Een vervanger zoeken van een Volvo C30 is lastig, maar proberen een compacte en comfortabele auto te zoeken voor een Autoblog-lezeres!
Het is wel opvallend dat er een discrepantie is tussen wat de overheid wil dat we gaan doen en wat we daadwerkelijk kunnen doen. Natuurlijk, elektrisch rijden is geweldig. Stil, snel en geen directe uitstoot. Maar voor veel mensen behoort het nog niet tot de mogelijkheden. Als je veel kilometers rijdt en gewoon normaal doet, dan moet je al minimaal 1 á 2 keer per dag laden. Zelfs een EQS met 700 km range heeft in de winter met een vlotte rijstijl minder dan 500 km.
Zoektocht naar comfortabele en compacte auto
In het geval van Puck gaat een EV ook niet werken, want ze rijdt dagelijks heel erg ver. Op dit moment heeft ze een Volvo C30. Je weet wel, zo’n lekker eigenwijze driedeurs hatchback. Daar staat op dit moment 500.000 km. De APK komt eraan en Puck heeft geen zin om weer grote bedragen erin te steken om de Volvo rijdend te houden. Heel erg begrijpelijk.
Puck is al een tijdje aan het zoeken naar een opvolger, maar dat blijkt nog best wel lastig. Iedereen raadt haar de Volvo V40 aan en dat is op zich ook logisch: dat was ook de opvolger die Volvo voor ogen had. Maar Puck vindt dat model iets te saai. Het spreekt haar niet echt aan. Een Mini en 500 is leuk, maar echt te klein.
De wensen en eisen voor een comfortabele en compacte auto kun je hieronder bekijken:
Huidige / vorige auto’s: | Volvo C30 D2 |
Koop / lease: | Koop |
Budget | 25.000 |
Jaarkilometrage | 45.000 |
Brandstofvoorkeur | Diesel of PHEV |
Reden aanschaf andere auto | Huidige Volvo is op |
Gezinssamenstelling | 1 + Golden retriever |
Voorkeursmerken / modellen | Auto moet mij passen |
No-go merken / modellen: | Mini Cooper & Fiat 500 |
Hoe komen wij aan de cijfers?
- Verbruik: via Spritmonitor en/of Fuelly
- Brandstofkosten: via United Consumers, Benzine 95 E10 (€ 2,09) en diesel (€ 1,90)
- Verzekering: gemiddelde van diverse aanbieders, Utrecht, 5 schadevrije jaren, 31 jarige vrouw, allrisk
- MRB: via belastingdienst, provincie Utrecht
Seat Leon eHybrid FR (KL)
€ 24.900
2021
65.000 km
Wat is het?
Van het kwart A3-Leon-Octavia-Golf smoelt de Seat Leon het meest origineel. Daarnaast is dit het huidige model: als je een nieuwe koopt, dan krijg je deze. Qua techniek is het een zeer puike PHEV. Met deze auto tank je benzine, maar kun je heel erg zuinig rijden. De Leon is er enkel als vijfdeurs. De FR-uitvoering zorgt voor een wat sportievere aankleding van het interieur en exterieur. In principe had je ook de saaiere Golf of ietwat zakelijkere Audi A3 kunnen kiezen met dezelfde aandrijflijn. De Leon is voor het geld wel een generatie moderner. Het interieur is er ten opzichte van zijn voorganger op vooruitgegaan (terwijl de A3 en Golf een stapje terug deden).
Hoe rijdt het?
Als een Golf of Audi A3. Deze Seat is vooral een allemansvriend met een zeer licht sportieve ondertoon. Op zich is dat ook wel prettig als je heel erg veel kilometers maakt. De prestaties zijn zeer aangenaam. Met kleinere hybrides is het vooral zuinig óf snel. Beide is niet mogelijk, maar met deze aandrijflijn lukt het wel. Ze zijn erg zuinig (als je normaal rijdt) maar leveren prima prestaties. Ook lekker: een automaat is altijd standaard.
Bekijk hieronder de rijtest:
Kosten Seat Leon eHybrid
- Verbruik: 1 op 27,17
- Brandstofkosten: € 193
- Gewicht: 1.514 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 41
- Verzekering: € 115 (allrisk)
- Totale kosten per maand: € 349
Onderhoudsprognose
Het is een bijna nieuwe auto, dus het kan niet veel zijn. Sterker nog, de auto in dit geval heeft een behoorlijk omvangrijke garantie. Heerlijk. Ja, met een plug-in hybride hangt de vervanging als een soort zwaard van Damocles boven het eigenaarschap, maar de komende paar jaar kun je er echt prima mee vooruit. Pas na een jaartje of 10-12 heb je te maken met echte degradatie dat je actie moet ondernemen, maar dan heb je al heel erg veel kilometers gemaakt.
Afschrijvingsprognose
Uiteraard ga je flink afschrijven op een vrij recente auto, zeker als je er veel mee gaat rijden. Maar hey, dan heb je wel een heel erg recente, moderne, veilige en zuinige auto voor met een hoop uitrusting. Je krijgt er dus wel wat voor terug. We zien ook dat Leons harder afschrijven dan Golfjes en Octavia’s. Maar da’s niet erg, je doet daar namelijk ook je voordeel mee bij aanschaf van een modernere Leon voor hetzelfde geld.
Mercedes-Benz A180d Launch Edition (W177)
€ 24.950
2019
60.000 km
Wat is het?
Uiteraard moeten we ook even een diesel behandelen. In dit geval hebben we geopteerd voor de Mercedes-Benz A-Klasse. De reden daarvoor is simpel: het is de fijnste auto in zijn klasse voor de lange afstanden. Het comfort, interieur en de afwerking lijken eigenlijk een klasse hoger thuis te horen. In technisch opzicht is de auto minder bijzonder: een vrij basale dieselmotor en een automaat. Tip: zonder AMG-line spulletjes ziet de A-Klasse er een heel stuk eleganter uit.
Hoe rijdt het?
Magistraal! Wellicht een topkeuze als je een comfortabele en compacte auto zoekt. De Mercedes-Benz A180d is een heel erg volwassen auto. De rijkwaliteiten zijn voortreffelijk: erg comfortabel zonder week of zompig te zijn. Het is geen bochtenridder pur sang, maar nergens is de auto uit zijn comfortzone. De motor is niet bovengemiddeld krachtig, integendeel. In vergelijking met wat je nu hebt, scheelt het niet veel. Wel is de motor heel erg zuinig, écht enorm spaarzaam. Check hier onze A-Klasse rijtest!
Kosten Mercedes-Benz A-Klasse
- Verbruik: 1 op 20,16
- Brandstofkosten: € 236
- Gewicht: 1.345 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 135
- Verzekering: €125
- Totale kosten per maand: € 496
Onderhoudsprognose
Geen bougies om te vervangen! Lekker! Zonder gekheid, er zijn een paar dingen waar je rekening mee moet houden. Om te zorgen dat Mercedes-Benz rond deze periode nieuwe diesels kon verkopen, moest de motor voldoen aan allerlei strenge eisen. Daarvan zijn er nog al wat maatregelen getroffen en die ga je tegenkomen. Bij het onderhoud, zoals het roetfilter. Dat kan na verloop van tijd wel wat kosten met zicht meebrengen.
Bekijk hieronder het A-Klasse W177 aankoopadvies:
Afschrijvingsprognose
Ook zo? Nou, dat valt best wel mee. Het feit wil nu eenmaal dat diesel nieuw niet meer verkoopt, maar gebruikt is er nog zeker animo voor. Net zoals niemand gebruikt elektrisch wil en nieuwe wel. Dus over een paar jaar staan er alleen maar benzine- en hybride-uitvoeringen, maar geen diesels. De enkele exemplaren die er dan wel staan, kun je vervolgens prima verkopen.
Mazda 3 e-SkyActiv-X Comfort (BP)
€ 24.939
2021
41.000 km
Wat is het?
De meest eigenwijze C-segmentauto in zijn klasse, net als de Volvo C30 ooit ook was. De Mazda 3 is er als vijfdeurs hatchback, maar eventueel ook als vierdeurs sedan. Die is best fraai, maar mist een beetje eigenwijsheid. Het is niet alleen in design-technisch opzicht een bijzondere auto, ook de techniek is best apart. Het interieur is erg fraai te noemen met een puike afwerking en fraaie afwerking. Het schurkt dicht tegen premium aan.
Hoe rijdt het?
Verrassend premium. Qua isolatie merk je dat het nét niet een premium-auto is, maar het komt er dichtbij in de buurt. Het is een behoorlijk sportief afgestelde auto. Op de Nederlandse snelwegen heb je dan nog altijd meer dan genoeg veercomfort, overigens. Maar de ‘3’ is wel strakker afgestemd dan andere auto’s die sportieve pretenties hebben. De motor (met variabele compressie) is een pareltje. Het enige dat ‘ie niet echt doet is héél zuinig rijden.
Kosten Mazda 3
- Verbruik: 1 op 15,31
- Brandstofkosten: € 342
- Gewicht: 1.324 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 65
- Verzekering: € 95
Totale kosten per maand: € 502
Onderhoudsprognose
Het is een moderne Mazda, dus je zit wel safe. Het is eventjes afwachten hoe de bijzondere techniek van de SkyActiv-X motor zich gaat houden, maar Maza kennende hebben ze de techniek te snel op de markt gebracht, maar eerst eventjes goed uitgekristalliseerd. Verder is de kilometerstand dermate laag dat je in het begin vooral kleine onderhoudsbeurtjes hebt.
Afschrijvingsprognose
Ook de Mazda 3 heeft last van het Japanse auto-syndroom. Dat betekent dat wanneer ze bijna nieuw zijn, behoorlijk afschrijven. De auto die we hier vermelden, is gewoon het nieuwe model. Maar naarmate de jaren vorderen, weet het kopende publiek dat je een Japanse auto moet hebben omwille van de betrouwbaarheid. Dus wat dat betreft zit je precies goed met deze auto.
YOLO: Audi A3 Cabriolet 1.6 TDI Ambiente Pro Line+ (8V)
€ 15.945
2015
110.000 km
Wat is het?
Aanvankelijk wilden we een Audi TT diesel op zoeken, maar die konden we niet vinden. De Audi A3 is een tijdje ook als cabriolet geleverd. Een slim plan van Audi is ‘om te baseren op de sedan, niet de hatchback. Het is een fraaie auto om te zien. De hoofdattractie is natuurlijk dat het dak eraf kan (en weer terug erop). Het voordeel is dat het nog altijd gewoon een Audi A3 is, dus je hebt puike stoelen, een fraai interieur en in dit geval ook een achterbankje voor de hond.
Hoe rijdt het?
Niet spannend voor een Yolo wellicht, maar met een open dak rijden geeft altijd een nieuwe dimensie. Of het nu in een MX-5 of Corniche is: het open rijden heeft wat. Verder rijdt het gewoon als een Audi A3, maar dan ietsje zwaarder en ietsje minder stijf. Je moet ze echter wel naast elkaar rijden om het verschil te merken. De 1.6 dieselmotor is absoluut geen krachtpatser, maar nét adequaat. De 2.0 TDI is nauwelijks dorstiger en heeft iets meer oomph en is dus het overwegen waard, zeker omdat die wel leverbaar is geweest met een automaat. Maar nogmaals: doe dat dakje lekker naar beneden en je kunt heerlijk genieten van alle zonnestralen. En als het regent, heb je het geluid van druppels op de soft-top.
Kosten Audi A3 Cabriolet
- Verbruik: 1 op 18,8
- Brandstofkosten: € 253
- Gewicht: 1.375 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 149
- Verzekering: € 105
Totale kosten per maand: € 507
Onderhoudskosten
Het mooie is, ondanks het chique voorkomen van de auto, is het onderhuids een relatief sobere Golf. Het is allemaal vrij rechttoe-rechtaan techniek. De kap moet je wel onderhouden, maar in dit geval is de auto nog dusdanig nieuw dat je daar een paar jaar niet naar om hoeft te kijken. Net als bij de Mercedes zit je wel met wat milieuvriendelijke ingrepen die zoals een roetfilter die wat onderhoud c.q. kosten met zich mee kunnen brengen. Overigens is het wel zo dat een diesel die lange stukken rijdt vaak minder zorgen met zich meebrengt dan een diesel waarmee men alleen korte ritjes rijdt.
Bekijk hieronder het Audi A3 8V-aankoopavies:
Afschrijvingsprognose
Heel erg lastig. Het is wel een beetje een kwestie van roggebrood met anijshagel en curry-ketchup. Dat smaakt niet voor iedereen even goed. Dus de statijd zal ongetwijfeld wat langer zijn. Aan de andere kant: het is er bijna niet meer en er zullen ongetwijfeld mensen zijn die veel kilometers maken en dan juist een cabrio leuk vinden: het geeft toch een extra dimensie aan de auto.
Conclusie comfortabele en compacte auto
Wat te kiezen? Dat is een lastige, omdat dit een heel erg smaakgevoelige kwestie lijkt te zijn. Als je de fijnste auto zoekt voor de langere afstanden, ga voor de Mercedes-Benz A180d automaat. Als je een comfortabele en compacte auto zoekt, is dit een topaanbieding. De luxe van een grote Benz in een compact pakketje. De Seat is potentieel heel erg zuinig, maar gezien het feit dat je voornamelijk lange stukken rijdt, valt het voordeel van een PHEV een beetje weg. Voor dat enorm gunstige verbruik moet je een hoop laden, het voordeel kan snel omslaan naar een nadeel. Twijfel je of je 30 of misschien wel 40 per jaar gaat rijden, dan kan er niets op tegen good old diesel.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droomauto!
pitapita zegt
Mercedes en Mazda lijken me inderdaad goede opties.
Als total cost of ownership doorslaggevend is zou je ook een gloednieuwe Clio op LPG kunnen overwegen. De huidige versie staat bekend als zeer betrouwbaar.
Er staan er een aantal op voorraad op de officiële site, zowel facelift als pre-facelift
https://occasion.renault.nl/?merkmodel=renault|clio&brandstof=lpg,lpg-g3&voertuigsoort=nieuw&max=12&sortering=bouwjaar-aflopend&prijslayout=s-f
Een Sandero is natuurlijk nog goedkoper en staat op hetzelfde platform maar ja….bij 40k+ km per jaar moet je ergens een grens trekken.
Jurgen zegt
Een BMW 1 serie Diesel 118d uit de laatste serie kan ook al net voor dit budget, erg fijne auto om lange afstanden mee te rijden.
pignon zegt
Zoveel keus voor 25k. Maar waarom moet de auto compact zijn? Als je veel rijdt zou ik een wat grotere prefereren.
Robert zegt
Dat was ook mijn eerste gedachte. Kijk, die A Klasse is rationeel gezien misschien wel de beste keuze uit het rijtje hierboven, maar je zou ook een C Klasse kunnen overwegen, zeker ook omdat deze ook als diesel-hybride is geleverd.
Wat ik overigens niet begrijp is het relatief matige brandstofverbruik van de Mazda 3. Ik rij zelf met de eerste generatie Mazda 6 met SkyActiv motor en die haalt ruim 1 op 16, met uitschieters tot ruim boven de 1 op 17 voor langere ritten en in zomerse condities. Maar moest het echt compact zijn, dan is zo’n Mazda 3 ook zeker te overwegen.
alcantara zegt
Omdat je daar lekkerder mee door de bochten kunt hoeken.
seatleon zegt
Uit de aanvraag en de vorige auto leid ik af dat veel kilometers geen probleem is en dat vermogen ook geen harde eis is. Ik zou daarom zoeken naar een Leon/Octavia/Golf/A-klasse met ten minste 150k op de teller. Dan heb je voor minder dan €20k een leuke auto. Dan hou je flink geld in de zak en die kilometers komen er toch wel bij. Qua betrouwbaarheid zou ik me geen zorgen maken.
por100 zegt
Is de leon nu de phev? Uit het artikel maak ik op dat het juist niet de plug-in is, maar klopt het verbruik dan wel?
camber24 zegt
Ik heb wel een a250e (AMG pakket, pano dak, night pakket, 360view, zowat alle opties) voor de aanvraagster, uit 2021, 30.000km. Ding is van mijn vrouw, erg tevreden over maar ze gaat voor een auto van de zaak. Exacte prijs nog niet bepaald, maar zal ergens tussen de 24-28k zijn. Stuur maar een pb als je interesse hebt. Groeten, en succes met de zoektocht!
cloverleaf zegt
Kun je vanavond nog wat Keta en wat X langsbrengen?
Coert zegt
Ik heb je een PB gestuurd :-)
Heinzzz zegt
Dagelijks heel ver rijden (400km) doe je prima met een model 3 long range. Maar dan zit je wel in een Tesla, kan me voorstellen dat je dat niet wil (want Tesla of niet heel compact).
In de categorie “het blijft heel lang heel met heel veel garantie” is een Toyota Corolla (de high power) wat mij betreft te verkiezen boven een VAG product. Zie ook de redenatie van de Mazda 3, en dan is ook zuinig: volgens spritmonitor moet 1 op 20 prima te doen zijn.
Flutterbear zegt
Tenzij je er één uit de garantie (180.000 km) wilt ben je met dit budget beperkt tot de standaard range. Als je veel rijdt moet je die wel op oprit kunnen laden en is het echt een nobrainer. Met het laden tot 100 ipv 90 van de Long Range zijn ze in het dagelijks bereik niet eens zo verschillend.
rogerzz zegt
Met 45.000km zou ik zeker voor een dieseltje nemen, van een PHEV is met 3 jaar zulke kilometers geen restwaarde meer over.
De 2.0 TDI van Audi is een van de weinige goede motoren, die zou ik mooi nemen in de A3 sedan. DSG met 7 versnellingen, alleen wat weinig ruimte voor de hond. Want ze zijn wel redelijk krap achterin.
barchettadriver zegt
Laatste jaargang (2015) van de VW Eos. En dan in de 2.0 TSI of bij veel km’s de 2.0 TDI uitvoering. Heb je een snelle VW maar dan met een ook ’s winters goed bruikbare cabrio-koets eromheen.
Ja, het is geen echt compacte auto, maar mijn ervaring is dat ie ook niet heel groot aanvoelt.
sizedoesmatter zegt
– Edit: dank u, is inmiddels gefixt –
Johanneke zegt
Als je 45k per jaar rijdt moet je gewoon een diesel hebben. Of je moet op de oprit kunnen laden enzo, dan zou een EV met flinke range kunnen.
Maar uitgaande van diesel: die 1.5 van Renault in de benz is inderdaad een erg goed blok, alle foutjes zijn er wel uitgehaald de afgelopen 15+ jaar. Ik zou gewoon een zoekopdracht starten voor een diesel met een beetje vermogen, max gewicht / mrb instellen (kan bij gaspedaal), je budget plus een minimum bouwjaar. En dan kijken wat je tegenkomt en wat je aanspreekt.
alfafever zegt
– Edit: dank u, is inmiddels gefixt –
JelmerS zegt
Schoonouders hebben de fout gemaakt om van een C30 diesel in een Volvo V40 diesel te stappen. Het was de ‘eigen 2 liter Volvo betrouwbare motor’. Bij 45dkm hele EGR systeem verstopt. Onlangs met veel pijn en moeite weten in te ruilen met 55dkm. Echt niemand zit te wachten op je inruil diesel, en die koerslijsten slaan nergens op. Als je weer voor diesel gaat minimaal 20% lager bieden zou ik zeggen, en dan ook weer helemaal op rijden.
EJS zegt
Als je 400 km op een dag rijdt is een verstopte egr ook geen groot risico meer, dat is vooral een ding als je te veel korte stukjes rijdt met je diesel. Je auto moet bij je situatie passen, en dat deed hij in het geval van je schoonouders blijkbaar niet ;)
stekkerkoning zegt
Met een elektrische auto is het hoogstens één keer per dag opladen. Of vaker bij een echt lange vakantietrip. Rekenvoorbeeldje aan de hand van de BMW i3 120 Ah. Leuke auto, valt binnen budget, alleen niet de comfortabelste keuze. Op een volle accu is 200 kilometer altijd haalbaar. Die afstand maal 250 dagen maakt 50.000 kilometer. Veel rijden met een elektrische auto kost dus helemaal niet veel moeite, zeker omdat overal laadpalen zijn te vinden. Of het een succes is, staat of valt alsnog met de beschikbaarheid van die laadpalen. Zo is het ook. De ene gemeente scoort beter dan de andere.
JW zegt
Mooi scirocco 2.0tdi nemen
kennone zegt
Ik zou een BMW 120D of 125D pakken. Heb je wat meer oempf en maak je ook eens mee hoe het is om de bocht wel vlot door te komen. Die C30’s hebben zo veel onderstuur dat zelfs Audi er jaloers op is.
dondeboer zegt
Voor 15k een mooie Alfa 159sw ophalen met weinig km’s, voor 5k aan achterstallig onderhoud wegwerken, en van de 5k die je overhoudt een epische roadtrip maken. In stijl.
cloverleaf zegt
159 is toch wel een stuk groter en al best oud. Ik raadt hieronder de Giulietta aan
Andreivierfunf zegt
De echte yolo is een Volvo V6 D6. Een PHEV én diesel. En ruimte. En comfort. En het is weer een Volvo die dingen iets anders doet.
gilettelubbers zegt
Ik rijd zelf het type Leon zoals hierboven wordt omschreven, maar dan de mild hybride met 1.5 eTSI. Niet stekkeren maar toch behoorlijk zuinig. Kan het alleen maar aanbevelen!
cloverleaf zegt
Puck, koop lekker voor 15k de mooiste Guillietta JTD die je kunt vinden en rijdt die helemaal op. Zit je in een mooie cockpit, in een auto die lekker stuurt op prachtig leder. Mocht het er niet in zitten heb je zo apple carplay ingebouwd en je hebt 10k minder afschrijving over de komende jaren. Kan je lekker van op vakantie. De Mazda is de enige ok optie uit het lijstje aangezien de A klasse door de Duitse if Belgische politie elke keer aan de kant wordt gehaald wanneer je de grens over rijdt. Die auto behoort toch toe aan een zeer specifieke beroepsgroep.
b088y zegt
Audi TT roadster 2.0TDI, gewoon bij dealer in Duitsland (inclusief Audi plus garantie)
2016 (dus laatste model), 77K gelopen
Net geen 23k, bpm is nog 2 k dus past in budget van 25k ;-)
Jurgen zegt
Als een fiat 500 te klein is zal die Audi ook wel te klein zijn verwacht ik.
Dutchdriftking zegt
Waar vijf jaar geleden de 159 de antwoord was op alle vragen, is dit nu de Giulia. Relatief compact, maar zeker niet krap, zeer licht gezien het formaat, en met de 2.2 diesel past hij uitstekend in het budget. 45k per jaar weg dieselen met een Squadra chip naar 230pk en een ZF automaat, ik zie het wel zitten.