Het zijn verwarrende tijden voor autoliefhebbers, maar ook voor diegenen die het groene hart op de juiste plaats hebben zitten. Je hoeft maar met een folder of autoblad in je hand over straat te lopen en er schreeuwt iemand “hybride” in je oor. Helaas zijn hybrides nauwelijks een serieuze oplossing.
Om over het probleem nog maar te zwijgen, na deze zomer ben ik het geloof in de opwarming van de aarde weer kwijtgeraakt. Pas als we deze zomer lekker veel stranddagen hebben, zal ik het thema weer eens serieus ter hande nemen. Ondanks de verwoede pogingen van de CO2 lobby zijn de theorieën rond de opwarming van de aarde nog steeds niet onomstreden. Maar ook als over drie jaar blijkt dat de opwarming van de aarde niet doorzet, is spaarzaam omgaan met onze beperkte hoeveelheid fossiele brandstoffen een slim idee. Laten hybride auto’s nu net die belofte doen en sinds de tweede generatie Toyota Prius is hybride mainstream.
Eerlijk is eerlijk, met de Prius heeft Toyota een verkooptopper van de eerste orde te pakken. Op zich is dat verbazingwekkend, aangezien het uiterlijk nogal bijzonder is. Een collega omschreef de Prius ooit als “hondslelijk”, ik zelf hou het op “niet mijn smaak” of “apart gevormd”. Mocht je een mooie hybride willen aanschaffen, dan is de Fisker Karma wellicht een optie. Maar goed, nu zijn er in mijn kennissenkring een aantal mensen te vinden die gezwicht zijn voor de charmes van de Prius. Desgevraagd wist echter niemand hoe zuinig ze in de praktijk reden. Wel kreeg ik jubelverhalen te horen over de vele leuke snufjes, het grote scherm waarop de energiestromen te zien zijn, de standaard gemonteerde automaat en de fantastische geluidsinstallatie. Nu zouden hier twee dingen aan de hand kunnen zijn:
1. De genoemde personen schamen zich kapot dat ze in zo’n muesli-auto rijden en als afleiding vertellen ze over de overige features van de Prius.
2. Prius rijders hebben de Prius gekocht vanwege de vele gadgets.
Voor bekende Nederlanders (en buitenlanders) is er overigens nog een reden om Prius te willen rijden: dat is namelijk goed voor je imago. Zo ruilde ene mevrouw Halsema haar klassieke Mercedes in voor een Prius nadat ze nogal wat kritiek had gekregen over haar autokeuze.
Voor dit jaar is er een nieuwe reden om een hybride auto te kopen: zoals bekend gaat de bijtelling voor zuinige auto’s naar 14%. Dat is een schokkende 11% minder dan voor normale auto’s. Op dit moment is er slechts een handjevol auto’s die onder het 14% bijtellingsregime vallen: de Toyota Prius, de Honda Civic hybride, de Smart fortwo MHD, de Toyota Aygo, Peugeot 107, Daihatsu Cuore en de Citroën C1. Voor het laatste viertal geldt dat ze zijn uitgerust met een 1.0 viercilindertje, zuinig maar zeker niet vlot. Gelukkig staat er vaak file in Nederland.
Iemand met een beetje autokennis zal in dit lijstje de diesels missen, er is ook maar één diesel die onder het 14% bijtellingsregime valt: de Smart fortwo CDI. Om maar 14% bijtelling te hebben, moet een diesel slechts 95 gram CO2 per km uitstoten terwijl voor benzine auto’s de grens op 110 gram ligt. Onlogisch, maar niet verassend.
De auto’s die 14% bijtelling scoren vallen daarmee in twee groepen uiteen: te klein om veel kilometers in te maken en de hybride. Ergo: de importeurs die hybrides aanbieden (lees: Honda en Toyota) gaan een gouden tijd tegemoet in 2008. Voor diegenen die de keuze maken om op basis van het huidige bijtellingsregime een keuze te maken voor een auto, heb ik slechts één tip: kijk wat verder vooruit. In de afgelopen jaren zijn de regels voor bijtelling bijna ieder jaar veranderd. Niets garandeert ons dat je in 2010 (als je nog een paar jaar moet met je leasecontract) nog steeds 14% bijtelling geldt voor deze auto’s.
[ gepubliceerd op nu.nl, 23 januari 2008 ]
Dr speed zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
jelle zegt
ik vindt het allemaal maar dikke zever die groene bazaar! het autosalon staat er vol van..bomen, planten, groene stukken decor, plantenmotieven op auto’s…heel die reutemeteut is volledig uit de lucht gegrepen…alle producenten moeten gewoon mee met de stroom, ze paaien de consumenten gewoon met mooie theoretische verhaaltjes, en proberen allemaal om er het best uit te komen, met hun “groene” autos. Maar, is er dan ook al één auto die groen rijdt? neen…en van alle fabrikanten wordt beweerd dat hun “eco-wagen” groen rijdt..dikke bullschit dus!
DMN zegt
Volgens mij zijn de 1.0 motortjes in de Aygo, 107 en C1 driecilinders.
wim zegt
met topgear lieten ze zien dat die prius helemaal niet zo zuinig is, als je zuinig wilt zijn bespaar dan op andere dingen!
mark zegt
sterk stukje column, alleen een opmerking en dat is dat de C1,107 en Aygo een 1.0 driecilindertje hebben en geen vier ;)
Mariette zegt
‘k heb net mijn nieuwe auto besteld en het is geen hybride…
TTom zegt
Kan iemand me vertellen wat er met die batterij batterijen moet gebeuren wanneer zo’n wagen aan het einde van z’n leven komt.
Niets meer milieubelastend dan batterijen, niet??
Rick dos zegt
“Eerlijk is eerlijk, met de Prius heeft Toyota een verkooptopper van de eerste orde te pakken. Op zich is dat verbazingwekkend, aangezien het uiterlijk nogal bijzonder is.”
Nee, het is niet verbazingwekkend. Je volgende zinnen zijn eigenlijk ook de conclusie waarom dit niet verbazingewekkend is.
“Voor bekende Nederlanders (en buitenlanders) is er overigens nog een reden om Prius te willen rijden: dat is namelijk goed voor je imago.”
Het heeft -naar mijn idee- voor 50% met imago te maken en de andere 50% de welbekende Nederlandse zunigheid.
En helemaal niets met het milieu verantwoordelijkheidsgevoel. Dat punt wordt maar weer eens kristalhelder door het feit dat óók Femke overgestapt is op een Prius. Allemaal imago dus.
Net zoals bijna alle andere auto’s is dit dus ook een imagebuilder. Helemaal niets mis mee, maar ga dan niet hypocriet doen net alsof je zo’n auto rjdt omdat je zó milieubewust bezig bent. Want dat ben je niet.
jelle zegt
@ rick dos: volleeeeedig mee eens!!
vØlvØ frǽk zegt
ooit bij natuurkunde heb ik eens geleerd dat E in = E uit, oftewel alle energie die eruit komt, moet je er ook ooit eens hebben ingestopt.. (energie kan niet uit het niks ontstaan) En worden de accu’s van een hybride niet door de benzine motor opgeladen?? Dus de energie die de elektromotoren leveren, komt die niet uiteindelijk van de benzine motor af? En die stoot toch CO2 uit? Dus dan is een hybride helemaal niet beter voor het milieu..
maja zo zie ik het..
Emmanuel zegt
@Rick Dos
Wat moet je dan wel kopen als je milieubewust wil zijn? Een diesel is geen oplossing, want die stoot – zelfs met moderne roetfilter – nog steeds fijn stof en teveel NOx uit. En een Daihatsu Cuore of Smart is ook enkel een allternatief als je nooit met meer dan 2 onderweg bent.
Het hele batterijen-verhaal is trouwens massaal overroepen, het gaat hier over 28kg aan batterijen die versleten zullen zijn na een periode van ongeveer 10 jaar. Op die 10 jaar draait een normale auto er ook een heel aantal 12V lead-acid batterijen door, die veel vervuilender zijn dan de Ni-MH’s van de Prius. Die laatste worden door Toyota overigens volledig gerecycleerd. Tel daar nog eens bij dat de Prius zijn remblokken niet of nauwelijks verslijt, terwijl een normale auto er op 10 jaar een heel aantal remblokken en zelfs remschijven doordraait, en je kan niet anders dan besluiten dat ook op niet-brandstof vlak de Prius goed scoort.
Ik durf mezelf gerust een petrolhead noemen, en ik zou voor hetzelfde geld absoluut een Golf GTI kopen ipv de Prius, maar ik kan niet anders dan ontzettend veel respect en bewondering hebben voor de technologie in de Prius.
w0o0dy zegt
@volvo freak: klopt wel alleen kun je met een electromotor efficiënter versnellen omdat die minder warmte produceert en de energie meer in de daadwerkelijke voortbeweging stopt… het verlies is dus minder. Ja beide halen ongeveer evenveel energie uit een liter brandstof…. alleen de ene verkwist het door warmte en de ander niet. Daarnaast wint een Hybride energie terug tijdens het remmen (maar dat is in principe met een benzine auto ook mogelijk). Alles draait om het rendement per liter en dat is bij een hybride nog steeds iets hoger dan bij een benzine auto.
bradley zegt
ik ben voorstander van hybride, waarom?
– in filerijden is er beduidend minder uitstoot
– het stadsverkeer is stiller en wederom minder uitstoot
– de optimale verbranding is veraf voor zowel diesel als bezinemotoren in stadsverkeer, wat ook zorgt voor een veel groter verbruik. Waarom is een hybride dan geen oplossing voor mensen die veel steden moeten doorkruisen voor werk?
– Je moet ergens beginnen aan nieuwe oplossingen om uitstoot terug te dringen…
TTom zegt
quote Emmanuel :Die laatste worden door Toyota overigens volledig gerecycleerd.
Daar bestaan ook minder duidelijke verhalen over hoor.
Emmanuel zegt
@Volvo Freak
Dan moet je toch eens even verder nadenken dan je neus lang is. Een hybride beperkt het energieverlies op 2 belangrike vlakken:
1. De motor valt uit op momenten dat hij slechts weinig vermogen moet leveren (bv. minder dan 5pk), en de meeste energie verloren zou gaan aan warmte- en wrijvingsverliezen.
2. Als je bij een normale auto remt, gaat alle energie verloren in warmte. Bij de Prius wordt 90% van de remenergie gerecupereerd door de generatoren en terug opgeslagen in de batterijen. In stads- en randstadsverkeer recuperereer je zo verrassend veel: ongeveer 2kWh/uur. Dat is omgerekend 3 liter/100km die je enkel en alleen al op die manier bespaart.
Dus inderdaad: je kan niet meer energie eruit halen dan je erin stopt, maar je kan wel zorgen dat er zo weinig mogelijk energie verloren gaat.
Mr. Marteen zegt
Dit hele CO2 gebeuren is puur een manier van de overheid om belasting te heffen, aangezien het roken al niet meer zoveel accijns in het laadje brengt.
Ik geloof niet in die doemdenkerij, de wereld heeft in het verleden al vaker klimaatsveranderingen gehad, zonder dat daar mensenhanden aan te pas zijn gekomen. En als het hier warmer wordt ? Dan wat ? Ik kan alleen maar voordelen bedenken.
Maar blijkbaar zijn er genoeg mensen die er in tuinen , en zo’n afzichtelijke Prius aanschaffen, die meer verbruikt dan een Renault Clio .
We worden gewoon weer genaaid !
Kevin zegt
Je mag zeggen wat je wil, de Prius is een stap in de goede richting. Ik heb mijn eindwerk gedaan over hybride wagens(eig de prius en honda civic IMA) en ik moet zeggen dat de techniek die daarin zit een pluim verdient. Mijn conclusie was ook dat je de meerkost van het hybride systeem maar na ong. 800.000km terughebt bij de IMA en bij de Prius na 1.6miljoen kilometer tov van een gelijkwaardige niet-hybride benzineslurpende auto. Bij een verlijkbare diesel haal je de meerprijs er nooit uit…
Het batterij-verhaal is idd sterk overroepen, die NiMH-batterijen zijn veel minder schadelijk dan lood-accid-accu’s. Zo’n hybride systeem kan eigenlijk het beste getijden in voertuigen die veel km’s doen en die een grote kinetische energie hebben(dus veel massa). Die zware SUV’s, S-klasse’s, 7-reeksen, A8’en en zelfs bussen en vrachtwagens zouden beter met veel meer hybride technologie uitgerust worden. Maar ja, het is een teken van imago…Als je groen wil rijden koop je geen 2+ton wegende auto met een Cx-waarde van een bushokje.
Het gaat de goede kant uit, traag, maar het begint…
w0o0dy zegt
Opmerkelijk trouwens dat er zo weinig mensen zijn die de Honda Civic Hybrid überhaupt kennen laat staan overwegen. Die auto is bijvoorbeeld bij 40.000km per jaar goedkoper dan een 307 op LPG, heeft meer spullen aan boord voor dezelfde prijs en heeft maar 14% bijtelling. Daarnaast is die auto een goede duizend euro goedkoper dan de Prius en ik weet wel welke leuker is om te rijden…..
Emmanuel zegt
@TTom
Ik heb geen inside-informatie van Toyota, dus ik weet niet wat ze er effectief mee doen, maar een volledige recyclage is wel duidelijk de garantie die ze geven. En buiten enkele vage urban legends heb ik nog geen enkele studie gezien die dat zou tegenspreken.
w0o0dy zegt
Oftewel: als je een “milieuvriendelijke” Hybride zoekt…. kijk eens hier naar
http://www.autoweek.nl/carbasedata.php?cache=no&vpos=&id=41964&cache=no
TTom zegt
Emmanuel, even googlen brengt me bij…
http://forum.peakoil.nl/viewtopic.php?f=4&t=1611
Ik wil zeker niet meegaan die belachelijke Hummer-vergelijking maar bijhorende artikels doen toch de wenkbrauwen fronsen!
Emmanuel zegt
@Marteen
Welke Renault Clio op benzine verbruikt er minder dan 5.5 liter/100km? Die zou ik graag hebben dan.
En de opwarming van de aarde IS een probleem. Niet in Nederland, niet in België, wel in meer zuidelijke landen, en dat zijn net de landen die het minste broeikasgassen uitstoten. Niet echt een verantwoordelijke houding van je, lijkt mij.
Ik zal de laatste zijn om mee te lopen in de hele CO2-hysterie, want volgens mij is CO2, naast water, net één van de mínst schadelijke uitlaatgassen van een auto, maar ontkennen dat de aarde opwarmt is ontkennen dat de zon schijnt. Of die opwarming voornamelijk veroorzaakt wordt door CO2 is (behalve in de politiek) een open discussie, maar dat CO2 er wel een rol in speelt, is zeker.
Alleen zouden we beter in bv. algen investeren om CO2 om te zetten naar zuurstof, of massaal in onderzoek naar kernfusie, ipv allen hysterisch te lopen doen over een vermindering van ocharme 10%, die geen bal zal uitmaken.
w0o0dy zegt
@TTom: dat artikel is vullis, er klopt zo ongeveer niets aan en de bijbehorende artikelen over de milieuschade worden onderuitgehaald door het feit dat de woestijn al is ontstaan een kleine 100 jaar voordat het woord Hybride überhaupt gebruikt werd in verband met auto’s.
TTom zegt
Goed dan.
Er is hoe dan ook een ‘extra inspanning’ nodig bij de recyclage. Meer dan bij een gewone, zuinige wagen.
Ik geloof persoonlijk meer in een klein zuinig dieseltje met roetfilter à la Renault Laguna 1.5 of Peugeot 407 1.6. Prestaties zijn voor mij zo al niet belangrijk.
Emmanuel zegt
@TTom
Dat is dus exact wat ik bedoel met een urban legend. Om maar 2 volledige onjuistheden te noemen: dat gebied in Ontario was 30 jaar geleden al zo vervuild, lang voordat er ook maar één Prius rondreed. Toyota neemt op dit moment ongeveer 1% van de productie van die intussen véél milieuvriendelijker geworden nikkelmijn af. Bovendien gaan ze er in die “studie” van uit dat de Prius 160000km doet op zijn levensloop een hummer 600000km. Ja, zo kan ik ook aantonen dat de productiekosten/km van een hummer lager zijn …
Je moet eens nadenken hoeveel machthebbenden in Amerika er belang bij hebben dat de Prius wordt zwartgemaakt: de oliemaatschappijen verliezen massa’s aan inkomsten als iedereen met een Prius ipv Hummer rondrijdt, en de Amerikaanse autoconstructeurs zitten bijna allemaal in rotslechte papieren doordat Toyota er zo’n gigantisch succes heeft.
En daar krijg je van die belachelijke onderzoeken natuurlijk :)
Hier staat trouwens een mooi genuanceerd artikeltje:
http://www.thecarconnection.com/Auto_News/Green_Car_News/Prius_Versus_HUMMER_Exploding_the_Myth.S196.A12220.html?pg=1
Rick dos zegt
@Emmanuel
Mijn comment was ook niet zozeer gericht op de techniek van de auto. Die is op een aantal punten zeker wel bewonderenswaardig. Waar het mij meer om gaat is dat er de illusie wordt geschetst dat de meeste mensen die zo’n Prius kopen dit uit een milieubewust geweten doen. En dat is niet wat er volgens mij aan de hand is.
De reden dat de Prius in schwung raakte was dat sterren als Justin Timberlake, Leonardo diCaprio, Cameron Diaz etc. dit gingen promoten door te pas en te onpas op te wijzen dat ze zo “green” bezig waren. Waarom is het zo dat de Prius een succes is geworden en dat we, als we het over hybride hebben, over een Prius hebben en niet over andere merken?
Overigens….
“Het hele batterijen-verhaal is trouwens massaal overroepen, het gaat hier over 28kg aan batterijen die versleten zullen zijn na een periode van ongeveer 10 jaar. Op die 10 jaar draait een normale auto er ook een heel aantal 12V lead-acid batterijen door, die veel vervuilender zijn dan de Ni-MH’s van de Prius.”
Nouououou, daar durf ik wel vraagtekens bij te zetten. Met de huidige batterijen durf ik te beweren dat als je pech hebt je hooguit drie in een tijdspanne van 10 jaar verbruikt.
TTom zegt
@ Emmanuel: cfr infra.
Emmanuel zegt
@TTom
Bij het slopen van een wagen moet er ongeveer 1500kg aan materiaal gerecycleerd worden. Geloof jij nu echt dat die 28kg batterijen het grote verschil aan recyclage-energie gaan maken?
TTom zegt
Het gaat me niet om het gewicht maar om de aard van die dingen. Waarom moet ik hier thuis zonodig mn kleine batterijtjes apart sorteren. Dat vergt toch een aparte behandeling…
w0o0dy zegt
voor de mensen die de waarheid achter dat “woestein-verhaal” willen lezen…
http://www.autoblog.nl/archive/2008/01/20/new-york-is-op-zoek-naar-nieuwe-taxi-vloot#comment-1081920
Emmanuel zegt
@RickDos
Toyota geeft 8 jaar of 200000km garantie op de batterijen. Dus het zou me verwonderen als ze na 3 jaar versleten zouden zijn, dat zou Toyota namelijk massa’s geld kosten.
En in België (waar het belastingsvoordeel veel minder uitgesproken is dan in Nederland) koop je geen Prius om gierig te zijn, want een even grote dieselwagen is goedkoper in aanschaf, en verbruikt brandstof die 30cent/liter goedkoper is.
Dus de enige redenen zijn milieubewustheid of imago. En over dat imago: bij linkse rakkers zal je inderdaad in de smaak vallen met je Prius, maar dat imago gaat op andere momenten net zo goed negatief zijn: “Och god, daar is onze geitewollensok”
Als je echt om je imago geeft denk ik dat je voor dat geld beter een Opel GT of Audi TT koopt :)
Emmanuel zegt
@TTom
Uiteraard vergen batterijen een aparte behandeling. Gewoon afval wordt simpelweg verbrand, met batterijen is dat een slecht idee, omdat ze gerecycleerd kunnen worden en bij het verbranden schadelijke stoffen zouden vrijkomen. Maar jij mag – om maar iets te noemen – ook geen 10kg staal bij je restafval buiten zetten, dat vergt ook een aparte behandeling :)
TTom zegt
Als je het hele jaar netjes met je propere Prius hebt rondgereden. Hang er dan in de zomer je sleurhut aan en verander de wagen in een zuipschuit om in de Archèche te geraken.
Alle inspanningen voor niets dus.
gekke turbo zegt
ik las laatst een artikel over algen.
van algen kan er op de effectiefste en efficientste (op dit moment) waterstof geproduceerd worden dit is ook niet zo duur als andere methoden en kost ook minder energie, wat tot nu toe een grote nadeel was voor het waterstof alternatief. wat ook een van de grootste pluspunten was (wat hierboven al is aangegeven is) dat algen extreem effectief zijn in opname van co2!!!!
ze hadden al een plaats aangewezen waar het ideaal zou zijn om de algen te verbouwen. de sahara zou het beste zijn vanwege de lege vlaktes en zo help je ook bij de wederopbouw van een arm gebied.
een gebied dat ongeveer even groot is als de benelux zou voldoende zijn om de totale wereld bevolking te voorzien van waterstof!!!
w0o0dy zegt
@TTom: als je dat met een benzine auto doet is het verbruik nog steeds hoger dan bij die Prius…… want die heeft veel koppel onderin de toeren dankzij de electromotoren…. Een diesel is overigens wel beter als caravan-trekker, maar waarom zou je een caravan mee willen zeulen?
Rick dos zegt
@Emmanuel
Ikdenk dat je even mijn punt mist. Je beweert in die stelling het volgende:
” Op die 10 jaar draait een normale auto er ook een heel aantal 12V lead-acid batterijen door, die veel vervuilender zijn dan de Ni-MH’s van de Prius.”
En dat is waar ik mijn vraagtekens bij zet. Zoals ik al zei als je pech hebt dan verbuik je 3 accu’s in de tijdspanne van 10 jaar.
Het is maar net welke imago je wilt uitdragen. Is het één van sportiviteit dan zul je rondrijden in een TT of GT. Als je trendy en hip wilt zijn omdat grote sterren ook in een Prius rijden dan rij je een Prius.
Turbopaultje zegt
In deze aardige discussie zou ik op 4 punten willen wijzen:
1. De Prius is winnaar van JD Power survey in 2007.
2. Verreweg de meesten weten totaal niet waarover ze praten hier, ze hebben zelf nl. nog geen meter hybride gereden.
3. Toyota heeft al veel meer dan 10 jaar ervaring met hybride en slimme marketing gebruikt om acceptatie voor deze revolutionaire techniek te krijgen.
3. Hybride heeft zeker een toekomst, volgend jaar gaat de F1 ook hybride……..
TTom zegt
Hybride heeft een toekomst. Inderdaad, het is nog niet voor vandaag.
Goede wijn behoeft geen krans. Als de hybride ooit ècht efficient en tegelijkertijd betaalbaar wordt zonder subsidie zal iedereen er automatisch eentje willen. Ik incluis.
Wollie zegt
Hybride heeft helemaal geen toekomst! Het is gewoon volgens de politiek de meest voor de hand liggende techniek om op dit moment mee te scoren. Daarbij zit de regering vol met linkse nullen, dus dat komt erg goed uit.
Veel boeiender is in dit verband te lezen dat de proef met stadsbussen op waterstof (in Amsterdam) naar volle tevredenheid is afgelopen. De bussen hebben inmiddels allemaal 90.000 km rondgereden, zonder rare dingen. Kijk , dit is dus een zinvol alternatief wat naar mijn idee in elke grotere gemeente navolging verdient. Tevens opent dit dan op termijn de weg voor personenauto’s op waterstof als brandstof.
Mr. Marteen zegt
@Emmanuel, het verbruik van de Prius is gewoon weg geen 5,5 L / 100 km , en al zou je dat wel halen, door je rijstijl te veranderen. Dan lukt dat ook in een Clio.
En als het in andere landen ook warmer en droger wordt, en we willen die mensen helpen, dan kunnen we dat beter op een andere manier doen , dan gaan te besparen op CO2 uitstoot. Overigens weet je hoeveel een Toyota Landcruiser uitstoot…
Nee Toyota verdiend de Nobelprijs.
Buzz Fuzz zegt
“Om over het probleem nog maar te zwijgen, na deze zomer ben ik het geloof in de opwarming van de aarde weer kwijtgeraakt. Pas als we deze zomer lekker veel stranddagen hebben, zal ik het thema weer eens serieus ter hande nemen.”
Je meent het… op de Noordpool waren ook geen mooie stranddagen deze zomer. Maar in Griekenland was het wel erg warm… Handig he, naar slechts 1 land kijken en dat als standaard voor de opwarming van de aarde te nemen.
Debeerop1 zegt
Is er nu geen 1 PRUIS rijder op de site die kan vertellen hoeveel zo’n ding nu echt verbruikt? Zolang ik geen verbruikscijfers gezien heb (van een gemengd verbruik, ook met autosnelweg) ga ik geen fan worden van een hybride! Bij alle testen die ik gelezen heb verbruikt de PRIUS tussen de 60 en 75% meer dan opgegeven; dit is eigenlijk even veel als een gewone benzinewagen, om nog niet van een zuinige diesel te spreken natuurlijk
TTom zegt
leve de indoctrinatie
http://nl.wikipedia.org/wiki/The_Great_Global_Warming_Swindle
Wie gelooft wat nog?
Emmanuel zegt
éMarteen
Mijn pa rijdt een Prius, en het verbruik over de eerste 50000km is wel degelijk 5.5liter/100km. Dit met héél wat korte afstanden en koud starten, en hij staat altijd buiten. Als ik er sportief (voor zover dat kan :) mee rijd kom ik rond de 6l/100km uit, maar met diezelfde rijstijl zit ik met een (veel kleinere) Polo 1.4 aan 8-9liter.
Emmanuel zegt
@Debeerop
Stad: 5.5l/100km
Gewestwegen: 5l/100km
Autosnelweg: 6l/100km
Dat zijn de cijfers bij een normale, maar zeker niet slome rijstijl. Mijn “record” is 3.7l/100km over een traject van 100km gewestwegen (van Leuven naar Eindhoven), en 4.5l/100km over een volledige tank (1000km, waarbij ik op autosnelwegen wel 100 ipv 120 reed).
Er staan overigens geen eco-banden onder, maar gewone Michelin Pilot’s. Eco-banden zouden het verbruik nog enkele 10den van een liter doen zakken, maar ten koste van de grip.
Emmanuel zegt
@Debeerop
Wat ook verwonderlijk is aan de Prius is dat je er gewoon niet veel mee kán verbruiken, doordat je telkens je remt energie terugwint. Rij je als een volslagen malloot, dan kom je nog maar aan 7liter/100km.
Ach goed, nu ga ik een stukje fietsen, dat is pas écht milieuvriendelijk :p
DAT zegt
Er zijn ook andere hybride vormen: BioHybrid Hummer
Turbopaultje zegt
Op deze site kan men bijna alles over de Prius 2 te weten komen, als men zelf niet de proef op de som wil nemen………
http://www.john2211.nl/Hybride_nieuws.htm
Thibaut zegt
Feit dat ze taksverlaging moeten invoeren om ons met ‘milieuvriendelijkere’ wagens te laten rijden, zegt al veel over die ‘milieuvriendelijkere’ wagens.
Debeerop1 zegt
@emmanual
Bedankt voor de info… Zulke info moet je van echte gebruikers krijgen en niet uit de boekskes ofzo; die cijfers zijn dikwijls gekleurd!
Nu nog even wachten op de hybride diesel, dan kan daar nog wel 1a2 liter afgepietst worden…
…En als die er dan ook nog een beetje als een wagen uit wil zien, zal ik het nog overwegen!
Jeroen zegt
Ten aanzien van recyclebaarheid; Audi is de eerste en enige autofabrikant die nu al voldoet aan de EU 2005/64/EG norm. Dit houdt in dat de Audi’s tot 85% recyclebaar moeten zijn. Zie http://weblog.martinschilder.nl/default.asp?action=pagina&pagina=1508&taal=1&tn=2033
Daarnaast heeft een goede vriend van Carwatch mij eens iets voorgerekend. Het kwam er op neer dat een Hummer beter voor het milieu is dan een Prius (incl. productieproces, levensduur, reclames, folders etc..).
Think about that!
Juppe zegt
@Debeerop1,
Word dan maar snel een fan zou ik zeggen, volgens 374 priusrijders is het gemidddelde verbruik over in totaal bijna 8.000.000km 5,26l per 100km (dat is dus 1:19)
http://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/49-Toyota/439-Prius.html?fueltype=2
Kijk dan ook even naar dit lijstje:
http://www.spritmonitor.de/de/die_sparsamsten_autos.html
En vergelijk ook ff het formaat van de auto’s die daar in staan.
Hybride onzin? Niet-hybride is onzin tegenwoordig. Nergens goed voor, die verspilling.
fr@nk01 zegt
Gut een Japanse auto met IMAGO….straks hoor je ook nog dat het PREMIUM auto’s zijn en over EMOTIE…daar heb ik m’n eigen standpunt over.
Gek he, dat rijtje auto’s op 2 na hebben allen Toyota affiliaties…”Op dit moment is er slechts een handjevol auto’s die onder het 14% bijtellingsregime vallen: de Toyota Prius, de Honda Civic hybride, de Smart fortwo MHD, de Toyota Aygo, Peugeot 107, Daihatsu Cuore en de Citroën C1″
Als er al zoiets als een premium-auto bestaat dan heeft juist de Toyota Prius, in vele opzichten, momenteel het uitzonderlijke recht die aanduiding te mogen dragen!(aangezien de CivicHybride in deze context ‘slechts’ een type model inhoudt).
Waarom spreek ik trouwens nou nooit mensen die de PRIUS niet mooi vinden?
Zelfs jongeren, (schooljongens) die de auto langs zien rijden vinden ‘m mooi, dus blijkbaar komt die niet on-cool over zoals hij hier weleens wordt omschreven als zijnde een auto voor ‘ouderen en geitewollensokken type’s.
Nu ik er speciaal op let als ik ‘m voorbij ziet gaan(steeds vaker lijkt ’t wel)vind ik ‘m persoonlijk ook wel smaakvol, een moderne luxe auto en behoorlijk groot.
Tja dat bekende Nederlanders hun imago met de Prius op deze wijze opfleuren is natuurlijk niet vreemd(het mes snijdt aan beide kanten, kun je ook zo bezien), zo zijn een heleboel bn-ers die in een ‘dikke’ auto whatever wel merk rijden om redenen van die IMAGO.
Dat is absoluut niet de reden van Femke Halsema, die geeft niets om imago ze staat volledig in ‘hart en nieren’ achter milieu, onrechtvaardigheid en waarheid.
Ook Femke heeft haar website en je mag haar benaderen via HYVES.NL(als ze je geaccepteerd hebt).
@Mr Marteen
In de US is de Landcruiser een hit…o.a. vanwege zijn zuinigheid!(en nog om veel andere goede redenen).
@TTom
Mag het ook een diesel zijn van een ander merk?
Ik ben namelijk zeer in m’n nopjes met de beste diesel die er momenteel te koop is: de Honda Accord 2.2i CTDi(zoek maar op internet/testverslagen etc).
Zuinig, schoon, razendsnel en boordevol ‘genieten’ gehalte, simpelweg TOP!
Maar toch kijk ik uit naar een hybride versie, waarom?
Ik weet!.. waar de voordelen/nadelen liggen van HYBRIDE, daar kan geen mens mij nog anders van overtuigen.
Er is GEEN ander reeel alternatief aanwezig om niet te kiezen voor deze uitgebalanceerde technisch hoogstaande configuratie.
Hoox zegt
Zoals ik het zie: De aarde gaat opwarmen, maar of dat door CO2 komt betwijfel ik. Ik denk dat het heeft te maken met processen die zich in de zon afspelen. Alle moeite om CO2 uitstoot te reduceren is waarschijnlijk vergeefs. We kunnen veel beter onze energie steken in het aanpakken van de gevolgen van de opwarming.
Ook vindt ik het positief dat er milieu bewegingen en groene partijen zijn. Ze zijn misschien wat goedgelovig maar er straalt wel een positieve wil vanuit om voor iedereen een mooie schone toekomst te maken. Er lid van zijn of er op stemmen is een tweede. CO2 maakt me geen reet uit, maar ik vindt auto’s wel stinken. Die shit wil ik niet inademen eigenlijk.
Dus ik ben voor schone autos, en elektrische aandrijving is best cool in mijn beleving. Ik vindt de techniek interessant en de prestaties zijn erg goed. Energie moet inderdaad ergens vandaan komen, en het maken van energie is altijd vervuilend. Volgens mij kunnen we dat beter op 1 geconcentreerde plek doen (kern centrales ofzo, prima dingen zijn dat) dan in onze directe woonomgeving.
Hybride en volledige elektrisch aangedreven auto’s zie ik helemaal zitten.
thom zegt
Ja hoor tuurlijk
Alinea 1 : Helaas zijn hybrides nauwelijks een serieuze oplossing. Dat kan je wel vinden maar dan begrijp je niet wat de voordelen van hybride zijn en je doet alsof et een feit is maar het is zeker niet wetenschappelijk onderbouwd. Zeg dan gewoon dat je er geen verstand van hebt en dat je het onzin vindt.
Alinea 2 Globalwarming/climate change is volgens jou ook een HOAX ik zou zeggen ga eens met mensen praten die wel verstand hebben van het milieu en klimaat en niet alleen met autoliefhebbers die alleen verstand hebben van hun climate control in hun bolide
Alinea 3 Prius in praktijk niet zuinig maar een leuke gadget.
1. De genoemde personen schamen zich kapot dat ze in zo’n muesli-auto rijden en als afleiding vertellen ze over de overige features van de Prius.
2. Prius rijders hebben de Prius gekocht vanwege de vele gadgets.
3 Prius is zuinig, hoef je er niet bij te zeggen, groen gras, wit sneew, ronde cirkel
Moet ik verder gaan ?
heb ik slechts één tip zeg maar gerust: ik heb 1 slechte tip
Als je 2 jaar 25 -14 = 9 % bijtelling bespaart maakt et niets uit als het na 2010 wordt terug gedraaid, je nog altijd 2 jaar 9% bijtelling bespaart dus als je belasting wil besparen moet je nu zon auto kopen en niet een met 25% bijtelling, he sjaakie
Hybride onzin? Niet-hybride is onzin tegenwoordig. Nergens goed voor, die verspilling
Hoox zegt
aanvulling: een Hybride vervuilt natuurlijk ook in de woonomgeving. Die techniek zie ik meer als overbrugging naar een toekomst waarin autos volledig elektrisch rijden. Dat is nu niet haalbaar vanwege de actieradius. Een hybride is vooral een goede zaak vanwege de meestal aanwezige regeneratieve remsystemen. Dat is gewoon een slimme technische oplossing om verspilling van energie te voorkomen.
Het verhaal over CO2 wil ik mee zeggen: Milieu is meer dan het verhaaltje over (wel of niet) opwarming van de aarde. Het gaat om de kwaliteit van lucht land en water wat imo heel belangrijk is.
simpson zegt
afgezien van het hele groene verhaal, als je op zoek bent naar een wagen van rond de 25 mille met veel gadgets en een automaat, kom je vrijwel automatisch uit op een prius of civic en als voor de leaserijders ook nog eens minder bijtelling geldt is de keus snel gemaakt.
het enige nadeel is dat er achter deze wagens geen aanhanger kunnen, dus die keer dat je je rommel met een boedelbak weg wilt brengen moet je toch naar de buurman met de hummer :-)
fr@nk01 zegt
@thom
a) Is NIET hybride rijden dan wel wetenschappelijk onderbouwd?
b) welke mensen hebben verstand van milieu en klimaat?
c) niet zuinig???, hoe weet jij dat!
…genoemde personen: hoe weet jij dat?
…gadgets: hoe weet jij dat?
huh? 25-14 is volgens Bartje nog altijd 11, als jij dat nog niet weet valt er met jou echt niet serieus te discussieren….
geun zegt
@ volvo freak
tuurlijk worden de batterijen opgeladen door de benzinemotor. maar dit wel tijdens het rijden (met de benzinemotor) dus de energie wordt in principe gedeeld.. maar idd Ein = Euit. Het is nu de bedoeling zoveel mogelijk van die E te benutten..
gegroet
ps: hybride is natuurlijk niet perfect, maar toch wel betere benutting van E in vergelijking met een gewone motor..
Rovvel zegt
@fr@nk01: ik denk dat thom het autoblogartikel van wouter bekritiseerde. Go easy on the man ; -).
fr@nk01 zegt
Alle merken gaan vroeg of laat overstappen op HYBRIDE.
Dat er nog steeds (schijnheilige)excusses worden ‘gepubliceerd’ door de betreffende woordvoerders heeft alles te maken met de hoge achterstand die deze merken hebben opgelopen, door zich enkel en alleen te focussen op veels te ‘grote’ motoren met zgn hoge vermogens en zgn technische vindingen waar de wereld totaal niet op staat te wachten.
Nu moeten zij hoge prijzen vragen voor hun produkten om alsnog diep te kunnen investeren om op die manier de gelopen achterstand trachten te verkleinen.
Daar hebben die merken tijd voor nodig en vandaar dat de EU nu in een zeer moeilijk parket zit, een dilemma enerzijds, anderzijds ze moeten wel met maatregelingen komen want de rest van de wereld kijken met argusogen mee.
Dat zou de EU veel goodwill kosten en dat zou op den duur nog veel meer kosten…eigenlijk ALLES!
fr@nk01 zegt
@thom
mijn excusses, heb ’t verkeerd geinterpreteerd…
fr@nk01 zegt
@rovvel
txs :-)
gekke turbo zegt
@ iedereen die denkt dat het co2 verhaal een hoax is
stel jezelf deze vraag: is het de risico waard???
is het waard om dit verhaal te bezegelen als hoax en alles optegeven ???? (dat is de mogelijke resultaat van die co2)
kunnen regeringen en wereldleiders deze risico nemen???
Turbopaultje zegt
Nogmaals voor diegenen, die niet alle posts lezen…..
1. De Prius is winnaar van JD Power survey in 2007.
2. Verreweg de meesten weten totaal niet waarover ze praten hier, ze hebben zelf nl. nog geen meter hybride gereden.
3. Toyota heeft al veel meer dan 10 jaar ervaring met hybride en slimme marketing gebruikt om acceptatie voor deze revolutionaire techniek te krijgen.
3. Hybride is de toekomst, volgend jaar gaat de F1 nl. ook hybride……..en dat zeker niet alleen vanwege een “groener” imago….
fr@nk01 zegt
Trouwens, waarom krijgen we toch telkens die witte m3 voorgeschoteld, hier r-boven!?
Hebben jullie geen andere filmpjes meer.
Dagelijks roleren met verschillende auto’s lijkt me wenselijker of heb je een vast kontrakt lopen met beemer?
Turbopaultje zegt
…………yeah, ik krijg ook behoorlijke koppijn van die “GTO” rechtsboven.
alfabruur zegt
En het grappige is dat de fabrikanten van deze hybride auto flink hebben gelogen over de verbruikcijfers. De 1 op 20 + die ze zouden moeten halen, halen ze verreweg niet. Meer iets van 1 op 16. Dus dan zou je denken dat ook de CO2 uitstoot van 110 g/km ook niet gehaald wordt.
Daarbij is de bijtelling wel lager van deze auto’s maar deze hybrides zijn ook een stuk duurder. Dus dan valt die bijtelling weer erg mee. Tis maar wat je er voor over hebt om voor “lul” te rijden.
Bas zegt
Voor het gemak vergeten we even dat BMW en Volkswagen ook auto’s hebben met een A-labeltje. Ik weet niet wat de auto’s interessant maakt voor jullie…wat mij betreft is het de 14% bijtelling ipv 25%….dat scheelt centen die eerst in de eigen pocket gaan en niet direct naar Wouter (onze financiele kabouter).
fr@nk01 zegt
“Hybride is niet slecht!
Uitgegeven: 23 mei 2007 07:33
Iedereen heeft tegenwoordig wel een mening over de hybride auto. Volgens loser Al Gore is het onze redding, volgens steeds meer media is het echter een deceptie. De Toyota Prius zou zelfs nog milieu-onvriendelijker zijn dan een Hummer. Yeah right, tijd voor een update. Door V van Twillert/Autoblog.
De bron van alle negatieve berichtgeving lijkt afkomstig van de Engelse tabbloid Daily Mail, die het betreffende artikel overigens alweer verwijderd heeft. De strekking van het verhaal was dat de batterij van de Prius veel nikkel bevat, deze nikkel zou afkomstig zijn uit een Toyota-fabriek bij Ontario (Canada). De omgeving van die fabriek is door de nikkel zo vervuild dat het landschap lijkt op een andere planeet. Vandaar dat NASA er robotjes laat rondlopen om te testen hoe ze reageren op een maanlandschap. Ja, echt waar!
Anyway, de vervuiling rond de nikkel-fabriek is al ruim 30 jaar gaande, lang voordat de Prius het levenslicht zag. Daarnaast is de fabriek geen eigendom van Toyota, de Japanners zijn er wel klant maar nemen slechts een half procent van de jaarproductie af.
Op basis van het nikkelverhaal is automotive researcher Art Spinella (CNW Marketing Research) een tendentieus onderzoek gestart. Hij heeft gekeken naar de verwachte levensduur van diverse modellen en de kosten om deze auto’s te produceren (AKA Lifecycle analysis). In december vorig jaar werden de eerste resultaten van het onderzoek “Dust to Dust: The Energy Cost of New Vehicles from Concept to Disposal” gepubliceerd. Wat bleek, de Hummer was milieuvriendelijker dan de Prius.
Artikel
Dit gaf een student journalistiek van de Connecticut State University inspiratie voor een artikel. Dit journalistieke hoogstandje werd wereldwijd opgepakt en klakkeloos overgenomen. De catchy titel was natuurlijk ook te mooi om te laten liggen: de Prius is 2x zo vervuilend als de Hummer!
Vooral de drie keer zo lange levensduur van de Hummer H1 leek de basis voor bovenstaande stelling. Niet echt een solide observatie volgens mij, je kunt tegenwoordig toch niet meer ontkennen dat Japanse auto’s een stuk beter en betrouwbaarder zijn dan Amerikanen? Het enige nadeel van de Prius is dat deze gebruik maakt van nieuwe technieken, waardoor de exacte levensduur wellicht wat onzeker is.
Maar goed, een paar weken later kon de student toch nog wat nuance aanbrengen. Ook hij schreef dat er genoeg vraagtekens gezet kunnen worden bij de objectiviteit van het CNW rapport. Jammer genoeg was het te laat voor een groot deel van de publieke opinie, de media was de student alweer vergeten en op zoek naar een nieuw sensatieverhaal.
Update
Afgelopen maand kwam er een update van het CNW onderzoek. Volgens de nieuwe cijfers was de Prius nog steeds erg vervuilend. Maar de hybride auto won het ditmaal wel van de Hummer H1. De Prius zou $3,25 per mijl kosten (met een levensduur van 109.000 mijl) en de H1 kost $3,50 per mijl (met een levensduur van 380.000 mijl). Ter vergelijking, een Porsche Cayenne en een Volkswagen Touareg zouden rond de $4,10 per mijl kosten. De meest duurzame auto zou de Scion xB zijn (ook van Toyota), met $0,50 per mijl. Wat overigens opvalt is dat het rapport voornamelijk spreekt over bedragen, je leest nergens iets terug over milieubelasting of schadelijke uitstoot. Tja, op die manier is een Bugatti Veyron ook schoner dan een Prius. Voor de prijs van één Veyron koop je immers 54 Priussen. Als je dat meerekent dan verbruiken 54 Priussen veeeel meer dan één Veyron, zoals een lezer opmerkte. Je mag je eigen conclusies trekken, maar er zijn inmiddels genoeg voorbeelden van partijen die het “onderzoek” van CNW zeer ongeloofwaardig maken. Ik heb hybride auto’s dan ook nog lang niet afgeschreven. “
NeoC zegt
@gekke turbo
stel jezelf deze vraag: is het de risico waard???
Mijn mening: Volmondig JA. De miljarden industrie die de milieuhoax promoot levert zoveel werk op dat dit te veel problemen opleverd.
Daarnaast heb je het probleem met de olie producent, mochten auto’s op waterstof gaan rijden, of er veel zuiniger worden blokkeert de olie industrie dit. Het is al veel langer mogelijk auto’s op waterstof te laten rijden maar er is te veel geld mee gemoeid als dit aan mocht slaan! (minder verkoop van olie)
w0o0dy zegt
@NeoC: de olieproducenten zijn juist de sponsors van waterstof auto’s want ook daarbij blijven we afhankelijk van de olieproducenten omdat ze de waterstof voor ons moeten produceren….. Het maakt die bedrijven geen **ck uit wat wij verstoken, zolang zij het maar tegen een leuke winstmarge mogen leveren!
thom zegt
@ fr@nk01
Die rekenfout was idd wel schandalig :) maar daar hebben we pc’s voor (niet voor 25-14 ), die maken geen fouten. Ik snap dat anti hybride gedoe gewoon niet, er kan gewoon veel winst mee gehaald worden. BMW heeft/komt met bvb : brake regeneration : dynamo alleen aan als je remt ed en dat vinden sommige wel heel wat, gebruik dan een grote dynamo als rem en als electromotor en een iets grotere accu een je hebt hybride tada en dan gaan ze ineens zeuren ?!?!
fr@nk01 zegt
Ja, je hebt gelijk natuurlijk, maar morgen weer…
ben jarig geweest gister en ga nu met m’n meisje nog ff lekker uit eten bij Humphrey’s.
Toedeloe…
Nico zegt
Over het verbruik van de prius!
Vorige week maandag mocht ik van mijn buurman de prius een dagje meenemen naar Aalst in Belgie. (Beste buren;)) Zelf wilde ik een nieuwe auto en vertelde me buurman altijd dat ik een prius wel zag zitten (zuinigheid en bijtelling). Alleen bij mij ook de vraag, is die wel zo zuinig!
De reis nam totaal 4 en 20 min in beslag. Komend uit Vleuten kwam ik bij de grens aan en zag dat er nog steeds geen streepje van de bezine meter af was!!! In Antwerpen het eerste streepje! Om het even kort te houden weer thuis aangekomen zat er nog zeker 60% bezine in de tank.
Gewoon gereden en in Aals de auto een halve dag geparkeerd, voor de rest gewoon rustig normaal gereden. Wel nog even gekeken wat die max kon en bij 170 ben ik gestopt maar de auto kon nog makkelijk verder!
Mijn conclusie is dan toch zeker wel dat deze zuinig is. Het is een grote en ruime wagen die nog eens muisstil is bij hoge snelheden. Al die snufjes van binnen, prachtig! Een kleine file bij Antwerpen waarin de prius volledig op de accu’s bleef rijden, dus geen brandstof, prachtig!
Dat hij goed is voor het milieu zal voor mij een worst zijn maar voor mijn centjes is deze auto meer dan goed! Om eerlijk te zijn ben ik na deze rit verkocht.
Fijne avond!
L-Fred zegt
BRANDENDE vraag: Misschien beetje of topic. Ik heb zelf een LPG-G3 tank in m’n auto, m.a.w. mijn auto loopt op benzine Euro 98 en LPG. Kan je een hybride auto, die loopt op benzine en electra ook nog een keer overzetten naar LPG, zodat je ook goedkoop kan blijven tanken?
fr@nk01 zegt
Oja (vergeten), vervolg:
De Honda Accord is ook nog 1 van de veiligste auto’s, misschien nog niet op het niveau van een Lexus(dat zal zeker komen met het nieuwe model), maar minimaal op gelijk niveau als bv Saab, Volvo en Mercedes!
Qua betrouwbaarheid, uiteraard zal die z’n herkomst niet verlogenen, zelfs op een belangrijk hoger treedje.
Welterusten…(moet morgen toch weer vroeg op).
binkie zegt
BMW heeft nu iets van 26 zuinige auto’s met A label, zelfs de 5-serie zit daar tussen met een paar modellen.
Ook al heb ik hele grote twijfels bij het design van BMW, mooi zijn ze geen van allen, dan nog ga ik dus echt niet in een Prius rijden. Zodra er een A-label cabriolet 1 serie komt staat die hier op de oprit.
En ook Volkswagen heeft A label auto’s waaronder Passats (de BlueMotion versies), ook dat lijkt me een mooi alternatief.
Sanka zegt
Hybride heeft helemaal geen toekomst!????????
wat veel mensen vergeten is dat hybride op elke motor van toepassing kan zijn. Hybride doet niets anders dan energie die normaal verloren gaat op te slaan en deze te bruiken om de benzinemotor te ontlasten.
dit kan daarentegen ook met Diesel / Biobrandstof / waterstof enz.
een waterstof auto zal bijv 500 km met een tank doen terwijl een hybride waterstofauto er wellicht een paar 100 km meer mee doet.
Benny1 zegt
De Prius = as van al het kwaad !
Ungefundeerd, nee zie andere reacties en diesel is zeker zuiniger als een batterij met benzine motor.
Te stil zijn is ook zeker niet veilig! Ik schrik me soms rot als weer zo’n rijdende batterij voorbij komt en schrik je daar niet van dan is het wel van ze ‘bijzondere’ uiterlijk.
3-Serie zegt
Eerst zure regen…nu Co2, terwijl we naar echte vervuiling kijken, hoeven we alleen in de smogsteden te gaan kijken (californie, azie, etc). Co2 is nog steeds niet giftig. Waarom alles fixeren op Co2? Als ik in een vervuilende eend rondrijdt, moet ik dan trots zijn op de lage Co2 uitstoot?
Maar goed, toch zijn de hybride auto’s knap gedaan. Denk echter dat het slimste aan de hybrides het hergebruiken van kinetische energie is, daar heb je niet perse baterijen voor nodig.
wimbers zegt
Of een hybride de oplossing is op milieugebeid, zal de tijd ons leren, feit is dat het voor de leaserijder tegenwoordig de meest economische keuze is. Het zou dus bijzonder fijn zijn als de fabrikanten honda en toyota ook meer gangbare modellen zouden produceren in hybridevorm (een nieuwe accord wagon in hybride, komt u maar, toyota.. ehm, ja toyota moet eerst maar eens een spannende auto gaan bouwen)
Jos zegt
Als het allemaal zo’n onzin is die Prius begrijp ik niet dat we er met zijn alle zo over leuteren en pagina’s webspace en electriciteit van ronkende computers aan verspillen. Ik zou zeggen; laat de prius-rijders in hun waarde, blijf lekker in je bezineslurpende SUV rijden. Kan iedereen doen wat hij/zij leuk vindt.
gekke turbo zegt
@neoc
hoe oud ben je eigenlijk en wat is je IQ?
blijkbaar heb jij helemaal geen verantwoordelijkheids gevoel. hoe zou jij het vinden als jou kinderen later op een wereld leven waar iedereen een gasmasker moet dragen om normaal te kunnen ademen en dat de aarde bijna onbewoonbaar is!!
natuurlijk is dit allemaal gedramatiseerd maar stel je eens voor als dit wel mogelijk was!!
en ik denk dat de autofabrikanten niet hun best genoeg doen om een oplossing te bedenken.
voorbeeld: als audi in plaats van dikke v12 tdi’s en v10 turbo’s ontwikkelen al die €’s in het ontwikkelen van waterstof auto’s of super zuinige diesel hybride auto’s had geïnvesteerd was er nu waarschijnlijk een auto beschikbaar die 1 op 30 gemiddeld reed en niet in de vorm van de a2 maar een a3, a4 of zelfs een a6!!!!!
PS: natuurlijk vind ik de RS6 über geil!!
Jan C. zegt
@gekke turbo: Valt te betwijfelen. Waterstof is slechts een energidedrager. De daadwerkelijke energie komt uit iets anders. De superzuinige diesel wordt ontwikkeld bij de collega’s van VW, zie Polo BlueMotion.
Batterijen bij een ongeval lijken me nog altijd redelijk gevaarlijk, zuur dat kan weglopen/brandgevaar.
Maar voornamelijk het feit dat er zat wagens zijn die zo ruim zijn al een Prius, maar die zuiniger zijn. Zowel met benzine als dieselmotor. De Fabia Combi heeft bijvoorbeeld meer ruimte en met de SDI-motor van toen – maar ongetwijfeld met een TDI-motor tegenwoordig ook te doen – kon daadwerkelijk de 1:25 halen bij redelijk normaal rijden (niet als laatste weg bij een stoplicht dus)
Jareth zegt
Waarom zijn er toch mensen die HEEL graag hybride willen gaan??
ik persoonlijk vindt het niks, waarnaar moeten we dan luisteren als er geen dikke amerikanen met V8’s staan te ploffen, of het vertrouwde geluid van een dikke VR6 die em even opentrekt op straat, waar blijft de geur van bezine en diesel. het zijn allemaal “stille” moordauto’s als je met een zwarte prius op een donkere weg rijdt dan hoort een fietser je niet eens aankomen. (hij is namelijkk dronken van een feest afgekomen) het fantastische motergeluid van de auto verdwijnt samen met de bezine als de Fokki’n hybrides komen.
Ik HAAT ze simpelweg om die bovenstaande redens. ik wil als ik het kan betalen, een dikke V8 of V6 rijden met een supergeluid. iedereen begrijpt dat toch. Maar wat de nederlander doet is gewoon een hyubride rijden OMDAT het GOEDKOPER is, niet omdat ze het zo graag willen, nee want dan hadden ze wel een auto met een V8 of V6 of zelfs een V12 moter besteld. want dat is natuurlijk erruuug dik!. Maar de nederlandse gierigheid komt omhoog en daatrom willen we zo goedkoop mogelijk van A naar B komen.
Van mij part gaan we op alchohol rijden, dan hebben we van die “groene” onzin ook geen last. en deze oplossing is niet eens zo moeilijk. Alleen de regering wilt dat niet….
TTom zegt
@Jareth
Uw vrijheid eindigt waar die van een ander begint.
M.a.w. gelieve me niet te vergassen met je dikke V8.
Jareth zegt
@ TTom :
Je hebt gelijk, mijn opvattingen zijn persoonlijk van mening.
Mijn V8 daarintegen zal alleen waterdamp afscheiden. (Alchohol doet dat)
Vergassen is daarom geen belemmering voor anderen.
TTom zegt
ok.
Hopelijk halen ze die alcohol niet uit voedingsgrondstoffen zoals met biobrandstof nu. Tarwe in je tank en duur brood. Proficiat aan die slimmeriken.
Melrose zegt
Eèn hele simpelle opmerking hebben de groene mensen wel eens gekeken bij de fabriek waar die zogenaamde groene accu auto’s worden gebouwd. Ik geloof dat er in een omtrek van +/- 10 km van deze fabrieken geen groen blaadje meer groeit. Tevens is eruit een onderzoek gebleken dat de bouw en de levens duur van 9 Hummers minder schadelijk voor het mileu is dan de bouw van zo’n accu. En weet iemand eigenlijk wat zij met die accu’s doen aan het einde van hun levensduur. Helemaal NIETS want de heren zelf weten namelijk nog niet hoe zij deze (milieu vriendelijke accu’s) moeten vernietigen. Ze liggen nu ergens opgestappeld in een loods.
fr@nk01 zegt
@Jareth
Dacht je nou echt dat je met een HYBRIDE geen V8 kan rijden, neem LEXUS!
Voor het ‘machtige’ geluidsbeleving zal je ook tijdens de F1 en de 24/leMans nog flink aan je trekken komen, beloof ik je :-)
…en net zoals een automobilist, moet ook een fietser nooit dronken achter het stuur zitten!, en wie zegt nou dat wij allen in een V8 of V12(afgezien van een lijn…) willen zitten?, een V6 zoals de Nissan GT-R is MEER dan voldoende!
@TTom
Inderdaad ;-)
@Jan C
“op dit moment is er slechts een handjevol auto’s die onder het 14% bijtellingsregime vallen: de Toyota Prius, de Honda Civic hybride, de Smart fortwo MHD, de Toyota Aygo, Peugeot 107, Daihatsu Cuore en de Citroën C1”
Je weigert het domweg te begrijpen he? :-(
@gekke turbo en hopelijk ook voor @jos
Inderdaad….die verantwoordelijkheidsgevoel!
:-)
Danny zegt
Met de prius plug inn zijn we veel minder afhankelijk v/d overheid en oliemaatschappijen! Thuis in de nacht aan het stopcontact en je rijdt zo 50 km op stroom! of geheel op stroom zie http://www.olino.org/articles/2008/01/19/de-plug-in-prius en http://www.olino.org/articles/2007/12/13/overzicht-elektrische-personen-autos#comment-1858
Er moeten wel kopers voor zijn maar rond 2010 zal er een enorm tekort aan olie en gas gaan ontstaan dus…
longtime sterrist zegt
jongens meisjes ook, ga nou toch eerst eens de vrachtwagen, bus en boot, gemeentestofzuiger, etc, etc. aanpakken en kijk dan naar het kleine bekrompen geneuzel van de kleine autootjes die nagenoeg al schoon zijn. Eerst wat echt helpt dus eerst, dan kunnen we nog even nagenieten van ons autorijden, want die lol gaat er binnenkort echt af. Das war einmal. geniet van je last minutes. Het stuur wordt zuur.
autoblogger zegt
@longtime: http://www.autoblog.nl/archive/2008/01/28/opzouten-met-die-stinktruck-co2-afrekenen-per-gram
Jan C. zegt
@fr@nk01: Die bijtelling is wel leuk en aardig, maar als jij domweg weigert te lezen wat er staat. Die bijtelling kun je met een zuinigere auto echt wel wegrijden. Afhankelijk van het aantal kiolmeters dat je maakt. Ik moet er veel maken en kan je vertellen dat er andere wagens zijn die zuiniger zijn, net zoveel ruimte hebben en waar je zowiezo wel zo goedkoop in kan rijden dan een batterijgevaar.
fr@nk01 zegt
@Jan C
Als je al langer mijn bijdrage’s hier hebt opgemerkt dan wist je wat ik dagelijks bedrijf.
Wij houden hier van veel verschillende auto’s alle kosten bij + de cijfers houden we nauwlettend in de gaten van andere nog niet in ons wagenpark behorende automobielen + ik rij zelf wekelijks vele uren in verschillende voertuigen.
Me dunkt, Jan, hou toch op!
Ik ken alle verbruikscijfers + kosten incluis de bijbehorende uitstoot!!
Het enige wat ik jou nog te melden heb is hetvolgende:
Nijn discussie met jou is hiermee beeindigd!
================
fr@nk01 zegt
“INSPRAAK ZONDER INZICHT
LEIDT TOT UITSPRAKEN
ZONDER UITZICHT” !!
Wie de schoen past…..
Jareth zegt
@ fr@nk01 :
Wil jij die “machtige” geluidsbeleving dan niet horen als je zelf in de auto tegen de revlimit aan tikt ? Ik wil niet zitten kijken hoe ik 21.000 RPM aan auto voorbij zie schieten, het liefste doe ik dat zelf. En zoals al eerder gezegd, de auto’s zijn niet de meest vervuilende http://www.autoblog.nl/archive/2008/01/28/opzouten-met-die-stinktruck-co2-afrekenen-per-gram Hier kan je dat lezen. Maar wil jij dan ook niet met een (toekomstige GT-R) met een V6 en Dubbele turbo over de weg knallen??
Daarom wil ik niet het geluid kwijt raken van de V6,V8 en de V12.
@ TTom :
Daar heb ik ook over nagedacht, ga al die polen terug sturen, laat ze daar alchol produceren op 85 Octaan (Vr een Euro per uur), stel in de garage de onsteking af (Vervroegen) en zet er betere koeling op het blok. @ probelemen opgelost :
POLEN EN ACCIJNS !!
fr@nk01 zegt
@Melrose
hoelang kijk je al mee met autoblog?
Hier werd al eerder veel over dat stukje becommenteerd, met als resultaat dat alles is achterhaald en slechte propaganda door oa hummer adepten de wereld ingestuurd!
Lees dat stukje hierboven eerst even van: 26 jan. 18.25 en eigenlijk alle comments om bij te blijven!
ok?
fr@nk01 zegt
@Jareth
Nee, ik heb die behoefte totaal niet.
Af en toe doe ik wat aan rally met m’n Colt Gti en kijk weleens terloops mee naar een toevallig die dag georganiseerde race , dagelijks heb ik de beste 4 cyl-diesel ter beschikking(zie boven mijn comments).
Meer dan het vermogen van m’n leasewagen prive rijden is domweg onzinnig!
Indien nodig pak ik een F1 uitzending mee op tv.
Voor de rest van de tijd geniet ik met volle teugen van het leven en van autoblog.
:-)
Jareth zegt
@ Fr@ank01 :
En gelijk heb je!!!. iedereen heeft een andere manier van autovermaak. En rallyen met een colt GTI zal wel erg leuk zijn om te doen. Zelfs ik zou dat niet erg vinden haha :D
V8 zegt
waarom is m’n met de honda accord hybrid gestopt in de vsa en gaat honda zich toeleggen op diesels!
Carmaster zegt
Het hele mileucircus is gewoon opgezet om geld te vangen.
Er is dan wel degelijk een opwarming maar het onderwerp word genadeloos uitgemelkt en opgeblazen zodat de staatskas snel gevuld is met het geld v. d. slurptax.
Ook las ik laatst dat het nr.1 broeikasgas juist waterdamp is en dus geen CO2.
Op zich best ironisch dat autos op waterstof dan schoon zijn, want naar mijn weten produceert een waterstofauto uiteindelijk 2 dingen; warterdamp en energie.
Dus als de regering dat niet meldt dan weet je al wel hoe laat het is.
Het is gewoon 1 groot complot.
PS:Hybrides moeten ze afschieten, allemaal!
fr@nk01 zegt
@V8
Het is goed om je als merk te orienteren op een breed scala aan technische mogelijkheden om sterk en klaar te staan voor de toekomst.
Jag zegt
Ik heb pakweg zo’n 130.000 km in 2 jaar in een Prius gereden. Puur zakelijk. Ik haalde, bij merendeel snelweg, ongeveer 1: 22. OK – rustig rijdend. Snelweg is minder geschikt voor een hybride dan stadverkeer.
Maar… voor een autoliefhebber is het in mijn ogen niks. Lelijk (vooral ook van binnen), geen emotie. Een geweldig vervoermiddel, een waardeloze auto.
Ik heb nu een Jaguar S-type met Trees for Travel contract…
TTom zegt
Een boom is klimaatneutraal. Zo’n regeling brengt niets bij. Placebo voor je geweten…