
Zoals bekend is uw trouwe verslaggever groot fan van BMW. Dat wil zeggen, van BMW’s van vroeger. Toch sloeg het me laatst opeens in het gezicht; de verlichte giga grille, is geniaal.
Man man man wat waren die BMW’s van vroeger toch mooi hè. De dubbele ronde koplampen, liefst nog niet achter glas. De Hofmeister. De nieren. De L-vormige achterlichten. De simpele doch strakke lijnen. En dat alles op koetsen met epische proporties. Ja, zoals u weet, is uw trouwe verslaggever fan. Eigenlijk is Italiaans natuurlijk altijd het mooiste. Maar goed, die bouw(d)en niet altijd iets wat overleeft. En feitelijk waren de beste BMW’s van vroeger, min of meer Duitse Alfa’s. Net zo sportief en ietsje betrouwbaarder.
Persoonlijke favorieten zijn natuurlijk de E9, maar ook de E32, E34, E46 (pre LCI) en E38. Eigenlijk alles uit de 70s, 80s en 90s is oké. En ook voor een F10, G11 of G30 kan ik nog wel warm lopen. Toch produceert het moderne BMW ook vaak wat minder geslaagd spul. Het begon natuurlijk allemaal met de E65. En dezer dagen heb je zelfs te maken met dingen als de XM. Die dan wel bijna weer gaaf is, omdat ‘ie zo lelijk (en volgens de verkoopcijfers obscuur) is. Maar dat kan toch nooit de bedoeling zijn geweest.
Volgens een veel gehoorde gedachte zou het allemaal komen door de Chinese markt. Daar haalt BMW een derde deel van haar verkopen weg. De Chinezen houden van de opvallende doch grotesque BMW designs van de laatste tijd, zo luidt het. Een simpelere theorie is ‘dat het opvalt’. Een manier om je nog te onderscheiden tegenwoordig als merk is om maar iets te maken dat bizar oogt. Wellicht vindt niet iedereen het mooi. Maar iedereen heeft in ieder geval een mening over je. En dus heb je relevantie.

Zo kregen we dingen als de steeds wanstaltiger wordende giga grille. Ook op EV’s die helemaal niet zo’n grote grille nodig hebben. Op die auto’s zit er in de grille dan een soort brievenbus waardoor daadwerkelijk een beetje lucht kan stromen. Gekker is dat verder zo’n beetje álle traditionele hierboven genoemde styling cues ‘moesten’ verdwijnen. Andere merken zouden een moord doen voor dergelijke herkenbaarheid. BMW daarentegen zet alles bij het grofvuil.
Net als je denkt dat het niet erger kan, kwam BMW vervolgens met de verlichte giga grille. Iconic Glow noemen ze het. Voor mensen die het nog niet tacky genoeg vinden om van die instaplichtjes te hebben die het merklogo op de grond projecteren. Gruwelijk, gruwelijk, gruwelijk…
Totdat ik in de afgelopen donkere dagen in de winter een paar van die dingen tegenkwam. Vroeger was het alleen een optie op de dikste der dikke BMW’s. Nu zit het ook op de 5-Serie van je buurman. En de eerste reactie was ‘jeumig, wat slecht’. Maar toen viel opeens het omdenk-kwartje…
Vanuit de verte zie je ze al aankomen die BMW’s. Waar de andere auto’s een donkere gestalte met een paar koplampen zijn, zijn de BMW’s direct herkenbaar als BMW. En in deze wereld die draait om merkherkenning (behalve als je een Tesla hebt), is dat eigenlijk natuurlijk gewoon…geniaal. Ietsje kleiner mag ‘ie alleen wel nog steeds. Koop dan?
Misschien dat nieuwbouwwijkenpubliek er enthousiast van wordt, ik vind ‘t afgrijselijke poseursmeuk. Dus ‘koop niet dan’.
Precies dat. Het is het summum van wansmaak. Idem voor de nieuwe Mercedes grille.
Ik heb het een paar keer mogen aanschouwen en moet er elke keer om grinniken… Misschien dat het nog wel een keer went, maar het ‘kijk mij eens’ gehalte icm de figuren die achter het stuur zitten komt bij mij enigszins treurig over. Moet er niet aan denken om zelf met dergelijke compenseerverlichting rond te rijden.
Wat rij je zelf?
Ze hebben hun oren laten hangen naar de Chinezen. Daarom deze afzichtelijke vertoning. Inmiddels maken sommige Chinese autobouwers betere auto’s dan BMW.
Nu ook te bestellen op de 1 Serie. Vindt het best wel gaaf eigenlijk.
Het zal wel aan mij liggen maar ik vind die brute fotoshop toch wel wat hebben; veel mooier front dan de meeste huidige modellen.
Als ik in een kermisattractie wil zitten ga ik wel naar de kermis.
Dan heb je weing keuze bij nieuwe auto kopen; Audi, BMW, vooral Mercedes en verder iedere Asiaat: allemaal kermis van binnen. Een dun led lijntje ok, maar tegenwoordig is het halve dashboard voorzien van discoverlichting….
Snap niet waarom dit gedoogd wordt en, neonbuizen onder je bolide uit den boze zijn?
Premium versus pauper…
Nee, even serieus deze verlichting zit aan de voorzijde en heeft een beperkte lichtsterkte en komt zo door de typegoedkeuring. Die neon buizen schijnen ook aan de zijkant en zijn veel feller en dat mag dus niet.
Toen het net uitkwam, ik meen op de G30 5 Serie en X6 G06, was het een soort indirecte verlichting. Waar de lichtbron ‘reflecteerde’ op de spijlen van de grille en zo enkel het geheel ietsje verlichtte in het donker, meer niet. Ik vind fraai de verkeerde term, maar waar ik nu op vast loop bij moderne BMW’s is dat het gewoon een soort extra dagrijverlichting is. En dat kitsch noemen doet bijna afbreuk aan kitsch. Het zou wellicht werken als de grille zelf niet zo gigantisch is.
Heb ik met meer merken overigens. Sinds verlichte logo’s legaal zijn heeft elke VW er ineens eentje. Dat het mag betekent niet dat het daarom moet. Ik vond juist de vroege dagen van LED-dagrijverlichting wel leuk, want het werd een spelletje om te kijken wie de meest herkenbare verlichting kon creëren. Maar sinds er tegenwoordig meer LEDs worden gebruikt dan bij een gemiddeld concert in Ahoy lijkt het spelletje eerder wie de meest wanstaltige lichtshow voorop kan projecteren.
Als je een ID4 of Megane e-tech in het donker ziet rijden dan weet je dat een verlicht logo een must is, ziet er niet uit zo’n lichtband onderbroken door de plek waar het logo zit.
Ik wil je dag niet verpesten maar bedenk eens waarom al die merken naar een plat logo design gewisseld zijn… Yep, dat kun je goed verlichten.
@mashell: je kan ook die lichtband achterwege laten. Dan wordt er niks onderbroken en heb je twee losse koplampen.
Zou voor de verandering eens mooi zijn.
Mooi van lelijkheid bedoel je hoop ik…..
De herkenbaarheid is geniaal. Het in het donker ook kunnen laten zien de je een zeer recente BMW hebt is ook geniaal.
Alles in mij wilt het verafschuwen. Maar stiekem is het eigenlijk niet eens zo lelijk.
Merk wel dat als ik nu een mooie 5 serie zie die het niet heeft; dat ik dan denk; respect voor de eigenaar! Die gaat niet voor de show maar voor de kwaliteit.
Je weet met die verlichte grills een paar dingen zeker:
– iemand had meer dan 500 euro over voor deze gimmick
– de bestuurder zit in no time vol in je spiegels
– je moet oprotten van de linkerbaan en plaatsmaken voor de BMW
Daar is die verlichting voor bedoeld, en niets anders.
Kijk jij snapt de bmw rijder!
Nu de rest nog die geen bmw rijdt.
“ Gekker is dat verder zo’n beetje álle traditionele hierboven genoemde styling cues ‘moesten’ verdwijnen. Andere merken zouden een moord doen voor dergelijke herkenbaarheid. BMW daarentegen zet alles bij het grofvuil.”
Mooi geschreven.
Ik vind het afschuwelijk. Het formaat van de grill, de verlichting. Brrrr
In het donker zie gelukkig de rest van het gedrocht niet
De Skoda van m’n buurman heeft ook Crystal grille ofzo. Ziet er overdag heel indrukwekkend uit met al dat doorzichtige plastic, ‘s avonds als hij aan staat is het gewoon een streepje á la Golf. Ik snap het niet.
Ik vind het een beetje infantiel, maar dat vind ik ook van alle kermis verlichting zoals die lichtbalk voor/achter en de “lopende” knipperlichten. Nu we het over BMW en lelijk hebben, zag vd week de IX2 staan, ik ben 2 uur misselijk geweest. Hoe ze dat hebben kunnen maken?!?!
Nou dat ging best ongecompliceerd. De ochtend na een avond flink doorgezopen te hebben in een Brauhaus, kreeg de nog jonge afdeling, de opdracht om nieuwe iX2 te ontwerpen. Dit is het resultaat van het team, dat nog het minste moest kotsen
Er zijn maar weinig moderne auto’s die ik qua verlichting om aan te gluren vind, al die doorlopende strepen over de hele breedte van veel Chinezen, alles van VAG en Mercedes, echt spuuglelijk allemaal, net als die loop knipperlichten, ook geen porem.
Als je koperspubliek gek is op edelkitsch, dan geef je ze edelkitsch.
Verschrikkelijk pauper gehalte dit soort opties. Kan er ook echt niet bij dat mensen dit daadwerkelijk “mooi” vinden.
Thank you, Captain Obvious
Ik moet weer terug denken aan die rage van jaren terug toen al het chroom, grill, wielen en logos met matte plastidip werd overspoten voor een stoere look.
Nu zijn het verlichte ingangen voor een konijnenhol geworden.
Slechte smaak is ook smaak.
VAG is opvallend vaak voorloper in een nieuw verlichtings-dingetje, vroeger nog weleens geslaagd en functioneel (die dynamische richtingaanwijzers – nu nog gebruiken ook VAG-piloten!) maar zeker sinds de entree van doorlopende lichtbalken achterzijde/ voorzijde gevolgd door verlichte grille en merklogo’s in mijn ogen écht wanstaltelijk en infantiel. Daarna volgen alle andere merken met deze kermisverlichting, BMW incluis helaas. Maar geen probleem, ik zal nooit een auto rijden met die troep en gezien de huidige designtaal van BMW in het algemeen zal ik zo lang mogelijk met mijn G31 doorrijden. De MX-5 en de Honda zal ik eveneens tot in de eeuwigheid rijden.
Nu we het toch over verlichting hebben, waarom knipperen de richting aanwijzers van de huidige BMW line up zo vreemd?
Ik kan niet wachten op de volgende stap, markeringsverlichting op de flank.
Ik voorspel dat Audi de eerste is met een doorlopende lichband rondom de auto, binnen een paar maanden gevolgd door minstens drie Chinese merken.
Is hetzelfde als een tasje om je nek
Het kan (gelukkig) ook gewoon uit worden gezet :-)
Gelukkig !