overmaken.
Maar ja… Dan hou je wel net zoveel geld over als die tok aan de overkant, we zijn immers allemaal gelijk! :’)
gv93 zegt
Gewoon alles 20%.
Goed voor de concurrentie op de automarkt, en als auto liefhebber zie je natuurlijk graag wat variatie in plaats van enkel Bluemotions en Megane’s.
Svda zegt
Niks 0%, iederen extra betalen en ook wegenbelasting aan toevoegen om het miljarden tekort op te vullen. Mensen die geen nieuwe wagen kunnen betalen moeten altijd wegenbelasting betalen.