Sneeuw, gladheid, smerige bepekelde wegen en vieze auto’s. Ik ben het ondertussen meer dan zat. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat voor de kerstdagen al wel was, maar toch. Ik ben niet zo’n liefhebber van de winter en dat is eens te meer gebleken. Blijkbaar ben ik niet de enige want afgelopen zondag was er een file bij de meeste autowasstraten. Iedereen wilde de auto schoon hebben omdat het wel eens afgelopen kon zijn met het winterweer. Of de auto nou schoon moest omdat zout zo slecht voor de lak schijnt te zijn, of omdat men net als ik de auto gewoon graag schoon wil hebben, is nog maar de vraag.
Toen ik afgelopen zaterdagavond uit ‘s Hertogenbosch kwam rijden was ik blij dat het regende, ja echt waar. Een Nederlander die blij is dat het gewoon lekker hard regent, het bestaat, soms. Ik was blij, ik denk eindelijk is het afgelopen met dat gladde gedoe en dat gesmeer, gewoon normaal kunnen doorrijden op de weg, graag! Maar het was een korte vreugde, nog geen kwartier later zat ik weer midden in een behoorlijke sneeuwbui. Het was glad, heel erg glad. Met 60 over de snelweg, want dat deed iedereen, sneller was ook niet vertrouwd. Daardoor denk je gelijk aan de Duitse wintermaatregelen. Winterbanden, verplicht tijdens de winterperiode. Is dat iets wat ook in Nederland zou moeten? De autobandenfabrikanten zijn natuurlijk voor, maar hoe denken de mensen die het moeten betalen daarover. Ik doe het vooralsnog niet. Vanuit kostenoverwegingen, en natuurlijk, hoe vaak hebben we hier nu zulk slecht weer? Ik weet ook dat winterbanden niet alleen veilig zijn bij heftige sneeuwval, maar een beetje aanpassen aan de omstandigheden doet ook al heel erg veel. Het is volgens mij net als destijds met de introductie van ABS. Auto’s met ABS maakten meer ongelukken dan auto’s zonder, vanwege veranderingen in rijgedrag. “Ik heb toch ABS!”. Natuurlijk zou het rijden met winterbanden veiliger moeten zijn als we er zelf allemaal maar goed bij stil staan dat winterbanden de weerssituatie niet veranderen. Is er niet een bandenfabrikant die een 2 in 1 band kan ontwikkelen, die én goed rijdt in de zomer én goed rijdt in de winter? Dat moet gezien de huidige technologie toch mogelijk zijn zou je denken. Een band waarvan de eigenschappen en het profiel dusdanig wijzigen bij verandering van temperatuur zodat het niet meer noodzakelijk is om banden te laten wisselen voor en na de winter. Waarschijnlijk vind ik het wiel (of beter gezegd de band) opnieuw uit en bestaat deze band al lang.
Erjen zegt
Gewoon maatje 185/195 onder je auto zetten, nergens last van :P
JamesBond007 zegt
Winterbanden of niet. Het is en blijft je eigen keus.
Wij hebben ze wel onder de auto staan en we rijden er zelfs mee in de zomer. Geen problemen ondervonden in 3 jaar.
Ben alleen dat winterweer wel zat hoor. Ben net wakker en ik doe mijn gordijn open. Raad eens?
WEER sneeuw…
Zo langzamerhand word ik er wel moe van hoor. Geef mij maar een warme zomer met lekker veel zon.
autoblogger zegt
Vandaag is het ook weer raak. De sneeuw van vannacht zorgt voor flinke problemen op de weg. Onder de sneeuwlaag ligt tevens vaak een ijslaagje, waardoor de wegen spekglad kunnen zijn, zo meldt het ANP.
Hoewel er de afgelopen nacht weinig verkeer was, zijn er toch veel aanrijdingen gebeurd, meldt de VerkeersInformatieDienst (VID). Met name de ongelukken met vrachtwagens zorgden voor problemen bij het overige verkeer.
De A1 tussen De Lutten en Oldenzaal is dicht door een geschaarde vrachtwagen. Op de A2 tussen Grathem en Kelpen is een vrachtwagen door de geleiderail gereden. Op de parallelbaan van de A2 richting Maastricht is een vrachtwagen geschaard.
Een geldauto zorgt voor problemen op de A28 na een botsing met een auto. Verkeer richting Zwolle bij Amersfoort moet via de parallelbaan rijden.
De A50 is ’s nachts even dicht geweest na een botsing tussen meerdere auto’s bij Nistelrode. Meerdere mensen raakten daar gewond.
De honderden trucks die vrijdagavond in België strandden door hevige sneeuwval, staan zaterdagochtend nog steeds op vluchtstroken en parkeerplaatsen langs de weg tussen het oostelijke Luik en Bastenaken. Op de E25 tussen de gemeente Houffalize en Bastenaken ligt tussen de 25 en 35 centimeter sneeuw…
RDS zegt
Die banden bestaan idd al kijk maar eens op de vredestein site bij 4seizoenen. Bij de testen komen deze banden er ook redelijk uit.
Svenska Aeroplan AB zegt
@ autoblogger: ik denk dat als we zo doorgaan er weer wat file-records zullen sneuvelen dit jaar! Ook gecombineerd met allllllll het werk aan de weg wat staat te gebeuren komend jaar…
2010 gaat er 1 worden hoor!
GOD zegt
Ik haat alles aan de winter behalve de gladheid.
axellio zegt
Ach, die sneeuw heeft ook zijn voordelen: meer als genoeg gelegenheden om je auto onder controle leren krijgen. Jammer genoeg gaat sneeuw ook gepaard met ongelukken en files. Maarja, liever een strenge winter en mooie zomer dan een gemiddelde 15° en grijs weertje over het ganse jaar!
Maurice16 zegt
Yeah, weer sneeuw. Mooie winter dit! :)
Jammer van die k*tregen gister, anders had er vandaag echt een dik pak gelegen.
leonardus zegt
inderdaas, puur genieten die witte wereld! en die auto, die wassen we wel weer(dat doen we graag toch?)
bpc zegt
ik vindt winterweer juist top ik heb liever sneeuw dan regen gewoon je rijstijl aanpassen en er verschilt niet zoveel bovendien is er bijna overal gestrooid en door de sneeuw is het rustig op de baan, ook geen gekweil van hipies van hun opwarming voor de moment, en bovendien ziet het er erg mooi uit
Volvo_440_turbo zegt
Hier in België ligt er sneeuw :p
Gisteren toen ik iets ging drinken was het op bepaalde plaatsen hier ijs maar ook ijsglad!
Gewoon met de wagen voorzichtig van uit stilstand vertrekken gaf al doorspinnende wielen, een vriend van mij raakte zelfs een lichte helling niet op ondanks zijn winterbanden. Ben stapvoets naar huis gereden, dat ik niemand geraakt heb of niemand mij geraakt heeft mag wel een wonder heten…
Markus zegt
All season banden… maar zoals je al zegt, daar veranderen de omstandigheden niet van en dus moet je nog steeds uit je doppen kijken en je rijgedrag aanpassen.
flyingd zegt
Een 2 in 1 band, bestaat al. deze heet “all season” of M&S (modder en sneeuw)band. Maar die zit als verwacht tussen de zomer en de winterband in. Zo heeft deze band in zomerse omstandigheden minder grip op droog en nat wegdek. en in winterse omstandigheden lang niet de grip die een gelamineerde winterband geeft.
advies: gewoon 2 keer per jaar wisselen. als het om de veiligheid van jou en je gezin gaat, is eenmalig een paar honderd euro uitgeven toch geen probleem?
AMGJunk zegt
eeeeehm….All season banden?? bestaan al een tijdje hoor.
Maar wel leuke column ^^
AMGJunk zegt
oh k had de reactie boven mij wel even mogen lezen. ‘flyingd’ was me voor
toyotaprius zegt
Te koop: huis en bedrijf.. wegens verhuizing naar Aruba.. Wegens eeuwigdurende koude…
bmw-e30-7bh zegt
Nu vind ik het idd ook wel genoeg, hopelijk krijgen we een lekkere lange droge warme zomer, can’t wait!
integralechubasco zegt
Volgens mij kan je wel stellen dat er met sneeuw en ijs minder ongelukken met een dodelijke afloop zijn, dan bijvoorbeeld in de zomer wanneer de snelheden veel hoger liggen.
paulusrx7 zegt
ik heb een pleuris hekel aan de winter veel te koud en m’n schatje moet nodig weer eens uitgalaten worden!
Benjamin1 zegt
Schattig dat mensen zo overtuigd van zichzelf zijn dat ze denken dat je rijstijl aanpassen wel voldoende is. Jammer dat ze niet inzien dat je met 60 op de snelweg nog erop klapt omdat je auto gewoon NIET remt in de sneeuw.
Van mij mag er eenzelfde systeem komen als in Duitsland, aansprakelijk als je je voertuig niet aan de weersomstandigheden hebt aangepast. Dus geen winterbanden, geen dekking.
En voor de kosten hoef je het ook al niet te laten. Via Duitsland heb je voor 400-500 euro een setje op staal thuisbezorgd.
timberleek zegt
“sneller was ook niet vertrouwd”
bedoel je niet ‘verantwoord’?
hier ook geen winterbanden. er zitten net nieuwe zomerbanden onder a €850,-
tot op heden geen enkel probleem gehad met grip etc. gewoon normaal rijden en niet debiele stuur en rem bewegingen maken.
winterbanden zijn alleen maar een berg geld om uit te geven, tenzij je je auto nog lang genoeg houdt. dan is het rendabel omdat je ze naast elkaar verslijt.
net als ABS. je remt niet sneller door abs. dat is onzin. alleen je houdt controle tijdens het remmen. Ga maar eens pompend remmen ipv constant. dat is in weze wat je abs ook doet.
Kyanite zegt
Gewoon winterbanden kopen, je kan vast wel ergens een setje stalen of lichtmetalen velgen vinden voor weinig waar je deze banden op laat zetten. Onderaan de streep ben je met winterbanden net zoveel kwijt als met zomerbanden, je zomerbanden slijten namelijk niet als je op winterbanden rijdt en vice versa. Dus dat gelul dat winterbanden duur zijn is de grootste onzin.
Laurens zegt
Een winter in weet ik hoelang geleden dat het een beetje sneeuwt. Laten we alle auto’s voorzien van rolbeugels en drijfkussens…
timberleek zegt
@kyanite
ze zijn op dat moment wel weer een uitgave.
en het samen slijten is alleen net zo duur als je beide afslijt. als je je auto niet zo lang meer wil houden is het een dure grap
paul zegt
Sneeuw je hebt er 3x last van.
1. als het valt
2. als het er ligt
3 als het smelt
35i zegt
@flyind:
fabrikanten mogen zelf een M+S codering hanteren zonder dat dit een goedkeuring eist. Zo heb je bv Nankang NS2, leuk geprijsd bandje dat’t prima doet bij droog warm weer, drie drupjes regen en “ze kar is al ovah ze place” dus nee. M+S garandeerd helemaal niks.
bozewolf zegt
Als je niks aardig te zeggen hebt, dan moet je niks zeggen.
Dusseh….tsjaaaaa…..
mashell zegt
Ik ben de winter inmiddels ook spuugzat. Hier in Twente begint het een nare gewoonte te worden dat er elke zaterdagavond sneeuw valt.
Maar over op winterbanden? Nou nee, deze winter heeft Al Gore volstrekt belachelijk gemaakt maar telt evengoed meer droge dagen dan sneeuwdagen dus de banden voor doorg en nat weer (de zomerbanden) zijn nog steeds de beste keus.
flyingd zegt
@mashell: Een winterband heb je niet alleen voor de dagen dat het sneeuwt. Een zomerband is veel harder, omdat deze het met warme temperaturen goed moet doen. Maar, als de temperatuur zakt onder de 7 gr, zoals de laatste twee maanden. verliest de zomer band zijn kracht. de band word dan te hard, en hoe harder hij is, hoe minder grip hij heeft. een winterband is zachter en heeft meer grip in koude omstandigheden. ook op droog wegdek.
Citrofiel zegt
Ik heb het ook helemaal gehad met de winter. Geen sneeuw meer, wat lijkt dat me lekker. Elke keer als het bijna weg is, die vieze gladde prut, dan valt er weer een nieuw laagje. Grr.
wimbers zegt
vergeet ook het gewicht van de auto niet.
mijn vrouw heeft een audi a2 en die heeft met 165 breed winterbanden ook weinig grip.
ik heb een rav4 van 1600 kilo en die heeft met zomerbanden grip zat (ook met remmen)
zodra ik zelf weer een prive auto ga rijden komen daar zeker weer winterbanden op. Het verschil is behoorlijk. alleen relatief kleiner bij lichte auto’s.
Evo500 zegt
Wat een belachelijk idee, winterbanden verplichten. Er zijn heus genoeg mensen die amper de auto gebruiken en dan heus geen behoefte hebben aan die extra kosten te doen terwijl zulk weer uitzonderlijk is en je met een beetje anticipatie al praktisch evenver komt. Sommige auto’s (zware rwd’s) kunnen ze wel best gebruiken.
JMC zegt
Mensen, het is niet omdat je winterbanden hebt dat dit extra kosten met zich meebrengt… Je gebruikt ze in de winter en in de zomer zet je je zomerbanden erop. Je slijt veel minder rubber on the long run en het is veiliger! Zeker als je achterwielaandrijving hebt! Zo rij ik al 3seizoenen met mijn winterbanden en heb nooit problemen!
Evo500 zegt
@JMC: Waarom rekenen leasingfirma’s dan extra kosten aan voor winterbanden? Winterbanden kosten altijd meer ook al is het daarom niet het volledige aankoopbedrag.
Cantago zegt
Hollandse sneeuw is ook echt waardeloos… Zo’n dun lelijk laagje en vieze gesmolten prut… Nee, doe mij dan maar de dikke sneeuw uit Oostenrijk! Daar kun je tenminste wat mee;) Alleen het mag van mij nu toch wel weer zomer worden, heb het wel gehad met die waterkou… Hoop dan wel wat we een goeie zomer krijgen!