En compacte diesel om VEEL kilometers mee te maken. Waar moet je in hemelsnaam voor kiezen?
Het is wel grappig: vanuit alle hoeken krijgen we te horen dat diesel helemaal deaud is. Niemand schijnt meer een zelfontbrander te wensen. Dat hele dieselgate verhaal heeft het proces alleen maar versneld. Afgelopen maand was het dan zo ver: in Europa is de EV populairder dan de diesel. En weet je, in heel erg gevallen is dat helemaal prima. Elektrische auto’s worden telkens beter: de laadtijden krimpen terwijl de range toeneemt.
Compacte diesel voor 48.000 km per jaar
Je hebt er alleen niets aan als je een gebruikte auto koopt. Want als je nu 10-15 mille stuk wil slaan op een auto, is er niet veel keuze voor EV’s. Ja, een BMW i3 of Nissan Leaf. Beide zijn niet ideaal als je meer dan 100 km per dag rijdt. Dat wordt dan al gewoon serieus spannend. Voor Autobloglezer Jeroen is een elektrische auto niet handig. Hij rijdt namelijk 48.000 km per jaar. Dat is inderdaad heel erg veel.
Jeroen rijdt zijn kilometers op dit moment in en Renault Clio die tot nu toe erg betrouwbaar is gebleken. De auto heeft nu 350.000 km gelopen en het is tijd voor wat nieuws. Hij kan de auto auto voor 1.000 a 2.000 oplappen en er verder mee rijden, of direct investeren in een nieuwe occasion die net eventjes wat frisser is. Cruise control en climate control zijn een must en als het kan mag er wel een dimmende binnenspiegel op.
Wensen en eisen voor een compacte diesel:
Huidige / vorige auto’s: | Clio III dci, 2011 |
Koop / lease: | Koop |
Budget: | 12.500 euro |
Jaarkilometrage: | 48.000 km |
Brandstofvoorkeur: | Diesel/LPG |
Reden aanschaf andere auto: | Kilometerstand van de Clio (meer dan 350.000 km) |
Gezinssamenstelling: | 2 (nog) |
Voorkeursmerken / modellen: | Clio IV Estate |
No-go merken / modellen: | De meeste Aziatische merken (m.u.v. Mazda) |
Renault Clio Estate 1.5 dCi Ecoleader Limited
€ 11.999
2018
80.000 km
Wat is het?
Een B-segment stationwagon! Dat zijn er niet veel, naast de Clio kun je ook kiezen uit een Skoda Fabia. Tussen die twee krijgt de Renault onze voorkeur. De dieselmotor in de Renault heeft betere manieren en de Clio heeft een fijner onderstel. Je merkt aan de isolatie en items als dempers dat de Fabia wat goedkoper is dan een vergelijkbare VW. Enfin, de Clio. Wat heel erg knap is, is het design. Dit is gewoon een knappe auto om te zien. De Clio III Estate zag er maf uit, maar dit is puik gedaan. In het budget kun je op zoek naar een luxe exemplaar met weinig kilometers.
Hoe rijdt het?
Voor een B-segment auto heel erg goed. Relatief gezien is de Renault het een stille en comfortabele auto. De 1.5 diesel is in een A-Klasse of Talisman wat krap bemeten, maar een heel erg goede match met deze Clio. Met name door het lage gewicht en hoge koppel kom je meer dan gemakkelijk mee met het verkeer. Wel is het zo dat het echt een B-segment auto is qua verfijning. Ja, het is goedkoop kilometers maken, maar hoeveel bespaar je nu werkelijk door in een B-segment auto de wereld rond te rijden? Een compacte diesel lijkt de oplossing te zijn, om zo kosten te besparen, maar is dat ook zo?
Kosten
- Verbruik: 1 op 21,74
- Brandstof: € 332 per maand
- Gewicht: 1.157 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 111
- Verzekering: € 65
Kosten per maand: € 508
Onderhoudsprognose
Gunstig. Compacte diesels bouwen kunnen Fransen over het algemeen wel. Ook is de Clio een behoorlijk betrouwbare auto. Datgene wat kapot gaat, is relatief eenvoudig en voordelig te fixen. Ook is het een kleine lichte auto, dus heb je over het algemeen gunstigere kosten qua banden, remmen en dergelijke.
Afschrijvingsprognose
Ja, dit is een beetje tasten in het duister. Iedereen zegt dat diesel dood is. Dat betekent dat ze nieuw nauwelijks verkocht worden. Gebruikt is het aanbod vrij klein. Dus in principe zouden we zeggen: een diesel met veel kilometers is over een jaar of vier echt niet te slijten. Maar er zullen altijd wel een paar veelrijders zijn die er wel eentje kunnen gebruiken.
Mini Clubman D Clubman Chili (F54)
€ 12.950
150.000 km
2016
Wat is het?
De Mini Clubman is een bijzonder geval. De reguliere Mini is een B-segment auto, de Clubman is eigenlijk een C-segment auto. Dus wel een compacte diesel, maar niet zo compact als je zou denken. Niet alleen is ‘ie langer, maar ook aanzienlijk breder. Nu zorgt dat voor rijeigenschappen die niet echt bij een Mini passen (komen we zo op terug), maar het is wel een meer volwassen auto. De Clubman is ook aanzienlijk praktischer dan de hatchback, maar ja, bijna elke auto is praktischer dan een Mini hatchback.
Hoe rijdt het?
Voor een Mini niet zo leuk of vermakelijk. Maar het zijn wel heel erg fijne auto’s voor de langere afstanden, zeker met de (optionele) sportstoelen, die zijn geweldig. Er is aanzienlijk meer rust aan boord dan een reguliere MINI. De motor is geen onverdeeld genoegen. De 1.5 driecilinder is een bromtol waar je niet blij van wordt. Maar hey, het is een potig blokje, de prestaties zijn prima. Ook het verbruik is uitstekend, zeker op deellast kun je ongelooflijke cijfers halen.
Kosten
- Verbruik: 1 op 19,12
- Brandstof: € 377
- Gewicht: 1.295 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 124
- Verzekering: € 65 p.m.
Kosten per maand: € 566 p.m.
Onderhoudsprognose
Je kan van MINI’s veel zeggen, maar niet dat het onderhoudsvrije auto’s zijn. Nu zijn de F-series aanzienlijk degelijker dan de R-Series, maar alsnog zijn er wel wat aandachtspunten. Check hieronder welke dat zijn:
Afschrijvingsprognose
Hier kun je je geluk weer op, want Mini’s zijn doorgaans zeer waardevast. Maar alles is relatief, want over vier jaar heb je 350k op de klok staan en dan kunnen de waardes weer alle kanten op.
Volvo V40 D4 R-Design
€ 11.945
2015
130.000 km
Wat is het?
Aanvankelijk was dit onze YOLO in de zoektocht naar een compacte diesel. Want een luxe Volvo met een krachtige motor, dat moet toch wel een YOLO-mobiel zijn, nietwaar? Dat viel dus kennelijk heel erg mee! Vandaar dat ‘ie er gewoon tussen staat. De Volvo V40 staat op een doorontwikkeling van het oude Focus-platform van de C30. Dat betekent een prima sturende auto, alhoewel de Volvo iets meer op lange ritten en comfort is afgesteld. De motor is een overblijfsel van het 14%-bijtellingstijdperk. Aanvankelijk was het de D2 waarbij de 0-100 km/u sprinttijd in minuten werd gecommuniceerd, maar de D4 was de gene die je wilde hebben.
Hoe rijdt het?
Uit de kunst. Zeker in dit gezelschap. Zoals gezegd is het een comfortabel afgestelde auto, ook de R-Design is niet bovengemiddeld sportief. Dat geldt ook voor de sportstoelen, die erg prettig zijn voor de lange ritten. De 2.0 viercilinder met 190 pk is een heerlijkheid. Veel vermogen, veel koppel en prima manieren. Het verbruik is eveneens prima voor elkaar. Natuurlijk, het is ietsje duurder om 50.000 per jaar mee te rijden, maar je doet jezelf er wel een plezier mee.
Kosten
- Verbruik: 1 op 18,38
- Brandstof: € 392
- Gewicht: 1.364 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 137
- Verzekering: € 70
Kosten per maand: € 599
Onderhoudsprognose
De Volvo V40 is een auto waarvan er een hele hoop zijn gereden, eerst in de lease, daarna als occasion voor de particuliere markt. Dat betekent dat er enorm veel informatie beschikbaar is voor de dingen die mis kunnen gaan.
Afschrijvingsprognose
Da’s niet al te best. Het hele land zit vol met V40 diesels. Van alle V40 diesels is de R-Design met 190 pk wellicht de meest geliefde. Maar na vier jaar en 2 ton erbij blijft er niet heel veel over van de restwaarde. Sterker nog, die zal dermate laag zijn dat je gewoon zolang mogelijk door blijft rijden. Het feit dat je van de handel maar twee mille krijgt over een paar jaar en twee ton aan kilometers, wil niet zeggen dat je voor dat geld een gelijkwaardige auto koopt.
YOLO: Mercedes-Benz E250 CDI Coupé (C207)
€ 11.500 (Duitsland, particulier)
2011
180.000 km
Wat is het?
Ja, we gaan nu wat geks opperen: de E-Klasse Coupé. En niet alleen omdat @bart1976 en ondergetekende telkens een reden bedenken om er eentje te kopen. Dit is niet echt een compacte diesel, alhoewel het stiekem wel meevalt. Wat iedereen weet: die is een C-Klasse chassis met een E-Klasse exterieur en interieur. Wat niet iedereen weet is hoe ongelooflijk zuinig deze auto’s kunnen zijn. Het is overigens wel zaak om getunede exemplaren te mijden. Het meest ideaal is een beige E220 Elegance met een bruin interieur en kleine wielen.
Hoe rijdt het?
Majestueus! In dit gezelschap is dit verreweg de fijnste auto voor de lange afstanden. De prestaties zijn door de gunstige aerodynamica ook likkebaardend goed. De topsnelheid is namelijk begrensd op 250 km/u! Het verbruik lijkt op papier niet zo heel erg goed, maar op asfalt is dat juist wel het geval. Met name op snelwegen kun je de auto erg zuinig rijden. Doe je veel stadsverkeer en B-wegen, is de Clio wel aanzienlijk zuiniger. Het voordeel is dat zelfs de niet heel erg luxe exemplaren voorzien zijn de items die je graag wenst.
Kosten
- Verbruik: 1 op 15,58
- Brandstof: € 463
- Gewicht: 1.595 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 163
- Verzekering: € 80
Kosten per maand: € 706 p.m.
Onderhoudsprognose:
Laat je niet afschrikken door de kilometerstand. Deze Mercedes is namelijk net ingereden. 4-5 ton haal je met kinderlijk gemak en als je het onderhoud een beetje nauwkeurig bijhoudt kom je nog wel verder. Dat gezegd hebbende, het onderhoud zal duurder zijn dan dat van een Renault Clio, alhoewel in veel gevallen het nog best meevalt bij deze aandrijflijn.
Afschrijvingsprognose
Dit is een bijzondere auto en dat moet je verwachtingspatroon zijn. Er staan op dit moment enkele exemplaren te koop met 4-5 ton die alsnog 6-8 mille moeten opbrengen. Dat zal wel niet de handelsprijs zijn, maar een Mercedes-Benz verkoop je eigenlijk altijd wel.
Conclusie:
We kunnen niet bij mensen in de portemonnee kijken. Daarbij is autorijden in Nederland dermate krankzinnig duur dat het niet vreemd is dat men zo goedkoop mogelijk wil rijden. Nuchter beschouwd is de Clio je die van plan bent te gaan kopen een prima alternatief. We vragen ons wel af in hoeverre je het moet willen. Voor een relatief klein bedrag per maand rijd je in een grotere, luxere, fijnere, comfortabelere en snellere auto. Ondanks dat die Mercedes heel erg gaaf is, lijkt een C-segment hatchback met een tweeliter viercilinder diesel de beste keuze als je alles tegen elkaar afweegt. Aan de andere kant: voor slechts 200 euro per maand meer rijd je in een van de gavere Mercedessen van de afgelopen 15 jaar…
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droomauto!
Johanneke zegt
Als je 50k per jaar rijdt moet je niet kijken naar de afschrijving. Je rijdt de auto gewoon op. Of je dan nog 1000 of 2000 euro terugkrijgt gaat in de prijs per km vrijwel niks uitmaken.
Ik zou denk ik die clio estate pakken. Lekker ruim, lekker goedkoop. De 1.5 DCI is gewoon een goede motor, en je kan er nog wat pk’tjes bij op laten tunen ook.
pignon zegt
Grappig om te zien dat Jeroen voorkeur heeft voor Reanse Auto’s en de Aziatische liever links laat liggen. Dat is ook wel eens omgekeerd bij AB lezers. Zelf zit ik overigens in kamp Jeroen 🇫🇷
Jagris zegt
Ik zou mooi voor de Volvo gaan, als je zoveel rijdt wil je ook goed comfort en wat luxe, en dat heeft de Volvo veel meer dan de Clio.
dree16v zegt
Dit dus. Moet er niet aan denken zoveel kilometers in een Clio, brr. V40 is uit dit rijtje een mooie keuze. Zou zelf liever gaan voor een E-segmenter met basisdiesel, wel efficiënt maar toch het comfort. 520d ofzo ;-)
hanse1one zegt
Alfa Giulietta 1.6 jtd?
Nette wagen, met de kilometers hij doet kan hij nog zeker drie jaar mee. En een stuk onder het budget.
https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/alfa-romeo-giulietta-1-6-jtdm-super-aut-led-xenon-pdc-navi-diesel-grijs-90ba7f9b-f984-49f4-9d76-2be1d713156b?utm_source=ios-share&utm_medium=copy_link&utm_campaign=share
Verkoopprijs: € 8.490,-
Kilometerstand: 149.800 km
Bouwjaar: 03/2016
superfred zegt
Met een Giulietta wil je een 2.0JTD. Een 1.6 is vlees noch vis. Wordt het een heel kleurloze auto van die er alleen goed uitziet…
bluebird zegt
Zijn ze hier niet mee eens: https://www.clubalfaromeo.nl/forum/de-alfa-giulietta-club!/welke-giulietta-moet-ik-hebben/
Mr_Arievederci zegt
Clio IV 1.5dci, maar dan met 110 pk ipv 90. Leuke, snelle en volle uitvoering.
Een Volvo zou de 2e keuze zijn.
sabrerator zegt
Mijn persoonlijke ervaring met een beetje hetzelfde jaarkilometrage is dat ik een B-segment zou vermijden. Na jaren een D-segmenter (Citroën C5) te hebben gereden, ben ik naar een lease-Megane gegaan. Een C-segmenter. En eigenlijk vond ik die te klein en op den duur niet comfortabel genoeg.
Uit deze rij zou ik de Mercedes zeer sterk overwegen. Of een andere minimaal C of D segment auto. Grote diesels zijn helemaal niets waard, dus daar koop je een leuke voor een leuk bedrag.
superfred zegt
Als restwaarde er niet meer toe doet, en je (vermoedelijk) 90% van de tijd alleen in de auto zit zou ik een Clio absoluut links laten liggen en gaan voor die Volvo. Zeer goede stoelen, heel fijne auto, alles wat je nodig hebt. De Mercedes is leuk, maar relatief duur. Onderhoud aan een Mercedes dealer is nu eenmaal niet goedkoop. Ik zou de Volvo doen…
Michiel1 zegt
Sowieso de volvo.
Ziet er goed uit, voldoende power en de stoelen zijn erg fijn wat bij zoveel KM per jaar wel belangrijk is.
Houthakker zegt
Eens met Michiel. Pak de volvo voor de stoelen want dat is erg belangrijk met dit soort kilometers !!
dondeboer zegt
Heb vier jaar in een V40 D4 gereden en is de beste reisauto die ik ooit heb gehad. Heerlijke motor, stil, fantastische stoelen. Weinig ruimte op de achterbank en kleine kofferbak, maar als dat geen probleem voor je is, echt een heel fijne auto. Oh, en het infotainment is niet best.
singer zegt
Voor de stoelen zou ik de Volvo kiezen. Plus een beetje pit is ook wel lekker. Golf GTD ook een fijne all rounder
dawwg zegt
Zou voor de MB gaan; vergeleken met de overige gegadigden verreweg de meest comfy snelweg km-vreter, hondsbetrouwbare aandrijflijn en de meeste afschrijving is er al af; dat gezegd hebbende, een leuk uitgevoerde V40 met D4 is ook geen straf.
milanomt zegt
Ik zou er nog net ff 2 a 3 bijleggen en een Giulia diesel kopen, moet net lukken, en misschien zelfs de automaat. Verbruik van die 2.2 motoren zijn ook dik in orde!
rollingstoned zegt
Dit idd als je van een beetje leuk sturen houdt. En voor wat meer power of betere mappings breng je Squadra even een bezoekje ;-)
ar166 zegt
Ha, dat heb ik dus net gedaan. Een donkerblauwe Giulia met cognac kleur lederen interieur. 180PK automaat, gechipt naar 240. Ga vanaf september veel kilometers maken, dit lijkt me daar de perfecte auto voor. Erg gelukkig mee!! Rijdt fantastisch, kan ‘m dus ook iedereen aanraden!
rollingstoned zegt
Leuk om te lezen. Veel plezierige kilometers toegewenst :-)
ar166 zegt
Dank jullie! Gaat goed komen. Ja hij is inmiddels door Sqaudra gechipt, heb ‘m net mee gehad naar Oostenrijk op en neer. Wat @Willeme zei over de Giulia Veloce die die meehad naar Salzburg geld ook voor de diesel. Rond de 180 op de snelweg is die op z’n best. Loopt ie net rond de 2200/2300 toeren. Laat ‘m verder gewoon standaard, ben er zo erg tevreden mee.
milanomt zegt
Als AR liefhebber blijven we natuurlijk in dezelfde vijver vissen maar je hebt zo toch een heerlijke combi, ook hoop dingen aftermarket voor te krijgen (JTD Performance). Heb diverse filmpjes gezien waar ze een gechipte 2.2 met een bezine veloce vergelijken en dat ontloopt elkaar echt niet veel!
bmwadept zegt
Peugeot 308?!
camber24 zegt
Ik weet niet of je veel autobahn erbij hebt, bij die 48K/jr, maar het vermelden waard bij die Volvo is dat dat ding begrensd is op 190 km/u. Geen idee of dat een issue voor je is of niet, maar altijd goed om te weten. Ben het met de conclusie van het artikel eens, ik zou ook liefst voor een iets grotere en comfortabelere auto gaan als ik zo’n kilometervreter zou zijn.
ar166 zegt
Volgens mij is alleen de handbak begrensd op 190 en kan de automaat wel (iets) harder. Weet het niet 100% zeker maar daar staat me iets van bij. Zijn overigens fijne auto’s voor kilometervreters op de snelweg, maar dat zijn de meeste Volvo’s wel.
volvo480gtt zegt
Die begrenzer kan eraf. Even langs een firma als RICA bijvoorbeeld. Heb je er gelijk wat meer vermogen bij.
Maar ook met 190km/h ben je geen gevaar daar. Je wordt alleen nog regelmatig ingehaald.
Thomas20vt zegt
Je hebt 2 type D4’s gehad. De 14% bijtelling variant ging max 190km/h, de 20% gaat 230 km/h.
drsjeroen zegt
Clio nog 1 a 2 jaar rijden en dat de Giulia
Polo Fun zegt
Een Volkswagen golf gtd van de eerste lichting. Wel wat km´s meestal. Restwaarde is altijd goed. Snelle sportieve en comfortabele auto. Met een beetje aandacht kun je zo 800.000km halen. En je rijd lekker, Is deze te petjes-achtig, dan kun je voor een 2.0 tdi highline opteren. Het aanbod is meestal heel schaars en de gtd is meestal automaat.
Dutchdriftking zegt
Dat is een hele goede! Niet aan gedacht maar een Golf 7 GTD, is top. Mocht je iets meer praktisch nut willen, een Octavia RS TDI of een Leon FR TDI zijn grotendeels het zelfde en als station verkrijgbaar.
monsieurleloure zegt
Vond het juist een verademing dat er eens een keer géén VAG-achtige in Willeme zijn lijstje voor kwam.(-:
Dutchdriftking zegt
Nog één keer een diesel. Absoluut doen. De V40 D4 is erg fijn, een Giulietta 2.0 JTDm is wellicht ietsje spannender. Een 1.6 JTDm kan ook als het echt zuinig moet.
mattr zegt
Alle voorbeelden hebben zon 15.000 km p/j gereden… Dat lijkt mij een hele onrealistische kilometerstand voor de gemiddelde gebruikte diesel
Robert zegt
Met deze km-standen én kilometrage is de Clio de enig juiste keuze. En als je vanuit een Clio II overstapt naar dit model is dat sowieso al een enorme stap vooruit. Ik heb er korte tijd een gereden via m’n vorige werkgever (shortlease) en het enige waar ik me aan stoorde was dat de cruise control per 2 km op- of afschakelde en dat de aan/uitknop hiervan ergens op de middenconsole zat (of was dat in de Mégane?). Maar verder een comfortabele auto die niet zo compact aanvoelt als dat deze is.
Allison Burgers zegt
Check bij de V40 wel of hij niet op de ecobandjes staat, die meteen de reden zijn dat het model met 190 pk is begrensd op 190 km/u (harder trekken de bandjes niet). Verder een prima kilometervreter. Wel heel krap op de achterbank en in het kofferbakje. En het dash is echt heel erg achterhaald. Verwacht tot slot geen premium-produkt. Alles piept, kraakt, knarst en rammelt.
weetikveel zegt
Lexus CT200H? 1 op 20 op benzine maar een stuk betere toekomstverwachting met milieuzones en dergelijken.
AC zegt
Volvo van deze opties zou mijn keuze ook zijn.
Met dit soort afstanden meer wielbasis/rust en rijcomfort tov B-segment, daarbij topstoelen inderdaad wat zeker iets is om op te letten met dit jaarkilometrage.
Dan zou je natuurlijk ook de MB kunnen nemen, die heeft dat allemaal nog meer, maar in verhouding qua kosten ongunstiger waarschijnlijk. Succes met de keuze!
cossiekiller zegt
Ik zou dan voor de C250 d coupe gaan. Een iets oudere met weinig kilometers.
Toch wat compacter dan zo’n E klasse