Een compacte sportsedan kun je eenvoudig vinden voor minder dan 30 mille, maar welke moet je hebben?
Het is best opmerkelijk dat we zoveel bijzondere aanvragen krijgen. Allereerst: heel erg bedankt! Daardoor kunnen wij deze rubriek maken. Ondanks dat alles en iedereen in een crossover zit tegenwoordig, is dat niet het geval met de aanvragen. Daar komt een crossover ook wel voor, maar bij lange na niet zoveel als de nieuwe autoverkopen doen vermoeden. Dat komt ook natuurlijk omdat we veel aanvragen voor gebruikte auto’s krijgen. Dan zijn crossovers vaak wat dorstiger, zwaarder en duurder in onderhoud. Toch dingen die meespelen als je een occasion koopt.
Autoblog-lezer Pim maakt het helemaal bont, want hij zoekt een sedan! Ja, een sedan. Vier deuren en een kofferklep. In principe werkt dat altijd: vier tot vijf personen en hun bagage kun je meenemen. Pim heeft zichzelf nog niet vermenigvuldigd, dus hij heeft nog niet een heel erg grote auto nodig. Nee, een compacte sedan is prima. Pim is nog niet heel erg oud (29) en wil wel iets dat een beetje leuk stuurt. Het mag wel een klein beetje een sportieve sedan zijn.
Hij heeft nu een Renault Clio 4 uit 2013 en die kan er binnenkort uit. Niet omdat de auto op was, maar vooral omdat Pim een nieuwe baan heeft. Van harte gefeliciteerd, Pim! Hij heeft zo iets meer financiële ruimte voor een nieuwe auto. Het is niet alleen omdat er meer geld voor handen is dat Pim een nieuwe auto zoekt, hij gaat ook iets meer rijden. Dus iets meer comfort dan de Renault zou prettig zijn. Het mag eventueel ook een hatchback zijn, maar de voorkeur van Pim gaat eigenlijk uit naar een sedan. Dat vindt hij verreweg het leukst!
De wensen en eisen voor een sportieve sedan voor 30 mille zijn als volgt:
Huidige auto, vorige auto’s: | Renault Clio IV uit 2013 (huidig), VW Polo uit 2018 (vorige), Peugeot 206 (1e) |
Koop / lease | Koop |
Budget | Tot en met 30.000 euro |
Jaarkilometrage | +/- 20.000 |
Brandstofvoorkeur | Benzine of hybride |
Reden aanschaf andere auto | Nieuwe baan met meer kilometers |
Gezinssamenstelling | Me, Myself and I |
Voorkeursmodellen: | Japans of duits, vooral sedans spreken mij aan |
No-go | Geen |
Mazda 3 SkyActiv-X Luxury (BP)
€ 30.950
2022
7.500 km
De meest verstandige keuze qua compacte sportsedan die je maar kunt maken is de Mazda 3. De auto is amper een jaar oud en heeft nauwelijks kilometers erop staan. Natuurlijk, je gaat er nog op afschrijven, maar de onderhoudskosten zullen de komende jaren heerlijk laag zijn. Ook heb je die lekker lange fabrieksgarantie.
De SkyActiv-X-motor van Mazda is een bijzonder geval waarmee het mogelijk moet zijn om behoorlijk zuinig te rijden. We testen het graag een keertje uit, want de techniek (variabele compressie) is erg bijzonder. Qua uitrusting zit het meeste erop. Heel erg ruim op de achterbank is dit model niet, maar we gingen met dit advies er niet vanuit dat dat een rol speelt.
Honda Civic Sedan 1.5 VTEC Turbo Elegance (FC)
€ 27.900
2020
25.000 km
Voortbordurend op de Mazda is er ook deze Honda. Ondanks dat dit ook een Japanse C-segment compacte sportsedan is, kan het contrast niet groter. Smaak is subjectief, maar we vinden de Mazda mooier. De Honda Civic is erg origineel en herkenbaar. Mede door die rare vormen is de Civic overigens wel aanzienlijk ruimer, dus het uiterlijk heeft nut.
De motor is een 1.5 VTEC turbo en doet niets denken aan de goede oude tijd, maar het is een prima soepel naaimachientje met behoorlijk goede prestaties en een aangenaam verbruik. Het enige dat de Civic niet echt is, is sportief. Je kan behoorlijk wat sportieve upgrades krijgen vanuit Japan en de VS, maar we gingen er niet echt vanuit dat dit een project-auto gaat worden.
BMW 330e M Sport (F30)
€ 29.900
2017
35.000 km
Sportief, hybride, sedan. Ja, hoor, tuurlijk. Ook als je zoekt naar een compacte sportsedan, dan kom je automatisch bij BMW uit. Het is een D-segmenter met de ruimte van een C-segment auto. De BMW 330e was destijds een van de eerste plug-in hybride sportsedans die ook daadwerkelijk leuk is om te rijden. Je moet even zelf de afweging maken hoeveel kilometers je maakt en wat voor kilometers dat zijn. De 330e is ijzersterk op relatief korte stukjes, maar iets dorstiger op de langere stukken.
De 330i zonder alle hybride-onderdelen is een stuk lichter en daardoor aanzienlijk prettiger om mee te rijden. En echt een zuipschuit is de 330i ook weer niet, zeker niet in vergelijking met de vroegere atmosferische zescilinders. Onze voorkeur zou uitgaan naar een 330i zonder hybride-aandrijflijn, maar gezien de wensen en eisen begrijpen we helemaal als je kiest voor de batterijversie van de BMW 3 Serie.
Lexus IS300h F Sport (XE30)
€ 27.950
2015
90.000 km
De Lexus IS300h is een van de meest geschikte auto’s voor Nederland. In ons landje rijden we niet heel erg door: op de snelweg rijd je meestal tussen de 80 en de 100 km/u en ’s avonds ben je blij als je 120 kan. Je hebt dus helemaal geen 300 pk nodig om met het verkeer mee te kunnen. De aandrijflijn van deze Lexus is ijzersterk op deellast. De combinatie met de elektromotor is typisch Toyota: bijna naadloos.
De viercilinder is dat helaas ook: behoorlijk futloos. De wegligging is trouwens wel uitstekend, dit is nog altijd een achterwielaangedreven sportsedan. Alsnog een geslaagde compacte sportsedan dus. Het infotainmentsysteem is wel eventjes wennen, maar waarschijnlijk plak je toch vrij snel je smartphone op een Brodit. Qua betrouwbaarheid staat de Lexus IS wel op een eenzame hoogte. Er gaat bijna niets aan kapot, in tegenstelling tot de aanzienlijk kwetsbaardere Duitsers.
Alfa Romeo Giulia 2.0T Super (952)
€ 29.950
2018
65.000 km
We kunnen ‘m niet niet benoemen. Dat begrijp je zelf ook wel. Je bent op zoek naar een Japanse of Duitse sportsedan voor 30 mille en we adviseren een Italiaan. Het is een Alfa Romeo dus dan mag het. Nieuwe is een Giulia tegenwoordig behoorlijk prijzig en het occasion-aanbod is niet erg groot. De twee hoogtepunten van de Giulia zijn de besturing en het onderstel. Dit is een rijdersauto. Daardoor is het jammer dat het ESP niet uit kan.
Qua afwerking en materialen is het geen Duitse auto, maar heel groot is het gat ook niet. Althans, in vergelijking met de toenmalige concurrenten. Het infotainmentsysteem is ook een beetje ‘meh’, maar het is bruikbaar. De motor van de Alfa Romeo Giulia heeft een leuke verrassing, want de 200 pk versie is gewoon een terug-getunede 280 pk variant. Met een eenvoudige chip zit je al op 300 pk, niet dat je het nodig hebt maar het maakt van een sedan wel een sportsedan. Qua betrouwbaarheid doen ze het goed deze Alfa’s, getuige het Alfa Romeo Giulia Aankoopadvies!
Jaguar XE R-Sport (X760)
€ 27.940
2017
40.000 km
Het is eigenlijk van de zotte dat we zo vaak de Giulia aanhalen en de Jaguar XE gewoon vergeten. Ook deze Jaguar is een achterwielaangedreven sportsedan met een 200 pk sterke turbomotor. Het is een cliché, maar de Jaguar XE heeft echt baat bij een R-Sport pakket. Dat maakt ‘m net eventjes af. Ook een setje grote wielen doet wonderen. Dan is de auto misschien wel mooier dan de Alfa Romeo. Het interieur van de XE is gewoon prima.
De middentunnel ziet er geinig uit en het stuurwiel ligt lekker in de hand, maar het heeft niet de grandeur van een Mercedes-Benz C-Klasse. In het budget zijn er voldoende exemplaren te vinden. Het enige wat wel even een dingetje is, is onderhoud. Er zijn niet heel erg veel Jaguar-dealers en/of specialisten. En in tegenstelling tot de X-Type is dit geen omgekatte Ford Mondeo. Dan komen we bij het voordeel van de Jaguar XE: het is niet alleen een fraaie auto, maar ook een vrij zeldzame. Dat levert een betere conversatie op dan “heb jij ook al een BMW?”
Semi-yolo: Audi S3 Limousine (8V)
€ 29.950
2016
115.000 km
Als je niet een hele grote auto nodig hebt en een sedan wil, kun je kijken naar deze compacte sportsedan. De Audi S3 Limousine is een perfect totaalpakket. Het model ziet er chic uit. Sterker nog, eigenlijk is deze S3 sedan zelfs mooier dan het huidige model. In grote lijnen zijn de motor, bak en het chassis overigens ook hetzelfde. De motor van deze rappe Audi is standaard al erg prettig met 300 pk en 400 Nm.
Collega @RubenPriest heeft aangetoond dat je vrij eenvoudig (veel) meer eruit kunt halen. Het fijne aan de S3 is dat je wel de rijeigenschappen van een compactere auto hebt, maar dat het je alsnog een luxe interieur hebt. Die vierwielaandrijving heb je niet nodig, maar het is wel erg lekker om altijd voldoende grip te hebben. Zeker met vochtig en koud weer is het een fijne toevoeging. Check hier het Audi S3 (8V) Autoblog Aankoopadvies voor alle aandachtspunten.
YOLO: Mercedes-Benz CLA 45 AMG (C117)
€ 29.950
2014
120.000 km
Een stapje hoger staat de Mercedes-Benz CLA 45 AMG. Een toffe compacte sportsedan en dankzij de motor een waar bommetje. Net als de Audi S3 is dit een premium C-segment sedan. Collega @jaapiyo zou wijzen op de basis van de auto, maar laat je dat niet weerhouden om lol te hebben. De CLA45 AMG heeft maar liefst 360 pk, waarmee je in minder dan 5 tellen naar de 100 km/u knalt. Onderhoud en onderdelen kunnen wat prijziger zijn, het is immers een iets oudere Mercedes.
Heel erg mooi oud wordt de Mercedes-Benz niet, alhoewel de Shooting Brake dan misschien een goed alternatief is. Ook een mooie kleur doet wonderen. Wel is het een apparaat dat altijd een glimlach op je gezicht weet te toveren. De DSG-scheetjes, de iets luide brul uit de eindpijpen, de bruuske schakelmomenten: verfijnd is het allemaal niet, maar het maakt rijden wel een stukje leuker. Overigens kun je er prima mee over de snelweg cruisen met 100 km/u. Lees ook aandachtig ons Autoblog Aankoopadvies van de CLA (C117).
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
camber24 zegt
Ik zou lekker voor de Jaguar gaan. Met de rest is zeker niks mis, maar die Jaaaaag zie je nu eenmaal niet zoveel, is een lekker sturend apparaat, en heeft mijns inziens een van de mooiste interieurs van de laatste jaren. Anders zou ik een BMW 330i boven de 330e verkiezen. En als je van tunen houdt, pak een 320i en ga er lekker op los.
crashingduke zegt
Misschien niet heel verrassend, maar doe mij maar de Jàààg. En dan ga ik heel jaloers naar de Lexus kijken.
mondeoscti202 zegt
Precies, helemaal mee eens.
kniesoor zegt
Als je 20K kilometers per jaar gaat rijden is de aanschaf van een oto met een (heel) lage kilometerstand wel een hoge prioriteit, denk ik. Dan kan je er tenminste even mee vooruit. Wat dat betreft is de Mazzzda wel een mooie propositie. De Jaaaaag ook. De CLA AMG is vast een feesjt om te rijden, maar al 9 jaar oud en 120K kilometers op de klok zijn waarschijnlijk wel ingrediënten voor wat hogere garagerekeningen. Iets wat bij een AMG sowieso al het geval is, zo leert de ervaring.
Enfin, het is natuurlijk altijd een heel persoonlijke keuze. Benieuwd waar de aanvrager uiteindelijk voor kiest 🙂
cloverleaf zegt
Een kniesoor die daar op let. Maar wat je kwijt bent aan onderhoud bij de wat ervarener exemplaren ben je weer kwijt aan afschrijving bij de Mazda of de Honda. Broekzak / Vestzak.
wimof zegt
Maar je begint bij hetzelfde bedrag, dus logische kniesoor heeft volkomen gelijk.
cloverleaf zegt
Het gaat nu om afschrijving vs onderhoud. Bij verkoop in de toekomst is het dan broekzak vestzak.
ouwedibbes83 zegt
Gedeeltelijk waar, in deze vergelijking. Een nieuwere wagen is afschrijven, een ouder bommetje is duur in onderhoud.
Als ik zoveel zou rijden, zou ik een bijna nieuwe auto zonde vinden. Want er staat al snel 50K extra op de teller. Dan kun je m beter met wat km’s ervaring kopen. Bv 40-50K, als je graag jong gebruikt rijdt.
Mijn voorkeur zou eerder gaan naar meer opties bij een wagen die veel gereden heeft in korte tijd. Vaak gecombineerd met goed onderhoud.
Tonnie zegt
Of, juist niet. Ik rijd dat ook ongeveer en heb m’n lease ingeruild op een €600 kostende sedan uit ’97. Na anderhalf jaar iets meer dan dit bedrag aan onderhoud kwijt, ding heeft ruim 2 ton gelopen en kan nog wel een paar jaar mee. En behalve evt modern infotainment en veiligheidsfeatures mis ik niks wat op een nieuwe auto wel zit. Het onderhoud is juist goedkoop, omdat de auto zo simpel is. Dit lijstje spreekt me ook wel aan, mocht er ooit iets anders komen. Dan zou ik wel kiezen voor de jag of de alfa. Audi’s vind ik normaal niet zo bijzonder (m’n lease audi beviel ook niet zo), maar zo’n a3 sedan is wel echt heel erg fraai, alle verhoudingen lijken daar te kloppen.
EJS zegt
Hoe meer je rijdt hoe verder afgeschreven je je auto moet kopen. Ik rijdt de afgelopen 10 jaar ergens tussen de 35.000 en 70.000 km per jaar(dat laatste maar één jaar gelukkig!) en heb wel eens uitgerekend wat een (bijna) nieuwe auto me aan afschrijving alleen kost. Het onderhoud op een iets oudere auto is daar een schijntje van. De 3 jaar in nieuwe lease auto’s heeft me ook geleerd dat je daarmee niet altijd minder stil staat dan met oude auto’s. De auto waar ik tot op heden het minst mee heb stil gestaan per kilometer (en langer dan 3 maanden in gereden heb, want de Aygo die ik ooit 2 maanden als voorloop auto had scorede nog beter) was een Saab 93 die getuned was van 150pk tot 270 pk en die ik met bijna 4 ton verkocht omdat ik 6 zitplaatsen nodig had.. dat klinkt idd niet echt als een recept voor een betrouwbare auto, maar ik kocht hem van een liefhebber die er echt heel veel geld in gestoken had, voor een hele schappelijke prijs.
AudiRS zegt
330e, Guilia of XE.
De A45 komt standaard met nektasje en bontkraag.
leaper035t zegt
The Jaaaaagg please. Die wordt er alleen maar mooier op!
shibby zegt
Een 330? Ik zou een 320 pakken en die naar de betere chipboer brengen, 260pk is geen enkel probleem
camber24 zegt
Exact dit.
pier zegt
Voor mij de Mazda, met uitzondering van de Honda is de rest al 4-7 jaar oud en de Benz zelfs 9 jaar. Bijna nieuwe auto, fraai van buiten en van binnen. Wel de 150pk of 186pk variant nemen en met handbak.
Paul58 zegt
Voor mij zou het zeker de Jaaaag of de Guul zijn. Beide lekker sportief en prachtig design wat je niet op elke straathoek ziet.
Lichte voorkeur Giulia vanwege de motor en het onderstelsel, met andere software toch 300-310pk. Rond de 5 sec naar de 100 is wel netjes voor een 4 cilinder van dat formaat.
Dutchdriftking zegt
De Giulia past wel perfect in de aanvraag. Één proefrit en je bent overtuigd. Dat ESP krijgt een chiptuner wel uit.
cloverleaf zegt
Wel echt een hele leuke aanvraag met veel mogelijkheden. 20k per jaar en veel korte afstanden icm thuis laden dan wordt een hybride best wel interessant. Aangezien de 3 sedan wel heel erg saai oogt zou ik dan voor de Lex gaan. Rijd Pim vaker langere afstanden dan zal ik dat accupakket lekker vergeten en linea recta voor de Alfa gaan. Een blauwe Veloce met pornorood leder interieur en antraciete velgen. Maar ik heb dan ook wansmaak. De Jag blijft ook heel erg mooi. Zwart van buiten / zwart van binnen past uitstekend bij die wagen. Zit er zelf ook wel eens naar te kijken. Als ik zelf 10 jaar jonger en geen gezin zou hebben dan zou ik eerder 20k uitgeven en wat ouders rijden en 10k stukslaan op een hele brute vakantie in Zuid Oost Azië! Tegenwoordig schijnt dat “jezelf terugvinden” te heten ofzo.
sabrerator zegt
Hmmm. Tja.
Ik zou de Jaaaag moeten adviseren. Maar ik zou op 29-jarige leeftijd voor de Mazda gaan, of de Giulia.
De rest vind ik een beetje “oude mensen” auto’s.
En ik hou niet van de Callum-Jaguars.
Crosscabouter zegt
Ik heb deze advertentie op AutoScout24 gevonden.
https://www.autoscout24.nl/aanbod/jaguar-xe-xe-25t-led-navi-panorama-meridian-portfolio-benzine-groen-f68f5f14-2ef5-406e-be15-1be2b40ac06a?utm_source=android-share
Kilometerstand: 65.900 km
Bouwjaar: 09/2015
Verkoopprijs: € 27.500,-
Crosscabouter zegt
Of anders de Mazda / lexus voor de probleemloze km
RAW zegt
Ik vind een D-segment sedan (3-serie, XE, Guilia) nou niet echt compacte sedans zoals de Mazda en Honda. Dan ligt bij BMW de 2-serie (Gran Coupe) meer voor de hand, is ook een voorwielaandrijver zoals de Japanners. En anders is een Volvo S60 ook een mooie keuze als je toch voor hoger segment gaat.
karhengst zegt
Als de gezinssamenstelling “me, myself and I” is, waarom dan niet de echte 2-Serie pakken? Tenzij je ego zo groot is dat het z’n eigen achterportieren eist, is dit natuurlijk de perfecte gelegenheid nog even een mooie en fijn rijdende coupé te pakken.
Mij is altijd verteld dat ze duurder zijn ik de lease vanwege de lagere restwaarde, dus wellicht kan de aanvrager er z’n voordeel mee doen?
dree16v zegt
Oei dit is een lastige, toen ik de titel zag dacht ik direct aan de s3 sedan. Stijlvol en toch snel, dat worden 20 duizend leuke kilometers. Rationeel zou ik voor de Lexus gaan. Maar die Guillia blijft ook een interessante optie. Uhh volgens mij vind ik sedans stiekem ook erg leuk :-)
keecee zegt
Heb de Lexus IS 300h. Heerlijke auto die inderdaad nooit stuk gaat. Maar zou graag naar de Alfa gaan. Precies op de genoemde punten. Iets meer pit!
wimof zegt
En omdat die stukgaat, wil je een verhouding met garagehouder?
bas77 zegt
Corolla sedan? Is niet snel/sportief maar in de juiste (executive) compleet en erg stil/zuinig.
robertvanheerde zegt
Ook mooi inderdaad. En als GR-sport ziet hij er nog lekker sportief uit ook. En zeldzaam. De sedan wordt niet meer geleverd in NL
sleepyj zegt
Die Honda sedan is echt een gedrocht aan de achterkant. Mazda of de Lexus zou wat mij betreft dé keuze zijn. Met voorkeur voor de Lexus i.v.m. achterwiel aandrijving. Ik zou altijd voor japans gaan als het geen lease betreft.
pignon zegt
Weet je wat ook kan? Het lijkt een beetje Yolo, maar goed; je leeft dan ook maar een keer: een Maserati Ghibli. Lekker eentje in Duitsland of België oppikken, RWD of AWD. 300pk. Doe het gewoon!
Autokenner zegt
Doe mij die Audi maar
johan1976 zegt
Civic niet sportief? Als je de juiste versie met instelbare dempers hebt wil dat ding best hard de hoek om.
En met een CVT wil ie ook best snel vooruit.
Ik heb zelf een 1.0 CVT uit 2017 gehad en na een Kia Ceed 1.4 sta ik op het punt om weer een Civic terug te kopen.
Dit keer een 1.5 Prestige CVT
tenaci zegt
Fuck wat is die Lexus toch een tijdloze schoonheid. Hij wordt steeds mooier. Ik zou lekker voor die gaan. Schitterend, probleemloos en ook nog zuinig. Ok 100 pk erbij was wel fijn geweest….
robertvanheerde zegt
Leuk budget om in te shoppen. Veel keuze ook zeg! Wat blijft de sedan toch een mooie carrosserievorm. Die Gulia blijf ik moeilijk vinden. De ene keer vind ik ‘m mooi, en de andere keer toch weer lelijk. Vooral de voorkant. De bumper lijkt alsof iemand z’n mondhoeken naar beneden trekt. Als een zeurend kind :p. Kleur en wielen doen erg veel. Zoals afgebeeld echt geen gezicht naar mijn idee
kniesoor zegt
Ik plaats van te zeggen wat de aanvrager niet moet kopen, kan je ‘m misschien (een) suggestie(s) doen wat wel. Heeft ie meer aan.
Rob zegt
Wouter was ooit eens best positief over de Cadillac ATS….
https://www.autoblog.nl/nieuws/cadillac-ats-rijtest-en-video-54607
Maar als je in je eentje bent; waarom niet een BMW 2 serie coupe? Kameraad van mij heeft er onlangs eentje gekocht en hoewel ik niet perse een BMW-man ben, is dat toch wel een fijne auto hoor.
audiA41.8TFSI2013 zegt
Persoonlijke favorieten:
– Mercedes C 250 benzine vanaf bouwjaar 2015. 211 pk en onder de 30 K (rijdt beter dan zo’n A klasse Mercedes);
– Lexus IS 300 Hybride. Rijdt goed op lange afstand en comfortabel, Betrouwbaar. Echter geen snelheidsmonster. Onder de 30 K goed te vinden.
Prijzen zijn de afgelopen periode (2 jaar?) gestegen. Maar daar vertel ik niks nieuws mee. Een Lexus IS 300 H met circa ton op de teller (2013/2015) deed halverwege 2021 nog iets van 16 a 17 K. Nu wordt er iets van tussen de 22 en 24 K voor gevraagd. Erg jammer voor de tweedehands koper. Daarom rijdt ik nog maar even door met huidige auto.
milanomt zegt
Sowieso de 330e of de Giulia. Die 330e kan je trouwens makkelijk naar de 350pk chippen! Jammer dat de stroom nu prijzig is maar misschien op werk gratis laden? Trouwens als je de Giulia laat chippen kan je dus ook de ESP wegschrijven, lekker die lichte RWD nemen met 200pk en dan naar die 320pk brengen :)
peekaas zegt
Wat is ‘ie mooi hè.. zo’n 3 serie met een fatsoenlijke grill 😍
En anders de Giulia, want Alfa
rollingstoned zegt
De Jag of de Alfa.
O plaat zegt
Cadillac ATS, minimaal 240pk, RWD, de meeste zijn uitgerust met het panoramisch dak, zetel verwarming en koeling is standaard, ook achterin, lederen interieur is ook standaard, moet op geen enkel vlak onderdoen voor de genoemde keuzes, alleen minder voor de hand liggend een goede heb je voor 20-25000.
alfablog zegt
De Giulia, verwacht dat het de laatste lichte rijdersauto zal blijken te zijn geweest. Heb een 2.0T benzine gekocht met weinig km.