Maken ze gewoon een logische beslissingen tegenwoordig bij FCA?
De wegen van FCA zijn bijzonder ondoorgrondelijk. In principe helemaal geen probleem, maar de manier waarop er soms keuzes gemaakt worden is gewoon bizar. In plaats van een Alfa 159 opvolger, lanceert FCA eerst een koolstofvezel sportwagen.
Of neem de Fiat Punto, ooit verreweg de best verkochte auto van heel Europa, die Fiat gewoon laat doodbloeden. Nog een bijzonder rare keuze was de Fiat 500e. Nee, niet een Fiat met 5.0 V8 door door Porsche in elkaar gezet werd, maar een elektrische Fiat 500.
Huh? Een elektrische Fiat 500? Was die er dan? Jazeker, niet voor de Nederlandse markt. Sterker nog, de auto was niet eens in Europa leverbaar. Nee, de elektrische (en verliesgevende) Fiat 500 was alleen te bestellen in een zeer beperkt aantal staten (Californië en Oregon). Er zijn links en rechts wel wat ‘grijze’ importeurs in Europa voor dit autootje, dus je kan ze af en toe tegenkomen in Nederland. Check hier onze rijtest met de Fiat 500e.
Maar wellicht worden dat er binnenkort meer, als we de geruchten van Motor1 mogen geloven. Het is overigens niet zo dat Fiat de in Brazilië gebouwde 500e naar Europa haalt. Er staat een opvolger klaar voor de gehele 500 range. Vanaf het begin is de auto ontworpen met elektrificering in het achterhoofd.
Ondanks de compleet nieuwe bodemsectie, zal Fiat niet te veel veranderen aan het uiterlijk van de auto. De Fiat 500e kunnen al snel verwachten, volgens de geruchten wordt al tijdens de salon van Genève in 2020 het doek van de nieuwe 500e gehaald. Of de benzinevarianten ook meteen getoond zullen worden is niet duidelijk. Naast een driedeurs hatchback, komt er op termijn ook een Giardiniera stationwagon.
Deze auto biedt meer ruimte, zonder dat je meteen vast zit aan een MPV of SUV achtige auto. Ook zal er een Panda op dit platform worden geleerd. Deze zal qua uiterlijk het meeste weg hebben van de Centoventi concept van maart 2019.
Van onder naar boven:
Fiat 500e by Harmann Concept ’19 (hoofdfoto)
Fiat 500 BEV Concept ’10
Fiat 500e (FF) ’13
Fiat 500e eSport (FF) ’13
Garage Italia Customs Fiat 500e Stormtrooper (FF) ’15
Fiat Concept Centoventi ’19
lekkerlinksrijden zegt
Die Fiat concept( laatste foto) lijkt wel een beetje op de Honda die binnenkort komt
lithiumion zegt
@lekkerlinksrijden: zelf denk ik meer een interpretatie van de Fiat 127. Dezelfde periode ongeveer als de Honda
johnhert zegt
@lithiumion: 1 Een leuke retro versie daarvan zou best leuk uit kunnen pakken !
markos78 zegt
Uiteraard worden bovengenoemde introductiedata met minimaal 7 jaar uitgesteld… Waarna de helft alsnog wordt geschrapt….
Esprit_de_Flandre zegt
@markos78: PSA komt z’n beloftes meestal wel na. Komt goed dus…
moveyourmind zegt
Ze kunnen het nog bij Fiat, leuke kleine auto’s ontwerpen. Die Centoviente concept ziet er net zo briljant uit als de eerste Panda.
Niks, maar dan ook echt niks meer aan doen, laat maar komen!
dees zegt
Wtf, een logische beslissing van FCA.
De 1e die cabrio ziet er uit als iets wat goed verkocht kan worden.
lithiumion zegt
@dees: nee geen logische beslissing van FCA, maar van FCA-PSA, die is vanaf vandaag officieel
flutterby zegt
De 500 is perfect voor een elektrische aandrijflijn. Klein, hip, vaak als tweede auto en je wil er toch niet langer als een uur in zitten. Net als de e-Up en broertjes.
Dutchdriftking zegt
Het zou wat zijn als de Fransen de boel op orde krijgen!
kobus1967 zegt
Nu nog een elektrische Multipla.
Volvo_440_turbo zegt
Tip voor Fiat, lanceer de auto tijdens een of andere Pride!
gandini zegt
Het is dan wel zo verstandig om ook een Grande Punto opvolger op basis van de 208 / Corsa uit te brengen. Ten eerste hebben ze dan ook een elektrische auto in het b-segment en ten tweede is het historisch verantwoord (Corsa D en Grande Punto deelden ook het een en ander). Kunnen ze direct de naam “Uno” nog eens afstoffen.
vpowert zegt
Als ik me niet vergis moesten ze bij Opel opnieuw aan de Corsa beginnen toen ze bij PSA kwamen, om ‘m op het platform van de 208 te krijgen.
Wat zouden ze doen met de 500? Ontwikkeling omgooien om ‘m op het platform van de 208 te krijgen en de techniek van de (e-)208 gebruiken of doorgaan op wat al gedaan is, zonder de schaalvoordelen?
De huidige 500 is natuurlijk een A-segmenter en de 208 natuurlijk B-segment, maar het zou niet gek zijn om de 500 een niveautje op te tillen: grotere markt, beter marges en ruimte voor een vijfdeurs maakt het potentieel nog groter.
Ik ben benieuwd wat ze gaan doen.
vaakbenjetebang zegt
@vpowert: Als de nieuwe 500e al in maart onthuld wordt, zal dat vast niet op een PSA-platform zijn.
lithiumion zegt
@vpowert: FCA had al aangekondigd het A-segment te verlaten. Dat klinkt akelig, want dat is eigenlijk waar ze heel goed in zijn. Echter, als je bv, de 500 neemt en deze op gepaste wijze(ik ben benieuwd/wantrouwig Vwb de looks!!!) op het 208 platform zet, dan heb jemig steeds een cashcow, maar je niet meer in het minder verdienstelijke A-segment
lithiumion zegt
@lithiumion: ‘jemig’ moet zijn ‘je nog’…
vpowert zegt
@lithiumion: Helemaal mee eens. Ik vraag me nu af: zetten ze de ontwikkeling door of beginnen ze deels opnieuw maar dan op de basis van de 208? De tijd zal het leren.
lithiumion zegt
@vpowert: ik hoop t voor de groepen binnen FCA dat gaat werken. Dat hebben ze zo langzamerhand wel verdiend
flashevan zegt
Lijkt wel een 500Xe, zo hoog als dat ding staat