Het zal toch niet!
Iedereen weet het ondertussen: Tesla is heel erg heet. Het maakt bijna niet uit wat er gebeurt, of Tesla wordt genoemd. Je zou daarvan ‘de media’ kunnen betichten, aan de andere kant is de grote baas van Tesla, Elon Musk, behoorlijk in de picture en weet hij de Twitter-app op zo’n smartphone goed te vinden. De afgelopen tijd is dit echter wel zeer ernstige vormen aan het aannemen. De bijna letterlijke klap op de vuurpijl is dat de rode Tesla Roadster van Elon himself deze avond de ruimte wordt ingeschoten. Naar de maan? Welnee, in een baan om de zon (vergelijkbaar met een tripje naar Mars). Gewoon, omdat het kan. Meer info daarover in dit artikel. Een andere stunt was de verkoop van 20.000 vlammenwerpers die je bij ‘The Boring Company’ kon bestellen voor 500 euro per unit. Ook staat Tesla klaar met een nieuwe supersportwagen én een nieuwe vrachtwagen.
Kortom, er gebeurt wel het een en ander. Volgens het Financieel Dagblad zijn dit echter allemaal afleidingsmanoeuvres. Aanstaande woensdag, morgen dus, presenteert Tesla de kwartaalcijfers. Het grootste probleem is de Tesla Model 3. Niet zozeer de auto zelf, maar diens productie. Er waren allerlei opstartproblemen en kwaliteitsissues. Er zijn er simpelweg te weinig van afgeleverd, terwijl er wél veel investeringen zijn gedaan. Het derde kwartaal was met 619 miljoen euro verlies al geen gelukkige periode, maar er is niets dat erop duidt dat het het vierde kwartaal wél beter gegaan is. Om het in perspectief te zetten: het was aanvankelijk de bedoeling dat er in het vierde kwartaal 5.000 exemplaren van de Model 3 gebouwd zouden worden. Uiteindelijk werden dat er 1.500 stuks.
Is het allemaal dan superslecht bij Tesla? Nee, natuurlijk niet. De Model S (rijtest) en Model X (rijtest) deden het meer dan uitstekend. Beter nog, veel van de auto’s worden verkocht middels leaseconstructies, waar Tesla ook weer extra aan weet te verdienen. Zodoende heeft Tesla alsnog een omzet weten te behalen van 3.3 miljard dollar, zo hoog is de omzet bij het Amerikaanse automerk nog nooit geweest. Het grote nadeel is gewoon dat de vertraging van de Model 3 enorm veel geld kost. Er wordt verwacht dat alleen de vertraging van de Model 3 zorgt voor een verlies van meer dan anderhalf miljard dollar. Helaas leed Tesla vóórdat de Model 3 kwam al een flink verlies.
UPDATE: de cijfers zijn binnen, meer info in dit artikel!
Met dank aan @ttr6 voor de tip!
kapiteinaudi zegt
Tesla is meer een techbedrijf dan een autofabrikant.
dwfc zegt
1.5 miljoen $ verlies … de board members zouden als een raket de lucht inspringen met dit cijfer !
sjonniedeluxe zegt
@dwfc: gok dat het om miljard gaat
ghost zegt
Toch dacht ik vanavond bij het horen van die Tesla die de ruimte in gaat dat Elon eigenlijk gewoon schaamteloos schroot de ruimte in schiet. Toch wel apart.
sjonniedeluxe zegt
@ghost: me too. Ruimtevaart is heel vervuilend. Hoeveel vw stinkdiesels hadden daarvan een dagje rond kunnen rijden?
keeper1 zegt
@sjonniedeluxe: stuk of 6?
triplemania zegt
@ghost: Niet zo heel apart als je bedenkt dat die raket toch getest moest worden. Zoals iedere raket getest wordt. Betalende klanten zijn niet snel bereid hun dure payload met een eerste vlucht mee te geven. Een succesvolle eerste vlucht verkoopt beter. Deze stunt is dan ook in eerste instantie reclame voor SpaceX.
En in tweede instantie dacht Musk, die test is toch al betaald, kan ik er net zo goed een Tesla mee lanceren en flink wat extra publiciteit genereren. Gedurfd, niet zelden ontploft zo’n ding bij de eerste test.
PeugeotGTI zegt
Het kan aan mij liggen, maar volgens mij is dit een uitstekend businessmodel. Tesla heeft capaciteitsproblemen, dat lijkt mij een gezondere situatie dan je mensen naar huis moeten sturen omdat er te weinig verkocht wordt. Als Elon’s toko eenmaal begint te lopen is er geen houden meer aan. Ik vraag me af wie nou eigenlijk wie voor de gek houdt.
autoblogger zegt
@peugeotgti: precies, probleem is alleen dat aandeelhouders vaak snel geld willen zien. Verder is die gast gewoon goed bezig, zowel met SpaceX als met Tesla verslaat hij de bestaande partijen. Allemaal dichtgeslibde kolossen die niet meer snel kunnen en willen reageren op de markt.
Oh, en hij heeft nog humor ook (the boring company, vlammenwerpers, duikboten, tesla’s in space)!
jules713 zegt
@autoblogger: Heb een tijdje terug nog een artikel gelezen waarin uitgelegd wordt dat Tesla voor “snel-geld-aandeelhouders” eenvoudigweg niet zo interessant is door hun langetermijn-visie. Tesla heeft in elk jaar van zijn bestaan verlies gedraaid, simpelweg vanwege de hoge investeringen (megafactories).
lekkaah zegt
@jules713: klopt, dit zijn niet je standaard activistische eendagsvliegjes, maar toch is Elon wel afhankelijk van hen
doublechevron65 zegt
@autoblogger: sorry maar deze uitspraak slaat als een tang op een varken; als je bergen met geld binnenhaalt dmv van aandeelhouders met allerlei fijne forecasts, dan is het toch meer dan logisch dat die aandeelhouders een keer in opstand komen. Er wordt geïnvesteerd aan de hand van een business model, dan verwacht ik zeker een keer een fijne ROI te ontvangen. Dit is tot op heden niet gebeurt, Musk probeert keer op keer de boel te sussen, maar de voorspelde productie wordt gewoon niet gehaald. De kwaliteit van de Tesla’s is ook nog steeds niet om naar huis te schrijven, konden we gister nog zien in de video “de oude journo’s”, dan kickt hij liever à la hire and fire medewerkers d’r uit. Elon lult gewoon zo lang, voert een paar shows op en iedereen gelooft er weer in, behalve dan die mensen die een fijne aanbetaling gedaan hebben en wachten tot sint juttemis op hun nieuw electro mobiel; Elon is goed bezig… De “oude industrie” verdient geld en schrijft zwarte cijfers, daar gaat het gewoon om, wollige marketing taal heeft nog nooit tot winst bijgedragen.
vroaaar zegt
@doublechevron65: ja, en? Als aandeelhouder heb je pas je ROI als de tent gaat lopen, dus zul je toch moeten wachten of je dat nou leuk vindt of niet.
mashell zegt
@vroaaar: er is een andere manier. Bij een overname kunnen aandeelhouders ook hun geld terug krijgen. Als je kijkt hoe Tesla gerund wordt, dat is heel erg als een start-up, waarbij meestal winst niet eens een doel is. Het eindigt meestal met een faillissement of een overname.
vroaaar zegt
@mashell: ja, je hebt gelijk. Maar ik vermoed dat bij een overname (op korte termijn) de aandeelhouders die hun aandeel verzilveren minder zullen vangen dan ze erin hebben gestopt.
doublechevron65 zegt
@vroaaar: dat is in principe de weg zoals het zou moeten. Hier gaat het wel sterk richting bewuste misleiding naar de investeerders toe. Elke keer beloftes doen, wetende dat het realiseren daarvan helemaal niet gegarandeerd is; mooi staaltje “lulwerk” van Elon, maar hij zou niet misplaatst zijn tussen bedriegertjes…
lekkaah zegt
@PeugeotGTI: dat hangt allemaal ervanaf hoeveel geduld de aandeelhouders hebben.. als zij hun geld eruit trekken is het over
spot007 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
ttr6 zegt
@willeme had uit het artikel ook moeten citeren dat het snel helemaal over kan zijn als Musk niet nieuwe funding weet te regelen. Er wordt gefluisterd dat uiterlijk Sept het over kan zijn. Misschien moet Elon Victor M bellen…die is ook heel creatief in geldschieters te vinden.
bitd zegt
@ttr6: idd en hij heeft weer ruimte in zijn agenda https://www.volkskrant.nl/economie/voormalig-saab-eigenaar-victor-muller-was-loslippig-richting-media-maar-is-vrijgesproken-van-oplichterij~a4567072/
tge1 zegt
Laat ons bidden tot Elon….
amg65 zegt
En we blijven er over praten..
kilicaviation zegt
Elon Musk: “ Ik vind helemaal mooi” zo is natuur XD
widodh zegt
Tesla Energy, de batterij divisie gaat vele malen groter worden dan de auto’s. Het zou mij niets verbazen als ze stoppen met auto’s maken op termijn en zich puur op batterijen en energie opslag en grid management gaan richten.
basr32 zegt
Ik ga ze niet missen als ze failliet gaan…