De compacte Tesla Model 2 wordt een ID3-concurrent. En een concurrent voor alle betaalbare EV’s eigenlijk.
De tijd lijkt een beetje te stageneren bij Tesla. De Model S (2012), Model X (2016) Model 3 (2017) en Model Y (2020) vormen nu de ruggengraat van het modelgamma. In een poging tot werelddominantie met Dr. Evil-esque vormen wil Tesla uiteraard alleen maar meer, meer, meer verkopen.
Op dit moment zijn ze heel erg druk bezig met de Semi (een elektrische vrachtwagen) en de Cybertruck (een elektrische pick-up). Heel erg tof natuurlijk, maar voor ons in Europa niet zo heel erg relevant. Op dit moment loopt het storm met de Model Y die met name in standaarduitvoering zeer interessant is. Maar ook die versie kost alsnog 50 mille en is naar Europese maatstaven vrij groot.
Onder de Model 3 (ja, echt!)
Gelukkig schijnt Tesla druk bezig te zijn met een model speciaal voor Europa. Of althans, eentje die in Europa en China erg populair moet zijn. De auto luistert naar de naam Tesla Model 2 en dat impliceert automatisch dat deze onder de Model 3 staat.
We konden over de compacte Tesla Model 2 een tijdje geleden al informeren. Toen was de consensus dat het model al in 2023 op de markt zou komen. Het gaat je niet verrassen, maar die deadline gaat Tesla niet halen. Dat meldt het Franse Automobile Magazine. Elon Musk heeft de productie uitgesteld met een jaartje naar 2024. Nu is het met Tesla altijd koffiedik kijken, want in 2023 onthullen kan ook betekenen dat je in 2025 er nog niet in rijdt.
Productie compacte Tesla Model 2
Neem de Tesla Cybertruck, dit was destijds (in 2019) de eerste elektrische pick-up, maar in de tussentijd zijn de GMC Hummer EV, Ford F-150 Lightning, Rivian R1T én Chevrolet Silverado EV op de markt en is de Cybertruck er nog steeds niet, 3 jaar na de onthulling.
Terug naar de Tesla Model 2. Volgens Automobile Magazine gaat deze in Shanghai en Berlijn in elkaar schroeven. Of Tesla de Model 2 ook op de thuismarkt gaat aanbieden, is niet bekend. Het zou zomaar kunnen dat dat niet gaat gebeuren. Qua specificaties is er nog niet veel bekend, maar wel dat Tesla zich richt op gewichtsreductie, slimmere acties en een minimale range van 400 km.
In de tussentijd wordt dit segment drukker en voller. De Volkswagen ID3 is de gedoodverfde concurrent, maar er zijn er natuurlijk meerdere. Denk aan de Cupra Born, Renault Mégane E-Tech Electric, Citroën ë-C4, Nissan Leaf en de MG 4.
Meer lezen? Deze 11 EV’s kunnen het snelste laden!
grandmasterb zegt
Die ziet er wel erg prematuur uit, waarschijnlijk pas over 3 jaar op de markt.
Waar blijft trouwens de Tesla roadster? Daar zitten we ook al jaren op te wachten.
harrie zegt
Het is een 3 jaar oude schets
Flutterbear zegt
Tesla heeft hier ook niets over bekend gemaakt. Pure speculatie op “er komt een kleiner model”. Zelfs de naam is speculatie, waar vervolgens op gespeculeerd wordt dat die kleiner wordt..
De Roadster is even naar achtergeschoven omdat het weinig toevoegt voor de missie en de hele markt het lastig was om onderdelen te vinden.
mashell zegt
Zou de Roadster uberhaupt nog komen? Het is al meer dan vijf jaar geleden dat deze is voorgesteld. Nu de Semi eindelijk af is, moet de Cybertruck eindelijk op de markt en dan moet er serieus aan vervanging van de Model 3 gewerkt gaan worden (er van uitgaande dat de Model S en X gewoon geschrapt gaan worden en de Cybertruck het topmodel wordt). Of ze capaciteit hebben om een Model 2 (hoe kleiner de wagen, hoe moeilijker deze rendabel in de markt te zetten) moet nog maar eens blijken.
Flutterbear zegt
Hoezo moet de 3 vervangen worden? De nieuwe S en X zijn pas sinds deze maand weer leverbaar..
Flutterbear zegt
Tesla heeft hier ook niets over bekend gemaakt. Pure speculatie op “er komt een kleiner model”. Zelfs de naam is speculatie, waar vervolgens op gespeculeerd wordt dat die kleiner wordt..
De Roadster is even naar achtergeschoven omdat het weinig toevoegt voor de missie en de hele markt het lastig was om onderdelen te vinden.
lekkerlinksrijden zegt
De nieuwe Mini en Smart komen er ook aan, dus dat gaat veel concurrentie opleveren.
kas_par zegt
Tja… Tesla en vernieuwing. Ze staan al heel lang nagenoeg stil. Daarmee lopen ze qua software en accu nog steeds voor op de rest, maar wat al het andere betreft is de Tesla gewoon gedateerd, saai en een matige auto voor het geld. Een nieuw, kleiner model is erg interessant! Maar eerst zien, dan geloven.
CYBRTRK zegt
Tesla vernieuwd juist constant hun auto’s, alleen hoor je daar niet zo veel over omdat het geen facelift of dergelijke genoemd wordt. Maar een model 3 uit 2017 is wel wezenlijk anders dan een model 3 uit 2022
hehe zegt
Een nieuw model Tesla juich ik alleen maar toe.
Maar volgens mij bepaald de hoeveelheid accu toch voor een groot deel de prijs van een EV.
400 km. range lijkt me dan ook best veel.
250 km. en een prijs onder de 30k zou prima zijn.
jensoffbutton zegt
Dat is dat tussen een Dacia Spring en een Mazda MX30.
Ik zie Tesla met hun model wel nog op 300-350 range mikken, maar dan met een heel kaal interieur.