Het beleid rond het zogenaamde “compact rijden” rijden rond de grote steden is van de baan. Compact rijden is een combinatie van een maximumsnelheid van 80 kilometer per uur en extra en smallere rijstroken, met als doel schone lucht en de doorstroming te bevorderen. Deze maatregel zal niet leiden tot het gewenste resultaat aangezien de effecten op de luchtkwaliteit te beperkt blijken te zijn, aldus minister Peijs.
Het compact rijden staat los van de omstreden 80-kilometerzones. Dit zijn korte stukken snelweg rond de vier grote steden Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht. Ook deze hebben niet altijd voldoende het gewenste effect, of werken zelfs averechts. De maximumsnelheid bij Den Haag zal weer in ere zal worden hersteld. De minister heeft de 80-kilometerzones nog in onderzoek en de resultaten zullen half juni bekend zijn (bron: nu.nl).
christoff zegt
80km/h voor op de autobaan vind ik wel heel traag. dan kan je even goe langs de gewone wegen besinnen te rijden. in belgie zijn er zelfs in steden wegen waar je 90km/h mag. dit is echt bullshit
Benny zegt
Het is alleen zo jammer dat (inclusief ik) gelijk na de 80 km zone gelijk vol het gas intrappen tot de bodem….. Echt elke ram debiel had wel kunnen voorspelen dat minder weg en een lagere MAXImum snelheid zou leiden tot meer files irritaties enz. de helft rijdt daar altijd 70 ofzo. Maargoed Peijs is zo ie zo niet mijn favoriet met haar zwaar motorrijbewijs op 24 jaar zetten net nu ik dit jaar 21 ga worden.
frkoi zegt
Oorzaak files: sinds er itensief op snelheid wordt gecontroleerd zijn er meer en meer files,simpelweg omdat het gros van de mensen geen onzin boetes wil en vaak dus langzamer rijdt dan de toegestane snelheid. Als men langzamer rijdt, dan ben je dus langer op de weg en dus is er mider plaats voor de auto’s. Dit is dus natuurlijk wel een beetje simpel door mij gesteld maar toen er harder wrd gereden en minder controles waren, reed ik bijvoorbeeld in een goed uur van uit brabant naar almere, de laatste keer was enkele weken geleden, nu deed ik er door ook de vele files een kleine 3 uur over. Snel rijden geeft natuurlijk ook problemen, zoals meer brandstof verbruik en meer kans op ongelukken, maar dat laatste ligt ook vaak er aan dat de gemiddelde hollander ook er een zeer slechte rij-etiqette op na houdt: als de andere sneller wil, dan zal ik er wel voor zorgen dat het niet gaat, ik blijf gewoon met 90 links rijden, en als er rechts een vrachtwagen rijdt dan ga ik met 75 daar rijden. Ook schijnen er nogal wat weggebruikers te zijn die zer slecht zien, maar toch zonder hulpmiddelen de weg opgaan, das dus nu echt stom, laten ze daar eens op controleren en beboeten. zo kan ik nog wel ff doorgaan, maar dat laat ik maar aan de rest over