Een uiteenzetting van de zaken, die gisteren werden afgetrapt door Ricciardo.
Ik weet nog goed waar ik was toen ik vernam dat Daniel Ricciardo aankondigde de schokkende overstap te maken naar het fabrieksteam van Renault. Op mijn laatste vakantiedag wandelde ik, vergezeld door een drietal vrienden, door de straten van Riga toen @jaapiyo besloot het immer rustige Autoblog-groepsgesprek op stelten te zetten.
Te warm om te lezen? Scroll naar onder en aanschouw onze voorspelling!
Goed, nu zijn mijn whereabouts niet eenvoudig te vergeten daar het nieuws amper een dag jong is, maar dat mag de magnitude van het nieuws niet drukken. Ricciardo’s aankomende overstap van het geteisterde Red Bull Renault–volgend jaar Honda–naar het fabrieksteam heeft immers een groot aantal gevolgen voor de rijdersmarkt. Menig team en coureur zal momenteel al zenuwpezend heen en weer bewegen op de stoel nadat, in slagvolgorde, Red Bull, Renault en Ricciardo het nieuws naar buiten brachten.
Helemaal onlogisch kunnen we de gedurfde sprong niet noemen. Hoewel Red Bull zichzelf graag prijst met het misvormde idee dat beide coureurs als gelijken worden behandeld, is het alom bekend dat er eigenlijk altijd maar één coureur de volledige aandacht krijgt. In het tijdperk van Vettel en Webber was het eerstgenoemde die de voorkeur kreeg van Dr. Helmut Marko, Dietrich Mateschitz en Christian Horner en zodoende vier wereldtitels kon binnenhengelen. Hoewel de Brits-Oostenrijkse equipe zegt afgestapt te zijn van een zo opvallende tactiek, spreekt het eigenlijk voor zich dat Max Verstappen, tot groot genoegen van de Nederlandse bevolking, de aangewezen persoon is om het team terug naar de prijzen te brengen. Zijn supertalent kan niet genegeerd worden, dus is er weinig ruimte voor de inmiddels 29-jarige Daniel om zijn droom wereldkampioen te worden te verwezenlijken. Red Bull pochte misschien met het idee dat het verlengen van het contract van de Australiër slechts een formaliteit was, aan het einde van de dag kiest de altijd lachende Ricciardo eieren voor zijn geld.
In eerste instantie heeft Ricciardo’s overstap naar Renault Sport F1 de nodige gevolgen voor het kamp van Red Bull. Max zal ongetwijfeld een sterkere, meer sturende rol krijgen binnen het team, maar wie er naast hem een plekje krijgt is allesbehalve zeker. Menig Formule 1-fanaat gaat er vanuit dat Carlos Sainz Jr. zichzelf naast Verstappen zal nestelen, maar een directe ruil tussen Renault en Red Bull staat bepaald niet vast; dit terwijl het contract van Sainz dit wél doet vermoeden. Dit heeft voornamelijk te maken met de relatie tussen de twee jonge talenten. In hun dagen bij Toro Rosso kregen de twee het meermaals met elkaar aan de stok, zowel op als naast de baan. We kunnen het natuurlijk niet met zekerheid stellen, maar de kans dat de directie van Red Bull zit te wachten op een periode vergelijkbaar met die van Hamilton en Rosberg lijkt vrij onwaarschijnlijk. Een vertrek van Sainz naar McLaren lijkt logischer, aangezien Carlos aldaar de naar de IndyCar vertrekkende Alonso op kan volgen. Alonso, die ongetwijfeld een goed woordje voor Sainz zal doen, beseft nu eindelijk dat hij niet nog eens kampioen zal worden en zet zijn zinnen op het realiseren van de Triple Crown.
Wie komt er dan wel naast Max terecht? In mijn ogen is Pierre Gasly de aangewezen persoon. De Fransman wordt misschien niet gezien als het grootste supertalent, hij kan wel degelijk sturen. Een onderschat coureur, dat is hij. Niet vreemd, want in in zijn kampioensjaar in de Formule 2 werd Pierre enigszins overschaduwd door de debuterende Antonio Giovinazzi. Daarna was Gasly ervan overtuigd dat hij een zitje zou krijgen bij Toro Rosso, maar enkele overmoedige uitspraken zorgden ervoor dat hij op een zijtraject werd gezet in de Japanse Super Formula. Echter bewees hij ook daar zijn talent, door het kampioenschap bijna direct te winnen. Zegevieren deed hij niet, want een supertyfoon gooide vrijwel letterlijk roet in het eten. De laatste twee wedstrijden werden niet verreden en Pierre kreeg zodoende geen kans op de eindoverwinning.
Het vertrek van Pierre Gasly naar moederteam Red Bull komt als een groot geluk voor Brendon Hartley. De Kiwi presteert eigenlijk ondermaats, maar nu Gasly het plekje van Ricciardo moet vullen bij Toro Rosso zal het team hem onder het mom van continuïteit niet de deur wijzen. Naast hem? Wel, de talentenpoel van Red Bull begint aardig op te drogen, maar er zijn een aantal opties. Lando Norris wordt al veelvuldig genoemd, ondanks zijn connectie met McLaren, maar naast hem zijn er een aantal andere Formule 2-coureurs die niet overzien moeten worden. Alexander Albon laat regelmatig fenomenale dingen zien en verdient zeker een kans, maar ook een Nyck de Vries (eveneens onderdeel van McLaren) hoeven we niet te overzien. Wie het ook wordt, één ding is zeker: Red Bull zal creatief moeten zijn.
Ricciardo’s overstap naar het fabrieksteam van Renault betekent eveneens een doorn in het oog voor Esteban Ocon. De Fransman, die voornamelijk verbonden is aan Mercedes, kwam in Hockenheim nog in het nieuws doordat de paddock ervan overtuigd was dat Renault hem zou contracteren. Nu de stoeltjes bij zowel Renault als Mercedes zijn vergeven, kijkt Ocon ineens tegen een reeks dichte deuren aan. Begint hij dan aan zijn derde jaar bij Force India? De kans is vrij groot. Voor hem zit er niets anders op dan wachten. Het team bevindt zich echter in onstuimige wateren. Lawrence Stroll, ‘vader van’, zal uitkomst bieden, het team redden en zijn zoon een stoeltje geven. En om eerlijk te zijn, zo erg vind ik dat niet. Sinds Stroll voor het team van Williams rijdt hebben ze weinig tot niets laten zien. Geef hem een iets betere bolide, dan oordelen we.
Sirotkin zal echter blijven bij Williams. De Rus neemt een flinke zak geld mee, en die kunnen ze in Grove prima gebruiken om de auto te verbeteren. Naast hem: George Russell. De jonge Brit en huidige leider in het Formule 2-kampioenschap is de oogappel van Mercedes. Daarbij gooit hij hoge ogen in de enkele vrije trainingen die hij toegewezen krijgt, door bijvoorbeeld onofficiële baanrecords te verbreken. Williams, dat hierdoor extra geld of gratis motoren krijgt van leverancier Mercedes, zal Russell zodoende met open armen ontvangen.
De laatste drie teams staan iets verder van het verhaal vandaan, daar deze allemaal met Ferrari-motoren rijden. Voor het fabrieksteam hebben we goede hoop: Vettel blijft, maar Charles Leclerc zal Kimi Raikkonen vervangen als tweede coureur. In mijn ogen is Haas namelijk niet meer de grote stap vooruit, zoals dat eerst het geval was. Sauber heeft zich dit jaar weten te ontplooien tot een verrassende middenvelder. De auto is, zeker in de handen van de klinische Monegask, een kracht om rekening mee te houden. Leclerc zal dit jaar nog een top vijf scoren en bewijst daarmee dat hij rijp is voor het échte werk. Zijn plek bij Sauber wordt ingenomen door Ferrari-pupil Antonio Giovinazzi. De Italiaan komt terecht naast Marcus Ericsson, die voor de laatste maal aan de carrièredood weet te ontsnappen. Bij Haas wordt Grosjean buiten de deur getrapt, ten faveure van Sergio Perez. Nadat Grosjean aan het begin van het jaar op weg leek naar een sterke puntenfinish heeft hij diezelfde snelheid niet meer weten te vinden. De Fransman heeft niet eens de helft van de punten van de agressieve Deen. Perez vertrekt bij Force India, omdat hij zijn geïnvesteerde miljoenen niet terugkrijgt.
Onthouden ga je deze stoelendans natuurlijk niet, dus om de boel even vers in je achterhoofd te stoppen hebben we hieronder de voorspelling verstopt. Niet mee eens? Laat ons in de reacties weten hoe jij denkt dat het startveld er volgend jaar uitziet.
Mercedes: Hamilton & Bottas
Ferrari: Vettel & Leclerc
Red Bull: Verstappen & Gasly
Renault: Hulkenberg & Ricciardo
Haas: Perez & Magnussen
Force India: Ocon & Stroll
Toro Rosso: Hartley & Norris
Alfa Romeo Sauber: Giovinazzi & Ericsson
McLaren: Sainz & Vandoorne
Williams: Sirotkin & Russell
UPDATE 20-08-2018: de eerste voorspelling klopt alvast, Pierre Gasly neemt het zitje bij Red Bull over van Daniel Ricciardo.
UPDATE: 04-09-2018: we hebben een tweede deel over de stoelendans geschreven, lees het HIER!
tvklarenbosch zegt
Denk dat dit aardig klopt. Enige wat ik verder mogelijk kan gebeuren is dat ook Vandoorne bij McLaren gewipt gaat worden. Daar zijn ze echt niet tevreden over.
heidekonijn zegt
@tvklarenbosch: Ben er mee eens dat waarschijnlijk exit Vandoorne is, maar het is een publiek geheim dat net toen hij in Monaco Alonso dreigde te overklassen, hij plots wel heel erge pech begon te krijgen. En hij had al niet bepaald eerste keus materiaal.
McLaren volgt Alonso en die maakt niet bepaald succesvolle beslissingen..
j4cks0n zegt
@heidekonijn: wat een onzin zeg.
dashter zegt
@j4cks0n: Ik heb weleens gekleurdere F1-onzin gelezen in deze reacties ;-)
Complot theorieën opzijgeschoven, als je de feiten erbij neemt heeft Stoffel dit seizoen 5 races gereden zonder mechanische problemen.
Als we verder gaan dan enkel de feiten, zijn 3 a 4 van die races behoorlijk goed verlopen.
alino zegt
@heidekonijn: @RRRobert: Ik hoop voor VAN dat hij bij een ander team terecht kan en daar zijn potentieel kan laten zien en in het ergste geval daar door de mand te vallen. Liever dat dan nog een jaar aanmodderen bij McLaren. Lijkt me niet het team voor hem en beschikt echt niet over hetzelfde materiaal als Alonso. Achter de schermen heerst er chaos en laten zich te veel beinvloeden door het gezeur van Alonso.
st220 zegt
Ocon, hoe kan die in hemelsnaam nog in een team zitten? Stuur hem aub retour naar GT3/GT4….
toniominestrone zegt
@st220: Ocon is van het kaliber ” Vetstappen”, zet hem in een RB en ik wil nog wel eens zien wie er sneller is.
fmgarcia zegt
@st220: Jij moet echt beter gaan opletten tijdens Ziggo f1. Dan mag je weer reageren als het over autosport gaat! Ocon kan max als een van de weinige echt gaan irriteren de komende jaren. Dus zet je oranje bierhelm in Spa even af en kijk naar die andere 19 autotjes. Met allemaal mensen die kampioenschappen hebben gewonnen. O ja Ocon is de enige geweest die Ves in een heel seizoen achter zich heeft weten te houden. Met dezelfde auto dan.
henk_he zegt
@fmgarcia: wie is VES?
Robert zegt
@fmgarcia: niet helemaal correct. Verstappen scoorde méér overwinningen, maar omdat Ocon méér podiumfinishes scoorde en gedurende het seizoen veel constanter presteerde (lees: minder uitvalbeurten kende), werd Verstappen ‘slechts’ derde in de eindrangschikking van z’n debuutseizoen in de Formule 3.
fmgarcia zegt
@RRRobert: I know, maar om hem even op zn plek te zetten.
rhellema zegt
@st220: hahaha ik denk dat je Ocon toch echt met iemand anders verwart. Ocon is echt een coureur van formaat waarvan we nog heel veel gaan horen, misschien nog wel meer dan van Verstappen.
volvonerdy70 zegt
@st220: volgens mij vergis je je en bedoel je Stroll…
jaapiyo zegt
Alleen HAM+BOT en RIC+HUL zijn zeker. Spann0nd. Het ding wat ik zelf het meeste anders zie is Ocon bij FI. Áls Lawrence Stroll dat team overneemt zal hij zijn zoon niet naast Ocon zetten, want dan (hoewel ik Ocon ook niet zo geweldig vind als sommige anderen) wordt Lance Vance Dance afgemaakt. Dan kiezen ze wss voor een veteraan (Kubica?) of voor een zak geld naast Lance.
In dat geval denk ik dat Mercedes toch liever Ocon (die dan potentieel zonder zitje komt te zitten) bij Williams parkeert dan Russell. Ik kan er niet precies de vinger opleggen waarom, maar ik zie het niet zitten in Russell. Het lijkt me een beetje een zeiksnor en ondanks dat hij het F2-kampioenschap leidt (in een hele goede ART) heb ik letterlijk nog niks van hem gezien waarvan ik denk ‘wow’. Hij wint zijn races als de auto goed is en hij vooraan start, that’s it. Zo zijn er wel meer.
Bij STR zou Ticktum een optie kunnen zijn, hoewel hij weinig kans maakt op een Superlicentie, niet écht super presteert in de opstapklasses en een beetje een achterlijke gladiool is. Marko is namelijk ondanks alles een behoorlijk groot fan van hem naar verluidt.
fmgarcia zegt
@jaapiyo: Kijk Hongarije race 2 even terug. Je ziet Sjors daar even 8 auto’s inhalen. Echt met hele rare lijnen die de rest echt niet nam. Deed me denken aan Alonso jaren geleden. Ben het dus niet met je eens. Ik denk juist dan Norris iets minder rap is dan verwacht.
ikschrijfookoverautos zegt
@jaapiyo: Ocon is in dit verhaal inderdaad de lastigste. Ik kan het me echter niet voorstellen dat hij een stap terug doet en terechtkomt bij Williams. Lijkt me dat zijn carrière dan gezien is.
Edge zegt
@jaapiyo: Weinig? Zeg maar gerust ronduit geen kans. Hij komt nog niet eens in aanmerking voor een proeflicentie die nodig is om te mogen testen. Daarom zat Jake Dennis ook in Hongarije in de Red Bull te testen in plaats van Ticktum. Ticktum is talentvol, maar heeft het zichzelf gewoon heel moeilijk gemaakt met zijn idiote gedrag en de schorsing van een jaar die hij daarvoor kreeg.
jaapiyo zegt
@edge: klopt, maar ik hoorde er Helmut Marko desalniettemin liefdevol over praten onlangs. En ook Christian Horner maakte er bezwaar tegen dat Ticktum niet mocht testen en riep de FIA op daar nog eens kritisch naar te kijken. Kortom, om een of andere reden staat die Ticktum er goed op bij RB en waar een Marko is, is (heel misschien) een weg.
joejojo2012 zegt
@jaapiyo: De optie om Hulkenberg naar RB te halen ten faveure van Sains. Misschien dat Max een goed woordje zou kunnen doen? RB kan dit dan als mooi als wisselgeld gebruiken. Dan kan eindelijk Hulk podiums rijden!
fmgarcia zegt
Waarom knal je Wehrlein niet in de auto van Hartley en Markelov in die van Sirotkin? Dit gaat een grote afgang worden voor Stroll en Sergey.
mrrallycross zegt
@fmgarcia: omdat wehrlein heeft bewezen niet goed genoeg te zijn voor de f1 en er niet met hem samen te werken valt
alfaromeoman zegt
Ik ben het met de voorspellingen eens, maar ik weet zeker dat alonso blijft als sainz naar mclaren gaat
jaapiyo zegt
@alfaromeoman: ik denk sowieso dat Alonso uiteindelijk blijft. Zijn altijd van die guys die continu publiekelijk klagen over hun werk/club/vriendin en als puntje bij paaltje komt niet daadwerkelijk durven te veranderen. Verander dan echt of hou je muil. Alonso is bij uitstek zo’n guy. Hij verdient veel en hij weet uiteindelijk ook wel dat F1 de hoogste klasse is. Indycar kan altijd nog. Fittipaldi won de Indy 500 nog twee keer toen hij 40+ was.
maferick74 zegt
Zo dat scrollen naar beneden scheelde inderdaad een boel tijd.
ghengiskhan zegt
Zou Honda niet eens een Japanner bij STR (liever nog bij RB maar dat is niet meer dan een orientaalse natte droom) willen? Ik weet dat Japanners met een superlicentie dun gezaaid zijn maar daar valt op de eoa manier vast wel een mouw aan te passen.
skinnybmw zegt
Ferrari laat Leclerc nog even rijpen, dus Kimi rijdt gewoon nog een jaar bij Ferrari. Aan z’n snelheid zal het niet liggen iig.
pomoek zegt
maar daarnaast is het allesbehalve zeker. Wat? Wat?
rob5nismo zegt
Vandoorne hoeft er van mij niet uit.Grosjean die zal er de rest van de races flink aan moeten trekken want Haas is hem ver beu
basjaski zegt
Kimi 2019 Ferrari wordt in Monza aangekondigt
trustmeiamanengineer zegt
Ik zie Kimi nog niet verdwijnen hoor. En Alonso hopelijk ook niet. Twee grootheden in een jaar weg zou wel echt zonde zijn. Hoewel ik me wel kan voorstellen dat Alonso het na dit jaar echt voor gezien houdt, want ik zie de McLaren ook volgend jaar nog geen titel pakken….
dailydriver zegt
@trustmeiamanengineer: laten we eerst eens beginnen met een podiumplaats. Echter vind ik Mclaren daar niet compentatief genoeg voor.
pomoek zegt
Ik denk niet dat Vettel Leclerc naast zich wil hebben rijden. Die is te goed en te gretig. Dat gaat niet gebeuren, die rijdt nog een jaar bij Sauber (ipv Giovinazzi) of Haas (ipv Perez). Ik ben niet echt onder de indruk van Sainz. Hij laat af en toe wat goeds zien, vaak is hij anoniem aan het racen en soms maakt hij domme fouten. Gasly staat ook maar 4 puntjes achter hem in het kampioenschap. Ik denk dat hij in zijn handen mag knijpen als ze ‘m bij McLaren oppikken. Ik denk dat de move van Ricciardo niet alleen een zegen is voor Gasly en Hartley maar dat dit ook voor Vandoorne het mazzeltje is waardoor hij in de F1 kan blijven. Ik denk niet dat McLaren Norris samen met Sainz wil laten rijden omdat de laatste geen ervaring bij het team heeft. Als Vandoorne niet goed blijft presteren dan is het volgend jaar wel afgelopen voor hem.
Robert zegt
Ik zie het somber in voor Stoffel Vandoorne. Hoezeer ik het hem ook gun. Maar waar hij vorig jaar nog leuk meedeed naast Alonso, is het gat tussen die twee nu véél te groot.
En daarmee denk ik ook dat Norris niet in een Toro Rosso zal gaan rijden, maar mooi dat tweede stoeltje naast Sainz, bij McLaren.
thearchitect zegt
Is Kubica nog een mogelijke outsider voor een stoeltje ?
rikardodikalsio zegt
Benieuwd of Mclaren met deze rijders wel wat zou kunnen uithalen. Ze hebben in dat geval wel een miljoentje of 40 over om in de auto zelf te investeren…
ericd zegt
We zullen volgend jaar snel weten of de Honda motor iets voorstelt. Eerste paar races weer achterblijven bij Mercedes en Ferrari, dan kan Max ook volgend seizoen op z’n buik schrijven. Jammer als Alonso weggaat. Supertalent. Misschien wel de meest onfortuinlijke switch (naar McLaren) in F1 history ever. Vettel nam het stokje over van hem en toen is het Ferrari team veel beter gaan presteren.
mashell zegt
@ericd: Alonso heeft aan de overstap naar McLaren letterlijk een fortuin overgehouden. Als de Honda de komende jaren nog niet voldoende presteert, moet Verstappen maar denken, ik ben al wel lekker pensioen aan het opbouwen.
bartsmit zegt
@mashell: “pensioen denken” is zoooo gaaaaapppp suf. Dan ben je al bezig met doodgaan. Die jongen is net 20 en heeft al tig miljoenen aan vermogen opgebouwd.
mashell zegt
Ik denk niet dat Sainz genoegen neemt met een achterhoede team als McLaren, die houdt RBR gewoon aan hun contract.
bartsmit zegt
@mashell: “pensioen denken” is zoooo gaaaaapppp suf. Dan ben je al bezig met doodgaan. Die jongen is net 20 en heeft al tig miljoenen aan vermogen opgebouwd.
evdw zegt
En zo zal de startrij er ook 9 van de 10 keer uitzien.