Dus jij dacht dat met de komst van de E-Klasse Coupe (en Cabrio) het doek definitief gevallen was voor de CLK? Think again! Ok, hoe zit dat dan? De CLK is altijd al een beetje een rare eend geweest bij Mercedes. De techniek was namelijk afkomstig van de kleinere C-Klasse, maar de prijzen lagen boven die van de E-Klasse (zoals vroeger bij de E-Klasse Coupe en Cabrio). Qua afmetingen was het dus een concurrent voor de 3 Serie Coupe/Cabrio en de A4 Cabrio, maar de prijzen lagen een stuk hoger.
Met de nieuwe E-Klasse heeft Mercedes geprobeerd om die fout enigszins recht te breien. Zo liggen de prijzen een stuk lager dan bij de CLK (ze zijn namelijk gelijk aan die van de E-Klasse sedan) en ook zit er meer E-Klasse techniek in. De E-Klasse Coupe deelt maar liefst 60% van zijn techniek met de nieuwe E-Klasse, alleen het “Agility Control” onderstel deelt de E-Klasse Coupe met de C-Klasse (met sportonderstel).
Maar hoe zit het dan met die nieuwe CLK? Volgens de geruchten moet die in 2011 op de markt komen. En het is de verwachting dat die nieuwe CLK (wederom) gebaseerd zal zijn op de C-Klasse en een stukje kleiner zal worden dan de E-Klasse Coupe. Op dat moment zal de CLK eindelijk rechtstreeks kunnen concurreren met auto’s als de 3 Serie Coupe/Cabrio en de A5 Coupe/Cabrio.
Het zou mij trouwens ook niks verbazen als de ‘nieuwe’ CLK onder de naam C-Klasse Coupe (en Cabrio) op de markt zal komen. Mercedes streeft er tenslote naar om minder modelnamen te hebben.
Wat lijkt jullie logisch?
JamesBond007 zegt
Ik hoop het want de e-coupé vond ik op de autorai net iets te sjiek en te groot vergeleken een 3 serie.
W115 zegt
Tja, de CLK vond ik wel een mooie auto, vooral de achterkant, tijd voor een nieuwe :)
Jez zegt
Graaaaaag, doe mij maar een nieuwe CLK DTM AMG. (De ‘oude’ mag ook wel hoor, als het echt moet)
Vinny_93 zegt
Ik hoop het wel, want ik vond de CLK’s altijd al één van de mooiere Mercs. Samen met de SL dan. Doe mij maar de 63 AMG BS.
tom zegt
dus, de C-coupé wordt concurrent van A5 en 3 coupé. Maar wat dan met E coupé? als concurrent voor de BMW 6 lijkt de E coupé me toch wat te klein…
rotorhead zegt
Als de toekomstige CLK moet concurreren met de 3 en A5, hoe zit dat dan met de E Coupé?
theagle11 zegt
Moet er zeker komen. Ik ben altijd zeer groot fan van deze wagen geweest.
Ik vind eerlijk gezegd de e coupe niet bijzonder mooi. Echt een 3 serie en a/s5
killer. Dikke wagen.
sjaakie bill zegt
Meest zinloze auto in zijn segment, te klein, niet mooi, niet snel genoeg, te duur.
robbie zegt
@rotorhead, in a league of its own ;)
Mercedes maakt het in mijn ogen toch een beetje te ingewikkeld :D
Het zou logisch zijn als ze zich gewoon zouden houden aan:
C-Klasse sedan, estate, coupe & cabrio vs
3 Serie sedan, touring, coupe & cabrio vs
A4 sedan, avant, A5 coupe & cabrio
E-Klasse Coupe/Cabrio zou dan meer een concurrent moeten zijn van de BMW 6 Serie?
HDM zegt
Ik weet het niet, ik weet wel hoe het zit met geruchten (680pk biturbo v8 e-klasse 2009 anyone?)…
Btw, robbie heb je dat artikel nog ontvangen over de E63 AMG Coupe? Ik heb er tot vandaag toe niets op gehoord helaas.
AMGJunk zegt
Hoeft niet, ik vind de E-klasse coupe al prachtig!
Alhoewel, misschien is het leuk als de nieuwe CLK een kleinere versie van de E-coupe word, dan is hij iets sportiever en ook interressant voor wat jongere kopers.
Want ik vind de E-coupe, zoals ik al zei erg mooi, maar ik zal hem niet kopen voor mijn 40ste.
HDM zegt
Ja ik denk toch steeds meer als leuk idee voor ”opvolger” van de C-Sportcoupe/CLC. Minder sportcoupe, meer coupe. Hm…
Breinstein zegt
lijkt me canibalisme:
CLC, SLK, CLK/C-coupe, E coupe, CLS, CL, SL
is toch wel veel met weinig verschil. Tenzij ze met de c-coupe wat meer op de 1 coupe zouden gaan richten. Die staat immers op een ingekort 3 serie onderstel.
Tommy zegt
@Breinstein: Mercedes wil juist af van al die lettercombinaties:
CLC –> C-Klasse Coupé
CLK –> E-Klasse Coupé
CL –> S-Klasse Coupé
De SL, SLK en SLS zijn meer sportwagens op zichzelf volgens mij.
slisse zegt
CLC is er ni echt om als coupe door het leven te gaan maar eeder bestemd als concurent voor de bmw 1, audi A3 en dergelijke en de CLK dan eerder voor de bmw 3 coupe, audi A5 en dergelijke.
Breinstein zegt
@Tommy: Dat bericht had ik eerder al een keer gelezen ja. De vraag blijft natuurlijk, wat zou Mercedes met een C-coupe willen? hij kan niet te dicht bij de E coupe in de buurt komen, want dan verkoop je die niet meer. Dat het een opvolger van de CLC kan zijn klinkt logisch. Die gaat, meen ik, tot 2011 mee en dus is een ‘opvolger’ gewenst. De nieuwe A klasse moet een concurrent van de 1 serie en A3 worden (dus geen hoge auto meer) dus zo’n auto zal het niet worden.
Citrofiel zegt
@ slisse; En waar is de A-klasse dan weer een concurrent van? :P Ook van de 1-serie en A3? Desondanks ben ik het wel met je eens. Mercedes maakt het wel moeilijk zeg…
BmwMPower zegt
De CLK DTM AMG en de CLK63 Black Series zijn toch harstikke gaaf!
Die willen we allemaal terugzien!
Tommy zegt
@Breinstein: De E-Klasse Coupé is meer concurrent van de 6-serie en toekomstige A7. De C-Klasse Coupé van de 3-serie en A5.
Jorrit zegt
@ rotorhead, robbie 22:33:
De 6 Serie is in mijn ogen meer een concurrent van de SL. In feite zou de E-Klasse coupé met een 5 Serie coupe moeten concurreren. Houd ik nog over de C-Klasse coupé –> concurrent van 3 serie coupe.
Ik heb de CLK ook nooit helemaal kunnen plaatsen: ik zag ‘m altijd als een model tussen de C- en E-Klasse in, vanwege het uiterlijk. Hij(/zij?) zag er te C-erig uit om boven de E-Klasse geplaatst te worden, maar leek aan de andere kant volwassener dan een C-Klasse sedan of estate.
Audi is qua ‘systeem’ Mercedes nu achterna gegaan met de A5. En vervolgens stapt Mercedes weer daarvan af…
(copypaste van robbie)
C-Klasse sedan, estate, coupe & cabrio vs
3 Serie sedan, touring, coupe & cabrio vs
A4 sedan, avant, A5 coupe & cabrio
E-Klasse sedan, estate, coupe & cabrio vs
5 Serie sedan, touring, coupe? & cabrio? vs
A6 sedan, avant, A7 coupe? & cabrio?
SL coupe/cabrio vs
6 Serie coupe & cabrio vs
R6 coupe? cabrio?
Tommy zegt
Volgens mij zou A7 als 2-deurs coupé komen, als Sportback (zoals de concept) en als cabrio later. Ik zie dit trouwens nog niet zo snel gebeuren (zie weinig activiteit rond de A7).
En BMW is nu toch al bezig om het 5-serie gamma te vergroten, dus een 5-serie cabrio ipv een nieuwe 6-serie zou kunnen…
De SL en 6-serie zijn meer GT’s die niet echt in een bepaald segment zitten.
milan zegt
bmw VS mercedes de dikste modellen
1 serie 130i a-klasse a200 bmw wint
1 serie coupe 135i clc-klasse 300 bmw wint
3 serie sedan m3 c-klasse c63 amg mercedes wint
3 serie coupe m3 clk coupe 63 amg mercedes wint
3 serie cabrio m3 clk cabrio 63 amg mercedes wint
5 serie m5 e-klasse 63 amg mercedes wint
6 serie coupe m6 cl-coupe 65 amg mercedes wint
6 serie cabrio m6 sl-klasse 65 amg mercedes wint
x3 serie glk-klasse 500 mercedes wint
x5 mx5 ml-klasse ml63 amg bmw wint
x6 mx6 gl-klasse 500 bmw wint
7 serie 760il s-klasse s65 amg mercedes wint
m3 csl clk blakseries/clk dtm mercedes wint
geen cls-klasse mercedes wint
geen r-klasse mercedes wint
geen slr mercedes wint
Trango zegt
Een CLS was niet bepaald duurder dan de toenmalige E-Klasse. Het motoraanbod was beperkter (lees: duurder), zeker bij de cabrio, maar qua prijs viel het allemaal wel mee.
Vandaag is de E Coupé gelijkaardig gepositioneerd. Opnieuw ligt (voorlopig nog) de focus op de iets grotere motoren, maar dat wordt na de introductie typisch aangepast. Je hebt dus een E Coupé voor de prijs van een E Berline.
Als ze straks dan nog een C Coupé uitbrengen, dan zal die inderdaad zeer voordelig geprijsd moeten zijn (alles is relatief hé). Dat maakt het zeer interessant voor iemand met het budget voor een E-Klasse. Neem je een berline met de klassieke opties (leer, gps, automaat, avantgarde, …) of ga je voor de iets sportievere E Coupé of nu dan, een full option C Coupé met AMG body en meer van dat leuks.
Een E Berline koper zal geen C Berline kopen. Een te groot verschil in comfort. Maar als je toch de sportieve toer opgaat, en voor een Coupé kiest, dan maakt comfort minder uit en kan je zowel de C als de E Coupé overwegen.
Of dan toch maar de volgende generatie SLK nemen? Mét diesel! ;-)
Trango zegt
Ik bedoel CLK, niet CLS natuurlijk.
Benz.. zegt
Ondanks alles vind ik het een mooie auto, vooral de AMG..
Met die uitlaatpijpen, bumpers en velgen vind ik hem het mooist op elkaar aansluiten!
OT: Ik hoop dat er een nieuwe CLK komt, en natuurlijk een CLK 63 AMG Black en de CLK DTM AMG natuurlijk!
robbie zegt
Kijk! Als ik zo naar de reacties kijk en ik dus blijkbaar niet de enige die geen reet snapt van de modellenpolitiek van Mercedes.
@Breinstein, het zou idd heel goed kunnen dat als de CLC in 2011 met pensioen gaat dat model zal worden opgevolgd door een ‘echte’ Coupe die ze dan C-Klasse Coupe/CLK Coupe noemen. Baseren op C-Klasse techniek, een stukje kleiner maken dan de E-Klasse Coupe en lekker A5 klanten afsnoepen van Audi.
@Tommy, de Audi A7 wordt geen 2-deurs coupe maar een 4-deurs coupe! En ook een 4-deurs cabrio. Die auto zal dus moeten concurreren met de Mercedes CLS en de toekomstige BMW 6 Serie GT (zeg maar een mooie 4-deurs 5 Serie GT).
Auto’s als de 6 Serie, SL, R8 moet je toch een beetje zien als buitenbeentjes die niet direct met elkaar te vergelijken zijn.
@milan, heb je toevallig Mercedes oogkleppen op? Voor zover ik weet bestaat een GLK500 namelijk niet. En de CLK is al een tijdje uit productie. Ook zou ik de X6 en GL nou niet echt met elkaar vergelijken. Twee compleet verschillende auto’s. Coupe-SUV vs Scheepscontainer-SUV. En een CL65 vergelijken met een M6? Heb je wel eens naar de prijs en/of afmetingen gekeken? Ook mis ik nog de 1 Serie Cabrio, Z4 en 5 Serie GT in je mooie lijstje.
Edman zegt
@ milan
Dat zijn pas scheve vergelijkingen… Ooit bedacht dat een S65 AMG véél duurder is dan een 760i(L) en dat een SL65 AMG véél duurder is dan een M6, vergelijk ’t liever met een 63 AMG. Je trekt puur vergelijkingen op PK/Nm… Rare vent…
Emile_Benz zegt
“Het zou mij trouwens ook niks verbazen als de ‘nieuwe’ CLK onder de naam C-Klasse Coupe (en Cabrio) op de markt zal komen.”
Uh die hebben we toch al? Is de CLC-klasse toch min of meer…?
“Op dat moment zal de CLK eindelijk rechtstreeks kunnen concurreren met auto’s als de 3 Serie Coupe/Cabrio en de A5 Coupe/Cabrio.”
Als ze gewoon ff ’n AMG-uitvoering maken van de CLC-klasse (grootste motor is nu de 3.5 CGI)…
robbie zegt
@Emile_Benz, dat durf je toch niet echt een coupe te noemen hoop is? Het is meer een C-Klasse ‘compact’ (bedoeld om te concurreren met de 3 Serie Compact) een echte sportieve Coupe is dat natuurlijk niet te noemen.
Helemaal niet omdat de CLC goedkoper is dan een C-Klasse sedan. Het zou ‘logisch’ zijn (volgens auto marketeers) wanneer een 2-deurs variant van een model juist duurder en meer ‘premium’ is. Kijk maar hoe elk ander merk dat doet. Coupe/Cabrio versies zijn altijd groter, luxer en duurder dan hun 4-deurs broertjes. En dat is niet alleen zo bij de Duitse premiummerken.
RX-7Owner zegt
waarom wordt de lexus is250c dan nu weer vergeten
Emile_Benz zegt
@ Robbie: Mercedes zelf noemt het anders ’n sportCOUPE… Maar idd, hij richt zich op de 3 serie compact…
E coupé/cabrio-versies zijn niet altijd groter dan hun 4-deurs broertje…
Mijn C124 cabriolet is even lang, breed en hoog als de W124 sedan. :wink:
SjoRs zegt
Ik vind het nogsteeds een van de mooiste modellen van Mercedes in zijn eenvout, gewoon strak en zonder te veel poespas. Maar ik vind hem wel moeilijk te segmenteren en daarom moeten ze hem misschien wat toegankelijker(goedkoper?) maken.
HDM zegt
Ik snap niet waarom dit alles uitmaakt als een Smart ook gewoon tegenover een Maybach getest wordt….
@robbie: hoezo niet sportief de C sportcoupe? De Evolutionpakketten en 32 en 30CDI vergeten van AMG?
b0z4 zegt
De huidige modellen van MB zijn zo chique en stijlvol , daar kan vind ik de nieuwe modellen ( nog ) niet aan tippen. Die zien er meer sportief uit :)
mashell zegt
Mooi verhaal van Trango, er zit natuurlijk ook wel iets in. Maar de klant die een E-klasse sedan (berline hoort bij Franse auto’s) overweegt wil echt nooit en te nimmer een C-klasse coupe met AMG pakket. Dat is van gedistingeerd naar ordinair in te weinig stappen.
Trango zegt
Mashell. Akkoord. Maar als je met het budget van een E-Klasse berline (Belgische MB nomenclatuur) besluit om toch eens voor een coupé te gaan, dan zie je af van comfort en chique, en ga je resoluut voor sportiviteit. Eénmaal binnen sportief, kan je net zo goed voor de toekomstige C-Klasse Coupé gaan… het is maar wat je wilt.
Kijk, ik rij met het 2008 model E-Klasse berline. Ik heb héél eventjes gedacht om een zéér full option C te nemen, maar dat kon uiteindelijk niet tippen aan het comfort van een E-Klasse. Ondertussen kijk ik om een nieuwe wagen te bestellen. Opnieuw heb ik gedacht aan een ander model: niet de C berline, maar de E-Klasse Coupé. Nuja, sinds ik weet dat de E Coupé op het C platform staat hoeft het voor me niet meer. Maar stel nu dat sportiviteit primeerde, dan bestaat de kans dat ik een E coupé tegenover een C coupé afweeg. Net zoals ik eventjes gedacht had aan die gepimpte C berline.
Uiteindelijk voor een lekker uitgeruste E berline geweest ;-). En zéér waarschijnlijk doe ik dit straks opnieuw.
Mocht er een “echte” E platform based coupé komen, en de prijs is zowat inline met dat van een berline, dan is de kans vrij groot dat ik die neem. Eigenlijk bestaar er dus geen E based coupé… er bestaat een S based coupé, en een C based coupé… and that’s it. Mercedes-Benz help? Oh wacht, de CLS is een E based wagen: E platform met een andere carrosserie. Voila. Maar geen tweedeurs model. Jammer.
Tommy zegt
@robbie: Dus jij dacht dat de A7 in slechts 1 modelvariant zou komen?? Think agian!
Je kent Audi nu toch wel een beetje? De 4-deurs A7 zal gewoon de SB-uitvoering zijn! Dat andere zij ik trouwens ook al…
micheloo0 zegt
Zolang er een amg komt geen probleem voor mij. En waneer komt hier de eerste test van de e-klasse coupé trouwens :D die 350cgi motor lijkt me wel interessant of gewoon de 500 :D
BananaFlip zegt
De CLK is altijd dan wel een rare eend geweest, het is ook altijd een mooie strakke coupé geweest.
Als Mercedes dat idee ook terug laat komen in de nieuwe CLK ben ik blij.
Maar dan moet AMG wel snel met een hardcore-CLK’tje komen!
BananaFlip zegt
En… sinds wanneer schrijven we tenslote met één T?