Er is een compleet nieuwe Grand Prix voor 2023 waardoor we op 23 races zitten. 23!
Formule 1 is top-entertainment en dat zal de wereld weten ook. Het is niet meer de elite-bezigheid op de zondagmiddag voor geleerde technici, vermogende playboys en en welgestelde jonkheren. Nee joh, het is een keiharde business waarbij de kijker (en diens uitgavenpatroon) centraal staat.
Dat houdt in dat er meer races bijkomen. Zojuist is de Grand Prix van Las Vegas aangekondigd. Deze hing al in de lucht, maar is nu eindelijke helemaal officieel. De race zal niet in de plaats komen voor een andere race. Nee, het is een EXTRA Grand Prix. Dit betekent dat het seizoen zal bestaan uit 23 races. 23! Een zeer eenvoudige rekensom leert ons dat dat eentje meer is dan vorig (en dit) seizoen.
Compleet nieuwe Grand Prix
De GP van Las Vegas lag al in de lijn der verwachting. Het is de derde race in de Verenigde Staten in 2023. Naast de GP van de Verenigde Staten (Texas) is er dit jaar ook de GP van Miami en volgend jaar dus een race in Las Vegas. Men oppert dat mede de Netflix-serie Drive to Survive daar debet aan is. Sinds die serie is gepubliceerd, nemen de bezoekersaantallen in Austin enorm toe.
De baan zal over The Strip gaan en in totaal 6,12 kilometer meten. Dit betekent dat er 50 ronden gereden gaan worden, net als op Jeddah afgelopen weekend. Het is een zeer snel circuit. De layout doet denken aan Tokyo R246 uit Gran Turismo 3. De hoogste snelheid die gehaald gaat worden is zo’n 342 km/u. Er zijn 14 bochten, 3 lange rechte stukken en 2 DRS-zones.
Ceasars Palace
We zeggen wel dat het een compleet nieuwe Grand Prix is, maar feitelijk is dat discutabel. Het is namelijk niet de eerste keer dat het F1-circus zijn weg naar Las Vegas vindt. Er werd namelijk al eerder daar gereden in 1981 en 1982. De ‘Ceasars Palace Grand Prix’ was niet een enorm succes.
In feite was het een kartbaantje dat ze op een grote parkeerplaats hadden uitgelegd De coureurs haatten het (mede vanwege de hitte) en er kwam nauwelijks publiek op af. Bernie Ecclestone zag echter in dat er grote commerciële belangen waren.
Echter, het hotel dat het evenement organiseerde – Ceasars Palace – maakte er flink verlies op omdat niemand naar de race kwam kijken (en kamers ging boeken). In 1983 en 1984 was de Ceasars Palace Grand Prix een CART-race, maar ook die bleek niet populair, waardoor het hotel stopte met de organisatie.
Meer lezen? Deze BMW E46 M3 heeft een atmosferische V12 en heet Las Vegas Wings (echt waar)!
tsteg zegt
Dubbele DRS op „The Strip“?
Las dat het net geen 2 km is, dus lekker in de toerenbegrenzer.
tsteg zegt
@tsteg: het rechte stuk bedoel ik natuurlijk met die 2 km.
harrie zegt
Leuk nog een zielloze kermisbaan.
mashell zegt
Voor jou zijn er de hoog professionele Tilke banen.
Visje66 zegt
Alles voor het geld, wat een fluitbaan zeg. Grotere DRS party ga je volgend jaar niet krijgen.
Dutchdriftking zegt
Schakel de DRS maar uit, met enkel slipstream kom je er ook wel voorbij… Ik zie er weinig heil in.
Robert zegt
@dutchdriftking: dit zou daarom het ideale circuit kunnen zijn om eens een race zónder DRS uit te proberen.
osmo zegt
Alweer zo’n stratencircuit waar behalve de sponsors en bobo’s niemand op zit te wachten.
fastforward zegt
Hm. 1 april?
Robert zegt
@fastforward: lijkt me stug, want hier werd al veel langer over gesproken.
Maar goed, dat geldt ook voor een potentiële stratenrace in New York. Feit is, dat Lberty Global ook het eigen land wil overtuigen van het spectakel wat Formule 1 heet.
sportevo zegt
@fastforward: dat denk ik wel. Op nl.motorsport.com staan reacties van Hamilton, Verstappen en Bottas en die zijn gewoon heel vreemd.
Max denkt dat het goed is om 2 weken voor en na de race geen race te hebben en dat er wel eens een paar coureurs niet aan de start zullen verschijnen vanwege het feesten.
Bottas heeft ooit gezegd er nooit meer terug te willen komen maar voor de race wil hij wel terugkomen maar dan zou hij zich beter gedragen.
Hamilton denkt dat het lastig zou worden om je te focussen op de race in zo’n feeststad.
kniesoor zegt
Is dat een beetje te doen voor de renstallen, nóg een race erbij ?
Edge zegt
In principe wel. De teams zijn in de Concorde Agreement akkoord gegaan met een maximum van 24 races. Enige probleem is dat er sowieso één race van de huidige moet sneuvelen. Na het verscheuren van het contract met Rusland hebben we nog 22 GP’s op de planning staan dit jaar en nog drie andere locaties (China, Qatar en dus nu ook Las Vegas) een contract hebben om vanaf 2023 te racen.
kniesoor zegt
Dank @Edge, ‘t is me duidelijk.
cloverleaf zegt
Wat een negativiteit. Straten circuits zijn, muv Monaco misschien, altijd wel vet. Voordeel van de twijfel!
Gulli zegt
Als je dit vergelijkt met bijvoorbeeld Baku, doe mij dan die laatste maar. Dan heb je in elk geval nog het idee dat er iets gebeurt, en kans voor Leclerc om zichzelf een stommerik te noemen :D
petroldrinker zegt
Gaaaaap, dicht oogt als zo een saaie race als monaco, nu al
mashell zegt
Monaco is juist spectaculair. Daar kunnen alleen de echt goede coureurs inhalen en de rest is vooral heel druk om de wagens tussen de vangrails te houden. Track limits zijn daar ook echt limits. Als ik makkelijk inhalen op ruime banen wil zien kijk ik wel MotoG(aa)P.
Parkeren in de Stad zegt
Wat een gave locatie! Reken er maar op dat dit een spektakel gaat worden!
pomoek zegt
Je hebt race spelletjes waarmee je door bijvoorbeeld New York, Moskou, London, Miami of Las Vegas kan racen. Was altijd wel leuk als je voor het eerst over een “nieuwe” baan kan racen. He geinig dacht ik dan als ik langs een gebouw reed wat ik dacht te herkennen. Na de 2e of 3e keer rijden op zo’n baan was dat afgelopen.
F1 richt zijn pijlen heel duidelijk op de nieuwe F1 kijkers. Met gimmicky banen als Jeddah, Las Vegas.
De F! heeft haar mond vol van duurzaamheid en politieke correctheid. Jeddah en Las Vegas zijn in vrijwel alle opzichten het tegenovergestelde van wat de F1 preekt. Sowieso niet duurzaam, en het ene circuit ligt in een land waar enkele weken geleden nog 81 mensen werden onthoofd, en het andere circuit ligt in een stad dat synoniem staat voor extreem hedonisme. Blijkbaar lukt het de F1 niet om een nieuwe race te organiseren in een land dat tussen deze 2 uitersten in zit.
Maar goed. De kidz willen het. Ik voorspel: in 2025 raced de F1 in Pyongyang en Burkina Faso.
cloverleaf zegt
@pomoek: op zich is 81 mannen en jongens vermoorden best duurzaam. Ze stoppen immers met ademen, eten, ruften en poepen. Desondanks deel ik je mening.
Als internationale zelf respecterende sport organisatie zou je eigenlijk een minimale Human Rights score moeten hanteren voor het toekennen van een groots evenement. Homo’s van een flatgebouw duwen of Filipijnse kuisvrouwtjes verkrachten, mishandelen en in de woestijn begraven levert geen bonus punten op in de Cloverleaf Human Rights Index (CHRI)
pomoek zegt
@cloverleaf: kleine correctie, die 81 man werden geëxecuteerd en niet vermoord. Dat is een ander formuliertje.
Richmond zegt
@pomoek: eindresultaat is hetzelfde, maakt voor de duurzaamheid niks uit. Tenzij de methode niet duurzaam is
pomoek zegt
@beja01: ja maar al die administratie die er aan vast zit is killing…
gregorius zegt
Hoe is Las Vegas bijv slechter dan Sochi or Singapore?
Bij Sochi heb je een bout circuit en weinig leuke plaatjes.
In Singapore heb je leuke plaatjes, maar zit op het circuit ook alles hetzelfde eruit (behalve de busstop en start-finish) en kan je nauwelijks in halen.
iig kan je in Las Vegas waarschijnlijk nog inhalen (DRS-en). Mocht bocht 7 niet te scherp zijn in het echt (hoge downforce, lastig volgen), dan zou je zomaar ronden achter elkaar 2 auto’s kunnen hebben die elkaar aan het inhalen zijn (zoals het DRS gevecht afgelopen weekend).
Dan zou Las Vegas al leuker zijn dan dus bijv Singapore. Maar ook Qatar en Bahrein wordt ik niet warm van: daar ziet ook alles hetzelfde eruit en het racen is ook niet echt speciaal.
gregorius zegt
Overige informatie: op de Zaterdag avond in het westen van de USA: reken maar op een uurtje of 5 op de zondagochtend. Tja.
Daarnaast zullen er mooie plaatjes zijn op de strip, maar zodra je daar vanaf bent, is Las Vegas gewoon een bouwval. Er wordt langs een hoop parkeerplaatsen gereden, mooi hoor. En start finish is ook op een parkeerplaats.
En voor die lange DRS zone: ik vind bijv Baku altijd lekker wegkijken.
(Daarnaast is de Miami GP OOK op een parkeerplaats; 0 mooie plaatjes van Miami-beach daar).
Edge zegt
Gek genoeg kiest de Formule 1 ervoor om ons Europeanen bij hun nieuwe flagship event in de VS tegemoet te komen ten koste van de Amerikaanse oostkust. De race wordt namelijk zaterdagavond om 22:00 lokale tijd gereden. Wij in Europa kunnen daardoor op zondagochtend om 07:00 voor de buis gaan zitten, maar de kijkers in het oosten van de VS krijgen te maken met de minder fijne tijd van 01:00 in de nacht van zaterdag op zondag.
osmo zegt
Zo gek vind ik dat niet. Ik denk dat er veel meer F1 fans in Europa zitten dan aan de Oostkust van de US. En reclameinkomsten is life.
flyerbunch zegt
Filmpje hierboven werkt niet meer dus zie hier:
https://youtu.be/mg5ZMHqQ-_8
Zie ook reacties van Max en co op Las Vegas GP 2023:
https://youtu.be/800YZlS27rg
lekkerlinksrijden zegt
Er zal wel erg goed betaald zijn voor deze promo in Vegas. Baan is gewoon k$t natuurlijk
Hubert zegt
Precies,
promofilmpjes maken kunnen ze goed.
Maar ben bang dat het daarbij blijft.
Edge zegt
@willeme: “Nee, het is een EXTRA Grand Prix. Dit betekent dat het seizoen zal bestaan uit 23 races. 23! Een zeer eenvoudige rekensom leert ons dat dat eentje meer is dan vorig (en dit) seizoen.”
Kleine correctie: Hij komt wél in plaats van een andere race. Na het schrappen van Rusland hebben we nog 22 races op de kalender staan dit jaar, terwijl China, Qatar en dus nu ook Las Vegas een contract hebben voor 2023 en daarna. Tegelijkertijd hebben teams en FOM in de huidige Concorde Agreement afgesproken dat er maximaal 24 races gehouden mogen worden. 22+3=25, dus één race van de kalender van dit jaar zal volgend jaar niet terug kunnen keren als men in Vegas wil racen. Het is dus alleen even de vraag welke race dat gaat worden. Frankrijk, België, Monaco, Mexico en Singapore hebben nog geen contract voor volgend jaar, terwijl Saudi Arabië in theorie nog geschrapt kan worden als de coureurs collectief met de vuist op tafel slaan.
berlinetta zegt
Dan hoop ik dat Frankrijk of Monaco eruit gaat, omdat het misschien wel de saaiste races van het seizoen zijn iedere keer. En anders Jeddah. Gewoon omdat je niet in dergelijke landen moet willen racen.
danmar zegt
Ook een mooie 1 aprilgrap!
haroldt zegt
Lang leve de veiligheid bij de F1! Ik ben benieuwd of. Daar ook goed over nagedacht gaat worden.
bmw1cabrio zegt
Met dit soort circuits merk je dat F1 meer een entertainment en kapitalistisch feestje is, dan gericht op racen. Monaco heeft nog historie en klasse, maar LV is gewoon plat hedonisme.