Een gekke observatie in deze tijden van rubber stoeptegels: is veiligheid bij auto’s niet meer belangrijk?
Onlangs viel ik in een zeldzaam momentje van rust pardoes in het programma ‘Kinderen kopen een huis?‘. Ik zag hoe het eigenlijk altijd moet gaan, kinderen die hun chaotisch rondrennende ouders uit de brand helpen met logische, rationele afwegingen. Wat ik echter ook zag, is dat er weer zo’n oud Volkswagen busje gebruikt wordt als kek vervoer. Die hippiebusjes kosten tegenwoordig de absolute hoofdprijs, maar ze zijn natuurlijk ontzettend onveilig. Als je stapvoets een Amsterdammertje raakt, ben je feitelijk ten dode opgeschreven.
Nou rijd ik zelf natuurlijk vaak in een Porsche 944 zonder airbags, abs en traction control. Ik kan dus niet pretenderen dat ik veiligheid zelf verkies boven swag en rijplezier. Toch liet het me nadenken over hoe anachronistisch de auto eigenlijk is deze moderne tijd. En dan bedoel ik uiteraard niet het feit dat ze voer voor planten uitstoten, maar dat het aspect persoonlijke veiligheid kennelijk geen rol meer speelt. Dat terwijl er voor de rest overal rubber stoeptegels liggen.
Iedereen wil graag een stokoude youngtimer of klassieker, die natuurlijk veel minder veilig is dan een nieuwe auto. Maar het is logisch dat niemand dat zich meer beseft. Want wanneer is de laatste keer dat je een fabrikant hebt horen roeptoeteren over een EuroNCAP-score?
Vroegah was dat heel anders. Met name Volvo was er in de jaren ’90 maar druk mee om alle veiligheidssystemen van hun auto’s uit te spellen op de koets. Maar ook Renault ging in de jaren rond de eeuwwisseling volledig los met claims over veiligheid. Het waren de hoogtijdagen van EuroNCAP, waarbij de Opel Corsa B en JiangLing Landwind keihard afgesabeld werden en de Renault Mégane straalde als de helderste ster.
Dezer dagen maakt het echter allemaal niet meer uit. Het lijkt wel alsof de mensen murw gebotst zijn. Vrijwel alle nieuwe auto’s krijgen acceptabele scores bij crashtests. Daardoor is het geen marketingtool meer en lijkt het issue ook bij de consument uit het oog verloren. Is veiligheid nog wel iets wat jij meeneemt bij het kopen van een nieuwe auto? Laat het weten, in de comments!
dalmore zegt
Voor mij zeker een argument. De auto van de vrouw is bewust geüpgraded naar een B-segment omdat de eisen daar stukken beter zijn dan A-segment. Veel verder dan dat kijk ik eigenlijk niet. In het weekend stappen we lekker met z’n 2e in een ‘89 Daimler (als het mooi weer is dan)
dragspert zegt
@dalmore: Hier hetzelfde. Toen mijn vrouw meer snelweg ging rijden en elke dag over knooppunt Vaanplein moest (oude situatie) vond ik haar Twingo ook niet meer geschikt.
Maar wel elk (zonnig) weekend in een VW spijlbus bijna je leven wagen zoals in het artikel al beschreven. Het verschil is wel dat je gewoon weet dat je kreukelzone bestaat uit een stukje blik, je knieën en je borstkas en daarop anticipeert tijdens het rijden.
dutchneon zegt
@dalmore, inderdaad zolang je niet de motor neemt heb je de winst al binnen, na 1 vriend onder een auto te zien eindigen en de andere aangereden door een traktor ben ik daar maar snel mee gestopt. Er was er nog 1 over van de drie en dat was ik….
por100 zegt
😓
jaggie zegt
Nou, ik zou niet zeggen dat veiligheid geen bal meer uitmaakt. Het is alleen geen differentiator meer maar een gegeven bij het kopen van een auto. Elke nieuwe auto heeft het namelijk behoorlijk voor elkaar. Als er weer auto’s komen die de elandtest oid niet doorstaan dan verwacht ik toch echt dat die niet meer verkoopt.
tinnemans zegt
Zowel ABS, ESP als breed rubber en grote remschijven hebben me meermalen behoedt voor erger.
Ik ben een keer zo vreselijk gesneden op de Kroatische kustweg dat ik overdwars stil kwam te staan met 1 wiel in het luchtledige en de 2e nog maar net op het asfalt. Ik zou graag zeggen dat het mijn stuurmanskunst was, maar ik weet vrij zeker dat het de hulpsystemen waren.
FB_100003908191927 zegt
Dus de Skoda suberb, Volkswagen Passat, Volkswagen Tiguan en nog veel meer auto’s zou jij niet kopen omdat ze niet met de vereiste 77km/h tussen de pylonen door gaan? Waarbij de Tiguan bij 73 km/h zowat omviel.
sabrerator zegt
In vroeger tijden viel er ook nog een hoop te verbeteren, maar inmiddels is eigenlijk alles wel min of meer behoorlijk veilig.
Vergelijk het met PC’s eind vorige- en begin deze eeuw. Bij elk model ging de kloksnelheid omhoog (waauw, 60 megahertz), werden processors sneller (wát? Heb jij nog een 286???) en de harddisks groter (oooh, jij hebt al een 100Mb!).
Nu zijn alle stappen op dat gebied wel gezet en wordt daar nooit meer mee geadverteerd. De jongeren op dit blog vragen zich waarschijnlijk af waar dit in vredesnaam over gaat.
En dat is denk ik wat er met veiligheid is gebeurd.
Behalve dat niemand meer voor een nostalgisch gevoel op een ouwe 286 met WordPerfect werkt, maar jij in een ouwe 944 rijdt en ik in een ouwe S-Type (met ABS en tractiecontrole) en een MGF zonder deze meuk. Voor de lol.
knapzuur zegt
Ho ho volgens mij ken jij de retro (gaming) pc sub cultuur niet! Heerlijke programmeren met een boekje ipv. een internet verbinding, of gamen gewoon single player of lekker klooien met een IPX verbinding.
sabrerator zegt
Veiligheid is voor mij niet echt een issue. Ik rij ook motor en dat zijn ook nog volkomen analoge dingen op elektronische ontsteking na. Dus geen injectie, rijmodi en al helemaal geen ABS.
okdoei zegt
@sabrerator: die van jou (en van mij) zijn volkomen analoog maar nieuwe motoren komen veelal met ABS en andere rijhulpsystemen.
sabrerator zegt
@okdoei:
Klopt. Niet te geloven wat er inmiddels allemaal opzit.
mc96 zegt
Verreweg de meeste auto’s hebben een goed veiligheidsniveau. Ik zelf zou echter niet kiezen voor het kleinste segment (Aygo, C1, 106, i10 /picanto)
sportabgasanlage zegt
Zowel mijn F36 en 981 als de Yaris Hybrid van mevrouw Sportabgasanlage hebben voldoende NCAP sterren om ons veilig te vervoeren.
Maar het is voor mij, bij onze relatief moderne auto’s, eigenlijk geen eis dat ze veilig moeten zijn, want onveilige auto’s worden nauwelijks nog gemaakt.
MarcoM zegt
Volgens mij kijkt er echt niemand naar de veiligheid van een auto, het is leuk dat de merken het vermelden, maar als het echt een issue zou zijn, dan reed iedereen in een Volvo bijvoorbeeld.
lefty00 zegt
Bij mij speelt t wel een rol. Dat ik het prima vind dat wanneer ik ergens tegenaan knal er een stuk staal om mij heen zit die de klap opvangt. Precies de reden waarom ik auto rijdt en geen motor.
Alleen zijn gelukkig moderne autos allemaal wel veiliger dan 20 jaar geleden en dus promoten ze t minder denk ik.
slickrick zegt
Size matters, dus voor ons geen kleine blikjes op wielen, al geven ze die 5 sterren , je zit liever in een 5 serie dan een polo of upje in een zwaar ongeluk
alcantara zegt
Ik vind het toch wel lekker die DTC op de BMW.
Zodat ik gewoon overal roekeloos vol door de bocht kan hoeken en op het gas kan stampen!
Zelfs bij nat weer en het vermogen lekker wordt afgeknepen wordt en de remmetjes automagisch ingeknepen worden om mijn gebrek aan rijskills bij overstuur te compenseren. Ding schudt steeds als een gek maar geeft verder geen neuk, helemaal dikke prima.
mlo zegt
Maakt inderdaad niets meer uit. Als een 2500kg Tesla of E-tron tegen je aanrijdt maakt het niet meer uit of je airbags of een ander veiligheidssysteem in je nieuwe Aygo, recente middenklasser of youngtimer hebt zitten. Inderdaad, veiligheid maakt niks meer uit. Bijtelling en wegenbelasting, daar scoor je mee.
herve11f zegt
Omdat iedereen een SUV rijdt, rij ik ook een SUV. Ik heb het subjectieve gevoel dat dit veiliger is.
vacano zegt
Denk dat het voor de meerderheid anno 2020 niet meer zo belangrijk is als in de eighties, toen de meeste wagens een alerte chauffeur en stuurmanskunst vereiste. Toen kwam servostuur en ABS omdat véél chauffeurs niet degelijk konden remmen. Dan Airbag(s), ESP en anno 2020 zijn er al zelf parkerende auto’s, Lane assist, Departure Assist, vermoeidheidalarm, etc..Als je niet tussen de lijntjes kan rijden of parkeren neem dan het OV.
De auto is door al die sensoren en rijhulpsystemen veel duurder geworden, maar zijn er nu ook minder doden op de weg? Straf dat wij zelf en onze (groot)ouders het allemaal overleeft hebben in die onveilige blikken.
Straf dat de Overheid het nog toelaat dat die dodelijk gevaarlijke monsters nog op de openbare weg mogen gebruikt worden.
Ik voel mij toch veiliger in mijn Ford F-100 uit 1952 dan in een koekeblik als een C1, Twingo, Aygo of 107
ouwedibbes83 zegt
Voor mij is t geen belangrijk argument bij de aanschaf, ik denk dat veiligheid heden ten dage vooral voortvloeit uit hoe jij je gedraagt in de auto. Zit je zo dat je de auto goed kunt besturen, is t comfortabel en opgeruimd, voel je wat de auto doet, weet je wat de auto kan? Tuurlijk helpt t dat de moederen auto’s de dode hoek checken of dat je de routeaanwijzingen in je heads-up display tonen. Maar ik zou nu meer aandacht besteden aan een slipcursus of het gebruik vd “auto modus” op je smartphone, dan aan nog meer veiligheidssystemen. Volgens mij is de mens steeds meer de zwakste schakel met alle afleidingen.
mats106rallye zegt
Veiligheid maakt zeker uit! Maar zoals je al leest aan m’n naam rijd ik een 106 Rallye, zonder airbag, abs of wat dan ook. Juist! In een frans koekblik. Ik ben me daar dan ook bewust van en probeer daar zo goed mogelijk op te anticiperen. Verder denk ik dat als je je wat aan de regels houdt de kans vrij klein is dat het fout afloopt. Het helpt ook mee dat elke auto tegenwoordig alle veiligheid heeft die je maar kan bedenken. Daar wordt ik wel moe van elke keer hebben ze het weer over verschillende onzin. Heel leuk maar interesseert me niks. Auto’s nieuwe dan 2010 zijn veilig zat vind ik😜
Jantje_555 zegt
veiligheid en vooral uitstoot en verbruik staan bij mij onderaan de prioriteitenlijst
tatog zegt
Ik had laatst een zelfde discussie met mijn vrouw over veiligheid van de auto. Ze pretendeerde dat onze Ford Focus van 2007 onveilig is, want het is een oude auto. Deels klopt het wel, want een nieuwe is veiliger. Vooral qua hulp systemen. Aan de andere kant heeft de Ford wel een hoop plof zakken en ABS. ESP helaas niet. Ik zorg er wel voor dat de auto op goede A-merk banden staat en dat ik niet bezuinig op onderhoud, zeker als het om veiligheidszaken gaat. Ook heb ik een radio ingebouwd met Apple CarPlay om zo veilig te kunnen bellen en een goede navigatie te hebben. Ook rijd ik, zeker met de kinderen op de achterbank erg voorzichtig. Ik denk dat ik met de iets minder veilige auto toch veilig bezig ben, aan mij ligt het niet. Ja, er rijden malloten op de weg, maar daar is heel weinig tegen bestand.
Ook denk ik dat vooral rond de eeuwwisseling er echt grote stappen gemaakt zijn qua botsveiligheid. De laatste jaren vooral op hulp systemen.
evdw zegt
@tatog: Een nieuwe auto veiliger? Dat ligt er maar helemaal aan welke auto.
O plaat zegt
Ik heb een 66 mustang en een VW T3 geen enkel van de 2 is een voorbeeld van veiligheid. Toch voel ik er mij nooit onveilig in. De mustang heeft wel enkele belangrijke verbeteringen gehad (schijfremmen, een stuurstang die jou niet kan doorboren bij een aanrijding en er zit nu een scheidingswand tussen de tank en het interieur) maar ik weet ook dat ik bij een ongeval minder kans maak dan bij een nieuwe wagen. Maar als petrol head moet je toch wat risico durven nemen. De kans op een dodelijk ongeval met een motorfiets lijkt mij nog steeds een pak groter en toch zijn er ook tal van liefhebbers die met niets liever rijden. Je kan het niet iemand kwadelijk nemen vindt ik.
xjs678qr zegt
Tegenwoordig lag je amper nog 30 rijden, dan is een winkelkarretje wel veilig genoeg!
p993 zegt
@xjs678qr: idd en kinetische E gaat kwadr met snelheid toch?
stationcar zegt
Kijk natuurlijk maakt veiligheid wel uit, en er was ooit een prima systeem om veiligheid te vergelijken, namelijk de sterren. Iedereen begreep dat, weinig sterren is slecht, veel sterren is goed. Vervolgens kwamen er nieuwe systemen om de veiligheid te bevorderen en begon het mis te gaan. Om één of andere reden moet de veiligheid in maximaal 5 sterren worden uitgedrukt, dus de waarde van een ster werd aangepast. Natuurlijk was dat heel erg logisch als je in ‘het wereldje’ zat, maar voor de gewone consument die één keer in 4-8 jaar een nieuwe auto koopt was dit natuurlijk niet te begrijpen. En ziedaar de teloorgang van het sterrensysteem, wat duidelijk was werd onduidelijk gemaakt en dus begonnen mensen het te negeren. ‘Alles heeft toch 5 sterren, en mijn vorige auto had dat ook al, dus boeie, ik kijk liever naar de uitstoot of hoe vet de navi is’.
Al hadden ze gewoon door geteld vanaf 5 sterren, dan hadden de toppers misschien nu 25 sterren gehad, dan had je ook iets te vergelijken, auto’s van X jaar oud met oudere systemen hebben dan logischerwijs minder sterren dan de nieuwste modellen, dán vergelijk je appels met appels, nu is het appels en peren vergelijken en heeft het dus geen waarde. Onder aan de streep vindt de consument veiligheid absoluut wel belangrijk, daar ben ik van overtuigd.
zeilboot zegt
Zeker als je veel snelweg rijdt is veiligheid een vereiste want een botsing is zo gebeurd, ookal houd je voldoende afstand. Helemaal nu rijden mensen maar mijn menig te dicht achterop. Voor mij wel een van de reden geweest om toch de cls te kopen ipv een nieuwere c segmenter.
tjorque zegt
Auto: er zijn plofkussens,… klaar. Ik heb me daar eigenlijk nooit echt in verdiept of keuzes door laten afhangen.
Motorfiets: 750€ helm, 900€ jas, 300€ broek, +100€ handschoenen, 300€ laarzen,… en abs, esp, dts,… op de gs.
Het enige waar ik nog niet direct geld aan durf geven is een motor-airbag.
volvov7025t zegt
Mijn familie vervoer ik met een volvo xc90. Weliswaar het vorige model maar het voelt toch lekker groot en veilig.
faalhaas zegt
Ik rij met een mondkapje op, je kan wel roepen dat dat niet werkt, maar ik heb mooi nog geen ongelukken gehad.
mashell zegt
Auto’s moeten ook wel steeds veiliger worden, het verkeer wordt namelijk steeds onveiliger dankzij de verleidingen van facebook en WhatsApp die zovelen niet kunnen weerstaan.
henkp1 zegt
Nieuwe auto’s zijn over het algemeen veilig. Oudere auto’s, >20jaar meestal niet of niet genoeg. Zeker niet volgens de huidige standaarden. En daar gaat het volgens mij voor een groot deel fout: Ncap heeft zichzelf buiten spel gezet door de onduidelijke scores. Een auto die 20 jaar geleden 5 sterren haalde, haalt die nu niet meer. Dit komt vooral door de additionele elektronische rijhulpen; hiervoor hadden ze beter een aparte categorie voor kunnen opnemen.
Daarnaast is er ook wel overregulering tegenwoordig op het veiligheidsgebied, als je een gewone werkplaats ingaat moet je al veiligheidsschoenen aan en een bril op. Als je een lamp wil vervangen op drie meter hoogte, moet dat met een hoogwerker. Betutteling werk averechts.
HzR zegt
Ik werk in de auto ontwikkeling, en daar is het halen van de 5 sterren nog steeds extreem belangrijk. Er wordt op andere dingen bespaard om de veiligheidssystemen te kunnen inbouwen. Blijkbaar is het voor een hoop consumenten toch belangrijk.
WoutH zegt
Naar mijn mening is het bij nieuwe auto’s qua veiligheidsconstructie en airbags al jarenlang dik in orde. En wordt er tegenwoordig meer gescoord op rijhulpsystemen waar ik overigens totaal niet de meerwaarde van inzie. Wat valt er verder nog te doen, het komt nu echt aan op de vaardigheid van de bestuurder.
Ik heb 1x wel stilgestaan bij de veiligheid van mijn eigen auto. Toen ik een paar jaar geleden dagelijks in de spits tussen Wierden en Raalte op en reed op de N35. Dat was nog met de 205. Veel vrachtverkeer en dikke eiken vlak langs de weg. Toen heb ik wel even met de gedachte gezeten, dit hoeft maar 1x mis te gaan. Toen een 206 gekocht, je moet wat haha, en die zat aardig volgestouwd met airbags.
De 205 heb ik nog steeds, voor de fun ritjes komt ie straks weer naar buiten, ik heb me er verder nog nooit onveilig in gevoeld. Gewoon goed opletten en genieten van de rit!
mout zegt
Wat mij betreft is het NCAP systeem ‘stuk’.
In de tijd van die Megane ging het over stevige kooiconstructies, werkende gordels / abs en dergelijke. Dat scheelde domweg levens.
Nu gaat het al jaren vooral over extra electronica. Active Lane duwt je terug naar je tegenligger als je in het buitengebied op een 60-weg rijdt. Camera’s die een schaduw van een viaduct voor een obstakel aanzien gooien je van cruisen-snelheid naar vol in de ankers. Super veilig voor wie achter je rijdt!
Er bliljven piepjes, lampjes, stuur- en remingrepen bij komen, maar je mag ze bedienen via een afleidend scherm, zoals het Briste onderzoek van vorige week liet zien. Wie digitaal actief genoeg is om deze site te lezen en er te reageren zal daar misschien nog wel mee om kunnen gaan, maar voor zowel digibeten als scherm-verslaafden zijn auto’s na 2000 alleen onveiliger geworden.
jeebee zegt
Ik vind het vooral belangrijk om vermogen te hebben zodat je jezelf actief uit gevaarlijke situaties kan manoeuvreren. Alle hulpsystemen zijn uiteraard handig, maar is gemeengoed.
tjaam zegt
Het is waarschijnlijk wel een bekend verhaal maar als we de uitgaven van al deze veiligheid accessoires aan de gezondheidszorg zouden besteden, zou er een veelvoud aan levens(jaren) gered kunnen worden. De kosten en opbrengsten van de dure bliepjes staan totaal niet in verhouding met de gezondheids-winst die in de zorg mogelijk zou zijn obv dezelfde uitgaven. De Grote Leider van deze fopperij is Volvo.