Er komt een compactere Cybertruck aan. Op de grote is het ook nog een wachten.
Natuurlijk is het geweldig dat Tesla alles net even anders aanpakt dan normaal, maar het is soms niet altijd even duidelijk wat er precies gaat gebeuren.
Aan de ene kant hebben ze de eerste generatie Roadster, Model S, Model X, Model en Model Y redelijk op tijd op de markt gebracht. Niet zo snel als ze aanvankelijk beloofd hadden, wellicht. Maar wel op tijd genoeg om de concurrentie qua aandrijflijn en batterij voor te zijn.
Twee jaar geleden aangekondigd
Maar de andere modellen laten wat langer op zich wachten. Denk aan de Tesla Semi (aangekondigd in 2018), Roadster (2017) en natuurlijk de Cybertruck 2019. Dat de Roadster wat langer op zich laat wachten is logisch, een nichemodel wordt ook bij reguliere fabrikanten weleens uitgesteld. Maar die Cybertruck is toch wel een dingetje.
Met name omdat de auto al dik twee jaar geleden is aangekondigd, maar nog steeds niet op de markt is. Dat niet alleen, de concurrentie zit ook niet stil. Denk aan de Rivian R1T, Ford F-150 Lightning, Hummer EV1 en de elektrische Chevrolet Silverado. Het ziet er naar uit dat de Cybertruck dit jaar nog niet gaat komen.
Compactere Cybertruck
Dat wil niet zeggen dat ze bij Tesla op hun handen zitten. Sterker nog, volgens een Trip Chowdhry – een doorgaans goed geïnformeerde analist – is het niet zozeer het wachten op één Cybertruck, maar komt er ook een tweede model. Daarvan kunnen we al heel erg snel de eerste beelden verwachten, aldus de analist. Volgens Trip Chowdhry wordt de compactere Cybertruck niet onthuld op het moment dat de Q4 en 2021 cijfers bekendgemaakt worden.
De analist schat zelf in dat de compacte versie van de Cybertruck in Maart zal worden onthuld. Op zich is dit helemaal geen onlogische gedachtegang. Er zullen genoeg mensen die zijn knotsgekke Cybertruck willen hebben, maar hoeft ‘ie ook weer niet zó groot te zijn. Vergeet ook niet dat de F-150 in verschillende maten te krijgen is. Dat niet alleen, er staan zelfs twee modellen – de Ranger en Maverick – onder. Elon Musk noemde het idee van een kleiner model al in 2020, dus nieuw is de gedachte niet.
Via: Teslarati.
bernoulli zegt
Wel ff een aanbetaling doen.
flutterby zegt
@bernoulli: van 100 hele euro’s.. Persoonlijk verwacht ik de originele CT niet in Europa maar maak mij geen zorgen om de reservering van €100 hoor.
mashell zegt
Als Tesla de cybe- truck-compact nu onthult begint de ontwikkeling volgend jaar en start de productie niet voor 2028. Tenzij ze geen super geavanceerde (nog niet bestaande) 5860 (of een andere Limburgse postcode) batterijcellen gebruiken en het gewoon alternatieve carrosserie variant op de Model 3 is, dan kan de productie al in 2024/2025 starten.
Tesla wordt steeds meer een gewone fabrikant, eerst een conceptmodel met fantasie techniek laten zien en dan komt 5 jaar later het genormaliseerde productiemodel en dan valt het toch allemaal een beetje tegen.
flutterby zegt
Tesla richt zich alleen op de grootste doelgroepen want daarmee halen ze schaalvoordelen. Ik durf nu wel te zeggen dat we geen nieuwe modellen hoeven te verwachten waar ze er geen miljoen van per jaar kunnen verkopen. De markt voor een iets kleinere pickup is nihil als die niet aanzienlijk goedkoper is.
De Roadster, S en X zijn uitzonderingen vanwege legacy of prestige. Semi is vervolgens weer een verhaal apart.
mashell zegt
In 2021 zaten de totale Tesla verkopen nog onder het miljoen. Waarbij de Model S en X (in afwachting van de facelift) wel enorm weinig verkochten. Als die na de facelift niet snel weer serieuze aantallen maken heeft het geen zin er mee door te gaan. Cybertruck gaat niet aan de miljoen komen (veel te duur), Het is twijfelachtig of de roadster en semi ooit nog komen. Model 3/Y krijgen nu al steeds meer concurrentie (waarvan de Koreanen nu zelfs al betere wagens bouwen), een miljoen per jaar voor Tesla lijkt me steeds moeilijker te gaan worden.
flutterby zegt
@mashell: in de VS was de CT destijds te reserveren voor $35-40k dacht ik. Hoezo te duur? De concurrentie verkoopt amper pickups voor dat bedrag laat staan elektrisch. Zeker als commercieel voertuig is de CT straks spotgoedkoop (zodra de instapper leverbaar wordt in 2023-2024).
mashell zegt
Alles aan de Cybertruck ademt dat het juist allerduurste model van Tesla wordt, de grootste, het zwaarste, de nieuwste batterijen.
rolov zegt
@mashell: dat idee kreeg ik nooit. Simpel uitgevoerd kreeg ik meer het idee . De rivian of de f150 zijn echt uitgebreid .
SimonMc zegt
“Het is twijfelachtig of de roadster en semi ooit nog komen.”
PepsiCo krijgt deze maand 15 Semi’s…
mashell zegt
We wachten even op de foto’s met de glimmende managers en sleutels want veel meer dan een gerucht is dat tot nu toe niet.
(ooo--V--ooo) zegt
Tesla wordt dan wel gezien als trendsetter, maar hier volgen ze toch echt de trend van Alfa Romeo. Hij komt echt in
2019, 2020, 2021, 2022, 20232024power369 zegt
Dat de Roadster uitgesteld is is opzich te begrijpen. Maar 5, 6 of misschien wel 7 is bizar, zeker omdat er behoorlijk wat aanbetalingen zijn geweest die zeker geen 100 dollar waren. Tesla’s voordeel was altijd dat ze iets bouwden wat ver voor de concurrentie uit was, dat is nu niet meer van toepassing.