wat is de beste keuze als je een compacte, lichte en sportieve auto zoekt voor 20.000 ‘eckermen’? We gingen het voor een Autoblog-lezer uitzoeken!
Gewicht is toch wel een dingetje waar we aan voorbij gaan. Wat maken die paar 100 kilogrammen uit als je voldoende vermogen hebt? Dan is de acceleratie alsnog dik voor elkaar. Nu is snel rijden overigens niet hetzelfde als sportief rijden. Dat is iets wat Autobloglezer Andy zich terdege realiseert. Gewicht is namelijk ‘killing’ voor alles dat een auto leuk maakt.
Andy is op zoek naar een nieuwe auto als vervanging voor zijn Mini Cooper S uit 2012. Hij heeft wel een paar simpele eisen en die zijn allemaal terug te herleiden naar het gewicht van de auto. Zo mag de nieuwe auto niet te zwaar zijn, het liefst minder dan 100 euro per maand aan wegenbelasting. Ook geen mega-SUV met V8-dieselmotor, want de verzekering mag niet hoger zijn dan 100 euro per maand.
Het mooie is, daty het geen praktische auto hoeft te zijn. In tegendeel. Het mag best onhandig zijn, mits er maar een bruikbare kofferbak in zit. Mensen die een jaren ’90 Alfa GTV hebben, weten precies wat Andy bedoelt. Oh, en het uitlaat geluid moet meesterlijk zijn. Kortom, kunnen wij een leuke opvolger bedenken voor zijn Mini?
De wensen en eisen voor een compacte, lichte en sportieve auto kun je hieronder zien:
Huidige / vorige auto’s: | Mini coupe cooper s (gechipt), Renault wind (idem) |
Koop / lease: | Koop |
Budget: | 20.000 inclusief inruil |
Jaarkilometrage: | 25.000 km |
Brandstofvoorkeur: | Benzine |
Reden aanschaf andere auto: | Wil iets snellers/sportievers |
Gezinssamenstelling: | Vriendin en hond |
Voorkeursmerken / modellen: | Mag zowel praktische auto’s zijn als onpraktische, zolang het maar goed rijdt en een redelijke kofferbak heeft. En een leuk uitlaat geluid |
No-go merken / modellen: | VAG autos, automaten |
BMW 135i Coupé M Sport (E82)
€ 19.900
2012
150.000 km
Verzekering: € 85
MRB: € 69
Brandstof: € 450 p.m.
Bij BMW kun je heel erg veel kanten op. De leukste is de 135i Coupé. Zeker als het een compacte, lichte en sportieve auto moet zijn. Deze auto combineert een funky koetswerk met een zalige drieliter zes-in-lijn met zeer veel potentieel. Zowel qua wegligging als prestaties zijn er flink wat upgrades mogelijk. Als je ‘m standaard houdt, kun je je hart ophalen bij de BMW goegemeente die van origineel houdt. Zie het als een 1M Light (wat het in feite ook is).
Een M135i van een jongere generatie is ook mogelijk, maar dan zit je wel met iets hogere kilometerstanden. Daarnaast heeft de M135i elektrische stuurbekrachtiging en de M135i juist hydraulisch. Soms is old-school beter. Ondanks dat de auto niet heel erg oud is, merk je dat de basis van het interieur uit 2004 komt. Heel storend is het niet (zeker als je een compleet exemplaar hebt), maar we moeten het even melden.
Renault Mégane Renault Sport 265 Cup
€ 19.600
2015
50.000 km
MRB: € 69 p.m.
Verzekering: 70 p.m.
Brandstof: € 395 p.m.
De meest serieuze rijdersauto van dit lijstje is waarschijnlijk de Renault Mégane. De Renault Sport afdeling heeft er een zeer serieuze rijdersauto van gemaakt. Het is echt niet zomaar even een iets sterkere motor en een dik uiterlijk om zo een geslaagde, compacte, lichte en sportieve auto te maken. Eigenlijk is het een meestwerkje. Fantastische besturing, zeer veel grip en misschien nog wel belangrijker: veel communicatie. Je voelt goed wat er gebeurd. Daarbij is deze generatie Mégane behoorlijk betrouwbaar. Er zijn wel wat aandachtspuntjes, maar als je een laat exemplaar hebt, zijn de meeste kinderziekten er wel uit.
Het mooiste is dat je er zonder modificaties veel lol mee kunt hebben op de Nordschleife. Het totaalplaatje klopt gewoon. Daarbij is het ook gewoon een heel bruikbare, handige en praktische Mégane RS. Een van de beste hot hatches ooit gebouwd als het gaat om het spectrum qua inzetbaarheid. Het is een wonder dat ‘ie zo goedkoop kon worden aangeboden.
Subaru BRZ Sport Executive (ZC6)
€ 17.500
2013
100.000 km
MRB: € 52 p.m.
Verzekering: € 60 p.m.
Brandstof: € 345 p.m.
In dit segment van een compacte, lichte en sportieve auto moeten we deze compacte coupé wel benoemen. Ja, er zijn wat minpuntjes te bedenken. De motor is niet de meest krachtige in zijn soort en potjandrie, het klinkt ook niet bijzonder. Een luchtinlaat en sportuitlaat doen overigens wonderen in combinatie met een remap. Niet zozeer qua vermogen, maar wel qua dociliteit en karakter. Dan komen we bij een ander onderdeel: er is extreem veel voor te vinden als je achteraf de auto naar smaak aan wilt passen. Qua kosten om het rijdend te houden lach je je een kromme onderbroek, want daarboven op geldt ook nog eens dat het heel erg betrouwbare auto’s zijn.
Ja, de nieuwe Subaru BRZ is inmiddels uit en die is op alle vlakken beter, maar dit is een zeer goede basis. Het enige nadeeltje is dat de auto niet écht snel is, alhoewel Jaap altijd kundig weet te melden dat achterwielaandrijving een hoop problemen oplost. Ja, een beetje gechipte Audi A4 diesel rijdt je compleet zoek, maar de manier waarop je licht driftend natte rotondes kunt nemen, is onbetaalbaar en veel leuker dan een beetje extra acceleratie.
Mercedes-Benz SLK 250 AMG Line (R172)
€ 20.950
2012
140.000 km
MRB: € 69 p.m.
Verzekering: € 55 p.m.
Brandstof: € 345 p.m.
Niet de eerste waarbij je denkt aan een compacte, lichte en sportieve auto. Vanwege de eis dat de auto niet ouder mag zijn dan 2012, zitten we een beetje in een impasse. Want heel veel leuke coupé’s en cabriolets gingen namelijk rond deze periode uit productie. De Mercedes-Benz SLK is namelijk een solide optie. Het is een fantastische auto, maar misschien niet zo sportief als je zou wensen. Het is nog best lastig om er eentje te vinden die enigszins in het budget viel. Ondanks dat de deze generatie SLK veel beter is dan de eerste qua rijeigenschappen, is het niet echt een bovengemiddeld sportieve auto.
De motor is op zich best potig, maar mist een beetje karakter. Ook is de auto op de limiet duidelijk wat veiliger afgesteld. Overigens kun je dat relatief eenvoudig aanpassen middels wat upgrades. Maar waar de SLK geweldig scoort is dat het een prima auto voor elke dag is. De zitpositie is prettig, het infotainment systeem werkt goed en er zijn veel veiligheidsfeatures. Daarbij is het een fijne auto om de ‘normale’ kilometers mee te doen. Wel is het lastig om een handbak te vinden, de meeste hebben namelijk een automaat.
Mazda MX-5 131 SkyActiv-G TS (ND)
€ 19.950
2015
40.000 km
MRB: € 28 p.m.
Verzekering: € 35 p.m.
Brandstof: € 248 p.m.
In principe schreeuwde deze aanvraag om een Mazda MX-5. Mazda is namelijk ongeveer het enige merk dat nog een écht lichte roadster bouwt. In het budget kun je kijken naar een hele late, complete NC3-generatie met een dikke 2.0-liter. Maar ga voor een kale ND met basismotor. Als het gaat om zoveel mogelijk fun in een auto met zo alag mogelijke gebruikskosten, dan kom je hierop uit.
Met 131 pk moet je het blokje nog ouderwets uitwringen om het maximale eruit te krijgen: want er zit géén turbo op. De acceleratie is niet bijster indrukwekkend, maar daar is de MX-5 ook niet voor gebouwd. De MX-5 moet zorgen voor een permanente glimlach als je instuurt. Een auto met geweldige balans én een laag gewicht is een zeldzaam genoegen. Met een snelle auto is het leuk om af en toe op te trekken, in de MX-5 is echter elke bocht een feestje. Het is in principe het archetype compacte, lichte en sportieve auto.
Dit mis je door de no go: Seat Leon Cupra 280 (5F)
€ 18.000
125.000 km
2014
MRB: € 60 p.m.
Verzekering: € 60 p.m.
Brandstof: € 364 p.m.
Het probleem als je een compleet land of een heel concern gaat uitsluiten, is dat je echt iets kunt missen. In dit geval gaat het om de Seat Leon Cupra 280. Dat deze auto’s nu onder de 20 mille verkrijgbaar zijn, is zeer goed nieuws. Ze zijn namelijk geweldig en doen op papier eigenlijk alles goed. Veel VAG-nadelen (te veilig weggedrag, problemen met motor en bak) is met deze generatie nauwelijks van toepassing. In principe is de Leon Cupra 280 een Golf R met sper, voorwielaandrijving en een lekker onopvallende koets.
Het scherpe randje van de Mégane heb je niet. Daarmee mis je ook de laatste paar millimeter dat je mondhoeken richting de oren gaan. Wel is de motor heel erg fijn. Deze auto’s zijn heel erg snel en zoals collega @rubenpriest al aantoont zit er nog (veel) meer in het vat. De Leon is zeer effectief. Het leuke is ook dat je behoorlijk incognito door het verkeer kan, het ziet eruit als een 1.2 TDI met FR-sportpakketje. Ondertussen is de auto zelfs in standaardvorm sneller op de ‘Ring dan veel serieuze sportwagens. Een zwaar onderschatte auto. Check hier het Leon Cupra aankoopadvies.
YOLO: Chevrolet Corvette Coupé (C5)
€ 17.950
160.000 km
1998
MRB: € 77 p.m.
Verzekering: € 70 p.m.
Brandstof: € 500 p.m.
In principe moet iedereen gewoon een Corvette kopen. De C5 is misschien wel een van de betere auto’s ooit gebouwd als je rekening houdt met de nieuwprijs. In de VS kon je ze al vanaf 35.000 dollar krijgen destijds. Ja, een sportwagen met enorme V8 is nooit verstandig, maar bij de Corvette wel. Die motoren zijn bijna gebouwd voor het leven. Zeker als je de snelle Chevrolet standaard laat en er goed mee omgaat. Ja, het interieur is opgetrokken uit lelijk en goedkoop plastic, maar een keer gas geven en het maakt je niet meer uit.
De Corvette is een uitstekende keuze als je een praktische sportwagen zoekt met lage gebruikskosten. In het budget moet je wel op zoek naar ouder exemplaar en helaas vonden wij alleen maar US-modellen automaten in Nederland. Dat is een ouderwetse viertraps slushbox met de US-ophanging. Je wilt een handbak (heb je meteen twee versnellingen extra) en het Z51-performance pakket (standaard op EU-modellen). Met het internet is de onderdelen voorziening prima voor de C5. Ook het onderhoud is goed te doen, want in nederland zijn er stiekem veel US-liefhebbers en dus ook US-specialisten.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
baserace zegt
Ford Focus ST? De hatchback weegt 1225kg… voldoet toch aan alle eisen?
henkp1 zegt
Renault Mégane RS
Of denk ook eens aan een Laguna coupé, iets minder sportief, maar wel heel stijlvol.
Of inderdaad een Alfa Romeo GTV. Of Brera.
ouwedibbes83 zegt
@henkp1: een Brera ziet er lekker uit, zeker die billen, maar licht zijn ze niet ivm een MX-5 of Cooper S. Volgens mij was t hoge gewicht een veelgehoord nadeel.
Johanneke zegt
Toyota / Subaru en dan het maximale uit de motor halen zonder turbo. Ga je in +-6.5 naar de 100, lekker toeren maken. Ik zou het vet vinden, maar goed, het schijnt dat als je al jaren in 5 naar de 100 kan, je verwend bent en moeilijk langzamer kan, terwijl in 6.5 voor mij een leuke stap sneller zou zijn.
jmeverts zegt
@Johanneke: van 5 naar 6.5 voelt wel echt een klap langzamer
jarnobakker zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
michaelb zegt
Brz en mx5 heb ik nooit begrepen. Ik heb er meerdere keren in gereden, leuke zit en sportive houding, maar het ondervermogen blijft telkens doorsijpelen. Ondanks lage gewicht en dergelijke zijn deze nog steeds ondergemotoriseerd. Jammer.
PunicaOase zegt
@michaelb: helemaal mee eens.. ze zijn best leuk, maar vermogen is gewoon echt te laag.. dat merk je telkens.. De SLK heeft geen bagageruimte als je openrijdt.. In dit rijtje zou ik voor de Megane gaan, die RS’en zijn echt top!!
PunicaOase zegt
@punicaoase: sorry, effe die 135 vergeten.. nog betere keuze: denk ik ook laatste kans om een heerlijke 6-cilinder te rijden.. in de toekomst waarschijnlijk enkel voorbehouden aan onbetaalbare supercars..
balliere zegt
@michaelb: omdat je er niet mee rijdt zoals het bedoeld is. Eens je geleerd hebd hoe je die auto’s 11/10 moet rijden is er niets meer fun
michaelb zegt
@balliere: Ik snap het dat je als fanboy het niet onder ogen wilt zien hoor. Maar het is gewoon saai.
Ja, je kan meer doorhalen zonder je rijbewijs te verliezen, maar waarom wil je doorhalen? Om vermogen op te bouwen. Als die vermogen er niet is wordt het ronduit saai. Dat Toyota smallere bandjes monteert zegt al genoeg.
balliere zegt
@michaelb: Ik heb er eentje gehad en ingeruild voor een Lotus Exige, maar ik zou direct terug eentje nemen als ik de Exige beu ben. Leuk apparaat de GT86 eens je ermee kan rijden en niet alleen stoplichtsprintjes apprecieert.
vaakbenjetebang zegt
@balliere: hear, hear! Uit dit rijtje zou ik ook de Toyobaru nemen. Dan maar wat minder vermogen, maar wel een auto waar je ècht in moet rijden. En dan bedoel ik niet als een blind paard op het gaspedaal stampen, maar eentje waarin je zuiver moet sturen, remmen en schakelen om het geheel optimaal te laten werken. Een auto waar je beter van gaat autorijden, die je als het ware rijles geeft.
balliere zegt
@vaakbenjetebang: Jij begrijpt het! Helemaal wat ik bedoel.
Johanneke zegt
Ligt eraan wat je tof vindt. De MX5 had wel wat meer vermogen mogen hebben, zeker, maar.
Ik ken mensen die het het einde vinden om hun auto in D te zetten en dan keihard gas te geven en rechtuit te gaan. Prima als dat je ding is, maar dat kan ik mijn nichtje van 6 nog leren. Een atmosferische handgeschakelde auto met achterwielaandrijving en een goede wegligging heeft echt wel wat hoor.
michaelb zegt
@Johanneke: Zeker, helemaal mee eens, maar als je dan de bocht uitkomt wil je dat er wat gebeurd. En dat gebeurd niet.
Kijk naar een s2000, die laat zien dat een atmosferisch blok wél leuk kan zijn. Kan Mazda en toyota wat van leren.
pitapita zegt
Hmm. Eindelijk maak je een punt.
Mx-5 bbr super 200+ supercharged zegt
Bbr GTI lost een eventueel ervaren probleem van ondermotorisering bij n mx-5 op voor je. Tis niet heel goedkoop maar je krijgt er dan ook wel wat voor terug.
kniesoor zegt
Als je lichaamslengte geen belemmering is – als je langer bent dan 1m80 is de zit beroerd – zou ik voor de MX-5 gaan nu het nog kan, als er gezinsuitbreiding is kan het niet meer. Inderdaad vanwege de balans/drivability van zo’n ding, die is gewoon heel goed. Dan maar wat minder snel naar de 100.
jmeverts zegt
Sowieso de 135i. Standaard al super en nog eenvoudig extra potentie. Ideale setup, mooie motor 👌
pitapita zegt
Die BMW was toch wel zo’n beetje de laatste redelijk betaalbare pure rijderscoupe die ze gemaakt hebben. Klein 2-deurs formaat, grote zescilinder, handbak, lekkere sportstoelen, achterwielaandrijving. Qua proporties doet-ie me een beetje aan de E21 denken. De hatchback 130i lijkt me trouwens ook prima mee te leven.
ouwedibbes83 zegt
@pitapita: daarna brachten ze toch de 2 serie coupe uit? Is die zoveel minder? Nadeel mss dat je moet doorsparen voor je 6 cilinders hebt…
pitapita zegt
Geen slechte auto’s, maar 220i/230i waren inderdaad viercilinders en na de facelift standaard met automaat.
M240i toch wel duur. En de hele serie vooral als cabrio nogal zwaarlijvig.
Stuurgevoel mwoah. Interieurkwaliteit meehh.
retsok zegt
Ik zou voor de BRZ gaan. Ff upgraden met een HKS compressor en je hebt de ultieme rijmachine!:)
autospotter2punt0 zegt
Mégane RS zonder twijfel, qua rijbeleving niet te evenaren.
autospotter2punt0 zegt
@autospotter2punt0: wel 1 met Cup pakket en schaalstoelen pakken, is een must. Dan downpipe eronder en stage 1 tune. Blow off, KW Clubsport / V3 / AST onderstel en je hebt de leukste hatchback ever.
allesmetturbo zegt
Fiat 124 abarth met chipkuurtje, 200pk op 1000kg en rwd met japanse bouwkwaliteit (in mx5 fabriek gebouwd). Sws een topper voor wat je zoekt!
bluebird zegt
@allesmetturbo: minimaal 10k boven budget, vrees ik. Wel leuk, weet ik gelukkig uit ervaring 😎
allesmetturbo zegt
@bluebird: ah je hebt gelijk. Dan maar een gewone 124 met 1.4 blokje en chipkuurtje. Lijkt me een ontzettend fijne auto op b-wegen en in de bergen, geniaal met dat gewicht.
bluebird zegt
@allesmetturbo: precies, de Fiat heeft hetzelfde blok. Is een gedowntunede 170 pk. Sperdiff mis je dan wel, maar vooral de Record Monza uitlaat 😋
allesmetturbo zegt
@bluebird: ja die sper en uitlaat maken het wel echt helemaal af! Maar die zijn gelukkig aftermarket nog wel te regelen.
Wel echt geniale autos, super chassis en zeker met een tune fantastisch.
Mehmet zegt
Als je max 100 euro per maand aan wegenbelasting wilt betalen mag hij bijna 2000 kilo wegen.
rikv99 zegt
Sowieso de Corvette. Wel met handbak. Nu kan het nog!
Naam der Anoniemen zegt
Heb even een account aangemaakt om voor het eerst te kunnen reageren want ik kon dit lijstje niet aanzien.
Voor 25.000euro inclusief alles heb ik een M140I uit 2017 geimporteerd uit Duitsland. Anders moet je toch echt voor een golf gti vanaf 2015 gaan voor dit budget. De rest van de auto’s vind ik echt troep.
jmeverts zegt
@Naam der Anoniemen: dat wordt lastig om incl alles een M140i voor de deur te hebben staan. Dan zou je die bijv in DLd voor 21k moeten ophalen en daar staan ze niet voor te koop…
Naam der Anoniemen zegt
Elke auto heeft weleens hier en daar krasje/deukje/scheurtje in interieur etc.. dit kan je allemaal met schaderapport verhalen op de bpm. Voorlopig zie ik ze voor 26 duizend euro te koop staan.. 1-2 duizend euro onderhandelen en de rest aan bpm betalen moet echt wel lukken.
henkp1 zegt
Sorry hoor, maar als jij de auto’s van dit lijstje ‘troep’ noemt, zegt dat meer over jou dan over die auto’s. Wat een onzin zeg.
monsieurleloure zegt
@naam der anoniemen,
Auto’s uit het lijstje troep noemen en vervolgens met een slaapverwekkende Golf aankomen, jij bent af (-:
Naam der Anoniemen zegt
Nieuw model golf gti met lage kmstand die een perfecte allrounder is tegenover 100-150 duizend km gereden auto’s uit 2010.. hmm
camber24 zegt
Die aversie van een automaat heb ik nooit gesnapt. Een goede automaat voegt echt iets toe aan je auto, ook op sportief gebied.
pitapita zegt
Voor de Playstation generatie misschien wel ja. Maakt niet uit hoe goed een automaat is, ik voel me meteen een passagier als ik er in eentje rijd.
Stellantis rules the sky zegt
Peugeot rcz-r? Moeilijk aan te komen, maar is wel mogelijk met een beetje geduld en zoeken.
degrotemuis zegt
Vreemd advies, zware niet erg sportieve yolo (handgeschakeld en met z51 trouwens wel een stuk beter, ook op de Ring!) Ook 2 auto’s met een kleine kofferbak, zeker met dak open. Blijft over: de BMW, Seat, BRZ en Mégane. De BRZ is een goede als je het liefst een Boxster 2.5 wil, maar dan ook nog praktisch. Of een MX-5 met meer ruimte en kofferbak. Niet de snelste, maar wel een lekkere balans in het chassis. De BMW biedt die heerlijke zes cilinder en rwd, maar ook de duurste voor wat je krijgt. De hot hatches, tja. Ik heb een voorkeur voor snelle Fords, zou dus liever gaan voor een Focus ST dan die 2. Uit dit lijstje de BMW of BRZ.
Mehmet zegt
Swift sport 1.4 boosterjet
945 kilo
Wegenbelasting en verzekering ongeveer 50 euro bij elkaar.
Betrouwbaar en zuinig.
Met een chip rond de 180 pk
dree16v zegt
Toch ff reageren op het stukje tekst bij de Leon Cupra ‘ het ziet eruit als een 1.2 TDI met FR-sportpakketje’ Niet dus was bij de 5F mogelijk vanaf 1.4 TSI of 2.0 TDI, en 1.2 tdi is nooit geleverd in de Leon… Maar goed ik snap de beeldspraak. Rij nu een 1.4 TSI met FR pakket maar Cupra is de gedroomde volgende stap. En ja ze worden betaalbaar, niet te hard roepen! :-)