Afgelopen maandag presenteerde Honda een speciale F1 bolide om aandacht te vragen voor de milieuproblematiek. Een zeer interessante actie. Een andere interessante actie kwam van een Duitse politicus die de term “verrader” in de mond heeft genomen, voor iedere landgenoot die in een Japanner rijdt. Het zette me aan het denken.
Eerst even over de Duitsers. Het betreffende bericht ging over de Duitse minister-president van Baden-Württemberg, deze beste man lijkt zwaar geïrriteerd en liet weten dat degene die in een Japanner rijdt eigenlijk een verrader is. CDU-partijbobo Thomas Strobl deed er vervolgens nog een schepje bovenop door te zeggen dat “niemand wil dat de minister-president zich per Japanse rijstschotel laat vervoeren”.
Duidelijke taal. En enigszins begrijpelijk, zeker als je bedenkt dat er veel op het spel staat voor Duitse politici. Kijk naar al die arbeiders bij diverse grote autofabrikanten zoals Volkswagen, BMW en DaimlerChrysler. Als de autoverkopen dalen dan is dat een klap voor de Duitse economie, die toch al zo broos is. Maar openlijk afgeven op de Japanners, gaat dat niet wat ver? Hebben de Duitsers dit niet een beetje aan zichzelf te danken?
Daarvoor moeten we eerst even terug naar Honda. Honda presenteerde de nieuwe RA107 Formule1 racewagen met als beplakking één grote afbeelding van onze blauw-groene planeet. Op deze manier willen de Japanners de aandacht vestigen op vervuiling van de aarde door toedoen van de mens.
Het initiatief van Honda is een perfecte combinatie van een aantal trends die op dit moment gaande zijn. Denk aan maatschappelijk ondernemen, hybride auto’s en ook “web 2.0”. Mensen worden namelijk opgeroepen om zelf bij te dragen aan een beter milieu en kunnen via de speciale website myearthdream.com donaties doen.
Noem het hypocriet, maar Honda doet tenminste iets. Ondertussen lijkt het alsof de Duitse merken als angstige konijntjes in de koplamp kijken, ze hebben geen idee wat er allemaal aan de hand is. Onze oosterburen, met al die bekende automerken, zijn mijns inziens veel te terughoudend. Ze zijn overtroffen door First Mover Toyota, die met de Prius een eerste hybride auto op de markt wist te zetten, en nu is het Honda die met deze zeer noemenswaardige actie komt.
Het Japanse merk is overigens bezig met de eerste in serie geproduceerde brandstofcelauto, deze Honda FCX moet volgend jaar op de markt komen. En wat doen de Duitsers? Die komen met een schonere diesel, WTF? Er lagen nog wat oude dieselmotoren in het magazijn en die moeten eerst opgemaakt worden? Terwijl de Duitse persberichten over hybride techniek je om de oren vliegen lijkt er weinig actie te bespeuren. Er wordt zelfs zonder schaamte gesproken over planningen richting 2020.
Het wachten is nu op een boycot van Japanse auto’s in geheel Duitsland, iets waar Zuid Noord-Korea al mee begonnen is.
[ gepubliceerd op nu.nl, 28 februari 2007 ]
Don Pedro zegt
Moet dat niet Noord-Korea zijn?
lincoln mark8 zegt
ik heb vernomen dat honda per direct fietsen gaat produceren en stopt met auto en motoren productie…… ja ze zijn echt met het milieu begaan ….
erik zegt
De Hybride auto is een hype. Puur omdat er minder belasting op wordt geheven worden deze auto’s nog afgezet. Deze auto’s zijn namelijk te duur om te produceren, dit geeft ook al een beetje aan hoeveel energie er in het productie proces moet worden gestoken. Indien een dieselmotor met BlueTec is uitgerust is deze even schoon, en is hij bij een vergelijkbaar vermogen efficienter.
Fiesta zegt
@ erik
Hoge productiekosten geven niet per sé aan dat er veel energie in de productie zit natuurlijk. Het kan ook gewoon om duurdere onderdelen of hoger/anders opgeleid personeel gaan om maar IETS te noemen.
Joris zegt
Slechte verliezers die Duitsers.
Nog een //M Power zegt
HALLO!!!!
En wat doet BMW al zeker 8 jaar met een door waterstof aangedreven 7-serie? Zijn we dat allemaal vergeten of weet nu.nl dat gewoon helemaal niet?
BMW zit niet stil. Nee, BMW heeft gewoon al jaren een auto die zowel op gewone benzine als op waterstof loopt. Dat is ook HYBRIDE hoor! Stelletje slapers…
Onehp zegt
Toyota rekent, van horen zeggen van andere fabrikanten, in ieder geval niet de echte kost aan van zo een Prius, ze pompen er de winst van andere modellen in om ze betaalbaar te krijgen. Dus eigenlijk een koopje ;-)
De milieuvriendelijkste auto is diegene die niet gebruikt wordt als ‘ie toch niet tot zijn recht komt, bv. in de stad of in de file… ga toch fietsen! (juist dan)
Onehp zegt
@M Power: een Space shuttle loopt ook op waterstof, maar wat heeft dat nu met ons te maken?? Hoeveel van de 740h heb je al zien rijden? Ikke zero, nada, nikske. Hoeveel Prius? Euh, veel te veel….
Fiesta zegt
@ M-Power: waterstof produceren is zo duur dat die technologie nooit op grote schaal toegepast kan worden. Props voor BMW dus maar vrij nutteloos.
dekster zegt
@Joris
Wat wil je daar nu mee zeggen?
Alles om te winnen, economie is geen liefdadigheid…
autoblogger zegt
@Nog een //M Power: zoals onehp en Fiesta ook al schrijven, dat is geen productiemodel (en BMW heeft ook niet bekendgemaakt wanneer de auto in productie zal gaan). Zie ook http://www.autoblog.nl/archive/2006/09/12/bmw-hydrogen-7
Tuurlijk zijn die Duitsers aan het testen met waterstof en hybride, etc, dat schrijf ik ook in mn column. Alleen duurt het allemaal veel te lang, planningen lopen tot 2020! Slechte zaak, want ze worden namelijk links en rechts ingehaald door de Japanners.
Nick zegt
De energieverliezen vanwege het omzetten van energie tijdens het produceren van accucellen voor hybride auto’s zijn nog hoger dan het produceren van 3 ton aluminium.
En dat mijn heren, is extreem veel. Misschien genoeg om 8 jaartjes van te leven.
IDL zegt
BLUETEC is even efficiënt en proper als een hybride. plus het maakt de wagen niet zwaarder door het plaatsen van een zware elektromotor. als je gewoon even denkt aan de transportsector, dan zal BLUETEC waarschijnlijk meer potten breken dan een hybride.
ok op vlak van hybridewagens lopen de duitsers achter, maar hierbij twee opmerkingen:
ten eerste diesels zijn belangrijk voor de Duitse merken, en met de BLUETEC en al de andere technologieën die waarschijnlijk zullen volgen zijn ze even proper als een hybride.
ten tweede: de Duitse merken staan op hun beurt al ver voor wanneer er helemaal geen olie meer te vinden zal zijn ( denk hierbij maar aan die speciale BMW 7)
elke stap naar milieuvriendelijkere wagens is een goeie
Winky zegt
Slechte column, je lijkt weinig verstand van zaken te hebben….
Kijk maar eens naar hoe schoon en zuinige auto’s de Duitsers al hebben gemaakt. (Bijv. Audi A2) maar ze zijn gewoon te duur, we rijden liever in een goedkoop aziatisch koekblik die niet zo geavanceerd is (ik heb het hier dan niet over de Priussen etc etc. Wacht maar af, het gaat er niet om wie als eerste met de Techniek komt maar wie het het beste doet. Kijk maar naar de meest recente SUV verkopen, audi was met de Q7 laat ingestapt maar ze doen het nu toch best netjes)
(student Automotive engineering TU Eindhoven)
w0o0dy zegt
@Winky: Over verstand van zaken gesproken: een Q7 3.0 tdi heeft een co2 uitstoot van 282 g/km. De lexus Rx400h zit op 192 g/km…..
Ok die vergelijking is misschien niet helemaal eerlijk? Dan maar twee benzine-modellen: De Lexus LS460 heeft een co2 uitstoot van 261 g/km en de BMW 750i zit op 271 g/km
Inderdaad het is gelijk duidelijk dat de duitsers mijlenver voorliggen, dank voor je bijdrage!
karlo zegt
Het gaat er toch ook om wie een degelijk product tegen een goede prijs op de markt kan brengen. Waarom is de A2 uit productie? Omdat het zo’n mooie, handige en goedkope auto was.
lotte zegt
Gelukkig zet je erbij dat je student Automotive engineering aan de TU van Eindhoven bent. Dan weet ik meteen dat jij wel verstand van zaken hebt ;-)
Als winstgevend auto-concern moet je durven investeren in de toekomst en daarbij een duidelijk statement durven maken. Toyota is niet bang en focust zich naast het produceren van winstgevende modellen, ook op duurzaamheid en mileuvriendelijkheid.
Zoals Shell zich naast het genereren van een miljardenomzet ook eens aan diversiteit moet gaan denken en zich richten op milieuvriendelijke brandstoffen en herstel van aangerichte schade.
Ik kan het ook over een andere boeg gooien en zeggen: Ik, als domme consument zijnde, val voor de milieuvriendelijke marketingstrategie en met mij miljoenen anderen.
Florijn zegt
helemaal gelijk ik snap ook niet waarom een merk als bmw niet eerder echte actie heeft ondernomen want behalve de hydrogen 7-serie zijn ze nooit echt ver gekomen
Florijn zegt
@ winky
beetje wazig verhaal jij haha
w0o0dy zegt
ach ja, waarschijnlijk gaan de eerste twee jaar van de richting engineering vooral over snelheid en wegligging en helemaal niet over milieu enzo…. ;)
lotte zegt
@w0o0dy: LOL
Winky zegt
@w0o0dy & @Florijn
Wacht maar af, het gaat er niet om wie als eerste met de Techniek komt maar wie het het beste doet. Kijk maar naar de meest recente SUV verkopen, audi was met de Q7 laat ingestapt maar ze doen het nu toch best netjes)
Deze zin was niet inhoudelijk gericht op de techniek die Audi (en andere duitsers) nu toepast voor de SUV, wat ik wilde zeggen en zelf meende toch wel duidelijk te brengen is:
Je hoeft niet de eerste te zijn om met de techniek de uiteindelijke winnaar te zijn. Achter de schermen wordt veel meer gedaan dan menigeen denkt. Dat toyota met een aantal modellen iets eerder is wil niet zeggen dat de race gelopen is….
shivan zegt
HAHAH JAAAAA japan keep on goin alhoewel wanneer het slecht gaat met de duitse economie wij het ook gaan voelen maarja maakt niet uit hebben we tenminste betere wagens op de weg:P
G Kalkman zegt
dDe duitse politiek kan dan nog wel in bedekte termen zeggen Duitsland uber alles.
De Duitsers zelf denken er waarschijnlijk toch anders over
w0o0dy zegt
@Winky: beweren dat mensen geen verstand van zaken hebben moet je niet doen want daarmee zorg je ervoor dat mensen graag gaten schieten in je verhaal.
Verder is het nooit een gelopen race….. daarom hebben echt brilliante techneuten nog steeds een goede toekomst in de autoindustrie. De duitsers (deze politici, maar ook een aantal duitse journalisten) beginnen naar onsportieve middelen te grijpen om te voorkomen dat de duitse merken op hun achterstand op een aantal vlakken worden afgerekend en de industrie instort..
Het is allemaal al gedaan, allemaal al eens eerder gebeurt. De amerikanen deden in de jaren 70 de japanse auto’s af als speelgoedautootjes die niets waard waren. Er werden zelfs hele campagnes opgezet om de consumenten op basis van vaderlandsliefde toch een amerikaanse auto aan te smeren. Het heeft niet mogen helpen en de industrie ging bijna kopje onder….
De duitsers lijken dezelfde strategie te kiezen en dat is bijzonder dom. De oplossing ligt in vooruitgang, ontwikkeling en ambitie, niet in afzijken van het product van de ander. De consument is uiteindelijk slimmer dan dat…
Jij als techneut zou juist voorstander moeten zijn van extra inspanningen van de duitse merken om vooruitgang te boeken, want dat is ook in jouw belang. Overigens, dit soort vooruitgang is volgens mij in niemands nadeel.
w0o0dy zegt
oops gebeurt moet natuurlijk gebeurd zijn
Eric zegt
Ach ja, het is zoals het is. De Duitse auto industire heeft de afgelopen decenia een voorsprong gehad op de concurrentie. Maar haar toekomst ziet er minder rooskleurig uit. Wet van de remmende voorsprong, noemen we dat. Een algemeen bekend fenomeen wat je overal tegenkomt.
De Aziaten hebben zich altijd beperkt tot “na-apen” van andermans ideeen tegen een lagere kostprijs, maar wel zeer zorgvuldig uitgevoerd. Maar nu ze daarmee groot zijn geworden, komen ze opeens zelf met goede innovatieve ideeen. En “truc” die we in het verleden ook al gezien hebben in bijvoorbeeld de electronica-sector.
Tel daarbij op de moordende concurrentie uit andere auto-producerende landen, en het is duidelijk: de duitse auto-industrie gaat het de komende jaren behoorlijk moeilijk krijgen. Wat mensen met nicknames als “M Power”, “BMW The Best”, “Benz 4Ever”, “Auw Die” en andere namen waaruit de merkenblindheid boekdelen uit spreekt, ook mogen roepen.
Winky zegt
@w0o0dy
Ok, I got carried away…
THINK zegt
Het gaat niet zozeer om uit welk land de verandering komt maar dat die verandering komt. Of het nu hybride of waterstof wordt, (auto)mobiliteit moet veel minder milieubelastend worden. Gewichtsbesparing is m.i. de meest logische eerste stap en daarin spelen de Duitsers i.i.g. geen leidende rol! Auto’s worden zwaarder en zwaarder en dat is onnodig belastend voor de portemonnaie (verbruik stijgt) en voor milieu (verbruik en uitstoot neemt toe). Misschien is staal, ijzer en glas vervangen door kunststoffen een zinvollere stap.
Ejay zegt
Leuk stukje, maar een paar dingetjes. Toyota heeft misschien momenteel een technologische voorsprong, maar wanneer de techniek door anderen wordt geimplementeerd is het snel afgelopen. Bovendien is het een kwestie van tijd voordat men inziet dat ze helemaal niet zo zuinig zijn en in de stad gevaarlijk voor voetgangers. BMW’s waterstof project heeft meer potentie op de lange termijn verwacht ik.
Verder opereren Duitse en Japanse auto’s in verschillde markten in Europa. In Amerika zijn Japanse auto’s al doorgedrongen tot het premium segment.
Een verbod op Japanse auto’s in Duitsland zit er niet aan te komen. Daar verdient de overheid aldaar net teveel aan.
Verder zijn VRA’s (Voluntary Restraint Agreements) verboden sinds 1995. Dit concept gebruikte de VS in de jaren ’80 om de Japaners buiten de deur te houden. Dit ging een stuk verder dan die campagnes waar wOoOdy het over heeft. Dit heeft er uiteindelijk voor gezorgt dat Honda kwam met Acura, in 1986, als luxemerk voor de Amerikaanse markt alwaar ze eerst kleine energiezuinige auto’s produceerden. Dit succesvolle initiatief is nageaapt door Toyota met Lexus en Nissan met Infiniti, beiden in 1989. Mede daardoor gaat het nu zo slecht met de Amerikaanse autoindustrie.
Gaat Duitsland zulke maatregelen nemen dan is het helemaal gedaan met de autoindustrie aldaar. De enige manier is innoveren en dat moet vanuit de autoindustrie zelf komen.
m5 zegt
gaaap dat gezever over het milieu
autoblogger zegt
@Ejay: de opmerking over een boycot in Duitsland was cynisch bedoeld ;)
Je schrijft “De enige manier is innoveren en dat moet vanuit de autoindustrie zelf komen.” Denk je niet dat het allemaal wat te lang duurt? Technologieen en trends gaan steeds sneller maar er lijkt in Duitsland weinig te gebeuren…
Is het wellicht vergelijkbaar met de recente geschiedenis van GM en de SUV’s??
Speedlimit zegt
De japanners zijn gewoon goed bezig en denken ook nog eens aan ’t mileu.
Zodra ze te gevaarlijk (lees te goed) worden dan worden ze afgekraakt…liever afgekraakt dan dat je met pech langs de kant staat.
Verder durven de japanners sneller met iets nieuws op de markt te komen kwa techniek dan wie dan ook.
Waarom zie ik nog geen waterstof bmw 7 op de weg rijden…omdat ’t nog niet productierijp is en bmw ’t niet aandurft om nu al op de markt te komen hiermee.
mashell zegt
Hoop dat Balkenende diet gaan gaat overnemen en zeggen dat we allemaal in een Nederlandse auto moeten gaan rijden. Een Spyker en Donkervoort zouden in het weekend nog wel gaan, maar woonwerk verkeer met een Mitsu Colt, nee dank u.
Maar ik denk wel dat de Duitse industrie helemaal niet achter loopt. Ze wedden gewoon op andere paarden. Zo’n Prius is leuk en heeft weinig uitstoot maar is een mileutechnische ramp om te produceren en straks te recyclen.
mercedesfan zegt
De Duitse autoindustie is niet mider dan de Japanse. de Duitsers zijn goed op de mark van de luxueusre auto’s, en de Japaners zijn goed op de markt van de kleinere auto’s.
The R6 Tornado zegt
Het gaat er inderdaad niet om wie met de technologie afkomt, als ze er maar snel komt. We moeten niet beginnen panikeren, maar dat de aarde echt wel opwarmt begint iedereen stilletjesaan te merken. Het zijn belange niet meer enkel de weermannen en vrouwen die daarover zitten te zeuren met hun cijfertjes, maar reëele discussies die aan de toog gevoerd worden.
De Japanners hebben inderdaad al enkele hybride modelletjes op de markt gebracht en staan daardoor inderdaad sterk, maar dit is slechts schijn. De toekomst ligt inderdaad niet bij de hybrides zoals hierboven mensen schrijven, maar in de volledige overgang naar alternatieve brandstoffen. Hybrides zijn slechts een overgangsfase vermits zij nog altijd fossiele brandstoffen gebruiken als extra naast elektromotor. Van zodra het moet vooruitgaan schiet de benzinemotor in gang en is er dus weer uitstoot.
De Duitsers staan inderdaad veel verder dan heel wat mensen denken. Zo weet ik dat elke conventionele BMW motor die in de modellen van vandaag zitten binnen de drie jaar kunnen op waterstof rijden zonder noemenswaardige aanpassingen.
De vraag is dus niet hoever staat het met de ontwikkelingen, want die zijn productieklaar. De vraag is, wanneer gaat de mens en dan vooral de regeringen reageren en nee zeggen tegen de fossiele brandstoffen? Als je het mij vraagt niet snel, want het midden-oosten draait dan de oliekraan dicht en ligt de Westerse economie op haar gat. We zitten dus in de tang tussen onze welvaart en onze zelfvernietiging.
w0o0dy zegt
waterstof is geen milieuvriendelijke brandstof omdat de productie veel energie vraagt, als het eenmaal waterstof is dan is het wel milieuvriendelijk te verbranden maar daarmee lossen we dus weinig op. Ethanol heeft dan al meer potentie omdat de planten die de basis vormen voor de brandstof co2 omzetten in zuurstof terwijl ze groeien. Zo neemt de hoeveelheid co2 in feite af op het moment dat de planten groeien en neemt weer iets toe als de brandstof verbrand wordt. Maar de productie kost minder energie dan bij benzine of waterstof. Ik ben geen milieufreak maar als mijn auto beter rijdt op alcohol (ethanol) dan op benzine en het is beter voor het milieu….. doe mij die paar extra pk’s van ethanol maar dan!
mr honda zegt
de jappen zijn gewoon veel slimmer omdat ze meer vis eten en dat is goed voor je hersenen ha ha
mr honda zegt
iemand die zich een 7 serie kan veroorloven gaat natuurlijk voor een dikke motor en geen waterstof groeten
Nick zegt
Het aantal CO2 in grammen is nog niet eens zo zeer een zware last voor het milieu.
Iedereen denkt dat CO2 een broeikasgas is, maar ozon (O3), methaan (CH4) en stikstofoxiden spelen een veel grotere rol en dan praat over miljardvoudigen.
Franco zegt
@Mr. Honda; hahahaha, die is goed!
@de rest…Ik wil niet te bijdehand overkomen, maar…PUNT 1= De auto draagt voor ‘slechts’ 12% bij aan het CO2-effect! Waarom wordt de industrie erbuiten gehouden? En waarom alleen alleen een zeer strenge eis van 120 gram per kilometer in Europa?
Men HOOPT dat de Chinezen zich willen binden aan een uitstoot van 160 per kilometer in 2008, nou..vergeet dat maar.
Australie en Canada gokken op ca. 180 gram per 2010, terwijl ‘onze’ vrienden, de Amerikanen, per 2016 (!) op het niveau van Californië willen zitten (180 gram/kilometer).
Strengere eisen. Het kan technologisch wel, maar graag wereldwijd of helemaal niet!
Overigens, de mens vervuilt ‘pas’ sinds een krappe 125 jaar. ‘Mama Aarde’ is al ruim 5 miljard jaar oud en kende in het verleden hogere temperaturen.
Juist, er reden toen nog geen auto’s rond…Ik heb daar nooit een verklaring voor gehoord. :(
Je hoort ook niemand meer over ‘zure regen’…(ik bedoel maar).
rene zegt
Duitse technologie ?
Ja ,wat opgepepte ottomotoren dat wel.
Ik wacht alleen op hun eerste zelfgemaakt hybride.
Of is dat te moeilijk met die patentjes van de Japanners?
Fiesta zegt
Beste meneer Franco, mbt strengere eisen:
waarom alleen wereldwijd en anders niet? Was u er zo één die zich ook alleen maar wenschte te gedragen wanneer de rest van de klas dat ook deed?
Dat noemen wij meeloopgedrag en dat getuigt niet van het minschte zelfrespect.
U bent wat wij noemen een mooie excuustruus.
K.Veld zegt
Tja, van sustenability hebben de Duitse autofabrikanten nog nooit gehoord
Tja, de Japanners kunnen er ook niets aan doen dat hun auto’s technisch gezien superieur , zuinig & vrijwel onverwoestbaar zijn
Tja, ik zal nooit voorkeur aan een product geven omdat dat beter voor de nationale economie zou zijn
Tja, beetje kortzichtig en ondiplomatisch gedrag van politici
Germancarfan zegt
De aziatische automarkt zit ook al tijden op slot door importbeperkingen en torenhoge invoerrechten, dus wat dat betreft niets nieuws. toyota heeft de hybride techniek goed gemarketeerd in de markt gezet. vw heeft de polo blue motion, die nog zuiniger is dan een toyota. alle duitse merken beschikken over superzuinige diesels. bmw zet in op de waterstoftechniek, iets wat nog in de kinderschoenen staat. het probleem is dat er alleen een geheel nieuwe energieinfrastrutuur aangelegd moet worden iets wat bmw niet alleen kan. ik heb zelfs al gezien dat iemand een glas onder de uitlaat zetten en het water zelfs opdronk, als dat niet schoon is dan weet ik het niet meer…..
mgs013 zegt
ok heren ik heb me jullie getater aangelezen. nu komt hier dus mijn mening die reeds velen tot verder kijken dan je neus lang is heeft gebracht.
opnieuw vergapen zich de heren en dames zich aan dat wat via de media breed word verspreid. (lees de reclame)
a: waterstof; het is kostelijk om te produceren en nog kostelijker om een heel distributie netwerk op te richten dat alle veiligheidsmaatregelen die BMW heeft vooropgezet. DWZ dat de tankbeurt volledig automatisch zonder tussenkomst van mens moet kunnen gebeuren . daarbij is het gevolg dat je middels een andere manier moet kunne betalen aan de pomp zoals het nu gebruikelijk is. zeer onpraktisch maar niet onoverkomelijk probleem. de technologische investeringen daaromtrent gaat om zo maar en getal te zeggen in het voor de computerfreaks bekende aantal therabites maar dan in euro’s.
b: opwekken van electrische energie bij geen motorbelasting is mooi meegenomen maar in de comfortzucht van de mens staan geen grenzen en als je weet hoeveel electrische energie wij verbruiken in onze wagens valt het verbruiksvermindering die de prius maakt puur voor de radio de lichten de airco de ………. enz.
c: herbronbare energie wekt te weinig op om met een monovulume te kunne rijden zoals we het nu gewoon zijn. plus door de veiligheidsnormen worden die wagens veel te zwaar om nog vooruit te kome laat staan dat die bijvoorbeeld brussel natwerpen zouden kunnen afleggen tegen een gemidelde van 70 Kmh
Mijn conclusie : als de heren echt iets willen doen om het verbruik te doen dalen en zo ook het milieu minder te belasten maak motoren met minder longinhoud laat deze ongeveer op een 200 pk draaien als maximum over de hele wereld en pak die tuners keihard aan die alle schone technologie weggooien om sneller en harder te kunnen door hun bolides op staande voet in de pers te gooien. dan kunnen de techneuten er eindelijk iets aan doen om het gewicht van de wagens te doen verminderen ( less weight better dynamics) en dan kunnen ze proberen om het nog veilig te houden ook. dit is volgens mij de enigste goede weg om te volgen
Jan zegt
MGS013: Je hebt ook Ecotuners en vaak is het zo dat het verhogen van vermogen zorgt voor een betere economie (Meer vermogen uit dezelfde inhoud is zuiniger).
Vandaar dat ik de politiek het kwalijk neem dat men 50cc motoren (bromfietsen dus) milieuonvriendelijk maakt. Er zijn 50cc racers die 150km/u halen (en het wereldrecord ligt nog een flink stuk hoger) en tegelijk 1:50 halen.
Duitsers die negatief doen over Japanse auto’s is niks nieuws. De stand van techniek (innovatie) bij autofabrikanten uit beide landen is hoog te noemen.
Een aantal punten om over na te denken:
– Hybride auto’s zijn zwaarder (het plaatsen van een extra motor zorgt altijd voor extra gewicht)
– Japanse merken zijn erg laat in de dieselmarkt gestapt
– Dieselmotoren halen een hoger redement (zuiniger)
– Waterstof is een gas (gevaar)
– Waterstof neemt veel ruimte in (denk aan logistiek)
– Hybrideauto’s gebruiken op buitenwegen net zo veel, aldanniet meer brandstof.
– Als we vandaag een energiezuinige, milieuvriendelijke auto gaan produceren, hoe lang blijven de oude niet energiezuinige, milieuvriendelijke auto’s rond rijden?
– Hoe worden accu’s gerecycled?
– “Degelijke” auto’s zijn vaak zwaarder
– Veiligheideisen zorgen voor zwaardere auto’s
– Het opwekken van bio-brandstoffen kan ten kostte gaan van voedselproductie
Hondaminded zegt
Hoewel ik duitse auto’s en dan met name BMW’s erg kan waarderen vind ik dit wel erg slap van de duitsers.
Dacht dat ze wel wijzer waren dan het fenomeen “veel geschreeuw en weinig wol”. Kan er trouwens ook niet rouwig om zijn als er straks allemaal Honda waterstof auto’s op de weg rijden.. Nou ja een btje afwisseling in de vorm van de BMW 740h mag dan ook wel weer.
En wat betreft de werkgelegenheid. Dat wat er bij de duitse merken af gaat komt er bij de japanse weer bij en ja die produceren ook in Europa (Duitsland weet ik niet of ze het daar ook doen). Dus waar is het probleem?? Het lijkt wel of de duitsers de amerikanen napraten. Klein verschil de gemiddelde amerikaan betiteld een auto van eigen makelij als junk. Zover zijn de duitsers nog niet.
smoke zegt
VW doet zijn milieuvriendelijke duit in het zakje:
w0o0dy zegt
@jan: hybride auto’s verbruiken op constante snelheid aanzienlijk minder brandstof dan conventionele benzine auto’s (laat maar eens een auto van het formaat Lexus GS 15km/l rijden op alleen benzine……
Doordat Hybride auto’s energie die anders wordt verspilt bij het remmen, kunnen opslaan haalt zo’n auto een hoger rendement. Verder kunnen electromotoren meer koppel bij lage toerentallen leveren waardoor de benzinemotor kleiner kan zijn dan hij moet zijn voor een vergelijkbaar prestatieniveau bij alleen benzine…
In het gebruik is een Hybride dus wel degelijk zuiniger…. of de dure techniek en de energie die nodig is voor het bouwen van een hybride auto opweegt tegen het totaalplaatje van een benzine auto da’s een veel complexere discussie dan jij en ik ff kunnen “uitvechten”.
Overigens het idee van de fransen om diesel hybrides te maken kan ook wel eens heel goed uitpakken omdat diesels beter overweg kunnen met het gewicht en een tamelijk smalle bruikbare toerenband hebben. Door zo’n diesel op z’n ideale toerental te laten draaien wordt isoleren van het geluid eenvoudiger en kan een dieselmotor optimaal schoon worden ingesteld. De electro-motoren zorgen dan voor de aandrijving en de (kleine) dieselmotor voor de stroom….
w0o0dy zegt
@Sir Smokalot: zo spectaculair is die 3,9 eigenlijk niet, er zijn een aantal auto’s die onder de 4,5 liter per 100km zitten. Die co2 waarde is wel laag maar ook niet revolutionair… en 5-zitter? een Polo? Tja als we dat een 5 zitter noemen dan zijn er bijna geen auto’s die je geen 5 zitter kan noemen. In mijn ogen kun je geen enkele auto die kleiner is dan een (kleinere) middenklasser (Golf, Astra, 307, A3, etc) niet een echte 5 zitter.
Markus zegt
Tja Winky, op deze site moet je niet teveel met je studiepunten pronken want dan wordt je als een Bambi op dag 1 van het nieuwe jachtseizoen opgejaagd en afgeschoten.
Net als toen met die student wegenplanning ofzo, en zijn column. Wacht eens, dat was jij toch niet, Winky? Want dan zal je wel balen…!
Maar om Honda te prijzen vanwege een sticker op een F1 auto, dat vind ik onzin. Dat is niets bijdragen. Dat ze met een milieuvriendelijker auto komen is noemenswaardiger.
Fiesta ST zegt
Ik heb begrepen dat bijna alle milieuvoordelen van bijv de prius teniet worden gedaan door de enorme hoeveelheid energie die het kost om ze te bouwen. Ik praat graag over harde cijfers, maar kan zo snel niets vinden op internet. Iemand anders toevallig mee info hierover?
Verder is hierboven gezegt dat BioEthanol de oplossing is. Het is inderdaad een mooie manier om brandstof te winnen maar let wel op: Er is niet genoeg oppervlakte op de aarde om voldoende gewassen te kunnen verbouwen voor het winnen van de benodigde hoeveelheid ethanol.
Inmiddels schijnt er een nieuw probleem op te doemen: boeren in landen waar er een gebrek is aan voedsel kunnen meer verdienen met het verbouwen van gewassen voor ethanol dan met voedsel.. Dit wordt dus ook steeds meer gedaan, met als gevolg een groter gebrek aan voedsel.
Verder blijft het me verbazen dat de auto’s verantwoordelijk voor 12% van de c02 uitstoot (uit mijn hoofd) 99% van de aandacht krijgen. Natuurlijk moet er op gelet worden en waar mogelijk dingen worden verbeterd, maar er zijn gewoon veel efficientere manieren om het millieu te verbeteren.
maribelle zegt
Als het waar is dat we als mensen bezig zijn met het opwarmen van onze aarde dan zijn alle technieken in onze samenleving, huishoudelijk en zakelijk, welkom om dit te verminderen en/of af te remmen. Iedere automobilist kan hierbij zijn steentje bijdragen door rustig en economisch te rijden. “Het nieuwe rijden” Samen hebben we misschien nog een kans om het millieu te verbeteren in het belang voor de toekomst van onze kinderen en kleinkinderen. Blij dat ik nog rij!
Jan zegt
Het opwarmen van de aarde heeft zeker iets te maken met onze levensgewoonte. Maken we elektriciteit met een kerncentrale of een gas centrale, dan moeten we stoom maken (=warm). Rijden we met onze wagen dan levert de motor warmte. Als we alles over de gehele wereldbol optellen krijgen we eigenlijk één grote centrale verwarming van enkele miljoenen, zoniet miljarden kW.
Je weet wel dat de rendementen van energie omzetting zo’n 30% bedragen.
Bij een wagen van 110 pk of 80 kW is dit hetgene dat de motor afgeeft. Dit wil dus zeggen dat er 70% verlies optreed dat in warmte weggaat. Dit is dan zo’n 185 kW van de brandstof die verloren gaat in de motor. Heb je al eens bij zo één chauffage gezeten? Daar krijg je het behoorlijke waar van hoor.
Natuurlijk geven we niet altijd volgas in onze wagen. We komen bij zo’n 90 km/h op vlakke weg toe met een 15 tal kW (= +- 21 pk). Zouden we een wagen met dit vermogen hebben en zouden we altijd op een snelheid van 90 km/h rijden, dan zouden we het beste rendement hebben. Maar inhaalmaneuvers kan je dan wel vergeten. Verdubbellen we dit vermogen tot 40 pk, dan kunnen we nog inhalen.
Als je dit alles bekijkt, dan lijkt het ofdat we met onze in belgie goed bekende 1,9 TDI motor (gemiddelde vermogen 110 pk) een serieuse overkill hebben.
Het is hieraan dat je moet gaan sleutelen, kleinere wagens bouwen. De meeste mensen gebruiken hun wagen voor woon werk verkeer = 1 persoon in een 4 personenwagen. Er zal een hele mentaliteitsverandering moeten komen voordat de mensen dit gaan beseffen. We leven op een amerikaanse voet:”mijn volgende wagen moet groter en sterker zijn.”, dit is niet houdbaar.
De toekomst zal naar waterstof evolueren. Alle toekomstige auto’s zullen elektromotoren krijgen. De verbrandingsmotor ligt eruit.
Een elektromotor kan bij het remmen terug energie opnemen, moet niet constant draaien wanneer het voertuig stil staat, is onderhoudsvrij, een versnellingsbak kan overbodig worden, schijfremmen kunnen overbodig worden … alleen maar voordelen
Enigste nadeel dat ik tot nu toe kan bedenken is het iets hogere gewicht.
De diesel zal alleen blijven bestaan voor “heavy duty” toepassing.
En naar mijn mening staan de Duitser toch wel wat achterop. Hierbij heb ik het vooral gemunt op de VAG groep. Ik rijd zelf met een Golf diesel, maar de motor die erin ligt is alles behalve milieuvriendelijk. Dit komt geheel door het feit van de pompverstuiver techniek die niet goed regelbaar is waardoor er problemen ontstaan moet de roetfilter regeneratie. Het gevolg is dat de VAG groep zeer weinig auto’s maakt die standaard voorzien zijn van een roetfilter. Dit is toch wel een schande voor zo’n grote groep die eigenlijk het goede voorbeeld zou moeten geven.
Evenals een recente documentaire over de “duitse snelheidsduivels”. Er was daar zelfs een professor of doctor die beweerde dat als je snel (180 a 240 km/h) over de autobahn scheurt dit niet nadelig is voor het milieu. Dit is natuurlijke propaganda voor de duitse autoindustrie die gericht is op snelheid en prestaties. (een achterhaald concept voor groene wagens)
De luchtweerstand verandert immers met de snelheid in het kwadraat.
Conclussie: Japan staat voor op milieugebied:
– Hybride techniek
– Vermogenbegrenzing tot 280 pk (moet algemene regel worden)
Ik wil de autofabrikanten niet met de vinger wijzen, want het is de politiek die hier iets moet aan doen. Dat is met alles zou. Worden er regels opgesteld of zijn er normen, dan houd men zich altijd aan de minimum vereisten.
Marjon zegt
De regering in Japan is bijvoorbeeld erg veeleisend al vanaf de jaren 1920 moesten bussen en trucks er al op aardgas rijden vandaar het Natural Gas Vehicle oorsprong Japan als een van de eerste landen ter wereld.
Hybride techniek is er al heel lang maar er werd niets meegedaan helaas, Honda is samen met Toyota om de tafel gaan zitten en dit concept aangeboden aan het Ministerie in Japan want je mag daar niet zomaar even van alles doen.
Hybride auto Honda het eerst in Canada en de USA en Toyota in Europa, maar samen tegelijk.
Het rijden op plantaardige olie word in enorm veel landen gedaan ook 3de wereld landen en andere arme landen.
In Korea rijden Hyundai’s en Kia al jaren op plantaardige olie en of lpg/aardgas.
Het is allemaal politiek wat de klok slaat, als men er aan kan verdienen doet men dat.
alex zegt
Importverbod was ook lange tijd in Europa en ook in ons land van kracht, men werd hier voor de gek gehouden er zijn maar weinig mensen die een japanse auto kopen omdat ze niet goed zijn, daar ligt het niet aan.
De Europese autoindustrie is bang en nu ook weer voor China, sommige Chineze fanbrikanten beginnen net maar de duitsers zijn enorm kinderachtig en vertellen de helft niet en das niet eerlijk.
Een enorm goed voorbeeld is;
BMW en een Chinese partner maken elk een model in China Bmw een 3 serie die hier voor 60.000 euro verkocht word en het Chinese merk een door Rover afgekeurd model en gekocht door dit Chinese merk word tesamen in 1 fabriek gemaakt met allemaal dezelfde onderdelen en kwaliteit.
Deze wagen kost dan ineens 10.000 euro en is dan ook rommel, dat klopt niet dus.
Dat zag je vroeger met japanse auto dus ook, rommel omdat het goedkoper is, japanners hadden al heel vroeg robots en die maken geen fouten dus de auto’s waren toen al perfect en dat is zowiezo efficienter dus goedkoper daar werd niet over gerept.
Allemaal laster dus
familie zegt
Het is allemaal politiek en macht en belangen verstrengeling, kijk naar de ANWB er gaat geen kampioen voorbij zonder een plaatje over hoe goet Volkswagen wel niet is, moet je wel vertellen dat het bestuur van de ANWB hoge piefen zijn die bij VW werken in ons land.
Elke week word er weer verslag gedaan dat VW nog steeds de best verkochte auto is van ons land, wordt niet bij verteld zoals dat wel onlangs op autointernationaal.nl werd genoteerd dat Toyota al zeker 5 jaar het beste verkochte merk is als je de leasewagens eraf haalt.
Er wordt ook niet verteld dat grote lease maatschappijen hier in Europa en dus ook in ons land van het VAG concern is.
Er wordt ook niet verteld dat het merk deels eigendom is van een duitse deelstaat en deels van een oliesjeik uit Egypte.
Die hebben er ook baat bij dat het merk goed verkoopt, olie he?
Er wordt ook niet verteld waarom Porsche de helpen hand toesteekt aan VW omdat VW in nood zit, dit heeft niets te maken met wat er gezegd word maar met een crimineel oorlogs verleden en dat men er bang voor is bij een overname dat dit naar buiten word gebracht.
Er wordt ook niet verteld dat Ferdinand Porsche een oorlogscrimineel was en postuum nog is.
Allemaal doofpot en echt waar als je eerlijk bent en van de waarheid houdt zoek je het maar op!
Alles is gewoon verstopt je moet goed zoeken overal en dan kom je er wel achter gewoon.
Het is helaas niet anders, het is macht en geld en politiek die 3 eenheid is erg belangrijk in onze wereld.