Op de één of andere manier heb ik sinds de start van de draagbare navigatie-trend al een grondige hekel aan de automobilisten die zo’n ding op hun voorruit plakken. Zelfs mensen die niet verder komen dan de lokale supermarkt vertellen trots dat ze er ook eentje hebben.
Nu ben ik wellicht iemand die zich graag afzet tegen massaproducten, maar ditmaal blijkt mijn weerzin tegen deze oprukkende apparatuur ook gegrond. De TomTom (en vergelijkbare producten van Garmin, Mio, etc) zorgt namelijk voor extra overlast op onze provinciale wegen. De rust van een gezellige ouwe dorpskern wordt daarom steeds vaker verstoord door een dertigtonner diesel die tevergeefs probeert zijn vehikel te keren.
Oorzaak van dit alles zijn de wegenkaarten die gebruikt worden. Deze kaarten zijn afkomstig van bedrijven als TeleAtlas en Navteq en worden onder andere ingekocht door TomTom. De kaarten bevatten echter geen info over doorrijhoogtes en wegbelasting. Gevolg hiervan is dat de zojuist beschreven trucker via wegen met een verbod op vrachtverkeer naar de eindbestemming wordt geloodst.
Een ander voorbeeld is de werkwijze van de software in het geval er een ongeluk gebeurd is op de uitgestippelde route. Zodra de software dit opmerkt worden de gebruikers massaal naar de eerstvolgende afslag gedirigeerd. Om aldaar terecht te komen in een schuivende parade van hopeloze automoblisten met totaal geen gevoel voor oriëntatie. Het resultaat? Diverse dorpswegen voorzien van opstoppingen…
Toevallig was ik vorige week samen met een niet nader te noemen collega in Den Haag. Ik reed achter hem aan en ook hij volgde de navigatie zoals een braaf Gristen de stem van God volgt. Totdat ik bij een T-splitsing begon te twijfelen over de keuze van de routebijbel. Wachtend op het stoplicht belde ik snel mijn collega op om te laten weten dat we volgens mij toch echt de andere kant op moesten. De actie was kansloos, mijn collega was overtuigd van de weg der verlichting. Twee stoplichten verder maakten we een U-turn…
Nogmaals een bevestiging dat we stelselmatig dommer worden vanwege de gadgets die ons leven zogenaamd verrijken. We denken niet meer na en vertrouwen blind op de technologie. De opmars van navigatie-apparaten bevestigt dat maar weer eens.
Maar er is hoop. Om ons enigszins tegemoet te komen is über-navigator TomTom reeds in onderhandeling met de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en Rijkswaterstaat (RWS) om betere file-informatie te krijgen. Op dit moment zegt die info alleen wat over de lengte van een file, maar het is niet bekend of de file stilstaat of dat er met 30km per uur wordt gereden. Dat is nogal een verschil. Op basis van dat soort zaken kan namelijk een betere afweging worden gemaakt en TomTom hoopt daarmee een aantal problemen op te lossen. Wanneer is echter niet bekend.
Mijn advies. Koop weer eens een ouderwetsche wegenkaart met handige tabbladen. Het houdt je alert en wellicht steek je er nog iets van op.
[ gepubliceerd op nu.nl, 21 februari 2007 ]
Steve zegt
…wat mij persoonlijk dan vooral weer stoort zijn die sukkels die niet weten hoe ze het scherm van hun raamplakkend navigatieding moeten dimmen wanneer ze in het donker rijden en dan maar simpelweg met half dichtgeknepen ogen verder rijden omdat het schermpje anders nogal verblindend werkt…
greetingz,
Fons zegt
Mensen die zonder kaart zijn opgegroeid hebben geen flauw idee meer waar ze ergens rijden.
Ze volgen gewoon de stem van dat ding en kijken nog nauwelijks naar de borden langs de weg.
Ook merken we dat er steeds meer verkeer door ons dorp komt (en ook GROTE vrachtwagens) omdat volgens tomtom op deze manier 3 minuten te besparen is op je reistijd.
TomTom, bedankt hiervoor. Zaten we echt op te wachten.
Base zegt
Als je in onbekend gebied rijdt is het een uitkomst, maar je wordt er inderdaad dommer van. Een route die je van de kaart rijdt kun je de volgende keer bijna uit je hoofd narijden. Wanneer je met een GPS rijdt ben je je eigen passagier: je let niet meer op waar je links of rechts moet met als gevolg dat je bijna volkomen gedesorienteerd raakt, of eigenlijk: gehospitaliseerd.
redshirt zegt
Wat een onzin-column. Die dingen zijn verdomd handig. Zo’n uitgeklapte wegenkaart op je stuur is handig en veilig??? Daarbij moet je nog een ouderwetse stratenboek hebben voor de details. De kans dat je een “U-turn” na een “U-turn” moet maken is dan vele malen groter.
Er moeten meer kilometers gereden worden om de bestemming te bereiken dus een navigatie is ook nog eens beter voor het milieu!
ozzy BMW freak zegt
ik heb het nooit zo gehad met tomtom we raakten een keer helemaal verdwaald met dat ding we gingen dorpen in dorpen uit
sinds dien kijken we gewoon naarde borden
want zo groot is nl tog niet??
Hugo zegt
Ik hoorde laatst juist een bericht dat door navigatiesystemen de wegen rustiger zijn geworden omdat mensen sneller en directer op hun bestemming aankomen. Minder brandstof verbruik en minder schade.
Ik heb een systeem ingebouwd, maar zet het pas aan als ik op stratenboekniveau ben aangeland. Een beetje geologische kennis is niks mis mee, maar om nou elk pokkedorp in het land ui je hoofd te leren…
MrSelected zegt
Ik heb zelf ook een TomTom, al een jaar of 2, maar ik heb dat ding (tot mijn grote verbazing) maar 3x gebruikt. De eerste twee maal ging vlekkeloos. Maar de derde keer raakte de TomTom van slag omdat ik op een grens moest zijn en hij mij voor no reason at all 5 km liet omrijden.
Ik gebruik veel vaker gewoon een stratenboekje, meestal veel makkelijker dan elke keer weer die TomTom bevestigen (ben nogal lui).
Aan de andere zijde is zo een tomtom uitermate handig als je ergens moet zijn waar je van je leven niet bent geweest..
Franqie zegt
Ik vind het een uitkomst die dingen, toen wij er nog geen een hadden zatten mijn ouders bij elke rit naar iets onbekends wel een keer verkeerd (ja, het zijn geen navigatiewonders). Nu programmeer je het er gewoon in, en tuurlijk kijk je thuis ook wel even op de kaart hoe het daar nou precies zit, maar je hoeft niet meer te stressen met: is het nou deze afslag of de volgende?? Ik vind het een beetje een zeurcolumn… Aan alles kleven voor- en nadelen, ook aan de ouderwetse wegenkaart.
Hamwijk J P zegt
Los nog van het feit dat vrachtwagens overlast veroorzaken op landelijke plekken, of dat wij TOM TOM gebruikers verslaafd zouden zijn aan onze zuignap babbelaar, brengt het ding in afgelegen europese streken je vaak wel perfect waar je wilt wezen. als caravan rijder kom ik ook erg vaak daar waar ik niet wil komen, of mag komen, zoals op plekken waar ik met mijn sleurhut niet meer voor of achteruit kan. Of hij stuurd mij als ik niet oplet, van een logische doorgaande weg door een dorpje heen om vervolgens wat verderop weer op die logische doorgaande weg uit te komen, en dat alles onder de noemer snelste of kortste weg. En inderdaad ik ben dus ook nog kaartgebruiker. Kortom dit kan inderdaad beter meneer TOM TOM want dit is een beetje STOM STOM en OM OM. Het kan natuurlijk zijn dat alleen ik dit vreemd vindt want aan de verkoopcijfers is het niet af te zien dat velen dit ook vinden! Of er is geen alternatief, en zouden ze allemaal dus even goed zijn?
H.J. Vaesen zegt
Het is inderdaad een uitkomst. Echter heeft iedereen wel moeten wennen. Ik herinner mijn eerste Navi, in m’n oude IS300 Sportcross. Ik had schijnbaar de voorkeur gegeven om géén snelwegen te nemen. Dit met direct gevolg dat ik bij iedere afslag de instructie kreeg om die te nemen.
Ik was woedend, en was overtuigt van mijn gelijk. Echter met twee knoppen lieten ze zien dat Vaesen het helemaal verkeerd had. Met rode oren ging ik weer huiswaarts.
Peperbus zegt
Het is begonnen met de “zakjap” : iedereen van beneden de dertig kan geen twee getallen meer met elkaar optellen, vermenigvuldigen of delen. Over dertig jaar kan je aan je kleinkinderen uitleggen wat een atlas is.
vaos zegt
@Hugo: Een beetje geologische kennis? In welke aardlaag rij jij dan rond? LOL
Waar ik me vooral aan stoor zijn die dom-dom gebruikers die niet eens meer naar de weg kijken maar via het schermpje op hun bestemming komen. Werkelijk een gevaar op de weg…
dekster zegt
Je mag zeggen wat je wilt, maar om in een drukke stad die je nie kent te navigeren is zo’n gps handig.
H.J. Vaesen zegt
“Joa want daar weette de weg nie”
Dom-Dom 6000! Koning Dekster.
Sven zegt
@dekster: daar heb je wel gelijk in, maar om van stad tot stad te gaan heb je in mijn ogen geen Tom Tom nodig hoor. Totdat je in de stad zelf komt natuurlijk :) Langs de andere kant durft die al eens freaken als er om de vijfvoet een straat is. Probeer maar eens in centrum brussel zonder al te veel kleerscheuren met een GPS van punt A naar punt B te geraken!
Erikje zegt
Onzin verhaal! Op school vond ik het al belachelijk dat je moest weten dat Breda ten westen van Den Bosch ligt. Of net andersom. Nou en! Alsof je met een kompas door Nederland moet. Ze hadden ons beter kunnen leren hoe je er makkelijk met de trein of snelweg kunt komen: overstappen in Zwolle, en Utrecht. Spoorwegboekje leren begrijpen. Of: het wegennet leren: pak de A28, dan bij Utrecht de A(weetikveel, want ik heb nu een Tom, ha! ;)
Noisemaker zegt
Gebruik TomTom dagelijks voor m’n werk als service monteur.
Als ik twijfel aan TT dan ga ik toch echt m’n eigen weg…prive gebruik ik TT zelden of ik moet echt in ’n buurt wezen waar ik nooit kom.
SugarFree zegt
@ Vaesen
ff offtopic hoor, maar een geweldige auto, die Sportcross.
heb er zelf ook nog wel eens naar gekeken
lekker eigenwijs, anders, mooi en kwalitatief top!
ontopic
Navigatiesystemen hebben voor mij gewoon veel voordelen; je kan je handen aan het stuur houden (dus beter concentreren op de weg, dus veiliger), je weet vrijwel zeker dat je aankomt, je kunt evt. de korste route kiezen, waarmee je minder kilometers maakt en een (vaak) leukere route hebt en (heel handig) je hebt veel POI’s (werkelijk ideaal!).
Het enige nadeel is dat je er luier door wordt, dat is waar.
autoblogger zegt
@redshirt: ik had het niet over “veili”g, maar omdat je erover begint… ;)
Volgens mij is een navi niet per definitie veiliger, zie ook de reacties hierboven, mensen die constant op dat beeldscherm zitten te staren en blindelings de opdrachten opvolgen zonder zelf na te denken… niet echt veilig volgens mij.
@erikje: tja, ik had aardrijkskunde in mn pakket ;)
Orichinals® zegt
Die stomme navigatiesystemen zorgen voor steeds meer robot gedrag, niet nadenken maar doen.Zodat het straks mogelijk wordt om alle auto’s als een trein te laten rijden. Geen eigen inbreng meer nodig, zodat je meer tijd hebt voor andere zaken in de auto, die daar dan eigenlijk weer niet thuis horen, zoals het bellen en het voorbereiden van werkzaamheden. Het lijkt misschien veiliger, de mens is de grootste risicofactor in het verkeer, maar de charme van het zelf besturen en daardoor invloed hebben op de verkeerssituatie is daardoor totaal verdwenen. Het wordt een soort openbaarvervoerssysteem, maar dat wil de automobilist nou net niet zijn, ik tenminst niet. Daarom zal ik de laatste zijn die ooit zo’n ding aan schaft.
Mark zegt
Als je als vrachtwagen de kortste route wilt hebben, kun je ook verwachten dat je een drempel,bruggetje en zandpadweggetje tegemoet ziet.
Ik vind ze handig zat, je gaat een stuk zekerder op pad. En ik print vaak gewoon nog een route uit, je weet nooit ;-). Ik wilde een goeie en niet teveel betalen (zo vaak heb ik m niet nodig), dus geen Tom Tom gekocht maar een Garmin i2 :)
H.J. Vaesen zegt
@ Suga
Je weet toch dat ik smaak heb. ;)
Frank Es zegt
Worden daarom mensen dom? Dan moet je ook consequent zijn en je Japannertje in de prullenbak flikkeren, de computer er achteraan en ga zo maar door. Als je al een grondige hekel hebt aan mensen alleen al omdat ze een navigatieapparaat aan boord hebben, dan zegt dat meer over de columnist zelf dan over die automobilist!
mikel. zegt
gewoon niet zo zeuren
SugarFree zegt
@ Orichinals (erretje)
Dat is inderdaad het enige minpunt voor mij, zoals ik schreef.
Maar om mezelf dan de voordelen te besparen (zie eerdere post), dat ga ik mezelf gewoon niet aandoen :)
En net als bij je mobiele telefoon: je bent er zelf bij om ‘m uit te zetten.
@ Vaesen
Da’s wel duidelijk ja :)
w0o0dy zegt
mensen die op het scherm gaan zitten staren zouden gewoon beter moeten luisteren. Ik rij bijna uitsluitend op de gesproken instructies en kijk uitsluitend hoeveel meter het nog is tot de afslag bij een instructie die ik niet gelijk “snap” (als je twee afslagen vlak bij elkaar hebt dan kijk je ff of je de eerste of de tweede moet hebben).
In principe is zo’n navigatie zeker handig, je weet ongeveer hoe laat je aankomt dus gaat je niet onnodig haasten. Je hoeft niet met boeken of printjes op schoot te rijden en het kost mij minder tijd (in de voorbereiding van mijn afspraken kan ik de routeplanning overslaan). Voor mensen die veel naar allerlei locaties in het land rijden en voor op vakantie zijn die apparaten goud waard. Ja je kan het ook met een kaart doen (jaren gedaan, altijd op de plaats van bestemming gekomen) maar een Navi is voor mij een handig en comfortabel productiemiddel.
Nico zegt
Wat een gezever, precies oude mensen die bang zijn de vooruitgang
Orichinals® zegt
@SugarFree
Daarom ook nog steeds geen mobiele telefoon, die dus ook als een der laatste der Mohikanen
Hugo zegt
@vaos
Hmm, was nog niet helemaal wakker zeker.
Topografisch dus :P
ozzy BMW freak zegt
tom tom is echt raar de vriend van mijn vader is oor zijn tomtom in de sloot gekomen
Fons zegt
Lijkt mij meer over je rijkwaliteiten te zeggen dan over de tomtom.
Roy zegt
Geef mij maar een Michelin gids, heb geen tom tom nodig. Ik vind een tom tom een bewijs dat je niet kunt navigeren. Als je een wegenkaart gebruikt krijg je een goed inzicht van hoe de wegen lopen en onthoud je dat vaak. Bovendien maakt een tom tom je afhankelijk, net als sigaretten.
Emir zegt
Wat een onzin zeg …
Mensen die alleen maar instructies van het beeldscherm volgen en niet meer op het verkeer letten … Geloof je het nou zelf??
Nee het is lekker handig met een kaart, dan let je wel zeker heel goed op het verkeer.
Me vader heeft er eentje en we zijn in heel Europa geweest zonder een keer de mist in te gaan (of in een sloot te belanden)…
Dus mij maar liever een Dom Dom
ZunDamy zegt
Tjonge jonge Nederland op zijn smalst lekker zeiken en janken…
Ik heb geen Tom Dom … je hoeft zo’n ding ook niet te kopen…je mag het gelukkig (of ongelukkig) wel…..
mashell zegt
“Ik vind een tom tom een bewijs dat je niet kunt navigeren.”
Haha, ik verzamel kaarten maar heb zeker wel een TomTom, simpelweg omdat je een kaart niet al rijdende kunt gebruiken. En even snel voor het stoplicht kijken of je links of rechts moet werkt evenmin, want juist dan spring het licht op groen. (Kennerstip: wacht je lang voor een verkeerslicht, pak dan een wegenkaart). Ik heb mijn TomTom zeker niet dagelijks bij me (ik weet waar ik woon en waar ik werk) maar op weg naar onbekende of onduidelijke bestemmingen is ie gewoon reuze handig.
dakloos zegt
Fijn dat ze er zijn (vooral voor degene die eindelijk weer een cadeau voor me hadden) maar toch; als ik in mijn vrije tijd ergens wezen moet waar ik minder bekend ben vind ik het nog steeds veel spannender om zo af en toe mijn neus uit het raam te steken of ik mischien kan ruiken waar ik naar toe moet.
De ene keer lukt dat wel en de andere keer niet (omdat de zon weer achter een dik wolkenbed verscholen zit of omdat je door teveel malen links- of rechts afslaan vanwege éénrichtingsverkeer echt gedesoriënteerd bent)
Je kunt dan proberen of een toevallige passant je verder wil helpen, maar voor mij is het altijd de beste smoes om een kroeg (of iets van dien aard) binnen te stappen en op die manier uitkomst te vinden, zeker in het buitenland waar men van deugdelijke wegbewijzering geen kaas gegeten heeft, is men meestal zeer behulpzaam.
Ik houd van rijden in mijn auto, het gaat me net zo veel om de reis als om het bereiken van de bestemming.
Bramzel zegt
Ik blijf bij m’n mening: TomTom maakt de mensen dom. Als ik ergens moet zijn, check ik gewoon van te voren via de routeplanners op het internet hoe ik er kom. Misschien een detailkaartje voor als ik op de locatie ben.
Het grote voordeel hiervan is dat je tenminste onthoud waar je bent geweest. Een vriend van me rijd met zo’n TomTom rond, en plekken waar hij al 5x is geweest weet hij zonder TomTom niet te vinden. Dat noem ik geen vooruitgang…
freek zegt
…gebruik ’t gewoon als hulpmiddel om iets te vinden… niet om domweg naar te luisteren en op te rijden
“denk maar aan die reklame waar die vrouw een heg in rijdt…”
zo’n navigatie is handig als je heel ver moet rijden naar het buitenland of als je gedetaileerd moet rijden met 1 richting straten etc. alles wat daar tussenin zit kan je beter via de mooie grote borden boven de weg volgen
Erikje zegt
Nog een paar uitvindingen die ons dom hebben gemaakt:
– lucifers: niemand kan meer met wat twijgjes vuur of licht maken. Drama!
– confectie-industrie: wie heeft er nog een naaimachine thuis staan? Het einde van de wereld!
– horloges: kun jij nog aan de stand van de zon zien hoe laat het is? Oh nee!
– schrift: verhalen gaan niet meer van mond op mond waardoor ze steeds mooier worden, maar iedereen leest dezelfde bron. Bah, die eenheidsworst!
Hallow zegt
Wat zitten al die mensen hier te zeuren over navigeren op de weg????
Op de weg heet het kaartlezen. Navigeren is een koers en een tijd en zo je bestemming vinden (zonder wegen dus) dat gebruik je vooral in de lucht en is wel ff wat anders als simpel kaartlezen.
Ron zegt
De bovenstaande column vind ik zwaar overtrokken. Een navigatiesysteem moet je gebruiken zoals elk ander apparaat: Met je gezonde verstand. En als je dan een onbekend stadscentrum binnenrijdt kan je zeggen wat je wil, maar dan is een GPS systeem ideaal. Perfect zijn ze niet en je moet zelf ook goed opletten, maar dan wegen de voordelen nog steeds makkelijk op tegen de nadelen.
@Hallow het gebruik van het woord “navigatiesysteem” klopt hier gewoon, dus wat zit jij eigenlijk te zeuren? ;)
Marianne zegt
DomDom – ja, dat geef ik toe, in dat opzicht wel. Als het gaat om de weg onthouden ben ik errug blond – het is nou eenmaal zo. In wiskunde en talen ben ik wel wat slimmer – je kan niet alles hebben.
Ik heb het eerst zo’n 7 jaar zonder navigatiesysteem gedaan – maar werd helaas niet minder dom. Wel maakte ik veel meer kilometers en raakte ik erg gestressed af en toen door het verdwalen, en zag ik er enorm tegen op om naar een onbekende bestemming te moeten rijden. Voor mij is TomTom geen gadget, het is bittere noodzaak. Uiteraard gebruik ik ‘m niet om op mijn werk of de sportschool te komen, en de meeste familie en vrienden kan ik ook wel zonder vinden, maar een sollicitatiegesprek, of een keer naar een klant of zo – moet er niet aan denken dat ik dat zonder mijn trouwe Bram moest doen.
Toegegeven, het systeem is niet perfect, en ook ik moet wel eens een U-bochtje maken, maar lang niet meer zo vaak als voor TomTom zijn intrede deed in mijn leven.
Vincent, als jij het zo goed zonder kan, dan benijd ik je, ik zou zeggen: houden zo, en ga er vooral nooit eentje aanschaffen. Helaas is niet iedereen uitgerust met een goed richtingsgevoel en geheugen voor routes.
Citrofiel zegt
Ik heb er geen ervaring mee, maar het lijkt me verrekte handig, vooral als je in je eentje in de auto zit en dus niemand naast je hebt om kaart te lezen. Om dan elke keer te stoppen… Liever niet.
Rob zegt
Tjong jonge, waar een mens zich tegenwoordig niet overal aan kan ergeren…
pluk (springt) van de petteflet zegt
Ik heb zelf ook zo’n ding. (van een ander merk)
je kunt er veel over zeggen, maar ik vind het gewoon een handig hulp middel.
Je moet wel gewoon je gezonde verstand blijven gebruiken, maar ondertussen is het mooi makkelijk.
Martijn zegt
Echt weer nederlands dit… lekker zeiken en zeiken en zeiken… als je het nix vind koop het dan niet als je het handig vind koop het wel…
Iedereen ze mening maar er zijn nou eenmaal mensen die het WEL handig vinden dus laat ze die lekker!!!
Van dit soort zeik collums word je pas echt dommer! één en al negatief gelul en dan word er gewoon vergeten dat we niet allemaal hetzelfde zijn dus laat lekker!!!
het advies is wel aardig!! koop een kaart!! want die is altijd betrouwbaar!! afhankelijk van de gebruiker hoe effiecient deze ook is in de praktijk!! ;-)
(en ja ik weet dat dit ook gezeik is… actie reactie noem ik dat!! :-)
spidy zegt
deze meneer heeft blijkbaar nog niet verder dan z,n stad gereden . ik zit geregeld op de weg met een tom tom en je rijd veel relexer dan met z,n straten boek op je schoot .en het is bewezen .dat je veiliger rijdt. buiten het feit dat het ook nog eens zuiniger is met je brandstof.
Lagonda zegt
Ik heb een navman, en heb ‘m vorig jaar meegenomen op vakantie naar Amerika. Alle adressen van de hotels erin gezet, en daar hebben we erg veel plezier van gehad. Twee kleine kinderen achterin, maar geen gezeur, wij konden precies vertellen hoelang het duurde voor wij op de plaats van bestemming waren. En wij kwamen er altijd. Kortom, die dingen werken nou eenmaal en zijn erg handig. Maar: het is een hulpmiddel. Wij laten ‘m de route berekenen, maar kijken toch altijd op de kaart. In de VS bespaarde ons dit zomaar 250km op een dag, en de route die wij kozen was nog mooier ook. Kortom, ik gebruik ‘m pas echt als ik vlak bij de bestemming ben. Overigens zou een cursus van hoe je z’n ding moet gebruiken in het verkeer niet verkeerd zijn. Want sommige mensen rijden wel erg bruut en maken wel heel erg veel fouten in het verkeer omdat ze de navigator te klakkeloos volgen en erg abrupte omkeer manoeuvres maken.
M.M.M zegt
Navigatiesystemen zijn absoluut goed voor de veiligheid in het verkeer. Afgelopen week had ik weer iemand voor me die aan het kaartlezen was tijdens het rijden en het was weer bijna bingo. Heel langzaam ging de auto van de rechter naar naar de linker baan, maar het ging deze keer weer eens net goed.
En tijd winnen doe je zeker met een navigatiesysteem. Natuurlijk, we hebben allemaal wel eens de ervaring opgedaan dat het eigenlijk wel iets beter had gekunt, net iets sneller, net een iets kortere route, maar door de bank genomen scheelt het toch veel tijd, brandstof etc.
Over die weergaves van de file-info. Koop nou gewoon een “echt” navigatiesysteem van bijv. VDO Dayton. Ik krijg gewoon netjes te zien over HOEVEEL km er een file komt, HOELANG die file is, op WELKE WEG dat is, indien bekend wat de OORZAAK van die file is en ….. JAWEL, DE BEREKENDE VERTRAGING op de route, of er een RIJSTROOK is AFGESLOTEN of dat we met STILSTAAND VERKEER te maken hebben. Dus waar Tom Tom, de gemeentes etc. nou mee bezig is weet ik niet, maar die hollen weer lekker achter de feiten aan.
Dus ….. hulde voor de echte navigatiesystemen ……… en doe jezelf een plezier en koop een echte, dus geen Tom Tom achtige soorten of een PDA.
Andreas zegt
Not true..
Tjaard zegt
Zoals met alle techniek: je moet het leren toepassen, en: de gebruiker bepaalt het succes ervan.
Ik heb genoeg aan een routekaart en de infopanelen die je aantreft bij het naderen van een bebouwde kom. Dat uitstappen kost IETSJE meer tijd dan intikken op je navigatie wellicht, maar ik red me prima en hoef voor mn werk niet overal heen.
Daarnaast wordt mn auto niet opengebroken, is het lekker rustig in de cockpit en hoef ik niet bang te zijn dat mn kaarten verouderen.
*het woord ‘zeurcolumn’ lijkt me een tautologie :-P
Jeremiah zegt
Hallo, bestemming ingeven aub.
TomTom.
::: Geen satelietontvangst :::
Met moeite vind ik de weg van de garage naar de openbare weg.
DomDom.
::: U rijdt te snel. Vertraag aub :::
StomStom.
::: Hier nu links afslaan aub :::
Oeps…te laat…
GromGrom
::: Keer u om aub :::
GomGom
::: Sla nu rechts af :::
KomKom
::: Bestemming bereikt :::
Dankjewel, TomTom
jan zegt
Wat een toestanden om een tom tom. Heb er ook 1 en vind het hem heel handig. Ik dus, heb hem zelf betaald, hij(of zij) zit op mijn eigen voorruit. Dus als je zo’n ding niet wilt hebben, gewoon niet kopen dan en niet naar anderen wijzen die er wel 1 hebben. En andersom natuurlijk ook.
Zie wel vaak vreemde plaatsen waar ze bevestigd zitten. Ergens midden op de ruit, vlak bij de stijl bij de bijrijder en soms helemaal scheef. Maar ook daarin: dat moet ook iedereen zelf weten
Lustigson zegt
@ Bramzel
Hear hear! :D
Zorn zegt
Voorbeeld van wanneer het foutgaat:
– Navigatie geeft (van medeweggebruikers) net voor het ingaan van de Velsertunnel aan: links aanhouden. Dus lekker blazen in de tunnel, 120 km p/u kan makkelijk.
– Navigatie in de Velsertunnel geeft niets aan. We rijden nog steeds harder dan 120 km p/u.
– Einde van de tunnel nadert, we mogen niet linksaf. Wat nu? Navigatie heeft nog steeds geen bereik. Enige oplossing remmen en wachten tot ie het wel doet. `
Rechts naast de weg stond keurig aangegeven: Volg omleiding 1 richting A9.
Resultaat: Meeste auto`s zonder navigatie zaten tijdig op de goede baan en konden hierdoor de afslag makkelijk nemen.
De auto`s met navigatie kon ik er zo uitpikken: allemaal keihard op hun rem, doorrijden met een snelheid van ± 70 km p/u. Zagen het bord met de omleiding te laat en toen hun navigatie weer een signaal had, moesten al deze linksrijders toch nog op de laatste meters even snel de afslag nemen.
Ik wil nog wel even toevoegen dat een navigatiesysteem zeker wel handig is.
Bijvoorbeeld als je `s avonds bij een concert van Marco Borsato bent geweest en iedereen (incl. auto`s met navigatie) probeert allemaal via 1 weg Arnhem te verlaten. Sla gewoon eens rechtsaf waar je navigatie links aangeeft en laat hem herberekenen. In dit soort gevallen kan navigatie je pas tijd schelen.
Maarten zegt
Ik beken, ik heb sinds 16 februari 2007 een Mio C710 gekocht!
Ben ik daardoor dommer geworden? Neen, toch niet! Ik gebruik het toestel uitsluitend wanneer ik verre afstanden overbrug in regio’s waar ik niet bekend ben. Gezien mijn hobby – de kermis – ben ik héél vaak in Nederland en Duitsland te vinden terwijl ik zelf in België woon. Waar ik vroeger reed op directies van een routeplanner op het internet rij ik nu vlotter met de GPS. Probeer jij maar eens van Wermelskirchen naar Lüdenscheid te rijden zonder 50km omweg. ;)
Ik besef ook wel dat mijn Mio enkel een hulpmiddel is. Wanneer ik een straat niet in mag zal ik zelf een andere route nemen. De GPS berekend vanzelf een nieuwe route. Ook snelheidsbeperkingen zal ik altijd opvolgen aan de hand van de borden langs de weg.
Waar ik wél mee akkoord ga is dat ik niet snap waarom mensen een GPS nodig hebben als ze 1x per maand ergens ‘ver’ naartoe rijden en het voor de rest aan hun ruit laten kleven als ze woon-werk-verkeer doen. :-/
daf 95 zegt
ja tomtom die had ik ook die stuurt je dwars door het centrum narr plaats van bestemming rij ik terug zonder dat ding was ik zo op de snelweg weer naar huis.ik heb nu een becker wat een ding kan kiezen voor auto vrachtwagen en wandelen. staat bij mij ingesteld op vrachtwagen en het werkt geen centrum en kleine straatjes perfect
jos vermaelen zegt
Een kleine bedenking, op de ouderwetse papieren wegenkaarten staat ook geen info over doorrijhoogtes en wegbelasting.
fokke zegt
@ Jos: een nieuwe bedenking: lees eens de legenda van een papieren kaart
voor alle andere numbnuts die het spul gebruiken voor naar de supermarkt: Er zijn rechtzaken bekend van automobilisten die de makers van deze apparaten aanklaagden omdat ze het kanaal of een ondergelopen tunnel inreden. Dit enkel omdat het apparaat ze de instruktie gaf.
Dan ben je niet gewoon dom maar heeeel erg dom!!!!
Klaaske zegt
Persoonlijk ook geen voorstander van een tomtom oid.
Onderschrijf daarbij ook het steeds dommer worden der mens.
Het begon al met een calculator, die zelfs mij de meest simpele sommetjes doet uitrekenen op het ding. De tomtom maakt dat men niet eens meer weet hoe het er topografisch uitziet in Nederland. Mijn schoonzus reed door mijn verhuizing gewoonweg naar de verkeerde stad. Had onderweg niet door dat ze verkeerd reed, kwam er achter toe ze voor de verkeerde deur parkeerde.
Ik heb ook zwaar het vermoeden dat er ongelukken door het navigatiesysteem gebeuren in de zin van niet-handsfree-bellen. Je moet er namelijk toch steeds op kijken en aanzitten en daar moet toch eens een eerste slachtoffer uit voortkomen, ware het niet dat deze al bestaat.
Ik voorspel dat de senseo binnen niet al te lange tijd mensen gaat voortbrengen die niet meer weten hoeveel koffie in het filter moet. Weer een verlies van intellect? Of moeten we het (blijven) zien als voortuitgang en zeggen dat er meer ruimte vrij komt in de hersenen voor andere items?
Raymond zegt
TomTom of KeesKees, het is mij op het even. Ik leende er eens een van mijn zoon. Op het raam geplakt, route ingeprogrammeerd en rijden maar. Kaartje op het scherm met allerlei aanwijzingen en een blauwe lijn van de te volgen route, plus natuurlijk de “on-menselijke” stem.
Alles goed en wel, maar na een paar kilometer het dingding gelaten voor wat het was, want ik kan het scherm niet lezen door het tegenlicht van buiten. Een leesbril is geen uitkomst, want daar kan ik niet mee rijden. VariFocus… nee liever niet.
Ik moet letten op het verkeer (’t was in België) en niet tegelijk hoeven staren naar een schermpje dat nauwelijks te zien is en niet tegelijk hoeven luisteren naar een idiote stem, die mij zegt dat ik links moet terwijl dat de afslag van de snelweg was. Bijna was een nieuwe spookrijder geboren.
Dus een kaart, goed voorbereiden van tevoren, routeplanning via Internet, afdrukken op klein formaat en dan maar even op een parkeerplaats stoppen om de volgende paar honder kilometer uit het hoofd te leren. Mocht er ooit een onverwachte file zijn, dan heb ik toch alle tijd om die kaart even te pakken en te bestuderen?
Na ruim 400.000 kilometer door Europa slechts een enkele keer verkeerd gegaan. Dankzij Michelin kaarten, Europa kaarten, ANWB en al die anderen die ons helpen op weg te gaan en te blijven, zonder “geouwehoer” aan je hoofd dat je nu toch wel eens een U-bocht moet maken (wat vaak niet eens waar is).
seb zegt
Bramzel schreef: “Ik blijf bij m’n mening: TomTom maakt de mensen dom. Als ik ergens moet zijn, check ik gewoon van te voren via de routeplanners op het internet hoe ik er kom. Misschien een detailkaartje voor als ik op de locatie ben. “
Kun je mij uitleggen wat er in de regel verschillend is aan een routeplanner op internet of een navigatiesysteem? In beide gevallen laat je je het voorkauwen, toch?
Als je het echt goed wil doen lees je gewoon de kaart..
Ik, als geschoold (geograaf) kaartlezer, heb er ook een en er zijn situaties waarbij dat verrekte handig is.. Daarnaast is mijn vriendin er erg blij mee, omdat er een stuk ‘zoekstress tijdens het rijden’ wegvalt.. Voor haar een uitkomst, omdat ze in verkeer niet altijd heel erg ontspannen is; met name in de stad. Zij kan overigens trouwens uitstekend kaartlezen (zonder ‘m te hoeven draaien ;-), maar dat kan ook niet altijd en overal.
Willem zegt
Wat een onzin allemaal. Zo’n navigatie is verdomd handig. Zelf gebruik ik mijn Tom Tom af en toe. Een navigatie in m’n BMW kost 3500 euro !?! (excl de bijtelling die er jaarlijks overheen komt)en zo’n Tom Tom kost 300 euro. Je kunt ‘m gewoon meenemen in je volgende auto of af en toe eens uitlenen. Soms vind ik het leuk om zelf te zoeken en dan laat ik ‘m lekker in mijn kofferbak liggen. Daarnaast vind ik dat het een hoop stress scheelt indien je bv een zakelijke afspraak hebt.
slimcase zegt
jaja en wat heb jij in je auto zitte of in je mogelijk nieuwe wagen juist een navigatie systeem kommop man die dingen zitten er juist in zodat de mensen juist veiliger kunnen rijden als iemand de weg verteld kan kunnen ze eens leren 80 km te rijden op een 80km weg enz want dat geve die dingen ook aan ik erger mij kapot aan mensen die met een personen wagen zonder aanhang 80 rijden op een auto weg een navigator die geeft aan dat ze daar 120 moete rijde dat staat dan toch ook op het scherm uberhaupt ik vind dat het voot dat type mens juist beter is die weten dan dat zij gas erbij moeten geven!!!!
doen ze dat niet dan moeten ze het rijbewijs maar eens naar het gemeentehuis afgeven dan zijn ze het niet waard de auto is al een melk koei stop het KABINET wij betalen al genoeg belasting pas die ingeburgen immigranten aan die aan de ww zitten en niet de hardwerkende vrachtwage chaufeur die 6 dagen pw op de weg zit om rond te kunnen komen van zijn minimum loon zodat zijn kinderen thuis toch kunnen eten tot slot navigatie systemen maken het verkeer juist veiliger omdat de mensen dan meer op het verkeer letten en mindre op de weg
autoblogger zegt
@slimcase: helder verhaal!
Hans zegt
Een TomTom geleend om op en neer naar Luxemburg te rijden. Ideaal. Je wordt van tevoren gewaarschuwd hoe je af moet slaan etc. Vooral om Brussel heen was dat handig. Zeker waren er een paar kleine foutjes in de aanwijzingen, maar gezond verstand blijft nodig als je rijdt. En alle extra informatie stel ik bijzonder op prijs. Heb er meteen zelf een gekocht. Kennelijk ben ik dus plotseling erg dom geworden, ondanks mijn universitaire diploma’s.
Het valt trouwens op dat veel zeikerds die hun mond vol hebben over dom worden, grote moeilijkheden hebben om goed te spellen. Vooral de d’s en t’s zijn grote struikelblokken. Misschien willen ze graag geloven dat andere mensen net zo dom worden als zij?
John zegt
Misschien willen ze graag geloven dat andere mensen net zo dom worden als zij?
Misschien eerder tom ;)?
Natuurlijk is navigatie handig, en natuurlijk moet je je eigen hersenen blijven gebruiken, die hebben we namelijk niet voor niets GEKREGEN!
Heb TomTom gehad, maar nooit meer, er zijn veel betere systemen op de markt. De inbouwsystemen zijn duur, en vaak achterhaald qua techniek, maar hebben wel het voordeel dat ze er minder makkelijk uit gehaald worden door lieden die te lui zijn om te werken voor zo’n ding. En ach, in NL is proletarisch winkelen bijna net zo gelegaliseerd als belasting.
Misschien ben ik in al die jaren met een navigatiesysteem inderdaad (of was het nou inderdaat) dommer geworden, maar m’n papiertjes hoef ik toch niet meer in te leveren, dus wat maakt het uit?
Gelukkig zijn er ook mensen met een uni-opleiding die altijd al moeite hebben gehat met d’s en t’s. Vandaar dat ik in een td rijdt, zit je altijd goet ;)
lincoln zegt
@John .. ha ha die is scherp .. in nederland is proletarisch shoppen bijna net zo gelegaliseerd als belasting.
die ga ik plagiaten van je ..
alleen dat van die d,s en t,s die vat ik dan weer niet.
Sven zegt
dommer worden door gebruik van Tom Tom en andere navigatie is onzin. Je moet die navigatie systemen instellen, en sommige systemen zijn ingewikkeld en vragen intelligentie. Of je slimmer word van kijken naar de straten, en orientatie gevoel op pijl houden weet ik niet. Wel moet je inspelen op situaties waar gewerkt wordt aan de weg. Dan raken de systemen aan het omrekenen. Ik kan me indenken dat sommige bestuurders het dan even niet meer weten waar ze rijden, dus gevaar kan opleveren voor het overige verkeer, en dan is een gezond op pijl gehouden orientatie vermogen een punt van veiligheid in het verkeer.
Je moet altijd zelfverzekerd rijden, en er geen probleem van maken als je de weg kwijt bent gewoon maar een flink stuk extra kilometers te maken totdat je op een punt bent dat je de weg weer weet.
May Peter zegt
de eerste versie van mijn navigatie software had een optie “vrachtwagen” naast een hoop andere mogelijkheden. Onlangs met een touring man meegereden, hij had in zijn truck een pro-navigatie systeem. Stuurt eerst langs de grote wegen en pas op het laatste de kleine wegen om op de bestemming te raken. Als die professionele rijders nu eens niet op hun centen blijven zitten dan zouden die vrachtwagens ook niet onnodig op de verkeerde wegen rijden met hun medion pna. Ik gebruik nog zeer graag de old scool wegenkaart maar dan enkel met een goed glas erbij, plannen van de trip en daarna de Miep haar zeg laten doen. Trouwens hoef je niet altijde te luisteren naar Miep, dat doe je tuis toch ook niet?:-)
Ruud zegt
Wat pas dom en onveilig is, dat is het gebruik van de papieren kaarten tijdens het autorijden. Uit ervaring weet ik dat het met een navigatiesysteem veel relaxter autorijden is. Onder tijdsdruk met een gewone kaart in de hand tijdens het rijden de weg kwijtraken is echt niet plezierig kan ik je vertellen.
En natuurlijk heeft elke software weleens wat bugjes, geen enkele software is bugvrij. En ik kan het weten want ik ben programmeur.
Bovendien veranderen de wegen tegenwoordig zo snel dat het best eens kan voorkomen dat je navigatie-apparaat een andere wegsituatie aangeeft. De weg is dan, na het maken van je huidige stratenkaart in je apparaat, gewijzigd.
Ook zorgen de apparaten voor minder of minder lange files doordat de bestuurders eromheen geleid worden. En de kritiek van de doorrijhoogtes en dergelijke had je ook bij TomTom (als marktleider dus ook het meest vertegenwoordigd op nederlands wegen) kunnen deponeren als nieuw idee voor een volgende software-versie, dan was je misschien sneller van het probleem van de omkerende vrachtwagens verlost.
yamaha zegt
Het is weer zover, de mensen die het niet snappen verknallen het voor mensen die WEL nadenken. Rijden met een zgn. tomtom maakt je alleen hersendood als je dat al een beetje was. Ik let zelf ook altijd op en rijd niet blind op de tomtom. (mio met IGO)
Als je niet alleen naar de supermarkt gaat maar ook wel eens in onbekend gebied is het WEL handig. En degene die met een kaart op schoot rijdt, moet zelf ook eens gaan nadenken. En met vrachtwagens in het dorp bedoel je vast die grappenmakers die elkaar met 90 km/h (ze mogen 80) een half uur lang inhalen, omdat ze haat hebben ? ;-) Geeft ook een idee van logisch nadenken.
autoblogger zegt
Mooi voorbeeld…
Madelon Lakerveld snapt er niets van. Ze schrok zich kapot toen haar autonavigatiesysteem haar regelrecht een fiets- en voetgangerstunneltje aan de Haagse Schenkkade in stuurde en zij vervolgens hobbelend de trap afreed. ” Ik voelde een bonk en probeerde nog te remmen, maar toen was het al te laat…
Aanvankelijk twijfelde ze, maar toen het navigatiesysteem voet bij stuk hield, volgde zij de instructie op.”
DOOS!
Via http://www.telegraaf.nl/binnenland/3965401/_Blind_op_de_TomTom__.html?p=8,2
TVRooom zegt
De voordelen van een navigatiesysteem als je beroepsmatig in de grote stad ‘moet’ zijn wegen niet op tegen de nadelen van een opstopping of wegwerkzaamheden die de DomDom niet heeft kunnen voorzien. Daardoor kom je zelfs nog later op plaats van bestemming bent dan wanneer je gewoon op je eigen rijervaring, intuitie en stratenboek van twee tientjes had vertrouwd. En daar tellen hele volksstammen grif tweehonderd euro voor neer!?
Los van de navigatiesystemen erger ik me helemaal bont en blauw aan de electronische frut die ze tegenwoordig ongevraagd in auto’s proppen waardoor a) de auto’s alleen nog maar betaalbaar worden via lenen.nl en b) de automobilist steeds afhankelijker wordt van de electronica (en dus dommer). En dat alles laat de massa zich door de strot duwen onder het mom van ‘veiligheid’. Veiligheid zit voornamelijk in het hoofd (en de rechtervoet) van de bestuurder en niet in de electronica. Bovendien verdwijnt door al die electronica ‘het gevoel’ uit de auto en wordt je passagier (zoals Base zo treffend aangaf) i.p.v. bestuurder. En daarom heb ik een TVR gekocht. Dit zijn auto’s waar nog enige rijvaardigheid van je wordt verlangd. Bovendien wíl je met zo’n auto graag eens verdwalen; zo kom je nog eens op leuke plekjes terecht…
Sjoerd zegt
Ik was er eerst ook niet van te spreken tot ik een baan als account manager kreeg. Een hele dag rijden en klanten bezoeken in plaatsen waar je nog nooit van gehoord hebt.
Veel van deze kleine plaatsen staan niet op kaarten, laat staan gedetailleerde wegen.
Denk eens aan vacantie in bijv. Frankrijk je wilt naar een camping in de zon, weet de weg niet en je spreekt nu ook weer niet zo goed Frans om een route uitleg van een dorpeling te volgen in dialect.
Erg handig dan hoor.
Natuurlijk is het ook gemakzucht wanneer je hem eigenlijk niet nodig hebt, om hem dan toch aan te zetten.
Maar voor degene die dit orientatie gevoel toch niet hebben worden er ook niet dommer van, anders pak je op je nintendo gewoon “Brain training”en is het ook opgelost!!!
Pim Brussee zegt
Jaren lang heb ik gebruik gemaakt van een ingebouwde VDO navigatiesysteem. Op een gegeven moment ging het ding stuk, en was ik meten de weg kwijt. In de tijd dat mijn VDO in reparatie was, gebruikte ik een TomTom. Ik kreeg de indruk dat bepaalde routes anders waren dan met de VDO. Na reparatie van de VDO en de meest recente update, ging ik de volgende test doen. Ik gebruikte zowel de VDO als TomTom tegelijk. En wat bleek… met de TomTom waren de routes anders en maakte ik meer kilometers. Daarna ben ik in de slag gegaan met de normale kaart, ook hier bleek dat ik makkelijker op de plaats van bestemming kwam.
Nu gebruik ik enkel nog de kaart en als hulp bij eventuele wegafsluitingen Google Earth op de iPhone.
Voordeel… ik ken de weg in Nederland weer.
kenny zegt
GPS is best wel leuk als je op reis gaat maar ik ken mensen die hem dagenlijks gebruiken, weten die de weg naar huis dan niet?
Rob zegt
Zometeen ga je nog vertellen dat mobiele telefoons, centrale deurvergrendeling en ook airco onzin is. Lekker zweten in je auto, want zo ging dat vruuuger! Ouwe l*l ;-)
Die paar nadelen wegen echt niet op tegen de massa aan voordelen:
* Mensen zijn gemiddeld genomen sneller op hun bestemming. Sneller aankomen is meer productiviteit voor de maatschappij = welvaart. Ook met plannen voor onbekende bestemmingen bespaar je veel tijd.
* Pre GPS was het U-turn tijdperk. 30 minuten rondrijden op een industrieterreintje maar telkens net die ene weg missen door de kromme bewegwijzering.
* Normaal in een stad kunnen rijden. Probeer maar eens ergens te komen in een stad als Hilversum, Amsterdam om nog maar niet te spreken van Parijs. Met GPS is dat een zonnetje, zonder met eenrichtingsverkeer een drama.
* Mensen in algemeen en vrouwen in bijzonder durven veel eerder weg te gaan, want no matter what ze komen toch wel aan en als alles fout gaat zeker thuis. Mensen die meer weg gaan, geven vaker geld uit en dat is weer goed voor de economie.
* Situation Awareness. Met TomTom weet ik binnen 1 oogopslag waar ik ben, wat mijn orientatie ten opzichte van het Noorden, mijn bestemming etc etc. Meet SA is meer veiligheid.
* Weet je hoeveel gezeik GPS scheelt op vakantie naar het buitenland. Jij reiden, vriendinnetje kaart lezen. Need I say more?
* GPS werkt ook in het buitenland. Neem mijn spul mee, huur een auto in de VS en ik rijd overal naartoe in no time.
* Oneindelijk maal flexibeler met wegopbrekingen of omleidingen.