Onlangs hoorde ik CDA wonderkind en kersvers Minister van Verkeer en Waterstaat Camiel Eurlings plechtig beloven zijn stinkende best te gaan doen om de mobiliteit te verbeteren en in het bijzonder de files te verkleinen. Hij maakte wel meteen het voorbehoud dat de files onder zijn bewind niet zouden verdwijnen.
Volgens mij staat in het handboek minister V&W dat dit voorbehoud bij aantreden z.s.m. moet worden gemaakt. Ik heb het de laatste paar ministers namelijk letterlijk horen zeggen vlak na hun aantreden.
Niet geheel onverstandig, want de filedruk neemt alleen maar toe. Volgens mij zijn na elke regeringsperiode, zonder uitzondering in de laatste 30 jaar, de files langer dan aan het begin van die regeringsperiode. De enige manier om files te laten slinken is de meetmethode aan te passen zodat de statistieken gunstiger uitpakken. In de praktijk wordt het er echter niet beter op.
Het ironische is dat verschillende belangen ervoor zullen zorgen dat het probleem alleen maar erger gaat worden. Vanuit economisch oogpunt is het bijvoorbeeld niet wenselijk dat er minder auto gereden wordt. En vanuit begrotings oogpunt al helemaal niet. Daarentegen is meer asfalt weer een probleem voor de ruimtelijke ordening en het milieu. Niemand wil immers een snelweg door zijn achtertuin, en de milieurakkers willen geen snelweg door het IJmeer.
Het gevolg is symboolwetgeving (accijnsje hier en daar), nutteloze ‘oplossingen’ (biobrandstof), het milieu wat alsmaar zwaarder wordt belast, steeds grotere economische schade, een spits die in de Randstad inmiddels de hele dag duurt en files. Heel veel files. En als je alles gehad denkt te hebben dan blijken er ook nog Europese regels te zijn die de lokale impasse alleen maar groter maken.
De treurige conclusie is dat niemand van de belanghebbenden er iets mee opschiet. Wordt het daarom niet eens tijd om bepaalde belangen voorrang te geven zodat er op zijn minst één belangengroep er beter van wordt? Het maakt mij niet eens meer uit welk belang dat is, als er maar wat gebeurt.
Misschien is het een idee om een Europees referendum te houden waar de burgers kunnen kiezen welk belang volgens hun het zwaarst moet wegen in de beleidsvorming: Milieu, volksgezondheid, economie of ruimtelijke ordening. Daar komt dan een lijstje uit in volgorde van belang waar alle beslissingen, zo ook in de mobiliteitskwestie, op gebaseerd kunnen worden.
Democratie op zijn best, want de burger kiest dan zoals gewoonlijk niet gehinderd door enige kennis van zaken voor zijn eigenbelang. Niet de handigste manier, wel de eerlijkste. Dat de beste lobby moge winnen!
[ gepubliceerd op nu.nl, 25 april 2007 ]
Rick dos zegt
“Misschien is het een idee om een Europees referendum te houden waar de burgers kunnen kiezen welk belang volgens hun het zwaarst moet wegen in de beleidsvorming”
Het is een idee, maar verre van een goed idee.
Maar ik ben blij te zien dat je begrijpt waarom het een slecht idee is.
“de burger kiest dan zoals gewoonlijk niet gehinderd door enige kennis van zaken voor zijn eigenbelang”
Of de kiezer stemt uit beleving (voor hun feiten) die niks te maken hebben met het onderwerp van de referendum. Zie de referendum over de Europese grondwet.
Voor de rest. Ach ja, het is weer de bekende zang en dans van een minister van V&W. Niets nieuws dus. Het enige verschil is dat de èèn nog ergere maatregelen neemt dan z´n voorganger om maar te bewijzen dat ze er wat aan doen.
Wellicht is een gezond verstand meer op z´n plaats om dit soort problemen op te lossen?
Thijs zegt
Die passie waarmee je schrijft ;) Je voelt gewoon de agressie jegens al die loze kreten van de bureaucratie, en ik kan niet anders zeggen dan dat ik het met je eens ben.
Mooi geschreven.
Maarten zegt
Files zijn onoplosbaar, dus ik vind het niet gek dat ze dat zeggen..
Andreas zegt
@ Rink
Ben benieuwd naar je oplossing met gezond verstand voor dit probleem.
Andreas zegt
Rick*
Rick dos zegt
@Andreas
Kan het je wel geven, maar helaas word ik er niet voor betaald! ;)
Nee, ik moet je eerlijk bekennen dat ikzelf er nog niet lang genoeg over heb nagedacht om met ideeen te komen.
Wat in ieder geval niet met een gezond verstand is doorgevoerd zijn de 80 km zones. Laten we eerlijk zijn iemand met een gezond verstand zou dat niet bedenken als je een strijd voert tegen files.
Wellicht moeten we vrachtverkeer en woon/werkverkeer eens als 2 verschillende problemen zien. En daar dan ook oplossingen voor zoeken. Eiigen rijbanen voor vrachtverkeer bijv. of vracht via zeppelins laten vervoeren. Ik noem maar wat hoor!
Cedric zegt
In de knack van 18 april staat een mooie column over cabrio’s. Echt de moeite waard.
LC zegt
De regering stelt dit problematiek alleen maar uit tot de volgende kabinet met regels zoals ‘(accijnsje hier en daar), nutteloze ‘oplossingen’ (biobrandstof)’. Bevordren van milieu vriendelijke brandstoffe lijkt mij momenteel niet rendabel.
Naar mijn zeggen is het uitbreiden van de infrastructuur, een beter idee hoewel wegwerkzaamheden voor meer files zorgt.
Een oplossing kan je vinden in de reden waarom mensen rijden, dit kan voor werk zijn. Als je de voorziening dichter bij huis brengt, los je dan zo de file problemen op?
DAT zegt
Waar blijft een hypermoderne RandstadRail ?
Bugatti zegt
Ik heb hier ook al meerdere malen over nagedacht. En ik ben tot de conclusie gekomen dat dubbeldekker snelwegen een heel eind in de goede richting komen. Deze techniek is mogelijk en zal er zonder de snelwegen te verbreden of groen aan te tasten toch zorgen voor een verdubbeling van het asfalt in Nederland.
Nadeel is wel dat het prijzig zal zijn. (vraag mij niet naar cijfers hierover) Maar daarmee levert het ook een hele hoop geld op doordat al die vrachtwagen en auto’s niet meer nutteloos stationair brandstof staan de verbranden.
Ik hoop echt dat onze minister eens naar een dergelijke oplossing kijkt.
Sjonnie zegt
Als je alle wegen minimaal van 2 naar 3 stroken gooit, wordt het al zoveel beter. Geen file vorming bij een kleine colonne van vrachtwagens omdat mensen weer is sloom gaan inhalen enzo…
Natuurlijk moeten invoeg plekken ook beter geregeld worden, want die zorgen maar al te vaak voor file.
joejojo zegt
Versta me goed, ik sta hier geen reclame te maken voor een automagazine, maar lees eens dit artikeltje.
Natuurlijk is het in NL zware sh*t op de weg. Naar mijn idee is het van belang om een politieke partij op te richten door en voor automobilisten (ook OV!) het complete transport…zeg maar.
Pas dan kan (mijns inziens) een lans worden gebroken met de dagelijkse problematiek in NL.
Ik woon in Roemenie en hier is (in mijn stad) nog geen echte problematiek, maar sla daar in NL de handen ineen, pas dan kan er wat bereikt worden, in plaats van dagelijks te klagen.
mattie zegt
Er zijn genoeg mogelijkheden om het aantal files te verkleinen.
Meer wegen heeft geen zin. wordt de file wel korter maar ook een stuk breder.
Tijdens de spits is het aantal personen per auto dramatisch laag. De meeste mensen zitten in een auto waar ze makkelijk met vier volwassenen in kunnen. Oplossing carpoolen.
Lang leve het internet. Administratief werk en ander computer werk kun je gewoon thuis doen (net als autoblog, wordt toch ook vanuit de luie stoel thuis gedaan? ;)).
Voordelen zijn ook; dat het gezeur over al die moeders die niet zouden kunnen werken inverband met kinderen afgelopen is. Je bent toch de hele dag thuis. Zo ben ik in ieder geval opgegroeid, beide ouders werken een thuis en een buiten huis.
Dichter bij het werk gaan wonen is ook wel handig. Ken namelijk teveel mensen die vanuit oost nederland naar de randstad moeten reizen. 6 uur er uit en om half zeven weer thuis. Een leuk leven is anders.
Dan nog al die mensen die met de auto naar de sport(school) gaan, hoe dom kun je zijn. Betaal je en voor de sport en voor de auto. Je kunt ook gewoon gratis gaan fietsen.(kosten zijn verwaarloosbaar, fiets = 300 euro, gaat tien jaar mee, onderhoud = ca. 30 euro/jaar, moet je wel zelf je band plakken, plak set 12X = 5 euro).
(Goedkoper) OV. Of zelfs helemaal gratis.
voordelen openbaar:
Je kunt de krant lezen, bellen, scheren, eten, enz. zonder problemen. Je krijgt er in iedergeval geen bekeuring voor. reistijd is invergelijking met de auto iets langer.
Het is goekoper dan een auto. ov jaarkaart (onbeperkt reizen met alle openbaar vervoer in nedereland, 366 dagen per jaar) = 3500 euro.
25000 km per jaar, 1 op 10, 1.20 euro per liter. kom je uit alleen voor de brandstof op. ruim 2500 euro. daar komen nog wegenbelasting, verzekering en niet te vergeten afschrijving bij.
Even voor de duidelijkheid ik ben ook gewoon auto liefhebber. en heb ook het liefst een gewone verbrandingsmotor. Op benzine of nog beter (BIO)ethanol.
voordelen bio-ethanol zijn. koenigsegg. En CO2 neutraal rijden, zal toch moeten. Probleem is alleen dat bijna niemand weet/beseft waarom, ook die bobo’s in den haag hebben geen flauwidee. Maar dit wil ik wel een keer uitleggen.
Zoef zegt
Het mag nooit de bedoeling zijn om de file weg te krijgen zonder meer. Die is morgen weg als je op onpare dagen de onpare nummerplaten laat rijden en op pare dagen de pare nummerplaten, of, met andere woorden, door het verkeer te verminderen. Maar dat is zo’n beetje als in een been met een slechte bloedsomloop vanwege slechte aders de bloedtoevoer te verminderen. Daar ontlast je de aders mee, jawel, maar het been sterft ook af. Het gaat ‘m hoe dan ook om het verhogen van de verkeerscapaciteit. En gezien autoverkeer en vrachtverkeer de meest versatiele vorm van mobiliteit zijn (je komt er overal mee, het is het meest flexibel (je kan op ieder moment je plannen veranderen) en het is zelforganiserend) moet automobiliteit onze voorrang krijgen.
Meer asfalt lost al veel op, en sneller rijden ook, alsmede het toegankelijk maken van àlle wegen (geen sluipwegen meer, we betalen taks voor alle wegen)
In België reden we in 1990 60 miljard kilometer, in 2005 80 miljard. De grootste stijging gaat naar het vrachtverkeer, maar personenwagens rijden zo’n 20 tot 25 % meer dan in 1990. Je zou dan mogen verwachten dat het verkeer 20 tot 25 % drukker is geworden, maar neen, het is wel drie keer drukker. Dat komt door een inefficient gebruik van wegen en nadelige en nodeloze restricties die er gekomen zijn onder druk van secundaire agenda’s van politieke partijen, die een levensstijl willen opdringen aan mensen, en dan nog een onrealistisch ascetische. Zo moet de snelheid naar beneden, niet voor de veiligheid, maar om minder “uitstoot” te creeëren. Ook wordt geredeneerd dat hoe trager mensen rijden hoe minder kilometers ze zullen doen en dat wordt dan om een of andere reden “goed” geacht. Ook moet de snelheid van de auto naar beneden om zijn belangrijkste voordeel tegenover openbaar vervoer – snelheid – opzettelijk naar de knoppen te helpen zodat die rotautomobilisten nu eindelijk de bus in willen.
Ik ben ervan overtuigd met andere woorden, dat ons verkeersprobleem een grotendeels opzettelijk gecreeërd probleem is, het verkeersinfarct is bewust bewerkstelligd door poltieke ideologieën die het betreuren dat er zoiets als een industriële revolutie heeft plaatsgevonden en dat uit alle macht pogen terug te draaien wat ze aardig lukt.
Aangezien het met veel inspanning is gecreeërd gedurende drie decennia, geloof ik ook dat het vrij makkelijk op te lossen is: zodra de politieke wil er is, is de verkeerscongestie binnen twee ambtstermijnen voor 80% opgelost.
LC zegt
Potentiele oplossing?
http://www.autoblog.nl/archive/2007/02/20/superbus-van-wubbo-ockels-heeft-toekomst#post-8472
Citrofiel zegt
@ Bugatti; Quote: “Maar daarmee levert het ook een hele hoop geld op doordat al die vrachtwagen en auto’s niet meer nutteloos stationair brandstof staan de verbranden.”
Het levert idd geld op voor de burger, maar door minder accijns minder geld voor de overheid, en díe moet het betalen. Of stel je voor de belastingen te verhogen?
Summer Sky zegt
Ik weet niet in welke maten het oplossen van de files echt prioriteit heeft van de overheid…ze voeren immers een auto-ontmoedigingsbeleid, en files ontmoedigen als geen andere zaak het gebruik van de auto. Als je ziet dat ze bij de minste wegwerkzaamheden kilometers en kilometers snelweg afzetten, en die matrixborden naar believen misbruiken door er maar een willekeurig absurd laag getal op te zetten (dan worden ze tenminste gebruikt), dan stel ik echt m’n vraagtekens bij de wil van de overheid op filebestrijdingsgebied. Terwijl we volgens mij met enkele simple maatregelen heel ver kunnen komen, bijvoorbeeld door bij afslagen een hele lange afslagstrook te creeren, zodat door de afslaande auto’s geen file wordt gevormd op de andere rijstroken.
wimbers zegt
@zoef, pare en onpare nummerplaten.. dan krijg je hetzelfde als in athene, gaat iedereen 2 auto’s kopen… (aangezien de nummerplaat in nederland bij de auto hoort)
Jeroen zegt
Leuk hoor, al die kleine ideetjes, maar dit biedt nog geen structurele oplossing van het probleem. Meer asfalt? Tuurlijk, maar daarmee verschuift de file alleen maar naar het eerstvolgende ritspunt.
Een file ontstaat volgens mij doordat teveel auto’s tegelijkertijd over hetzelfde stukje asfalt willen. Hieruit kan je direct een aantal conclusies trekken:
1) automobilisten willen nu eenmaal een bepaalde weg nemen. Woon je in Rotterdam en werk je in Amsterdam, dan heb je slechts een beperkt aantal mogelijkheden (binnen alle redelijkheid). Deze variabele staat dus min of meer vast.
2) “teveel auto’s” zorgen voor file. Zorg dus dat er minder auto’s de weg op gaan. Stimuleer OV, carpoolen en ander alternatief vervoer.
3) “tegelijkertijd” hangt natuurlijk nauw samen met “teveel auto’s”. Zorg voor spreiding van het verkeer. Stimuleer werkgevers te investeren in bijvoorbeeld thuiswerken (een deel van de bespaarde economische schade kan bijvoorbeeld terugvloeien in een belastingvoordeel voor werkgevers die zichtbaar moeite doen om werknemers niet naar de werkvloer te halen).
Al met al denk ik dat er in Nederland een mentaliteitsomslag dient plaats te vinden. Nog te vaak worden wij (onnodig) betaald op basis van aanwezigheid: we dienen 8 uur per dag op kantoor te zijn. In sommige beroepen is dit uiteraard onvermijdelijk, maar het zou beter zijn als er een toename was in beloning op basis van prestatie. Het maakt niet uit of iemand hier nu 6 of 10 uur over doet, hier kan je van tevoren duidelijke afspraken over maken. Dit vergt wel een cultuuromslag voor zowel werkgevers als werknemers.
Dennis Asselbergs zegt
@ Jeroen
Een cultuuromslag ten behoeve van het thuiswerken ben ik helemaal voor. Als ik voor mezelf spreek, bevordert het de productiviteit ook nog eens. Ik werk nu bij IBM, alwaar in het kantoorpand niet eens werkstations aanwezig zijn. Iedereen heeft een laptop en een VPN. Vorige week nog heb ik 12 uur lang, met 2 onderbrekingen van 10 minuten in m’n stoel thuis gezeten. Niet gezond, maar ik was niet ook nog eens 2 a 5 uur kwijt aan filerijden. (55km enkeltje)
Daarnaast hoor ik niemand over een cultuuromslag van de automobilist zelf. Voor degenen die vanuit het buitenland, op welke dag, welk tijdstip dan ook, weer Nederland inrijdt weet al wat ik bedoel. Wat gaat er toch door het hoofd van al die mensen die met 2 kilometer verschil andere weggebruikers “inhalen”. (inhalen is gebaseerd op een wezenlijk snelheidsverschil) Mensen die op een weg waar je toch al maar 80, 100 of 120 mag, bewust of onbewust 10 a 20 kilometer langzamer (op de teller ook nog) gaan rijden.
Als je dat bewust doet, ben je simpelweg een hufter. Je valt er anderen mee lastig. Doe je het onbewust, dan hoor je niet achter het stuur van een voertuig. Als je je niet bewust bent van je snelheid, ben je je niet volledig bewust van wat er om je heen allemaal gebeurt. Dus die fietser, dat spelende kind en die spoorwegovergang liggen dan ook op de loer.
Mensen die in de spits rijden, terwijl ze er niets “te zoeken hebben”. In de categorie even gezellig na kantooruren de rijen in de supermarkten op de files laten lijken. Terwijl je al 20 jaar met pensioen bent…
Met het bewust worden van de mensen om je heen op de snelweg, kan mijn inziens al grote winst behaald worden. Kan je naar rechts? GA! Ga je inhalen? KIJK! Haal je in? MAAK VAART! Rij je in toch de file? Anticipeer en probeer zo min mogelijk te remmen. Ik heb dat laatste hier al vaker geroepen; maak er maar een spelletje voor jezelf van. Probeer maar eens met zo min mogelijk te remmen naar bijvoorbeeld je werk te rijden. Je zult merken dat je er een veel vloeiender rijstijl op nahoudt.
Zo, het ei is weer gelegd… :-)
Dennis Asselbergs zegt
Oh ja, vergeet ik nog. Neem bijvoorbeeld de verbreding van de A2. Zo onnoemelijk belangrijk. Werk daar nou eens met ploegendiensten aan. ’s Nachts werken doen die jongens toch al. Overdag uiteraard ook. Drie ploegen van 8 uur en je hebt een etmaal. Simpel rekensommetje? Volgens mij ben je dan drie maal zo snel klaar.
Over eventuele kosten moet men niet beginnen, de file kost vele malen meer.
Jeroen zegt
@Dennis
Met je eens! Er wordt te veel té abrupt geremd. De rode remlichten werken alleen maar aanstekelijk, terwijl vaak simpelweg je voet van het gaspedaal halen voldoende is. Let op: voet van het gaspedaal betekent niet dat je die automatisch op de rem moet zetten! Laat hem lekker boven het rempedaal zweven en je zal zien dat je vaart mindert (geh he?). Degene achter je heeft dan niet het gevoel dat hij óók bovenop zijn rem moet staan, waardoor de hele snelweg niet met een soort peristaltische beweging tot stilstand komt maar gewoon door kan blijven rijden.
Mocht het dan toch nodig zijn dat je flink vaart moet minderen, dan kan je nog altijd je voet naar beneden laten ploffen…maar afstand houden heeft zo z’n voordelen. Doe dat dan ook!