Volvo compenseert eigenaren van een Volvo EX30 na een reeks softwareproblemen.
Ik zeg altijd maar zo met een compleet nieuwe auto: wacht een paar jaar (of zelfs tot de facelift als je echt geduld hebt) en je hebt een betere auto te pakken. Het is toch vaak zo dat er gremlins naar voren komen in een eerste productiejaar. Even wennen hè, al die nieuwigheid. De populaire Volvo EX30 ontsnapt er ook niet aan.
Volvo EX30 softwareproblemen
De Zweedse Chinees had verschillende softwareproblemen, de Volvo EX30 kan namelijk last hebben van uitvallende schermen of stuurwielknoppen die niet reageren op de input. Ook zijn er gevallen bekend waarbij de auto niet wil opladen of dat de EX30 onverwacht een noodstop uitvoert. Daar blijft het niet bij. Er zijn tevens geluiden van EX30-rijders die klagen over onjuiste informatie met betrekking tot de resterende actieradius of een plotselinge reset naar de fabrieksinstellingen in het infotainmentsysteem.
Niet goed, geld terug
Tegenover Autocar zegt Volvo dat dit software gerelateerde problemen zijn voor de EX30 en het merk werkt aan een oplossing. Volgens dezelfde publicatie zouden sommige eigenaren zelfs hun auto hebben teruggeven aan de dealer. Daarbij zouden dealers het volledige aankoopbedrag hebben terugbetaald aan de klant.
Het ‘goede nieuws’ is dat softwareproblemen vaak opgelost kunnen worden met over-the-air updates. Terwijl Volvo hard werkt aan de verbetering van de software kun je in de tussentijd doorkachelen in de EX30. Het is onbekend hoe groot dit probleem nou echt is. Er zijn geen aantallen genoemd bij bovenstaande issues.
Het merk heeft in ieder geval wat werk voor de boeg. De EX30 heeft weinig fysieke knoppen. Zaken zitten verstopt in een scherm, dan moet de software wel goed werken.
Het is niet de eerste keer dat softwareproblemen en de Volvo EX30 in één adem worden genoemd. Vorige maand werd nog een terugroepactie aangekondigd vanwege een software issue.
potver7 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Maar dit zijn zoveel totaal verschillende klachten, gaat even duren voordat Volvo overal de oorzaak van gevonden heeft en een fix kan uitbrengen.
Trojan zegt
Volvo gaat al een aantal jaar niet zo lekker op het gebied van storingen. Zonde, is/was toch een mooi merk verder.
erik911 zegt
Chinesificatie van het verder ooit zo mooie Zweedse merk…
pomoek zegt
Naast dat fysieke knoppen terug moeten in de auto lijkt het me een goed idee om bepaalde menu structuren en de grafische interface van auto’s in een standaard formaat te vatten. Zodat je als bestuurder in alle auto’s op dezelfde plekken bepaalde functies kan vinden en je niet rot hoeft te zoeken naar bepaalde zaken. Dat maakt het voor autobouwers ook simpeler om die interface te ontwerpen en fouten uit te bannen.
rwdftw zegt
Veel autofabrikanten borduren nog voort op dat wat ze al hadden. En waar een auto vroeger gewoon moest rijden, je entertainment een apart systeem was en voor de route zat je vriendin/vrouw naast je met de Falk wegenkaart en de Shell stratengids….. Heb je nu een hoop computers nodig om te rijden.
Die omslag in ingezet door Tesla, maar zij zijn van scratch af aan begonnen met Ubuntu. Dat werkt nog steeds goed. De rest moest er ineens achteraan gaan rennen en dat is toch een heel stuk lastiger.
De koper let daar niet zo op, die wil hoog zitten en veel mee kunnen nemen. Ik hoop dat de overlast meevalt.
pomoek zegt
Ah, is dat Ubuntu? Wist ik niet, leuk weetje!
Marf zegt
Man man man ben je geboren voor 1950? Je rot moeten zoeken in een menu zeg je? Heb je geen smartphone? Bij elke nieuwe telefoon is het de eerste paar dagen/weken zoeken en dan wordt het een 2e natuur.
Hetzelfde geldt voor auto software. In auto software is de leercurve nog lager want normaliter gebruik je slechts een paar functies tijdens het rijden. Klimaat, rijdmodus, radio, volume en that’s it. Of ga jij elke rit tijdens het rijden de kleurtjes van je scherm wijzigen en je Bluetooth instellingen wijzigen en je rijhulp systemen opnieuwe instellen?
pomoek zegt
Tja, blijkbaar hebben sommigen tijd zat om een paar dagen/weken bezig te zijn met het uitzoeken van een menu structuur in de software van hun nieuwe auto. Ik zou zeggen: doe vooral wat je niet laten kunt. Voor al die anderen die wel wat beters te doen hebben dan, bij wijze van spreken, het via het menu instellen van de intervalsnelheid van de achterruitwisser dat via de ene auto gaat via home/auto/systemen/ruitenwisser/ruitenwisserinstellingen/achterruitwisser/interval/intervalsnelheid en bij de andere auto via apps/systemen/auto/achterruitwisser/instellingen/intervalsnelheid zou een zekere uniformiteit welkom zijn.
Fernando zegt
Volledig met je eens Pomoek. In iedere nieuwe auto is het anders.
apps/systemen/auto/deuren/achterklep/ruitenwisser/achterruitwisser/menu/divers/instellingen/intervalsnelheid.
Ik rij nog wel 40 jaar verder met de Saabs en Mustangs waar je met een eenvoudig hendeltje aan het stuur de intervalsnelheid van de ruitenwissers kan instellen. Die nieuwe troep die gemaakt is voor liefhebbers van Aaiphones en tablets is mijn ding niet.
MarcoM zegt
Maak dan alleen maar Volkswagens Kevers en Opel Kadetten, dan zijn we weer simpel bezig.
lowlow zegt
Droom vooral verder.
Zelfs de versnellingspook/richtingaanwijzer bestaat in 20 verschillende smaken en op verschillende plaatsen, laat staan de software
cdlop01 zegt
Zo’n geweldige auto toen deze op de markt kwam, de hemel in geprezen…. . Toen de eerste tests en meteen viel dit Chinese hok door de mand, krap, inefficient, matige afwerking etc maar uiteraard hadden de Chinezen daaraan gedacht door 250 tot 400 plus PK , zo viel de leasekudde alsnog massaal voor de Volvo.
En nu de ellende, lach me dood.
Volvo is kapot gemaakt, Chinese prut, ook de XC40 veel storingen en afwerkingsproblemen ondanks productie in belgie. Volvo S90 sedan, rampenbak, Chinese productie etc.
307-2.0-chipped zegt
Mijn hemel, wat een zaaddodend interieur zeg….
harrie zegt
Allemaal de schuld van de sjinezen, mijn echte Zweedse 240 had namelijk nooit last van software issues.
duke3 zegt
Ze kunnen in China alvast beginnen met een stevige reservering op de begroting aan te leggen. Afgaande op de berichten over de XC90 ziet het er niet veel beter uit.
hehe zegt
Ik mis iets in het artikel, wat is nu precies de compensatie die rijders krijgen?
Buiten dan dat enkele rijders de koop ongedaan gemaakt hebben.. dat is geen compensatie
utregcity zegt
Artikel is overgeschreven van Autocar.co.uk, dé Telegraaf onder de autosites. Leuk voor de clickbaits (daar en hier). Verder niets.
Jurgen zegt
Heeft de Zeekr X ook deze software issues?
mashell zegt
Maar Volvo gebruikt toch Android auto van Google? Dat is toch perfect?
Fernando zegt
De Zweedse Chinees? Zeg maar gewoon, de Chinees met Zweedse vlaggetjes.
Behalve een Zweeds kantoor vol met Chinezen en dat ze genoteerd staan op de Zweedse beurs is er nog heel weinig Zweeds aan.
gezondverstand zegt
Werkt die OTA altijd? Ook als je auto in een ondergrondse parkeergarage staat?