Mocht het zover komen dat er vanaf 2013 in grote steden milieuzones worden geïntroduceerd, dan kunnen ondernemers met oude stinkbusjes rekenen op compensatie. Dit is bepaald in een intentieverklaring tussen de rijksoverheid, acht grote steden, werkgeversclubs en de vervoerorganisaties EVO, TLN en KNV. Dus wanneer Bob de Bouwer vanwege de strengere regels een nieuw busje moeten kopen, dan draait hij daar niet alleen voor op en kan hij rekenen op compensatie.
Milieuzones zijn gebieden waar voertuigen worden geweerd die sterker vervuilen dan een vastgestelde norm. Hoe ondernemers in steden met een milieuzone straks mogelijk worden bijgestaan, is nog niet uitgewerkt. Waarschijnlijk wordt dit een investeringssubsidie of gratis krediet. Hoeveel geld voor de regeling beschikbaar komt, hangt af van het aantal steden dat een milieuzone invoert. De steden Amsterdam, Utrecht, Den Haag, Rotterdam, Tilburg, ’s-Hertogenbosch, Breda en Eindhoven onderzoeken dit jaar of milieuzones nodig zijn om binnen de Europese normen te blijven.
Steden waar de lucht te sterk vervuilt mogen per 1 juli 2013 een milieuzone voor bestelauto’s invoeren. Busjes moeten dan minimaal voldoen aan emissienorm euro-4. Dit zijn de bestelauto’s met een bouwjaar van 2006 en jonger. Vanaf 1 januari 2015 wordt de norm verscherpt naar euro-5 of euro-4 met een af-fabriek roetfilter.
De betrokken gemeenten beloven ondernemers met de milieuzones ook iets te bieden. Elke stad die zo’n zone instelt, zal bijvoorbeeld ruimere parkeer- en venstertijden toestaan voor schone voertuigen. Of bijvoorbeeld schone bestelauto’s gaan toelaten op busbanen of op extra laad- en losplaatsen.
De milieuzones werden door inmiddels ex-minister Cramer van Milieu op de agenda gezet, maar het plan leek even in de prullenmand te eindigen toen EVO begin 2009 zijn medewerking opzegde uit woede over het gebrek aan compensatie. Cramer had een slooppremie van 750 euro toegezegd, maar dat was volgens EVO een mager fooitje. Uiterlijk 1 januari 2012 moet de uiteindelijke regeling uitgewerkt zijn. (via: telegraaf)
lincoln zegt
en gelijk hebben de politici ..
NL belastingbetalers zijn toch maar domme varkens ..
en het economisch/milieutechnisch delict N/Z lijn zal er komen ..
Autogek zegt
Ja hoor, laten we het bedrijfsleven nog meer subsidie verstrekken. En wie mag dat dan weer betalen? Een Vito nieuw op grijs kenteken is bijna goedkoper dan een personenauto, aftrekbaar als bedrijfskosten, afschrijving, enz. En nu dit weer. Ik trek mijn portemonee wel weer. :(
lincoln zegt
@Autogek:
subsidie = corruptie .. weet je nog ??
en 1+1=2 ..
Afrikanen zijn trouwens gek op busjes ..
zet maar een bootje klaar in Antwerpen ..
Jipjj zegt
@Autogek: Je kan toch niet van iedereen verwachten dat ze een nieuwe bus aan schaffen, ook al is het voordelig met grijs kenteken, je mag alsnog zo rond de 20 000 aftikken! Dat heeft niet elke klusjesman even liggen..
Autogek zegt
@Jipjj: Ze kunnen er dan altijd nog 1 leasen. Maandelijk betalen dus dan niet in 1 keer hoge last. Waarom moet een burger wel sparen voor zijn auto en het bedrijfsleven niet?
CasperH zegt
Veel ondernemers, en zeker de ZZP-ers e.d. staan tijdens de huidige crisis onder druk. Zo gek is het niet dat de overheid zorgt voor een regeling waarbij juist die kleine ondernemingen niet direct hoeven over te stappen. Dat heeft niets met subsidie te maken, het gaat erom dat de gemiddelde glazenwasser, klusjesman of koerier niet meteen voor enorme investeringen komt te staan maar zich daarop juist even kan voorbereiden. Dat is overigens niet alleen bescherming van die ondernemers maar ook bescherming van de consument. Wat denken jullie dat er gebeurt met de prijzen van de glazenwasser als deze van de één op de andere dag een gloednieuwe bus moet kopen?
Autogek zegt
@CasperH: Ik wil je niet weer tegenspreken vandaag. Maar het is al langer bekent dat er strengere regels zouden komen voor bedrijfswagens. Dus het bedrijfsleven had daar allang rekening mee kunnen houden. Ze hoeven dus niet “ineens” een gloednieuwe bus aan te schaffen. Natuurlijk heeft de huidige crisis zijn sporen achter gelaten. Dus doe maar 2 jaar uitstel dan. Maar niet mijn belastinggeld weer richting het bedrijfsleven. ;)
En de prijzen blijven toch wel stijgen, met en zonder nieuwe bus. :)
CasperH zegt
@Autogek: een uitstelregeling of iets dergelijks zou inderdaad de oplossing kunnen zijn. Voor de rest wil ik je naar bovenstaande reactie verwijzen ;)
Autogek zegt
@CasperH: Die BTW die ze moeten afdragen wordt gewoon aan de klant doorgerekend. Ooit een rekening gezien waar geen BTW bij staat. Ja, duhh zwartwerk. ;) Daar verliezen ze dus niets mee.
Iedereen zal de komende jaren moeten inleveren. Dus begrijp ik helaas niet dat bedrijven wel voorrang krijgen met hulp van het Rijk. Hier al 2 jaar 2 huizen, omdat onze oude woning geen wil verkopen. Komt ook door de crisis. Waar is mijn compensatie van het Rijk? LOL, snik, snik.
Gewoon 2 jaar uitstel. Dan hebben ze dan nog zo’n 5 jaar om hun zaakje op orde te krijgen. Dat is toch een redelijke tijd Casper? :)
meneersander zegt
@DENNIS : is dat jou auto op de foto?
Laurens zegt
Typisch Prius’iaans geneuzel, wanneer erkent de overheid dat subsidies geen zin hebben :-)
OT: 2013, dan zijn die busjes 7 jaar oud en meestal al naar het buitenland verdwenen. Behalve die ene van de kringloopwinkel…
jamesBROWN zegt
Geen ‘milieuzones’ = geen compensatie nodig = geen gedoe = GRATIS
Rick-dos zegt
Kun je alleen maar toejuichen dit. Die kolere dingen moeten ook van de weg.
En als de belastingbetaler toch mee gaat betalen dan moeten ze die dingen ook een snelheidsbegrenzer meegeven. Plebs denken ook dat ze in een sportauto zitten, alleen hebben ze niet door dat er zich een file achter hun bestelbusje vormt.
Autogek zegt
@Rick-dos: Helemaal mee eens gewoon 80km op de rechterbaan en een inhaalverbod. LOL
Rick-dos zegt
@Autogek:
Precies! Zou paradijs op aarde zijn! ;)
@integralechubasco:
Ik wist het! Tokkie is je achternaam zeker? ;)
six-trey zegt
@Rick-dos:
I pitty the fool die denkt dat 80s een GMC van traag is ;)
integralechubasco zegt
@rick-dos
mijn grijskenteken multipla jtd met 300nm en 1305kg rijdt menig leaseslet het snot voor de ogen…
…kut, ik ben stereotype…
lincoln zegt
@integralechubasco:
als het goed is voldoet de 1.9 jtd aan de euro4 norm ..
ook al is ie ouder dan 2006 ..
lincoln zegt
staat er ook nog bij dat “schone” busjes privileges krijgen zoals extra parkeerplaatsen ..
tja .. waar hebben deze leugens eerder gehoort ??
die is wel eens eerder gebruikt ..
integralechubasco zegt
@lincoln
ook als je de EGR klep uitgebouwd hebt en heb zitten klooien met het vermogen? ik ben altijd de sjaak met dat soort dingen… ach man… misschien woon ik tegen die tijd wel op de bahama’s…
marcel zegt
@CasperH: precies met dit soort zielige verhalen over bakkertjes en koeriers wordt altijd weer goedgepraat dat er een gigantisch verschil is ontstaan tussen de autokosten voor bedrijven en particulieren. Tel je even mee: geen BPM, geen BTW, veel lagere MRB, en dan nu daarbovenop ook nog eens een subsidie? En waar denk je dat het geld vandaan komt om dit soort voordeeltjes uit te delen? Dacht je dat de overheid nu zei: we doen het wel even een jaartje zuinig aan? Nee hoor: we verhogen de MRB gewoon lekker met 8%!
Nee, van dit soort verhalen wordt ik echt niet vrolijk. En al helemaal niet als ik zie bij hoe veel van de snelwegongevallen die ik bijna dagelijks passeer er één of meer van die krengen betrokken zijn.
Ik sluit me helemaal aan bij enkele anderen hier: dit is een mooie aanleiding om dan ook maar snelheidsbegrenzers verplicht te stellen voor deze bouwvakkersbolides.
CasperH zegt
@marcel: BPM ben ik met je eens, die zou niemand moeten betalen. BTW is een kip-ei verhaal. Aan de ene kant mag je die als ondernemer terugvragen, aan de andere kant moet je BTW afdragen over je verdiensten. Die tarieven verschillen wel per beroepsgroep, dat is waar. Maar uitgaande van een gelijk tarief op inkomsten en uitgaven zal een ondernemer die winst maakt meer afdragen dan dat hij terugkrijgt.
Iemand is nu eenmaal als zelfstandige gestart met een bepaald uitgangspunt dat is gebaseerd op bestaande regelingen en voorzieningen. Ik zeg niet dat die regelingen en voorzieningen terecht zijn, maar ze in één klap om zeep helpen is de doodsteek voor kleine zelfstandigen. Het zou hetzelfde zijn als in één keer de hypotheekrenteaftrek volledig ongedaan maken. Het kán simpelweg niet.
Laurens zegt
@marcel: ben je in de war met een Prius :-) Van de berijders van dat soort subsidiehokken zou ik nog geen Duitse fiets kopen…
integralechubasco zegt
@rick-dos
mijn achternaam is integralechubasco… :roll:
lincoln zegt
@integralechubasco:
een Multipla diesel opvoeren ??
er overkomt me een gevoel van verwarring ..
integralechubasco zegt
@lincoln
klopt… je kunt er ook goed vrouwen mee versieren… scheelt je dure drankjes…
timberleek zegt
@autogek
ook met leasen kan het een hele dure zaak worden. Zeker als je een wat groter bedrijf hebt. Daar worden de busjes vaak in trappen afgeschreven. Als dan ineens heel veel busjes onbruikbaar worden is het niet te betalen om voor elke een nieuwe neer te zetten.
Autogek zegt
@timberleek: Standaard wordt een bedrijfswagen in 5 jaar afgeschreven. Dus als ze pas over 5 jaar aan de eisen moeten voldoenkunnen ze er dus al rekening mee houden als ze hun wagenpark moeten vervangen dat ze Euro5 norm wagens moeten aanschaffen. ;)
timberleek zegt
@marcel
die busjes mogen ook gewoon 120, of je het nou leuk vindt of niet.
En begrenzen heeft geen fuck zin, de jakkeraars halen de begrenzer er gewoon af of gaan met 0.1 km/h verschil een ander inhalen. Krijg je alleen ergenis van.
En veel ongelukken gebeuren door jakkerende busjes, klopt. Maar dat is maar een heel klein deel van de ‘bouwvakkers’. Er rijden ook zat normalen tussen.
O en trouwens, het andere (ongeveer net zo grote) deel van de ongelukken wordt veroorzaakt door klevende, seinende, middelvingeropstekende, afsnijdende, enz enz enz dikke nekken leaserijdende ‘managers’ etc. Die kunnen er ook een hoop van. Allemaal volgens de ’tis toch mijn auto niet’ redenatie en allemaal douwen.
timberleek zegt
@autogek
o ik had helemaal niet gezien dat het op een termijn van 5 jaar was.
te snel gelezen
Dan is het inderdaad een heel ander verhaal
Bob zegt
@CasparH
Een bepaald uitgangspunt dat gebaseerd is op bestaande regelingen en voorzieningen? Dat wil zeggen dat regelingen voor de eeuwigheid moeten duren, ook al zijn ze inmiddels achterhaald of onbetaalbaar geworden. Bovendien een beetje ondernemer is toch wel flexibel en toch niet afhankelijk van een overheid.
Cantago zegt
Klinkt als discriminatie? Als je alleen met een schoon voertuig naar binnen mag! Wordt het in de stad niet uitgestoten, dan wel ergens anders! Bah, hypocriet gedoe. Verzin iets wat echt zoden aan de dijk zet ipv HEEL veel geld kosten alleen ELLENDE oplevert, en NIKS voor het milieu!
Jelle zegt
Wat een totale onzin weer. Politiek Nederland weet van linksigheid niet meer hoe gek ze het allemaal wel niet moeten maken. In 2013 zijn busjes uit 2006 of vroeger minimaal 7 jaar oud. Enkele jaren later zijn die bussen toch compleet afgeschreven en moet een ondernemer alsnog een nieuwe bus kopen. Maar nee hoor, laten we met z’n allen een nieuw busje voor hem kopen…
jan1666 zegt
de Vito kost 16k zonder opties. Wat heeft personenauto-nederland voor 16k? een Dacia Duster natuurlijk!
sjazz zegt
hela en ons bedford busje dan uit 1976??? Speciaal opgeknapt als bandbus…
Geldt bovenstaand verhaal ook voor oldtimers?