Twee totaal verschillende dingen en toch allebei een hardcore BMW M model.
Het is gelukkig nog altijd leuk shoppen met de BMW M-modellen van tegenwoordig. Sterker nog, de sportieve tak van de Duitse autofabrikant heeft twee modellen die uniek zijn in de geschiedenis van het merk. Namelijk een hardcore BMW M5 én een hardcore BMW M motorfiets. Die laatste is sowieso uniek, want het is de eerste motorfiets van M en BMW Dusseldorp zet ze samen.
BMW M5 CS
Toen de BMW M5 CS aanvankelijk werd onthuld haalde ik mijn schouders op. Wat voegt dát nou toe ten opzichte van een al rappe M5 Competition met 625 pk? De praktijk leert dat dit een wel degelijk bizar apparaat is. Wanneer je denkt dat het niet nog gekker kan, laat de M5 CS zien dat dit wel degelijk mogelijk is. Met 635 pk heb je ‘slechts’ 10 pk meer ten opzichte van de Competition. Je moet echter verder kijken dan de cijfers op papier. Recent liet YouTuber GerCollector al in een video zien dat dit apparaat de 100-200 km/u sneller aflegt dan een 650 pk sterke Porsche 911 Turbo S. Namelijk 6,49 seconden! Dat is echt ongelofelijk rap.
BMW M 1000 RR bij Dusseldorp
In de andere hoek treffen we de BMW M1000 RR. De naam laat al zien dat dit iets aparts is. De eerste motorfiets van BMW M. Alles draait om performance bij deze fiets. Op het circuit ben je de snelste, als je alles uit het ding weet te halen natuurlijk. 212 pk, een topsnelheid van maximaal 315 km/u en 0-100 tijd van 3,1 seconden.
BMW Dusseldorp heeft het heftigste van BMW M samengebracht voor wat leuke kiekjes. Er zijn gelukkig nog altijd liefhebbers te vinden voor dit soort bizarre projecten. Want zowel deze BMW M5 CS als de M1000 RR zijn verkocht.
tvr1974 zegt
Jammer dat dan van de m1000rr de 100-200km/u niet vermeld wordt. Ik schat ongeveer 3-3.5sec en dat is ongelooflijk rap. 😉
saxoke zegt
@tvr1974: daar had ik de 100-200 ook idd graag van geweten. De 3.1 naar 100 vind ik precies niet zo indrukwekkend
racerx zegt
@saxoke: de voorkant wil alleen maar omhoog, maar een echt goede rijder krijgt de teller wel op 2,5. Ik heb het in 3,0 voor elkaar gekregen op mijn Panigale V4, en ik ben dus geen echt goede rijder ;-).
KEV9 zegt
Performance
0 – 50 kph 1.5 s
0 – 100 kph 3.0 s
0 – 130 kph 4.0 s
0 – 150 kph 5.0 s
0 – 160 kph 5.2 s
0 – 200 kph 6.9 s
0 – 220 kph 8.1 s
0 – 240 kph 9.6 s
0 – 260 kph 11.6 s
0 – 280 kph 14.7 s
0 – 300 kph 21.3 s
En even voor de vergelijk die van de Ducati Panigale V4
1299 Vs V4 Acceleration
MPH 1299 V4
0-10 mph 0.51 0.50
0-20 mph 1.01 1.01
0-30 mph 1.53 1.52
0-40 mph 2.05 2.04
0-50 mph 2.57 2.56
0-60 mph 3.11 3.05
0-70 mph 3.66 3.65
0-80 mph 4.29 4.21
0-90 mph 4.88 4.85
0-100 mph 5.49 5.46
0-110 mph 6.20 6.10
0-120 mph 6.88 6.83
0-130 mph 7.71 7.54
0-140 mph 8.59 8.39
0-150 mph 9.62 9.31
0-160 mph 11.17 10.59
0-170 mph 13.16 12.33
0-180 mph 18.11 14.85
0-190 mph n/a 21.52
0-200 mph n/a n/a
60-120 mph 3.77 3.73
100-160 mph 5.67 5.12
SS/QM 10.17/153 mph 10.11/156 mph
SS/KM 18.01/180 mph 17.77/186 mph
SS/Mile 25.34/184 mph 24.85/192 mph
tvr1974 zegt
@Soulmaster: lekker vergelijken.. de BMW in km/u en de panigale in mph.😂😂😂
KEV9 zegt
Moeilijk hé, km omreken naar mijlen.. 1 mijl is 1.6km.. dus..
torsen zegt
@soulmaster: Dat zijn de tijden van de oude S1000RR.
gtc123 zegt
Lijkt wel een politie motor in deze kleurstelling, maar wel een dik apparaat!
toniominestrone zegt
@gtc123: sinds wanneer rijdt de politie rond met M Motorsport livery?
torsen zegt
https://www.youtube.com/watch?v=zIuRF_wOzyo
De 992 Turbo S haalt hier een 100-200 van 5,94 s dus die bewering van GerCollector lijkt niet echt te kloppen.
cossie300 zegt
Bij het filmpje staat er : sneller dan 991 turbo s
kemp86 zegt
@cossie300: ah ok foutje in deze tekst dan, want de 991 heeft nooit 650pk gehad.
kemp86 zegt
De turbo s doet 100-200 onder 6s de cabrio in nat weer deed al 6s. https://youtu.be/rZ2UkFnPRxM
sr20det zegt
Er even op gezeten, maar wat opvalt is dat ie best wel een stukje hoger zit dan een S1000RR
racerx zegt
@sr20det: stond ‘ie niet gewoon op de achterbok? ;-)
The Stig NL zegt
‘Meest heftige’ = heftigste