Ik heb 2.360 kilometer snelweg, helemaal voor mijzelf. Pas wanneer ik 50 km van een bepaald stukje asfalt verwijderd ben, mogen jullie er ook gebruik van maken. Werknemers van de KLPD zijn in de regel als geheel verbannen van al mijn wegen.
Als ik op één van mijn wegen een ongeluk tegen kom, heb ik dus alle recht om eens rustig te kijken wat er gebeurd is. Het overige verkeer achter mij wacht maar eventjes. Zo simpel zit het leven soms in elkaar. Er is echter wel een klein probleempje: bijna iedereen denkt er zo over, inclusief onze free-loading zuiderburen die voor hun beroerde asfalt straks ook nog geld durven te vragen.
Helaas luistert de gemiddelde automobilist dus nog slechter dan een labradorpup die een sloot ziet. Meestal ben ik niet alleen op de weg en dan vallen me toch een aantal zaken op. Het is nogal druk op de Nederlandse wegen en waar gehakt wordt vallen spaanders. Dus zien we iedere dag op de weg, blik-, ego- en helaas vaak ook letselschade. Doorgaans zijn ongelukken onderdeel van een sneeuwbal effect. Door drukte en files ontstaan meer ongelukken en ongelukken veroorzaken weer files: het cirkeltje is rond.
Laten we even wat langer stilstaan bij de ongelukken en het effect op de files. Ongelukken hebben een grote impact op de filedruk, want vaak is het gevolg dat één of meerdere rijstroken geblokkeerd raken. De gevolgen daarvan kennen we: al het verkeer mag over de resterende rijstroken en de file erachter groeit in een rap tempo. Zeer begrijpelijk in de situatie dat je je Enzo met 200+ door een telefoonpaal hebt laten halveren. De auto dan even aan de kant zetten zal gezien de staat van het voertuig niet zo gemakkelijk gaan. In veel gevallen voelen ook de chauffeur en/of zijn passagiers zich dan niet meer zo fris.
Er is ook een categorie ongelukken die eerder ‘ongelukjes’ moeten worden genoemd. Recent zag ik er weer één: een Peugeootje 206 wilde invoegen, maar zag een vrachtwagen over het hoofd. Dertig ton vrachtwagen tegen 1.100 kg Frans koekblik was een ongelijke strijd en dus stond het 206je met de neus in de verkeerde richting op de weg. Het viel allemaal enorm mee, want het Peugeootje had een ingedeukt deurtje en de vrachtwagen had een paar krasjes. Natuurlijk werd het schadeformulier uit het dashboardkastje tevoorschijn gehaald en zonder stress ingevuld, terwijl het voorval één van de slechts twee beschikbare rijbanen blokkeerde.
Geheel uit eigenbelang dus het volgende gratis advies aan de ijverige ambtenaren belast met de regelgeving op onze wegen: maak een wet waarbij automobilisten verplicht worden om hun auto (indien mogelijk) van de rijbaan te halen na een ongeluk. In bijvoorbeeld de Verenigde Staten is dit heel gebruikelijk en er zijn zelfs staten waar je kunt worden beboet met 1.000 dollar, wanneer je je auto onnodig midden op de weg laat staan.
Alvast bedankt, en jullie mogen de wet gerust naar mij vernoemen. Heb ik ook weer eens iets leuks om te vertellen op verjaardagen.
[ gepubliceerd op nu.nl, 24 januari 2007 ]
Ruud zegt
leuk geschreven
RenJie zegt
@autoblog
Maar al die regeltjes van de overheid wordt ik wel langzamerhand zat…zoals 3kmh te hard rijden en dan al een boete krijggen,… het slaat nergens op, wat maakt het nou uit of je nou 49 of 52 rijdt??
jajaja ongelukken enzo, maar die gebeuren meestal dat mensen onverantwoord rijden en halflslapend en NIET dat je bv 5 of 10 kmh te hard rijdt..
tweaker zegt
triestig
een welgemeende ‘…….’
Kevski-Style zegt
Ik heb 1 keer een aanrijding gehad met een Matra Murena. Ik begon te remmen voor een file, stond al stil en vervolgens klapt er iemand achterop. behoorlijk wat plastic schade (auto is van polyester) maar verder het blok niet geraakt (ligt ook achterin), op de dynamo na. Al met al is dan het eerste waar je aan denkt om even een rustig plekje op te zoeken en de boel in te vullen. Was voor die vent de 3de keer in 2 maanden tijd, waarvan allemaal zijn schuld. Van mij mag zo’n wet er komen, want ik hou me er toch al aan….
jfw zegt
@ kevski Style: Misschien ook maar een wet die er voor zorgt dat als je drie keer zoiets doet in 2 maanden, dat je maar eens verplicht tijdje met OV moet. (Rijontzegging dus). Ik zou echt dubbel balen als zo iemand zegt: “ja dat overkomt me nou altijd in de file”
PigPen zegt
Helemaal mee eens, ik heb zo’n ongelukje ook wel eens gezien… maar toen was het een Peugeot 205. Die sukkelaar kwam hard en wevend door het verkeer aanrijden en een kilometer verderop had hij een tegenstander gevonden die net iets sterker was… de zoveel ton vrachtwagen.
Ik ben trouwens vannacht tussen 01:30 en 02:30 uur naar huis gereden over de A2 tussen Eindhoven en Deil… op het moment dat je 90 rijdt op een driebaansweg (JA, ik was diegene) dan ga jeje als oppassende burger toch eens afvragen waarom ik mijn rijbewijs moet inleveren als ik nu 140 ging rijden.
Xowen zegt
Wij als ‘free-loading zuiderburen’ hebben zo’n wet al lang hoor…
In belgie moet je dus zo snel mogelijk, indien mogelijk, de weg weer vrij maken en je voertuig aan de kant zetten.
Alfaman zegt
Om file te produceren is een ongeluk ook niet nodig. bij een file wacht ik met spanning op de oorzaak > ongeluk?weg werkzaamheden?
Alfaman zegt
Alfaman zegt
Jammer, mijn reactie word niet compleet weergegeven.
Michiel_vd_Brink zegt
Carla Peijs heeft al eerder en vaker geroepen dat auto’s met kleinere schades direct van de baan verwijderd moeten worden.
Helaas loopt zo’n wetswijziging nogal stroef en werken de verzekeringsmaatschappijen niet altijd even makkelijk mee…
Kevski-Style zegt
@ jfw: heb je ook gelijk in als de schuld omomstotelijk vast staan. Als je een fietser aanrijd ben je daarentegen ook altijd schuldig, terwijl de fiets misschien wel vlak voor je auto overstak, zonder richting aan te geven, door rood reed, geen licht had, enz. Jij bent dan nog steeds schuldig. Dus het hangt een beetje van e situatie af of je een ongeval mee moet tellen. wat me wel vaak opvalt is dat het toch met name nieuwe auto’s die ongelukken hebben. Ze zouden die schade aan leasebakken eens voor de helft door de bestuurder moeten laten betalen. Misschien dat dat wat helpt….
sacha zegt
In de Verenigde Staten is het niet ongebruikelijk dat gevaarlijke plekken (bruggen, tunnels) bij een ongeluk de brug/tunnel/… worden schoongeveegd door een daarvoor speciaal uitgeruste bezemwagen. De aanvullende schade aan ‘wegeveegde’ voertuigen wordt ondergeschikt geacht aan de mogelijke ellende die zo’n opstopping kan veroorzaken. Over een ‘situatieschetsje’ maken ze zich daar dan al helemaal niet druk. Op zich wat voor te zeggen.
Als je ziet wat de economische schade voor bedrijven en andere weggebruikers is als een paar n00bs weer eens een kop/staartbotsing hebben veroorzaakt dan vraag je je af of het de moeite waard is om de exacte schuldvraag vast te stellen terwijl de rest van de snelweg in de file moet staan.
mashell zegt
Zou het verwijderen van de wrakken wel echt helpen? Als de rijstrook vrij is ontstaat er volgens mij toch nog vanzelf een file vanwege het “even gas los om te kijken waarom die daar op de vluchtstrook staan…” effect.
Citrofiel zegt
Een vrachtwagen OVER HET HOOFD ZIEN?! Dat vind ik knap. Vrouw zeker ;) :P . (sorry vrouwen, inkoppertje, kon het niet laten ;) ) Maar zo’n regel zou idd wel heel wat file schelen… REGERING, LUISTER NAAR WOUTER!!!
PigPen zegt
@ Citrofiel,
Ik neem het toch even op voor de vrouwen als man zijnde… het opnemen tegen een vrachtwagen is toch meer een mannelijk trekje van overmoet. ;)
Jappy zegt
leuk geschreven!
Rick dos zegt
Ze zouden de mensen die in de remmen gaan, aan de andere kant van de rijbaan, om te kijken wat er gebeurt van mij mogen afschieten………….Oké is een beetje extreem maar dan heb je ook wat! :)
Maar hier zou ook wat aan gedaan moeten worden. Waarom kijken mensen? Nieuwsgierigheid? Rij toch door! Ik heb wel wat beters te doen dan leedvermaak………..
Topless zegt
Het voorstel van Peijs was dat beide betrokkenen bij zo’n ongeval de helft van de schuld krijgen, en dat daardoor de schuldvraag niet meer van belang was. Dan zou je sneller de weg kunnen vrijmaken.
Kan je zomaar even onterecht een paar duizend euro kosten. Zou ik niet zo blij mee zijn, maar kennelijk hoeven de anderen hier niet op een paar duizend euro te kijken.
Citrofiel zegt
@ PigPen; Zo kun je het ook bekijken ja! LOL. :D
Wimbers zegt
niet zo moeilijk, de foto als bewijslast accepteren, hoef je de schuldvraag ook niet te delen.
iedereen heeft een mobiel de helft met camera.
je maakt een foto, en hup die kar aan de kant