Soms fantaseer ik weleens over een baan bij de KLPD. Wat moet het toch fantastisch zijn om de hele dag legaal vol gas achter ondeugende automobilisten aan te sjezen. “Goedemiddag meneer, weet u dat hier maximaal 120 kilometer per uur toegestaan is?”, “U reed na correctie 174 kilometer per uur, dus ik ga nu uw rijbewijs invorderen”. Ik schaam me er eigenlijk voor, maar het lijkt me heerlijk om te doen! Helaas is de praktijk iets minder romantisch, want voor ieder ingevorderd roze vodje moet in het kader van minder blauw op straat een papierwinkel aan administratie worden verricht. Daar zit ik dan weer niet op te wachten en het betaalt overigens ook niet overweldigend.
Blik op de weg
Het zal je misschien opgevallen zijn of misschien ook helemaal niet, maar we moeten het al een poosje stellen zonder het programma Blik op de weg. Het programma neemt de kijker mee in de wereld van de verkeerspolitie in haar strijd tegen ondeugende verkeersdeelnemers.
Koos Spee
Huisvriend van het programma was landelijk verkeersofficier en met een lintje onlangs ook Ridder in de Orde van Oranje-Nassau Koos Spee. Hij kreeg geregeld een paar minuten zendtijd om met zijn preken verschillende open deuren in te trappen. Over het algemeen weten we dondersgoed wat wel en niet mag, we hebben alleen niet altijd zin om brave burgers te zijn. Dat hoeft ook niet, zolang je het niet te bont maakt en accepteert dat de afdeling Fanmail van onze overheid vanuit Leeuwarden acceptgiro’s verstuurt met “toeslagen” voor ons ondeugende gedrag.
Koos Spee wilde op enig moment bij Blik op de weg een dikkere vinger in de pap. De kijker moest wat hem betreft het gevoel krijgen dat de arm der wet op iedere hoek op de loer zou kunnen liggen. Dat ging presentator en bedenker van Blik op de weg Leo Haas een paar stappen te ver. Daarmee zou de werkelijkheid onjuist worden voorgespiegeld en Haas wil als programmamaker en journalist eerlijke televisie maken.
Wegmisbruikers
Uiteraard niet voor één gat te vangen, ging Koos Spee in zee met de zender SBS6 en werd vervolgens een vast gezicht bij slap-aftreksel-Blik-op-de-weg-kloon-Wegmisbruikers. Uitstekend plan, want Blik op de weg is veel leuker om naar te kijken zonder de betweterige “Postbus 51” speeches van Koos Spee. Voor gevatte uitspraken in de trend van “Je weet toch dat het niet mag, dus doe het dan gewoon niet”, heeft Jochem van Gelder misschien nog wel een paar praatjesmakers te leen.
Boycot
Het programma voortzetten zonder “Koos is boos” pakte in de praktijk iets anders uit, want vervolgens was Leo het haasje en bij nagenoeg geen enkel politiekorps nog welkom. Om een lang verhaal kort te maken: het politieke spelletje van Koos Spee heeft ook werkelijk de politiek gehaald en zelfs geleid tot Kamervragen. Op moment van schrijven is Haas na een aantal internetuitzendingen weer vriendjes met de politiebobo’s, maar of het met Ridder Spee nog goed komt betwijfel ik. Ik verheug me in ieder geval op een nieuwe reeks afleveringen.
Herkenning
Wat is er toch zo leuk aan Blik op de weg? Het is vooral een stukje herkenning. Iedere bestuurder maakt weleens een overtreding. Ja zelfs Leo Haas, een bekentenis die hem door de niet vergeefsgezinde Spee behoorlijk kwalijk werd genomen. “Je laat een programma over de gevaren van alcohol toch ook niet presenteren door een alcoholist”, was Spee flauw van mening. Laten we toch niet roomser zijn dan de Paus. De één maakt wat vaker dan de ander een overtreding en sommigen helaas zelfs structureel. Variërend van een beetje extra gas bij een oranje stoplicht tot belachelijke snelheidoverschrijdingen met meer dan 100 procent binnen de bebouwde kom. Het programma heeft op een kromme manier een soort gewetenszuiverende werking, want er zijn namelijk altijd malloten te vinden die zich vele malen ernstiger misdragen dan jezelf. Onze eigen overtredingen kunnen immers in veel gevallen natuurlijk prima door de beugel, want we schatten altijd eerst de situatie nauwkeurig in, nietwaar?
Ergernissen in beeld
In het programma komen ook geregeld zaken aan bod waaraan iedereen zich ergert, maar waar voor je gevoel niets, of in ieder geval veel te weinig aan wordt gedaan. Denk onder andere aan bumperklevers, mensen die te lang links blijven hangen of truckers die asociale manoeuvres uitvoeren. Het programma is een opsomming van dit soort irritante zaken waar onder het oog van de camera een keer wel eens iets aan gedaan wordt. Geen beter vermaak dan leedvermaak, dus een aflevering was aan de saaie kant wanneer er niet tenminste twee rijbewijzen in beslag werden genomen.
Smoesjes
Ook fantastisch om te zien is hoe mensen zich vaak onder een boete proberen uit te lullen. Soms heel ingetogen, maar vaak ook tamelijk heftig. Dan wordt ook meteen pijnlijk duidelijk dat het niet uitmaakt wat voor smoesje je verzint, want de wetsdienaren hebben ze bijna allemaal al eens gehoord. Dus mocht je een keer aangehouden worden, trek gewoon het boetekleed aan en accepteer de consequenties. Alhoewel, dan zou Blik op de weg een stuk minder leuk zijn om naar te kijken. Ik blijf ondertussen dus rustig voor de buis zitten, wachtend op een nieuwe reeks leedvermaak. Waar blijf je nou Leo?
[ gepubliceerd op nu.nl, 8 augustus 2007 ]
Klassiekerrally zegt
Dat heb je netjes geschreven, zonder die krullebol met die arm in de bibs van Spee te kakken te zetten. Zou mij niet lukken ;)
paul zegt
leuke column :)
En ook ik vraag me af wanneer het altijd leuke Blik op de weg weer terug komt op de buis.
In de laatste Internetaflevering sprak Leo over een maand maximaal totdat ze weer met opnames begonnen, dus dan zou de eerste TV uitzending ook wel niet lang meer op zich laten wachten. Al is wachten altijd te lang ;)
Alfa Lima Foxtrot Alfa zegt
koos kansloos….
jan zegt
Koos tandloos….
W!d zegt
koos fransoos?
en ik denk inderdaad dat de herkenning voor de meeste mensen de reden is dat ze graag naar bodw kijken, wanneer je naar wegmisbruikers kijkt voel je jezelf al gelijk een zware crimineel die levenslang in de cel moet zitten.
Ejay zegt
Dennis. U komt uit het Neurden des lands zie ik? Leuke column trouwens. Ik had hem gisteren al gelezen. Feit blijft dat bij Blik op de Weg men alleen de zware jongens eruit pakt dus die het echt te wild maken. Bij blik op de weg gaat men erachteraan, omdat diegene 140 rijdt op een lege weg. Toch vreemd, want het is dezelfde Nederlandse politie. Toch blijft politiekorps Twente het leukst om de camera erbij in te hebben. A, omdat ze als enige korps trouwe zijn geweest aan Blik op de Weg en B omdat alles zo lekker nuchter gerelativeerd word.
evo zegt
@Ejay; waaruit maak jij op dat Dennis uit het Neurden komt? ’t Is namelijk niet het geval.
Lappy zegt
afgelopen dinsdag was ik in de apenheul, waren ze daar met de praatpaal :)
T leek mij een beetje overbodig om er zelf te gaan staan trouwens.
Was nog een best lastige vraag, T ging om de aanwijzing van een (politie)verkeersregelaar.
bmw6cyl4live zegt
goed geschreven. leuk om te lezen.
Jellert zegt
Ik haat Koos puur uit de beschrijving hier alleen al. Schijnheilige kutfascist.
Maarten zegt
“Je laat een programma over de gevaren van alcohol toch ook niet presenteren door een alcoholist”
Waarom nou eigenlijk ook niet? Die alcoholist die heeft ervaring uit de eerste hand. Beter dan iemand die eigenlijk helemaal geen ervaring hiermee heeft….
VanNispentotSevenaer zegt
Neemaar!
Een fatsoenlijk stuk! Lekker om te lezen en nog boeiend ook! Wat was uw naam ook alweer? En kunt U hier vaker komen? En dan ook zorgen dat er minder onzin komt?
Dank U!
DeAutogids.nl zegt
Een erg leuk stukje!
roy zegt
Koos Spee, weg er mee!!
mcx zegt
Blik op de weg zou trouwens nog een stuk leuker zijn als die Leo Haas z’n muil zou houden
Ejay zegt
@ Evo. Op Nu.nl staat zijn woonplaats en Oosterwolde ligt volgens mij echt in Noord Nederland. Maar dat even terzijde.
EDIT: Wat jij wil… ;)
RRPhantom zegt
”want vervolgens was Leo het haasje ” GRANDIOOS!!!
Dennis zegt
@Ejay: Ik heet “Dennis Oosterwolde”.
Bertus zegt
Fijn stukje, en voor de zoveelste keer blijkt maar weer eens wat een rancuneus megalomaan mannetje Koos S. toch eigenlijk is. Doe je niet wat meneertje koekepeertje wil dan mag je niet meer leuk meespelen. Blij dat hij uiteindelijk terug moest in z’n hok.
RScosworth zegt
Weer een heerlijk stukje leesvoer dit wat erg leuk geschreven is. Knap trouwens om toch een duidelijke mening te geven over die koos van een Koos zonder hem meteen aan te vallen. Ik zou daar wat meer moeite mee hebben denk ik :) Hoop ook dat Blik op de Weg z.s.m. weer op de buis verschijnt!
ZOEF zegt
DENNIS! SHAME ON YOU!
Ik lees nooit niks meer van je! :-)
Chip zegt
Laatst was er toch zo’n leuke truckspecial? Of was dat herhaling?
Jurgen zegt
Mja feit blijft dat Koos Spee het nog steeds niet zint hoe Leo de Haas bezig is. Uit de internetaflevering kan ik opmaken dat OF het OM of de raad van hoofdcommisarissen het niet eens waren met het gebruikte voertuig.
Leo de Haas zegt dan ook: met welk voertuig we gaan rijden, dat zien we dan wel weer ;).
Eigenlijk vind ik het slap, maarja beide partijen moeten water bij de wijn doen. En als Leo de Haas zijn omzet wil houden zal hij toch ook wel een beetje moeten inbinden.
Dat over 1 kam scheren zat ze niet lekker, dat heeft Leo ook rechtgezet.
Het is goed dat er nu rechtstreekse communicatie is. Er is iig een protocol waaraan beide partijen zich moeten houden.
De ruzie is opgelost en eigenlijk ging het nergens over.
Hopelijk is BODW binnenkort helemaal terug ! Met of zonder V70 R
rutger zegt
voor de oplettende kijker (aflevering drie, rond de 8min10): leo heeft, zoals het in het tijdschrift waarvan kort een shot te zien is te lezen valt, een riant wagenpark (wat verder geen commentaar op de beste man is: het zou hoogstens kunnen verklaren waarom hij ooit is opgepakt voor te hard rijden). Ik citeer:
– Audi A8
– Ferrari 360
– Ferrari 550
– twee Porsches (zullen vast geen boxters zijn)
– Rolls Royce Silver Spur
– Range Rover Sport
De laatste valt in mijn ogen ietwat naast de smaak die leo te kennen geeft met de overige auto’s, maar desalniettemin: een wagenpark om te beminnen!
Murrrphy zegt
Zoals ik al een andere reactie zei:
Koos Spee is een azijnzeiker van de buitencategorie.
Hij (Koos Spee) heeft het voorkomen van een ouderling (of van een leraar Duits op het middelbaar onderwijs, ik vraag je: wat is erger….)
Hij trapt op mijn (niet eens zo heel lange) tenen.
Wegmisbruikers is een slap aftreksel van BODW (vooral die presentator: daar krijg je toch jeuk van???).
Ejay zegt
@ Evo en Dennis, aha… zo zit de vork in de steel :-D
ELB zegt
Goed stukje! Ik wist nog niet eens van dat Koos-Spee-gezeik af…
LMB zegt
@ Rutger:
Leo heeft naast zijn TV werk ook nog een soort autobedrijf waarin hij auto’s in en verkoopt in de regio Zwolle.
Audi A6 zegt
Ik snap ’t niet dat mensen de grenzen, al dan niet bewust, opzoeken en dan piepen over een bon. Allemaal lelijke woorden over mensen die hun werk doen om ons tegen elkaar te beschermen. We mogen ons prijzen met een land die beschermd wordt door democratische wetten met duidelijk omschreven regels. Gaan we erover heen, dan kan je een sanctie tegemoet zien; terecht.
Maar wij zijn inmiddels zo verkokerd dat we beginnen te zeuren als er een bon op de mat ligt omdat we het zo fijn vinden de regels bewust aan onze laars te lappen. We zien dat als pesten door de controlerende instanties. Ik daag iedereen uit eens te gaan praten met ouders wiens kind of andere geliefde doodgereden werd door zo’n gehaaste, sportief rijdende uitslover. Ik ken mensen die nooit meer kunnen slapen of opstaan zonder aan hun verloren kind te denken.
Maar nee, wij piepen over een bon, een verkeersminister of een verkeersofficier, die de democratische wetten en regels verdedigen. Denk eens aan de hulpverleners, die de brokken mogen openknippen om gewonden of doden eruit mogen halen. Artsen, specialisten, verpleegkundigen, die met toewijding de gewonden weer proberen op te lappen. Denk eens na over oorzaak/gevolg.
Veel uitslovers heb ik overigens op een slipbaan heel stilletjes zien worden, omdat ze geen kans zagen om de auto met 30 km/u (!) onder controle te krijgen/houden. Vrouwen (echt!) luisteren veel beter en deden het dan ook beter. Wat een mooie afgang voor de bestuurders die eigenlijk geen idee hebben waarmee ze op de openbare weg bezig zijn. Verkeer is geen spelletje.
Ik daag u tenslotte allen uit modelrijder te worden (die uitdaging is groter en veel moeilijker dan het potje die we er met z’n allen nu van maken) en de openbare weg te gebruiken waarvoor ‘ie bedoeld is en tolerant tegenover elkaar te zijn als we onbedoeld een foutje maken. Leef je gerust uit op het circuit (doe ik ook) of kartbaan -al gelden daar natuurlijk ook veiligheids- en gedragregels-. Steek je ook nog eens veel van op, wat verkeersveiligheid ten goede komt in. Het gekke is dat je veel meer respect krijgt voor het onverwachte en de krachten die meespelen. En dat je daardoor vanzelf voorzichtiger en oplettender wordt.
Succes!
(zo worden BODW en WMB dan misschien wel overbodig)