De compleet nieuwe Ford e-Transit is handig als je op locatie accu’s moet opladen.
Elektrische bedrijfswagens zijn geen nieuw fenomeen, maar helaas ook nog geen gemeengoed. Het is namelijk een beetje afhankelijk per toepassing of een elektrische bedrijfsauto wel geschikt is.
Als het gaat om heel veel korte stukjes in stedelijke omgevingen, is het een topoplossing. Heb je bedrijfswagens nodig voor langere afstanden, zijn ze bijna ongeschikt.
De meeste elektrische bedrijfswagens hebben een relatief kleine actieradius. Maar net als bij personenwagens wordt dat ook bij de busjes beter. Vandaag is het de beurt aan de compleet nieuwe Ford e-Transit om de bakens te verzetten.
Design
Het eerste wat opvalt: Ford heeft zich gelukkig niet ingehouden qua design. Natuurlijk helpt het lichtblauwe kleurtje mee, maar ook de grille is een opvallende designfeature, evenals de lichtbar tussen de koplampen.
Over de techniek Fords nieuwe bus is nog niet heel erg veel bekend, op een paar interessante details na. Uiteraard gaan we die in dit artikel even met je doornemen. De compleet nieuwe Ford e-Transit heeft namelijk dezelfde accutechnologie als de F-150 Lightning.
Dit betekent onder andere dat je de Transit kan gebruiken om zwarre karren te trekken en dat snelladen mogelijk is. Ook heel erg tof: je kunt gewoon al je gereedschap opladen met de elektrische Transit.
Specificaties compleet nieuwe Ford e-Transit
Verdere specificaties zijn er nog niet, op de beoogde range na. Op een volle accu kun je maximaal 380 kilometer halen. Dat is iets verder dan de Stellantis-bussen komen, maar heel erg genereus is het nog niet.
Wellicht dat er later nog andere accupakketten beschikbaar komen. Kleine kanttekening, bij dit soort bedrijfsauto’s is een grotere accu niet altijd direct een voordeel, omdat ten soms koste gaat van het toelaatbaar gewicht.
Over accupakketten gesproken, daar is verder nog niets bekend over. Zowel qua keuze als capaciteit tasten we nog in het duister. Ook over de motoren is nog niets bekend, behalve dan dat het een elektromotor is, uiteraard.
Ford zal ongetwijfeld de verdere details (plus prijzen) later nog uit de doeken doen. Wel weten we wanneer de auto in productie gaat. In 2023 start de productie van de compleet nieuwe Ford e-Transit in Turkije.
Meer lezen? Dit is de Bestelauto van het jaar 2022!
Dutchdriftking zegt
Ideaal voor de pakket koerier. Wel even een ecodrive monteren, anders moet de baas iedere week de banden en remmen vervangen.
mashell zegt
En een waarschuwend geluidssignaal want pakketbezorgers hebben altijd haast en volgen niet zo strak de verkeersregels.
Design_Driven zegt
Eerlijk is eerlijk dat ziet er een stuk beter uit dan de reguliere transit. 380km is natuurlijk nog erg beperkt voor een werkbus maar beter dan de meeste.
harrie zegt
WLTP range: 380km
Reallife linkerbaan bouwvakker range: 90km
remarkable zegt
Geslaagd design. Oogt best premium. Qua range meer dan prima voor 80% van de doelgroep.
Dikke prima voor stedelijk verkeer
boomhauwer zegt
@remarkable: voor welke doelgroep? Een werkman heeft nu eenmaal meer reikwijdte nodig dan miep die 10km woon-werk doet per dag…..
BerlingoHdi zegt
@remarkable: Denk eerder voor 20% van de doelgroep… Van de 380 blijft namelijk bar weinig over met lading/personen in de bus en kacheltje aan… Er zijn nog heel wat busjes die alleen al 50/70 km woon-1e werkplek afstand afleggen
dakarbemo zegt
380 is niet heel veel maar volgens mij voor heel veel gebruikers die in de avonduren op de zaak t ding aan de lader kunnen leggen is de laadtijd belangrijker. Om me heen zie ik veel eigenaren van dit soort busjes die in een straal van 20 km werken en dagelijks niet boven de 100km uitkomen aan rijafstand.
mashell zegt
Geen idee of het nog is, maar ik ken de A1 in westelijke richting in de ochtendspits als een grote busjesparade. Die gaan echt wel verder dan 20km van huis.
remmenisangst zegt
Het eerste ‘busje’ met een redelijke range ( mag van mij wel een wltp van minimaal 450km zijn) en kan 2000kg trekken. Mijn focus gaat van de VW Buzz naar deze Transit.
bleermoel zegt
Waarom vragen ze nou nooit eens aan de echte gebruiker hoe zo een bus er uit moet zien!
Dan zaten er meer stootstukken, zijbescherming en betere bumpers op.
Dat is nl. het eerste wat kan beschadigen.
Ook de binnenkant van de laadruimte kan beter afgewerkt worden af fabriek.
BerlingoHdi zegt
@bleermoel: De ‘dikste’ uitvoering word meestal op de foto’s gezet, maar inderdaad een zwarte achterbumper en zwarte stootstrips aan de zijkant zijn in de stad best handig. Deze wlpt is natuurlijk ook met een lege auto…. Of je moet je volledig aanpassen en continu 89/90 rijden dan is het misschien bruikbaar.
AudiRS zegt
Wst een suf ding vergeleken bij een f150 lightning
geecee zegt
Iets met appels en peren…